kombinationsblinkers bak vid besiktning

streetmajk

New member
Tjena folks!

Besiktade min 2014 streetglide nyligen och fick ombesiktning på att jag hade fel färg på blinkers bak, det sitter kombo i dom med både bakljus bromsljus och blinkers men med orange ytterglas och tydligt orange vid blinkersanvändande. Jag har sökt som bara den men hittar inget i lagen om att det INTE får vara så.
Någon med erfarenheter eller sprang jag bara på en ilsk besiktningsman?
 

Alexander76

Member
Det ska vara "orangegult ljus" enligt vad jag hittar när jag söker på det. Oklart om det orangegula ljuset måste komma från glödlampan eller glaset, kan tycka att det är det som syns för bakomvarande som spelar roll. Det måste även vara "180mm mellan de yttersta punkterna på de blinkande ytorna på bakre blinkers".

Vad sa besiktningsmannen då, vad var det för fel på ljuset? Var det för lite orange? Skulle du kunna lägga upp en bild här så man kan se?
 

F800ST

Member
180mm mellan de inre ytorna på blinkersen. Du får ha vitt glas men då krävs gul/orange lampa, för ljuset ska vara orange.

Du får ha kombo lampor, så länge broms, blinkers och position utgörs av en enskild lampa/ljuskälla för varje funktion. Alltså inte en ljuskälla till alla.
Så om du har bromsen intryckt och samtidigt slår på blinkers vänster så får ej lampan växla mellan broms och blinkers, bromsljuset måste lysa konstant så länge bromsen är ansatt och blinkersen ska fungera ändå.
Vidare ska de vara ECE godkända . Mer om godkännande och för vad de får brukas finns här.

https://www.hella.co.nz/en/technology/ece/decoding-ece-symbols/
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Varför alla mickrosmå blinkers o bakljus varför inte göra så att man syns tydlig, det vore förfärligt att bli påkörd på grund av att bakomvarande missade att jag bromsade eller ämnade göra en vänstersväng. Tänk att bli invalidiserad på grund av att jag ändrar på originalet till något sämre.
Kanske något att fundera över.
 

F800ST

Member
Varför skulle ändring från original bli sämre?

Här kan du se på min hoj, vilken blinkers väljer du en solig dag, (eller mulen för den delen) ?
Nej, LED'arna är ej e märkta men det är de där original halogen , tycker du de var effektivare än led med tonat glas får du gärna meddela det.
Vidare är de bara halva storleken mot original.

https://www.youtube.com/watch?v=pQBvsbIbxKg
 
Last edited:

F800ST

Member
Led'arna syns även upp till 105° vinkel åt sidan. Originalen med vilka jag garanterat klarar besiktningen så syns de inte ens rakt bakifrån i samma höjd om du inte vet att det är igång.
Mina Led kommer jag kanske inte klara besiktningen med men jag kommer isf visa videon och fråga vad besiktningsgubben själv tycker.

Jag vet vilka jag väljer utefter vad de levererar, inte vad något förköpt tillstånd och märkning säger. Halogen är föråldrat, led är det som gäller som med sin effektivitet och nån liten lins ger ett skarpt ljus som verkligen är av/på och drar uppmärksamhet till sig.
 

Lottafia

Member
Du gör ett medvetet val, och sköter besiktningsteknikern sitt jobb korrekt lämnar du besiktningen med en tvåa. Dina blinker fungerar onekligen i vissa lägen bättre än original. Men det ändrar inte på faktumet att de inte genomgått, och godkänts vid, föreskriven typprovning. Besiktningsteknikern begår ett uppenbart tjänstefel om vederbörande godkänner din hoj. Kan det vara så förbaskat svårt att inse?

Du kan ju leta upp och köpa e-märkta LED-blinkers om du vill, och då är allt OK. Att tillverkaren av dina blinkers inte kostat på sig att låta typgodkänna dem är ju knappast besiktningsteknikerns fel. Det är enbart DU som valt att (av kostnadsskäl?) köpa icke godkända blinkersarmaturer!
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Att just dina blinkers syns bra är ju kalas men jag har sett motsatsen också. Även jag har ändrat på blinkersen men bara bytt ljuskällan till led men betydligt starkare. Bromsljuset har kompletterats med ett extra under toppboxen och den syns.
 

