Klubbansluten till SMC 2007?

Status
Ej öppen för fler svar.

benkar

New member
Hej!

Har mailat SMC, men inget svar ännu (bara gått 1 arbetsdag), lyssnat med folk i den lokala klubb jag är med i, samt ställt frågan på annan plats i detta forum, men ännu inget svar, så...

Någon här som vet vad som gäller kring klubbanslutna till SMC numera. Från nu så säger min lokala Sthlmsklubb att jag enbart ska betala lokala klubbavgiften till klubben, och att det kommer en separat faktura från SMC kring SMC-avgiften. Detta samtidigt som det på SMCs sida står -"Du kan dessutom bli medlem i SMC genom att gå med i en SMC-ansluten klubb. Kontakta klubben!"
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=270

Gissar att det betyder att SMC-ansluten via SMC-klubb med lägre SMC-avgift är ett minne blott? Inget att gråta över, varit mycket jobb för lokal kassör hantera SMC-avgifter osv.

Grunnar då kring motpoolerna att jag inte kan betala SMC via min klubb, samtidigt som SMC tycker att man kan gå med i SMC via en lokal klubb?

Följdfrågan är "Varför ska en klubb vara SMC-ansluten" ? IOFS så står klubben med på listan över klubbar här på SMCs webbplats, men utöver det? Klubben är även ansluten till SVEMO, men där finns ett tydligt mervärde genom att medlemmar i klubben kan ha sina licenser i SVEMO via klubben osv. Men varför vara ansluten till SMC? Inget negativt, bara en konkret fråga.

Har kanske gått ut info till lokala klubbarna, men varken kassör eller andra i styrelsen i klubben jag är med i visste varför när jag frågade, bara att man ska betala SMC-avgift till SMC direkt numera.

//B
 
Last edited:

Yasha

New member
Jag har nu inte gjort någon grundlig undersökning i frågan, men jag vill ge mig in i diskussionen iaf. Som klubbansvarig i SMC Sthlm, vill jag också ha svar på de frågor du ställer!

Ingenstans på hemsidan går det att hitta någon information om att det skulle finnas någon särskild avgift för klubbanslutna medlemmar, det kanske är borta from i år, men det står i så fall i protokollet från årsmötet, som jag ska plocka fram och läsa.

Jag har också, i egenskap av klubbansvarig, ställt mig frågan vad klubbarna har för nytta av SMC idag... Förutom lägre avgift och samma förmåner som direktanslutna medlemmar, så har klubbarna erbjudits en informationskanal och förmånen av att ingå i en gemenskap när det gäller arrangemang och event, men räcker det? Om nu även avgiftslättnaden är borta (om det nu är ett viktigt argument), varför ska vi då vara anslutna till SMC överhuvudtaget?

Jag skrev ett svar i en annan fråga här på forumet, en fråga som handlade om meningen med att delta på ett årsmöte om det inte presenterades något annat än det "gamla vanliga" och lite vill jag sträva åt det svarets håll även här, även om jag håller med om att frågeställningen angående meningen med ett medlemskap är rimlig.

Så, istället för att komma med pekpinnar och/eller flummiga formuleringar, vill jag bolla lite med er. Inför klubbkonferensen i december har nämligen min tanke varit att aktivera er medlemmar och speciellt er som är engagerade och aktiva i klubbarna, för vi i styrelsen vill veta vad ni behöver, vad ni vill ha och hur vi kan vara till nytta för er!!!

SMC ser inte ut som det gjorde förr, organisationen förändras och det bör vi också göra. Inte för att vi måste, men för att behov och förutsättningar är i konstant förändring och någonstans på vägen måste vi ta ställning till vart vi vill, åt vilket håll vi strävar.

Så, läs benkars frågor, fundera över vad ni vill och ge mig uppslag till ämnen vi kan diskutera på klubbkonferensen den 2 dec! Även om det inte är jag som är klubbansvarig då (vi har ju årsmöte på söndag), så är det ju ni medlemmar/klubbar som utgör SMC Sthlm och om styrelsen inte vet vad ni kräver och vad ni har att erbjuda, är det risk att ingen ser någon nytta med någonting. Så illa ska det väl ändå inte behöva vara?

Ni kan maila mig på yasha@bredband.net eller PM:a här, även om jag inte sitter i styrelsen efter årsmötet vidarebefordrar jag informationen till den som blir ansvarig och på måndag kommer en officiell inbjudan till klubbkonferensen med förslag på diskussionsämnen förutom de sedvanliga punkterna med info från styrelsen och instruktörsgruppen.

Bra att någon lyfter frågorna! :) Och jag ska göra vad jag kan för att svara på dem, förhoppningsvis hinner någon annan före på den första.
 
Last edited:

benkar

New member
Ingenstans på hemsidan går det att hitta någon information om att det skulle finnas någon särskild avgift för klubbanslutna medlemmar, det kanske är borta from i år, men det står i så fall i protokollet från årsmötet, som jag ska plocka fram och läsa.

