kombinationsblinkers bak vid besiktning

Styrman_jansson

New member
En intressant synpunkt som F800ST skriver är valet mellan något som är bra (och till och med skulle kunna rädda ditt liv) och whatever som är E-märkt. Vill du få hojen genom besktningen eller leva om man spetsar till det. Valet blir då ganska enkelt.

Jag har en ombyggnadssats till Xenon för mitt hel och halvljus hemma som jag funderar på att montera då orginallyset på hojen är riktigt kass. Om detta är E-märkt eller ej har jag inte kollat, men min hoj är från -98 så jag tror jag klarar mig från helfordonsgodkännandet.
 

F800ST

Member
Om det är ett HID eftermarknadskit så spelar inte helhetsgodkännandet roll, men du får ändå inte montera i halvljuset, isf ska det finnas aktiv nivåreglering.

Nu har mina hojar med xenon gåt igenom iaf, troligtvis pga att även de på besiktningen vet att hojar har kasst ljus och man gör vad man kan.

Men montera en sån här om det finns plats. Jag gjorde det på förra hojen och satte i HID, ett jäkla ljus med korrekt brytpunkt och en extra bonus var att halvljuslampan blev en helljus när jag slog på helljuset så direkt full effekt och 2 lampor.


https://www.google.se/search?q=mini...ooHdAhUJOpoKHU2qCucQ_AUICigB&biw=1840&bih=943
 

Styrman_jansson

New member
Om det är ett HID eftermarknadskit så spelar inte helhetsgodkännandet roll, men du får ändå inte montera i halvljuset, isf ska det finnas aktiv nivåreglering.

Nu har mina hojar med xenon gåt igenom iaf, troligtvis pga att även de på besiktningen vet att hojar har kasst ljus och man gör vad man kan.

Men montera en sån här om det finns plats. Jag gjorde det på förra hojen och satte i HID, ett jäkla ljus med korrekt brytpunkt och en extra bonus var att halvljuslampan blev en helljus när jag slog på helljuset så direkt full effekt och 2 lampor.


https://www.google.se/search?q=mini...ooHdAhUJOpoKHU2qCucQ_AUICigB&biw=1840&bih=943

Såg intressant ut. Antar att att det är ballast och lins och allt i ett. Ska se om jag kan hitta i H1 och H3 utförande som jag har på bågen.
 

F800ST

Member
Såg intressant ut. Antar att att det är ballast och lins och allt i ett. Ska se om jag kan hitta i H1 och H3 utförande som jag har på bågen.

Detta är enbart linsen, man får ta loss glaset fram på sin strålkastare och stoppa i denna framifrån i reflektorn, sen sätter man i en H1 HID bakifrån. Ballaster och dylikt får man hantera som vid vanlig konvertering.

Fördelen man får av dessa projektorer är att man får korrekt brytning och inget spilljus som då man bara sätter en HID lampa i en reflektor.
 

F800ST

Member
Kan meddela att jag besiktade igår, han bad mig slå på blinkers och det enda han sa var att det var ett väldigt bra ljus. Alltså tumme upp. Inget tjaffs om E märkning och skit, bara kontroll att det var synligt och bra ljus.
 

jan-olovj

New member
Mycket beror på besiktningsmannens tyckande, jag har ett extra bromsljus som blinkar snabbt men ändå originalet kvar så mitt bromsljus syns väldigt bra.
Innan jag monterade så var jag uppe på bilprovningen och frågade om det var ok och det var det. Har nu fått klartecken flera gånger av olika gubbar, men i år så fick jag en som inte gillade mitt montage, efter lite tjafs så ställde jag en rak fråga om det var ok och då medgav han att det var det. Han gillade inte mitt ljus så hans tyckande tog över, så ta inte ett nej utan en tydlig förklaring varför.
 

F800ST

Member
Givetvis gör man inte det, hävdar någon något så ber man om hänvisning till de regler de stödjer sig på och då inte bara att de säger utan de får vackert ta fram papper så jag själv får läsa.

Men även förra hojen hade jag led på och de sa inget, då biltemas blinkers en vända men de var kass, de syntes inte i solljus.. (dock är biltemas E märkt som är det viktigaste enligt vissa)
 

Staffan2

New member
På tal om miniblinkers. Då jag köpte min MC satt det miniblinkers på den. Fick med originalblinkers också, men någon tyckte uppenbarligen det var snyggare eller mindre turbulens med miniblinkers.

Och dessa miniblinkers är inte LED, utan det sitter en vanlig glödlampa i dem.

Planen är att byta ut dem mot antingen speciella led-blinkers, eller ifall man kan byta själva glödlampan mot en motsvarande lysdiod.
 
Top