F800ST

Member
Du gör ett medvetet val, och sköter besiktningsteknikern sitt jobb korrekt lämnar du besiktningen med en tvåa. Dina blinker fungerar onekligen i vissa lägen bättre än original. Men det ändrar inte på faktumet att de inte genomgått, och godkänts vid, föreskriven typprovning. Besiktningsteknikern begår ett uppenbart tjänstefel om vederbörande godkänner din hoj. Kan det vara så förbaskat svårt att inse?

Du kan ju leta upp och köpa e-märkta LED-blinkers om du vill, och då är allt OK. Att tillverkaren av dina blinkers inte kostat på sig att låta typgodkänna dem är ju knappast besiktningsteknikerns fel. Det är enbart DU som valt att (av kostnadsskäl?) köpa icke godkända blinkersarmaturer!

Stött eller?

Är det godkännandet som räddar mitt liv vid en vänstersväng eller det faktum att jag syns?

det är inte märkningen som ger ljuset eller synbarheten. Vi måste sluta upp att vara så stela att ev pappersbitar som någon betalat multum för en gång i tiden ska vara det som avgör vad som är bra eller inte och istället börja kolla på verkligheten.

Varför du är så arg vet jag inte, men vad ville du försöka få detta till, att jag krävt något? det har jag inte, jag påpekade att jag kommer ha en diskussion med besiktningen, den är mellan mig och den som utför den och vad du blir så upprörd över är förvånande.

men du kanske tycker att mina originalblinkers är det enda rätta för de har en E märkning någon betalat för, kommer de rädda mitt live pga det?

vad menar du med att mina blinkers syns i vissa lägen? jag visar dom både inne och ute i solljus, och de slår halogenet som inte syns alls.
 

gundj

New member
Stött eller?

Är det godkännandet som räddar mitt liv vid en vänstersväng eller det faktum att jag syns?

det är inte märkningen som ger ljuset eller synbarheten. Vi måste sluta upp att vara så stela att ev pappersbitar som någon betalat multum för en gång i tiden ska vara det som avgör vad som är bra eller inte och istället börja kolla på verkligheten.

Varför du är så arg vet jag inte, men vad ville du försöka få detta till, att jag krävt något? det har jag inte, jag påpekade att jag kommer ha en diskussion med besiktningen, den är mellan mig och den som utför den och vad du blir så upprörd över är förvånande.

men du kanske tycker att mina originalblinkers är det enda rätta för de har en E märkning någon betalat för, kommer de rädda mitt live pga det?

vad menar du med att mina blinkers syns i vissa lägen? jag visar dom både inne och ute i solljus, och de slår halogenet som inte syns alls.

Mina LED är ungefär som dina, men E-godkända.
Men, troligen florerar det oändligt med "E-godkänt" som aldrig varit i närheten av ett test så att lita på ett E är tveksamt.
Största fördelen som jag ser det är att de håller länge.

Är dina originalblinkers verkligen Halogen? Jag tvivlar.
 

F800ST

Member
10w glödis, gul lampa med vitt glas original. Helt värdelöst i solsken som synes på videon, men E godkända.
Är nog extremt mycket som ej är äkta e godkännt, bör ju finnas med dokumentation om de är det.

Biltemas små led är e godkända och det finns dokument på det men satan, de syns inte i solljus de heller.
 

Alexander76

Member
men du kanske tycker att mina originalblinkers är det enda rätta för de har en E märkning någon betalat för, kommer de rädda mitt live pga det?

Lottafia har möjligen en något anklagande ton i sitt inlägg men egentligen finns inga åsikter där, endast ett påpekande att besiktningspersonerna har ett regelverk att följa och uppfyller inte blinkersarna dessa regler så kommer dom inte gå igenom, oavsett hur bra de egentligen är.

Nu sa ju tydligen streetmajks besiktare uttryckligen att det var fel färg på blinkersarna. Vi har fortfarande inte sett bilder/video på dem så i detta fall behöver det inte ens handla om paragrafrytteri utan de kanske helt enkelt ÄR kassa på riktigt, det vet vi inte.
 

F800ST

Member
Exakt vilken gas den är fylld med vet jag ej, men säger halogen om alla glödisar, för någon typ av inert gas innehåller alla glödlampor annars brinner de upp på några sekunder, det är gasen som bromsar urbränningen av kolet i glödtråden.
 

gundj

New member
Exakt vilken gas den är fylld med vet jag ej, men säger halogen om alla glödisar, för någon typ av inert gas innehåller alla glödlampor annars brinner de upp på några sekunder, det är gasen som bromsar urbränningen av kolet i glödtråden.

Vakum? Jag trodde att det var vanligaste lösningen på problemet.
 
Top