Klantiga hojåkare?

Grus

New member
Det höjs många upprörda röster om bristande vägunderhåll, huruvida man syns bättre med helljus eller varselkläder och mottrafikanternas allmänna klantighet. Eftersom jag vistas i trafiken varje dag och har gjort så ett (bra) tag tänkte jag dela med mig av en del observationer och tankar.

Motorcyklister är trots allt en ganska liten trafikantgrupp som dessutom har valt sitt oskyddade fordon frivilligt. Man kan väl misstänka att när pengar till vägarna skall fördelas står vår sak knappast längst fram i kön...

Grus hamnar på asfalten ibland. Det kan vara att fordon drar upp kantförstärkningen, det kan vara lagningar i vägbanan eller det kan trilla av en lastbil. Oavsett hur det kommer dit måste man ha med det i beräkningen eftersom det hjälper föga att ha rätt när man klotar.

Det kommer alltid att finnas trafikanter som inte ser dig eller som helt enkelt inte bryr sig. Därför måste man köra åt dom också.

När jag läser MC-folket handlar artiklar och insändare allt oftare om incidenter av typen "grus på vägen", "bilist svänger ut trots stopplikt", "vägarbeten anpassas inte för hojar" osv. I synnerhet insändarna verkar vara skrivna av medelålders män (som jag, alltså) som upprört kräver att allt detta genast åtgärdas. Här tas det ingen hänsyn till hur verkligheten ser ut, regler skall följas! Tyvärr ser jag denna inställning allt oftare i trafiken och påfallande ofta är det förare till custom/retro/bas -hojar som visar den. Dom senaste åren har jag allt oftare sett situationer som kunde gått mycket illa men på grund av att andra trafikanter uppfattat vad som varit på väg att hända räddat hojåkaren. När det första fina hojvädret i år gladde oss med sin närvaro skulle jag leverera utställningsmaterial till Svenska Mässan i Göteborg. Detta innefattar en föga reglementsenlig högersväng där jag måste använda båda tillgängliga körfält för att få med mig hela ekipaget. Det är något som sker varje dag här så oftast väntar alla trafikanter snällt dom sekunder som behövs. Denna vackra morgon kom det en hoj körandes mellan köerna och börjar köra om på min högersida. Normalt sett är den sidan "blind" när dragbilen har svängt förbi en viss punkt men på min bil finns en kamera som täcker det området så jag tvärbromsar. Jag hoppar ut och möts av en mycket upprörd herre som minsann skall anmäla mig till polisen (vilket också skedde) och talade om för mig att han skiter i vart jag skall men han har rätten på sin sida.

En motorcyklist kan inte kosta på sig att hävda sin rätt, att lita på sina medtrafikanter och utgå från att vägarna är i föreskrivet skick.
 

OH-

Member
Mycket bra rutet! Du kommer att få fan för det, men stå på dig!

Motorcykelkörningen ska ske utgående från faktiska observerade förhållanden (sikt, väglag, mottrafikanter, eget fordon, egen förmåga o s v), inte efter hur det skulle ha kunnat vara.

Vad är en "dold kurva"? Har man spänt upp en ridå tvärs över vägen?

Hur ska en bilist kunna följa väjningsreglerna om vi krashar in i bilen ett par sekunder efter att vi blivit synliga över ett backkrön?

Varför är grus på vägen en överraskning efter att frågan ältats i åratal?
 

Marie

Banned
Det höjs många upprörda röster om bristande vägunderhåll, huruvida man syns ........

Jo du och jag som kör / kört tunga fordon med släp vet mycket väl vilken plats vi behöver för olika manövrer, men den biten existerar inte ens i fantasivärlden för de flesta som har bara lätta behörigheter.....

Likadant är det med mc. De som inte kör / kört mc har ingen susning om vad det handlar om.

Eftersom de som bara kört personbil är den absoluta majoriteten i trafiken måste vi som kör mera 'udda' fordonsslag tänka åt personbilisterna också (och stundom även åt motorcyklister.....)
 

Rubbe

New member
Tyvärr ser jag denna inställning allt oftare i trafiken och påfallande ofta är det förare till custom/retro/bas -hojar som visar den.

Då tycker jag du ska börja läsa sporthoj.com också. Härinne finns det endast en försumbar mängd sporthojsförare så det är inte så konstigt att du tycker så.

En fråga, vilken avdelning på vägverket jobbar/lobbar du för?
 

Grus

New member
Jag sitter s.a.s på andra sidan bordet, jag driver ett lastbilsåkeri sen 20år tillbaka. Menar du att det är i VV:s intresse att vi borde köra mera med insidan?
 

Maru

New member
En motorcyklist kan inte kosta på sig att hävda sin rätt, att lita på sina medtrafikanter och utgå från att vägarna är i föreskrivet skick.

Han/ hon kan säkert det men frågan är hur länge han/ hon överlever.

