Kommentar till intervju med chefen LTG.

Gubbrejsarn

New member
I senaste numret av MC(1/07) intervjuas Ann Lindberg-Jörnstedt, chef för Länstrafikgruppen i Sthlm.

Ämnet är den omtalade "stunt"-kvällen på Bromma och får väl ses som en epilog i ämnet.

Jag läser intervjun med ett ironiskt småleende...den bekräftar två teser.

1. "Den som ljuger ska ha gott minne".

2. " Det finns alltid två förklaringar...en som låter bra och den sanna...".

Ann Lindberg-Jörnstedt förklarar att LTG's kraftsamling inte alls var någon "fälla". Man hade fått dålig information och visste inte riktigt vad för slags aktivitet som försigick ute på flygrakan.

Detta är ren falsifikation av sanningen...som polis SÖKER man information, denna fanns lättillgänglig bl a hos hennes poliskollegor i samverkansgruppen, på två hojforum, hos McRf, SMC.
Man aktiverar inte en hel avdelning på lösa rykten och antaganden...
LTG hade informerat sej noga och visste exakt vad som skulle hända.
Man var också väl medveten om att det skulle finnas poliskollegor som medverkade på arrangemanget.

Ann Lindberg-Jörnstedt försäkrar att man inte alls är emot motorcyklism...men jämställer motorcyklister med juvenila vandaler och skadegörare och drar en parallell med klottrare!

Hon efterlyser information och ideér om hur man skall komma tillrätta med avarterna inom motorcyklismen...det låter ju bra, eller?

Dessvärre visar hon med pinsam tydlighet med den kommentaren att hon inte har besvärat sej att läsa en enda av de redogörelser och rapporter som samverkansgruppen skrivit med just förslag i det ämnet...och föralldel, till vad nytta, hon talar tydligt om att hon ser samverkansgruppens och medverkande poliskollegors arbete som bortkastad tid och möda...sanningen är att man från LTG's sida är helt ointresserad av att jobba med attitydförändringar hos motorcyklister...Det är den gamla "samhällsbärar"-attityden som får styra arbetet.
Till nästa sommars LTG-räder mot samverkansgruppens aktiviteter kanske man kan få önska lite musik till arbetet..."Björneborgarnas marsch" månne?

Så till den grad oemottaglig för kritik och alternativa förslag är man, så att den i mc-kretsar respekterade och, Gud förbjude, omtyckte Citypolisen som etablerat kontakt med mc-kollektivet och fått en hel del adrenalinpundare att tänka sej för, fråntogs sin position i samverkansgruppen.

Jag hade hoppats att LTG kunnat agera som vuxna människor, inte som 15-åringar som i oförstånd passade på att utnyttja en situation och sedan försöker ljuga sej fria...

Jag vill framhålla att "bytet" inte blev särskilt stort för LTG den kvällen...eftersom de som åkte till och från det avlysta området huvudsakligen var vanligt hyggligt folk på lagliga motorcyklar.

Däremot skulle det se bra ut om man kunde göra en liknade räd mot de uppenbara olagligheter som försigår på Nynäsvägen i höjd med Skogskyrkogården...men där vågar tydligtvis inte en blårock sticka fram näsan...

KJECOP

New member
Som sagt, den var klockren...

Som tillägg vad det gäller informationen så har jag fått veta att det hade kommit information till Länstrafiken men att den inte hade nått fram till dem som jobbade aktuell kväll. MEN dock så kom det upp en polisbil och en Mc-polis till platsen för "stuntkvällen" där ett par stycken ur samverkangruppen pratade med poliserna och förklarade vad som pågick på platsen.

Det stod i Mc-folket att Länstrafiken är tacksam för alla tips som kan ge bättre trafiksituation när det gäller mc. Men mig vill man inte ens tilltala eller lyssna på. Det har väl sin förklaring i att jag är en svartfot och förrädare, en överlöpare som inte sköter mitt jobb och det uppdrag som polisen har...

Jo du Gubbrejsarn, en blårock har vågat sig till Skogskyrkogården och vågar dessutom kliva av hojen, ta av sig hjälmen och snacka... ;)

Jag vet dessutom att det finns vissa poliser på vissa avdelningar (ingen avdelning nämnd ingen glömd...) som fortfarande ondgör sig över mig både inom sin avdelning och till andra kollegor i Stockholms Län.

Men jag kommer att fortsätta att jobba som innan och föra en dialog och jobba förebyggande så gott jag kan. :D Det står faktiskt som första punkt i polisens verksamhetsplan att polisen skall jobba förebyggande.

Jag kommer kanske att träffa några av Länstrafikens poliser imorgon på Nobeldagen. Tror inte att jag kommer att bli tilltalad men jag kommer säkert att få en del blickar :eek:

MEN jag vill dock påpeka att alla poliser på Länstrafiken är inte av samma åsikt mot mig som det kan ha framställts i olika forum.

// Kjelle

Marie

Banned
Du är f-n ta mig den sundaste polis jag hört talas om (nästefter den ltg-chef som för ett kvartssekel sedan svartjobbade med att sätta lister när jag byggde... :) )

Gubbrejsarn

New member
Jodå Kjell, jag vet att du dyker upp vid skogis...att du finns där motorcyklister finns har blivit så naturligt att jag glömde nämna dej;) !

För oinformerade läsare kan nämnas att den närvaron på intet sätt sker på bekostnad av ämbetsansvaret, och det är den mc-burna omgivningen mycket väl medveten om, efter att vid behov, ha fått lära sej det den hårda vägen...vilket gett Kjecop den respekt han förtjänar.

