Grus
New member
Det höjs många upprörda röster om bristande vägunderhåll, huruvida man syns bättre med helljus eller varselkläder och mottrafikanternas allmänna klantighet. Eftersom jag vistas i trafiken varje dag och har gjort så ett (bra) tag tänkte jag dela med mig av en del observationer och tankar.
Motorcyklister är trots allt en ganska liten trafikantgrupp som dessutom har valt sitt oskyddade fordon frivilligt. Man kan väl misstänka att när pengar till vägarna skall fördelas står vår sak knappast längst fram i kön...
Grus hamnar på asfalten ibland. Det kan vara att fordon drar upp kantförstärkningen, det kan vara lagningar i vägbanan eller det kan trilla av en lastbil. Oavsett hur det kommer dit måste man ha med det i beräkningen eftersom det hjälper föga att ha rätt när man klotar.
Det kommer alltid att finnas trafikanter som inte ser dig eller som helt enkelt inte bryr sig. Därför måste man köra åt dom också.
När jag läser MC-folket handlar artiklar och insändare allt oftare om incidenter av typen "grus på vägen", "bilist svänger ut trots stopplikt", "vägarbeten anpassas inte för hojar" osv. I synnerhet insändarna verkar vara skrivna av medelålders män (som jag, alltså) som upprört kräver att allt detta genast åtgärdas. Här tas det ingen hänsyn till hur verkligheten ser ut, regler skall följas! Tyvärr ser jag denna inställning allt oftare i trafiken och påfallande ofta är det förare till custom/retro/bas -hojar som visar den. Dom senaste åren har jag allt oftare sett situationer som kunde gått mycket illa men på grund av att andra trafikanter uppfattat vad som varit på väg att hända räddat hojåkaren. När det första fina hojvädret i år gladde oss med sin närvaro skulle jag leverera utställningsmaterial till Svenska Mässan i Göteborg. Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget. Det är något som sker varje dag här så oftast väntar alla trafikanter snällt dom sekunder som behövs. Denna vackra morgon kom det en hoj körandes mellan köerna och börjar köra om på min högersida. Normalt sett är den sidan "blind" när dragbilen har svängt förbi en viss punkt men på min bil finns en kamera som täcker det området så jag tvärbromsar. Jag hoppar ut och möts av en mycket upprörd herre som minsann skall anmäla mig till polisen (vilket också skedde) och talade om för mig att han skiter i vart jag skall men han har rätten på sin sida.
En motorcyklist kan inte kosta på sig att hävda sin rätt, att lita på sina medtrafikanter och utgå från att vägarna är i föreskrivet skick.
Motorcyklister är trots allt en ganska liten trafikantgrupp som dessutom har valt sitt oskyddade fordon frivilligt. Man kan väl misstänka att när pengar till vägarna skall fördelas står vår sak knappast längst fram i kön...
Grus hamnar på asfalten ibland. Det kan vara att fordon drar upp kantförstärkningen, det kan vara lagningar i vägbanan eller det kan trilla av en lastbil. Oavsett hur det kommer dit måste man ha med det i beräkningen eftersom det hjälper föga att ha rätt när man klotar.
Det kommer alltid att finnas trafikanter som inte ser dig eller som helt enkelt inte bryr sig. Därför måste man köra åt dom också.
När jag läser MC-folket handlar artiklar och insändare allt oftare om incidenter av typen "grus på vägen", "bilist svänger ut trots stopplikt", "vägarbeten anpassas inte för hojar" osv. I synnerhet insändarna verkar vara skrivna av medelålders män (som jag, alltså) som upprört kräver att allt detta genast åtgärdas. Här tas det ingen hänsyn till hur verkligheten ser ut, regler skall följas! Tyvärr ser jag denna inställning allt oftare i trafiken och påfallande ofta är det förare till custom/retro/bas -hojar som visar den. Dom senaste åren har jag allt oftare sett situationer som kunde gått mycket illa men på grund av att andra trafikanter uppfattat vad som varit på väg att hända räddat hojåkaren. När det första fina hojvädret i år gladde oss med sin närvaro skulle jag leverera utställningsmaterial till Svenska Mässan i Göteborg. Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget. Det är något som sker varje dag här så oftast väntar alla trafikanter snällt dom sekunder som behövs. Denna vackra morgon kom det en hoj körandes mellan köerna och börjar köra om på min högersida. Normalt sett är den sidan "blind" när dragbilen har svängt förbi en viss punkt men på min bil finns en kamera som täcker det området så jag tvärbromsar. Jag hoppar ut och möts av en mycket upprörd herre som minsann skall anmäla mig till polisen (vilket också skedde) och talade om för mig att han skiter i vart jag skall men han har rätten på sin sida.
En motorcyklist kan inte kosta på sig att hävda sin rätt, att lita på sina medtrafikanter och utgå från att vägarna är i föreskrivet skick.