Samtidigt känns det som att bilisten lätt kan hosta ur sig att "jag trodde det var en moped" samtidigt som den säger "han kom så fort"....inte helt logiskt, men ändå.

Det här med högersvängen är ju samma oavsett du sitter på hoj eller i bil, "du ska kunna stanna innan varje förutsebart hinder".....

Jag som sporthojsåkare tar ut marignalerna på vägen just med tanke på att det kan vara grus i kurvor o s v. Men det är ett känsligt ämne och blir lätt en infekterad debatt.

Som sagt, vi sitter oskyddat....tänk på det när vi kör! Svårt att känna rättvisan i sjukhussängen eller på kyrkogården....
 

Rubbe

New member
Jag sitter s.a.s på andra sidan bordet, jag driver ett lastbilsåkeri sen 20år tillbaka. Menar du att det är i VV:s intresse att vi borde köra mera med insidan?

Jag menar att det såklart är jobbigare för vv att behöva sopa rent ordentligt. Det hade ju varit lättare för dem om alla kört 4-hjuligt i 20km/h hela tiden, då hade inte vägarna behövt hålla särskilt hög kvalitet. Farten höjer kraven och när sen även motorcyklar finns med i bilden höjs kraven ytterligare på väghållningen.

Att vi måste tänka inte bara åt oss själva vet vi redan och inget vi behöver ha påpekat för oss, det gäller både åt andra bilister och de som borde sköta gatorna, men det ursäktar ju inte dålig väghållning och det finns ju ingen anledning att inte försöka ge motorcyklister så bra förutsättningar som det är möjligt.
 

steFAN

New member
Jo du och jag som kör / kört tunga fordon med släp vet mycket väl vilken plats vi behöver för olika manövrer, men den biten existerar inte ens i fantasivärlden för de flesta som har bara lätta behörigheter.....

Likadant är det med mc. De som inte kör / kört mc har ingen susning om vad det handlar om.

Eftersom de som bara kört personbil är den absoluta majoriteten i trafiken måste vi som kör mera 'udda' fordonsslag tänka åt personbilisterna också (och stundom även åt motorcyklister.....)


Poäng Marie!! Kanske skulle ingå i körkortsutblidning att få köra alla slags fordon för att få förståelse!!!! Sen som Herr Åkare Grus skriver vi måste tänka på oss själva, och på att andra inte tänker...//Stefan
 

Rubbe

New member
Kanske skulle ingå i körkortsutblidning att få köra alla slags fordon för att få förståelse

Jovisst, och det borde ingå mat varje dag i en människas liv. I en perfekt värld så... men vem vill betala 30-40k för ett mc-kort?

Jag säger inte att tanken inte är bra, men den är fullständigt omöjlig att genomföra med tanke på ekonomin.
 

LC4ever

New member
När jag körde till jobbet förra veckan så sker en MC-olycka precis bakom mig.
Vad hände? Jag hör en MC och kollar upp i backspegeln. Då ser jag en MC (Sporttourer) påbörjar omkörningar av ett antal bilar. Min tanke var, detta kommer sluta illa. Och mycket riktigt, den sista bilen han skall köra om gör en vänstersväng och hojen sitter rakt in i sidan.
Vems var felet? Bilisten som inte har uppsikt bakåt eller MC-föraren som gör omkörningar på en 50-väg inom ett industriområde? Oavsett vem som gjorde fel så var det MC-föraren som låg på marken och hade ont.

Jag fick lära mig när jag tog mitt MC-kort att alla bilförare är blinda idioter och allt kan hända, det kör jag fortfarande efter.
 

steFAN

New member
Jovisst, och det borde ingå mat varje dag i en människas liv. I en perfekt värld så... men vem vill betala 30-40k för ett mc-kort?

Jag säger inte att tanken inte är bra, men den är fullständigt omöjlig att genomföra med tanke på ekonomin.

Ekonomin är en sak visst,jag kör allt fr 60ton till 200kg och man tänker väldigt olika som mc elr lastbilsförare,det var det jag ville ha fram.punkt.
 

Blåflagg

New member
Då ser jag en MC (Sporttourer) påbörjar omkörningar av ett antal bilar. Min tanke var, detta kommer sluta illa. Och mycket riktigt, den sista bilen han skall köra om gör en vänstersväng och hojen sitter rakt in i sidan.

Jag fick lära mig när jag tog mitt MC-kort att alla bilförare är blinda idioter och allt kan hända, det kör jag fortfarande efter.

Som jag tolkar din text har mcföraren gjort en omkörning i korsning och det är väl inte tillåtet om det inte är filmarkerat:confused:

Sen den här tolkningen "vi och dom" är ganska tröttande. De flesta här på forumet kör nog bil OCH mc. Att lämna erfarenheterna från det "andra" fordonet hemma när man kör bil eller mc är för mig väldigt märkligt. Har jag erfarenhet från andra fordon så kanske jag kan använda den kunskapen och inse att visa saker är svårare att se i trafiken (MC), vissa fordon behöver mer plats (Lastbilar) och att vissa trafikanter kanske inte har stenkoll på trafiken (Barn)
 
Last edited:

Rubbe

New member
Ekonomin är en sak visst,jag kör allt fr 60ton till 200kg och man tänker väldigt olika som mc elr lastbilsförare,det var det jag ville ha fram.punkt.