Vi människor har ju den mentaliteten att vi följer de vi respekterar och revolterar mot de som försöker dominera oss...vilket borde vara svar nog på hur man ska få vildhjärnor och testosteronstinna knuttar att besinna sej i ett längre perspektiv, än sålänge polisen är inom synhåll...

Olsson

New member
Jag tänkte börja bidra lite, och försöka lösa dessa problem f o m 2007.

Jag tänkte att om jag regelbundet patrullerar med civilfordonet jag förfogar över och för aktuella platser samt ringer till trafikpolisen och meddelar om de faror som MC-förarna utgör för allmänheten. Det bör leda till ett stort engagemang från trafikpolisens sida. De har ju lagar och förordningar att följa och jag gissar att om allmänheten visar att den inte tolererar detta samt ställer krav på att dessa brott ska beivras - så kommer ordentliga insatser göras.

Jag behöver bara veta vilka områden som berörs. De enda jag hört talas om är "Skogskyrkogården" och sedan gissar jag Bromma, men det är jag osäker på var eller om det är något problem där. Kanske kan ni hjälpa med att meddela vilka områden där insatserna kan behövas.

Last edited:

KJECOP

New member
Du är f-n ta mig den sundaste polis jag hört talas om (nästefter den ltg-chef som för ett kvartssekel sedan svartjobbade med att sätta lister när jag byggde... )
Tack! :)

Jodå Kjell, jag vet att du dyker upp vid skogis...att du finns där motorcyklister finns har blivit så naturligt att jag glömde nämna dej!

För oinformerade läsare kan nämnas att den närvaron på intet sätt sker på bekostnad av ämbetsansvaret, och det är den mc-burna omgivningen mycket väl medveten om, efter att vid behov, ha fått lära sej det den hårda vägen...vilket gett Kjecop den respekt han förtjänar.

Vi människor har ju den mentaliteten att vi följer de vi respekterar och revolterar mot de som försöker dominera oss...vilket borde vara svar nog på hur man ska få vildhjärnor och testosteronstinna knuttar att besinna sej i ett längre perspektiv, än sålänge polisen är inom synhåll...

Tack för de orden :)

Jag kan ju passa på att säga att jag inte har lagt av att försöka göra något för hojåkare bara för att det är december. Jag tror att jag har skrivit det förut någonstans men skriver igen. Jag har lite småsaker på gång som jag hoppas går igenom. Jag vill inte gå ut med det offentligt än ifall det skiter sig.

Jag skall i alla fall till Mc-mässan någon av dagarna.

// Kjelle

KJECOP

New member
Jag tänkte börja bidra lite, och försöka lösa dessa problem f o m 2007.

Jag tänkte att om jag regelbundet patrullerar med civilfordonet jag förfogar över och för aktuella platser samt ringer till trafikpolisen och meddelar om de faror som MC-förarna utgör för allmänheten. Det bör leda till ett stort engagemang från trafikpolisens sida. De har ju lagar och förordningar att följa och jag gissar att om allmänheten visar att den inte tolererar detta samt ställer krav på att dessa brott ska beivras - så kommer ordentliga insatser göras.

Jag behöver bara veta vilka områden som berörs. De enda jag hört talas om är "Skogskyrkogården" och sedan gissar jag Bromma, men det är jag osäker på var eller om det är något problem där. Kanske kan ni hjälpa med att meddela vilka områden där insatserna kan behövas.
Hojåkarna rör sig runt hela Stockholm men ses ofta just vid Skogskyrkogården, rakan nere vid Tyresö, Bogesundsvägen, Vaxholm, de kurviga vägarna i Roslagen och många andra ställen. Bromma har inte varit något problem vad jag vet.

Trafikpolisen är fullt engagerad i hojåkandet, speciellt på onsdagar. Sedan så har jag och någon annan enhet inom trafikpolisen (som de flesta redan vet) lite olika syn på hur man skall komma tillrätta med buskörandet. Vi jobbar för samma sak men har olika metoder. Jag anser att man främst skall jobba förebyggande men även rapportera fel och brister. Andra trafikpoiser jobbar främst (för att inte säga nästan enbart) med att rapportera och tycker att mitt sätt att jobba förebyggande är fel.

Kan du komme med information som underlättar arbetet så är det självklart välkommet.

// Kjelle

Olsson

New member
Andra trafikpoiser jobbar främst (för att inte säga nästan enbart) med att rapportera och tycker att mitt sätt att jobba förebyggande är fel.

Äsch, låt dem sura. Fortsätt med kram-metoderna så ska du se att vi drastiskt ändrar våra beteenden. Man blir ju faktiskt motiverad att göra som en polisman föreslår - bara han är tillräckligt snäll. :D

KJECOP

New member
Äsch, låt dem sura. Fortsätt med kram-metoderna så ska du se att vi drastiskt ändrar våra beteenden. Man blir ju faktiskt motiverad att göra som en polisman föreslår - bara han är tillräckligt snäll. :D
Ja du har rätt... De som vill får sura vidare :D

Jag fortsätter att kramas och kanske får jag då en kram tillbaka också ;)

Kram Kram

Gubbrejsarn

New member
Ja du har rätt... De som vill får sura vidare :D

Jag fortsätter att kramas och kanske får jag då en kram tillbaka också ;)

Kram Kram

Eller så kanske du ska vända på det Kjell! En 190 cm lång, 100+ kg tung, skallig mc-polis som vill kramas om jag varit olydig, kommer att skrämma mej till livslång laglydnad:D !