Koppling GSX1100EF

sididi

New member
En polare har en -84:a som gått 8-9000 mil. När den blir varm och går på tomgång har han svårt att få i ettans växel och svårt att få ur 2ans växel utan att varva lite. Förra året körde han på helt fel olja, men inför årets säsong är den bytt till rätt (minns inte vilken, men...). För ca 1500 mil sedan byttes kopplingsfjädrar till lite hårdare. Kan det vara lamellerna som bör bytas, eller är det något annat knas?
Dessutom har den på ca 200 mil dragit 8dl olja :eek:.

Eftersom vi om någon vecka ska ut på resa (ca 250mil :)), gäller det väl att ta med sig någon liter i reserv :D

/roffe
 

Kawasaki

New member
Koppling

Hur är kopplingspelet är det rätt? låter ut som att det kan bli för litet då den blir varm och inte frikopplar riktigt. eller om det har blivit något med lamellerna då det var fel olja i den så dom har typ svällt? om lammellerna är slut borde den slira.
 

OH-

Member
En polare har en -84:a som gått 8-9000 mil. När den blir varm och går på tomgång har han svårt att få i ettans växel och svårt att få ur 2ans växel utan att varva lite. Förra året körde han på helt fel olja, men inför årets säsong är den bytt till rätt (minns inte vilken, men...). För ca 1500 mil sedan byttes kopplingsfjädrar till lite hårdare. Kan det vara lamellerna som bör bytas, eller är det något annat knas?
Dessutom har den på ca 200 mil dragit 8dl olja :eek:.

Eftersom vi om någon vecka ska ut på resa (ca 250mil :)), gäller det väl att ta med sig någon liter i reserv :D

Förslag:
Skeva stålskivor eller hack i kopplingskorgen, inte oljerelaterat utan bara värme och slitage.
Oxå viktigt med fräsch kopplingswire (om hojen har det), speciellt med hårdare fjädrar. Om det är hydraulisk koppling så kanske den behöver luftas.
 
Top