Gissar att specialavgiften för klubbanslutna till SMC är borttagen. För 2006 var min avgift till lokala klubben 350 kr + 200 kr till SMC, dvs 550 kr. I år ser det ut bli 350 + 350 kr, dvs 700 kr. Förstår dock att SMC-riks behöver höja sina avgifter, men börjar bli svettigt att betala både lokal klubb och SMC, gissar tyvärr att en hel del kommer välja bort SMC-avgift men fortsätta betala till sin lokala klubb.

Om man backar till senare delen av 90-talet så ingick fortfarande SMC-medlemskap i avgiften till den lokala klubben, så anslutningsgraden till SMC bland klubbmedlemmarna låg nog på uppåt 95%. Men allteftersom SMC-avgiften växte, och röster mot "kollektivanslutningen" höjdes, så fick man själv möjlighet själv välja mellan enbart klubbmedlemskap och klubbmedlemskap + SMC. I dagsläget är runt 70% av klubbmedlemmarna med i SMC, frågan är hur den siffran ser ut nästa år.

Hoppas att man ändå i fortsättningen hittar vägar/sätt så att SMC både lokalt och riks kan finna nytta med att ha SMC-anslutna klubbar, och att klubbarna ser en nytta med att vara anslutna till SMC, och att relativt många även framöver har råd att vara med i både en lokal klubb och i SMC :)

/B
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har på uppdrag av styrelsen lämnat förslag på hur förenkling av medlemsskap i SMC skulle kunna se ut. Många klubbar har klagat på det system vi haft. En enkät gjordes till alla klubbar och cirka 130 svarade. Resultatet blev att i fortsättningen kommer alla SMC-medlemmar att få inbetalningskort direkt hem, klubbarna behöver inte samla in och redovisa till SMC. Inbetalningskorten kommer med MC-Folket i december.
Precis som förut är det 50:- billigare med medlemsskap i SMC om man är medlem i en SMC-klubb.
En stor majoritet av SMCs medlemmar är direktanslutna.
Varför ska en klubb vara SMC-ansluten? För att stödja SMCs arbete. Medlemmarna får en lägre SMC-avgift. Klubben får information och kan få stöd av sin länsorganisation eller SMC centralt i olika frågor. Klubben annonserar gratis i SMC-kalendern.
Sedan finns det mycket att göra från SMCs sida för att ge klubbarna mer tillbaka. Det är något vi funderar på i samband med den organisationsöversyn som pågår.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...Sedan finns det mycket att göra från SMCs sida för att ge klubbarna mer tillbaka. Det är något vi funderar på i samband med den organisationsöversyn som pågår.

Av dessa "nya" sakar är t. ex. att vi ser över möjligheten att fortbilda nya SMC Instruktörer på klub nivå. Detta har varit ett önske mål från några av dom störra Riksanslutna klubbar.

Som annat ex. söker vi att förbereda nya IT strukturen så vi kan ge bättra service till klubborna. Ex. kan du se i "Garaget" vart SMC numera är platforms leverantör av BMW MC Klubbens debatt forum. Målet här att ge MC relevant webbtrafik till nyttja för båda parter.
Som tilläg bör vi även på sikt kunne erbjuda SMC anslutna klubbar att medlemsregistra och annan klubbadministration kan köres av klubborna i SMC:s it platform..


Vi tar gärna emott flera önskemål till ökad service från SMC - utan dock att lova att vi kan hantera detta snabbt...
 

benkar

New member
Jag har på uppdrag av styrelsen lämnat förslag på hur förenkling av medlemsskap i SMC skulle kunna se ut. Många klubbar har klagat på det system vi haft. En enkät gjordes till alla klubbar och cirka 130 svarade. Resultatet blev att i fortsättningen kommer alla SMC-medlemmar att få inbetalningskort direkt hem, klubbarna behöver inte samla in och redovisa till SMC. Inbetalningskorten kommer med MC-Folket i december.
Precis som förut är det 50:- billigare med medlemsskap i SMC om man är medlem i en SMC-klubb.
En stor majoritet av SMCs medlemmar är direktanslutna.
Varför ska en klubb vara SMC-ansluten? För att stödja SMCs arbete. Medlemmarna får en lägre SMC-avgift. Klubben får information och kan få stöd av sin länsorganisation eller SMC centralt i olika frågor. Klubben annonserar gratis i SMC-kalendern.
Sedan finns det mycket att göra från SMCs sida för att ge klubbarna mer tillbaka. Det är något vi funderar på i samband med den organisationsöversyn som pågår.

Tack för ditt uttömmande svar Maria :)

Gissar att klubbarna får info kring hur dom redovisar/informerar till SMC kring vilka som är SMC-medlemmar via den aktuella klubben? Som det är i den klubb jag är med i så tillkommer det Klubbmedlemmar under året, som tidigare varit direktanslutna till SMC, då dom blev medlemmar i klubben, men som då kan bli SMC-klubbanslutna nästkommande år, hur får ni info från lokal klubb kring att dessa tidigare direktanslutna nu är klubbanslutna? (Och även tvärtom, hur får ni info kring om en tidigare klubbansluten, valt att lämna den lokala klubben, och då borde betala direktansluten-avgift?)

