Klinker vs färg i garaget

Oldbiker

New member
Håller på och projekterar för ett nytt garage och funderar på vad jag ska välja för golv. Jag kommer att ha en betongplatta som grund. Frågan är vad jag ska välja för ytskikt, alternativen är att måla med en tvåkomponents färg eller lägga ett klinkersgolv. Det jag känner en viss tvekan inför är om klinkersgolvet blir halt om det kommer vatten på det. Men även för hur klinkersgolv klarar tappade verktyg eller något annat tungt.
Det vore intressant att höra vilka erfarenheter ni andra har. Bör kanske tillägga att även ekonomin spelar en viss roll eftersom det handlar om totalt 110 kvadratmeter som ska ha någon form av ytskikt.
 

dalis

New member
Jag skulle kolla efter någonslags halvhård gummi platta som läggs som klinkers, jag har sett något sådant men vet ej vad det kostar eller var man köper.
Annars är ju klinkers snyggt och slitstarkt men som du är inne på en tappad skiftnyckel..Aj Aj aj (Jag vet man använder inte skiftnycklar men som exempel).
Målat betonggolv är säkert bra men ack så tråkigt, ditt finaste rum är värt något bättre ;)
 

nir_scorpio

New member
Om du ska använda garaget till något mer än bara en plats att ställa bilen/hojen, dvs för att meka, så skulle jag tänka igenom hur det ser ut på moderna professionella bil och MC-verkstäder.

Jag har själv ett garage med ett omålat betonggolv som vid tillfälle ska målas. Det finns ju kraftiga färger som även har en lätt stötdämpande yta. Klinker har jag knappt reflekterat över i det sammanhanget. Det är ett garage, inte en tvätthall... Jag misstänker att klinker lätt blir hala, riskerar att spricka om man tappar något, samt gör att ljudmiljön blir sämre (de reflekterar ljud bättre än det målade betonggolvet). Det lär ju dessutom ta betydligt längre tid att lägga in klinker än att måla.
 

gundj

New member
Tänk på fuktgenomsläppligheten om du målar. Alla betonggolv släpper igenom en del markfukt om än små mängder om underarbetet är välgjort.
Klinker har ju fördelen att det ventilerar ditt golv, det finns färger som gör det oxå, men kolla noga.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Min kompis i Danmark, valde marmor. Han är väldig nöjd.

Mitt betongolv har jag malat med en grå en komponent färg till just industri/verstads golv. Funkar bra och tycker även det är schnyggt.

Nackdelar: fräts av batteri syre, halt när det blött.
 

Carnivore

New member
Själv är jag skeptisk till plattor i garaget just för att det är så bökigt med depåstöd, rullpallen och allt annat med små hjul som skall rulla över alla skarvar.
 
Varför inte slipa betonggolvet en helt slät yta som ändå släpper igenom fukten. Prismässigt har jag ingen aning om men väl värt att kolla.
http://www.stmdesign.se/PDF/Slipad Betong.pdf

Efter att ha haft lite olika garagegolv så hade jag valt ren betong med något damm bindningsmedel på, typ det som jan-olovj hänvisar till. Har själv målat golv – slits upp särkilt när vi kör bilarna ut och in på vintern. Smältvattnet rinner så att vissa partier är ständigt fuktiga på vintern vilket får färgen att släppa.

Klinker, hur klarar det däcksdubbarna eller en garagedomkrafts tryck med metallhjul? Som tidigare nämnts ett tappat verktyg…. Onödigt dyrt om man har typ stort dubbelgarage + mc plats och annan diverse-yta.

Själv funderar jag på måla det med samma stålblå färg som jag har idag eller leja någon firma som kan renslipa det och belägga det med dammbindningsyta.. eller skippa det och låta det flaga lite till.:)

/Peter
 
M

Mister

Guest
Granitkeramik!

Hållbart, tål allt, från dubb till elaka kemikalier och ska inte förväxlas med glaserat klinker.
 

Chopperbyggarn

New member
I min gamla lokal slipade o målade vi golvet med epoxy lack + flingor och det blev snyggt men inte speciellt tåligt när man svetsar o konstruerar. I nuvarande lokal som en gång i tiden tillhörde försvaret hade ägaren före mig lagt på ett mycket tjockt lager av någon typ av massa/lack som nu släpper då militärerna tidigare hade någon typ av svart/grå lite asfalt liknande skydd på golvet som är orsaken till att den snygga tjocka massan/lacken nu släpper i stora bitar...i ett annat rum i samma lokal slipade o lackade jag golvet men betongen sög åt sig färgen som en svamp så bara lacken som gick åt i mängder kostade ca15000:- . När jag på 80-talet jobbade på Mejeri så var alla golv av klinker inklusive verktsad och visst sprack det plattor emellanåt men dom fick utstå hårda slag från tunga stålpallar många gånger per dag.

Skulle absolut idag välja en sträv golvklingker framför andra typer av av massa/lack för golv!

Det tåligaste jag sett hittills var en grovsmides verkstad där jag jobbade ett tag som täckt golvet med 2x1 meters ca1,5-2mm tjocka stålplåtar som punktats ihop med migsvets.

Om jag hade tid o pengar skulle jag täcka golven med rostfria stålplåtar så att dom blir både snygga och håller i all framtid.:)

Anders.J
 

MartinBokman

New member
Definitivt Granitkeramik, jag håller med Mister, det håller för allt, lägg det med smala fogar så blir det inga problem med depåstödets små hjul. Färg på betong har sina brister; det kan flagna om du har fuktvandring i betongen, det blir halt med olja/vatten och det blir missfärgat av kemikalier.

/Martin
 
Top