Hur ser den rutinen ut? Är tydligen något som inte nått ut till den loakala klubb jag är med i, eftersom ingen ansvarig kan/kunnat svara på min fråga :confused:

Med 50 kr i rabatt på medlemsavgift som klubbansluten, dialog och möjlighet till sprida info via SMCs webbplats, så tycker jag rent personligen att det ser bra ut!

Bara frågetecken enligt ovan, hur ska den lokala klubben ange att en SMC-medlem är med i den lokala klubben? Så att den personen får "rätt" avgift att betala till SMC kommande år? Värt att notera är att vi i den lokala klubben valt att inte ha personnummer i medl.reg, då vi enligt Datainspektinens regler/rekomendationer valt att INTE ha med personnummer, eftersom det inte behövs för att kunna identifiera medlemmarna:
http://www.datainspektionen.se/fragor_svar/personuppgifter/pul17.shtml Att lägga till personnummer i den lokala klubbens medl.reg är inte det lättaste, bl.a så tycker medlemmarna att det inte är något klubben har att göra med, och förstår dom, samt rent praktiska problem bygga om nuvarande medl.reg helt och hållet....

/EDIT Varför alla dessa frågor? Jo, jag ska skriva lokala klubbens infosida kring medl.avgifter, en klubb där en del varit med i klubb + SMC några år, andra varit SMC direktanslutna 2006 + ny i klubben 2006, av dessa en del enkilda, andra är familjer, en del ungdomar med i år, andra ungdomar som varit med ett tag, svårt få ihop det... :eek:

Hur anger den lokala klubben, till SMC, att Nisse som blev lokal medlem okt 2006, ska vara SMC-klubbansluten 2007, under förutsättning att han verkligen blir betalande medlem i den lokala klubben 2007?

Och hur anger den lokala klubben, till SMC, att Olle, som varit klubbansluten till SMC 2006, men i mars 2007 blir utesluten ur sin lokala klubb pga utebliven medl.avgift, att han borde ha betalat direktansluten till SMC-avgift 2007?

Edit igen.. Har nu läst en del i http://www.svmc.se/upload/nr 2-06.pdf Förklarar en hel del, men lämnar vissa luckor kring medlemmar som lämnar sin klubb i slutet av året, och då borde betala direktansluten-avgift nästkommande år, samt dom som blir medlemmar i den lokala klubben sep-dec, och då borde betala klubbansluten-avgift, men är väl ofrånkommliga problem.


/B
 
Last edited:

benkar

New member
Precis som förut är det 50:- billigare med medlemsskap i SMC om man är medlem i en SMC-klubb.

Är det 50 kr billigare oavsett SMC-medlemskap? Dvs
Enskilt medlemskap: 350 kronor.
Familjemedlemskap: 440 kronor.
Ungdomsmedlemskap: 225 kronor.

-50 kr på alla om man klubbansluten till SMC?

/B
 

Yasha

New member
En fråga bara, är det här kanske en diskussion som kan och bör föras under den allmänna klubbdelen av forumet och inte specifikt under Sthlmsdelen?

/ Veronica (medlemsansvarig för SMC Sthlm ett år till och angelägen om att ha rätt info till klubbar och övriga medlemmar framöver)

Edit: Det finns en tråd under SMC Feedback, där benkar fått ett utförligt svar och där diskussion pågår för fullt. http://forum.svmc.se/showthread.php?p=2525#post2525 Det här ÄR en fråga som SKA behandlas på riksnivå och jag hänvisar dit för er som vill diskutera förfarandet vidare. Vi ska naturligtvis också vara tillräckligt insatta på distriktsnivå för att åtminstone delvis kunna besvara den här frågan, men jag anser frågan vara utagerad på den här nivån, såvida det inte uppstår frågeställningar som direkt berör oss i SMC Sthlm.
 
Last edited:

benkar

New member
En fråga bara, är det här kanske en diskussion som kan och bör föras under den allmänna klubbdelen av forumet och inte specifikt under Sthlmsdelen?

/ Veronica (medlemsansvarig för SMC Sthlm ett år till och angelägen om att ha rätt info till klubbar och övriga medlemmar framöver)

Edit: Det finns en tråd under SMC Feedback, där benkar fått ett utförligt svar och där diskussion pågår för fullt. http://forum.svmc.se/showthread.php?p=2525#post2525 Det här ÄR en fråga som SKA behandlas på riksnivå och jag hänvisar dit för er som vill diskutera förfarandet vidare. Vi ska naturligtvis också vara tillräckligt insatta på distriktsnivå för att åtminstone delvis kunna besvara den här frågan, men jag anser frågan vara utagerad på den här nivån, såvida det inte uppstår frågeställningar som direkt berör oss i SMC Sthlm.

Ja, kanske lika bra någon mod slänger den här tråden. Blev lite dubbelpostande.

/B
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Top