Jag har militärt förarbevis för lastbil ( :D ) så jag vet också hur det är att vara "osmidig" i trafiken och att det skulle vara en fördel om alla som vistas i trafiken hade kört lastbil, buss, husvagn etc. likväl som det skulle vara bra om alla kört MC. Känns dock inte relevant att bara diskutera hypotetiska lösningar som ändå inte är genomförbara. Ska alla MC-förare även köra lastbil för att få kortet så ska ju alla bilförare även köra MC osv. Försök få upp alla på en MC ska du se... vissa vägrar ju t.o.m. att bli skjutsade på en MC, hur ska de då våga köra en? :p
 

Marie

Banned
Jag har militärt förarbevis för lastbil ( :D ) så jag vet också hur det är att vara "osmidig" i trafiken och att det skulle vara en fördel om alla som vistas i trafiken hade kört lastbil, buss, husvagn etc. likväl som det skulle vara bra om alla kört MC. Känns dock inte relevant att bara diskutera hypotetiska lösningar som ändå inte är genomförbara. Ska alla MC-förare även köra lastbil för att få kortet så ska ju alla bilförare även köra MC osv.

Jag argumenterade inte heller för att alla skulle tvingas provköra alla slags fordon (även om det vore en dröm). Det jag ville ha sagt, var att som förare av 'udda' fordon måste man inse att 'de andra' inte förstår min speciella situation och därför måste jag försöka tänka åt dem också.

I övrigt betraktar jag personbilar som älgar. Stora och tunga, och kan när som helst få för sig att göra de mest befängda saker (och de saknar dessutom varje uns av trafikvett).....

Försök få upp alla på en MC ska du se... vissa vägrar ju t.o.m. att bli skjutsade på en MC, hur ska de då våga köra en? :p
Apropå resonemanget om våga köra mc och åka mc, - där jag absolut INTE håller med dig i graderingen av rädsla - , så måste nog jag påminna om hur jag hamnade bakom mc-styret...
Jag vågade inte åka baktill på något slags tvåhjuligt fordon (inte ens trampcykel). Plötsligt fick någon för mig mycket betydelsefull person 'återfall' som mc-förare, och plötsligt förväntades jag åka baktill som spätta, nånting jag kände mig dödsförskräckt inför.
Hur bota denna skräck?
Min lösning var att jag hade 'cornflakes-A'. För att få lite kläm på vad det hela handlade om, så inhandlades ett styck sämre beg. mc och så började jag köra....
Resten är som man säger historia...
Men fortfarande vågar jag knappast *åka* mc, däremot kör jag mycket gärna mc.
Alltså, i min värld krävs åtskilligt mera mod för att *åka* mc, än för att köra mc....
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Bra skrivet Grus!
Håller med trådskaparen helt och hållet.
Man kör utefter de faktiska omständigheterna.

Sen kan man allvarligt undra varför folk inte visar respekt för att det är svårt med stora ekipage och dessa behöver bryta mot reglerna ibland.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Alla som tar körkort, oavsett behörighet, skulle kunna testa att köra mc eller moped riskfritt i en rider simulator. En aha-upplevelse för de flesta.
 

Rubbe

New member
Apropå resonemanget om våga köra mc och åka mc, - där jag absolut INTE håller med dig i graderingen av rädsla - [...]
Men fortfarande vågar jag knappast *åka* mc, däremot kör jag mycket gärna mc.
Alltså, i min värld krävs åtskilligt mera mod för att *åka* mc, än för att köra mc....

I din värld är du isf tämligen ensam. Att inte våga åka bakpå när man redan har mc-kort måste nog betraktas som en fobi eftersom ingen befogad faroskillnad föreligger. Lite märkligt att du dömer andra helt efter dig själv när du säger att du absolut inte håller med mig. När talade jag om just dig??

I övrigt har jag inte sagt emot nån här som talat om att tänka åt andra, prova andra fordonstyper för högre förståelse etc., det enda jag anmärkt på är att förslagen/åsikterna antingen redan är välkända alternativt ej genomförbara.
 

Marie

Banned
I din värld är du isf tämligen ensam. Att inte våga åka bakpå när man redan har mc-kort måste nog betraktas som en fobi eftersom ingen befogad faroskillnad föreligger.

Det finns fortfarande många tusen som har mc-kort men aldrig suttit på en mc.... ;)

Kanske det skall kallas fobi?
Jag skulle snarare kalla det kontrollbehov.
Jag reser synnerligen ogärna med flyg, båt och tåg också....
Buss, personbil, lastbil och mc är fortskaffningsmedel jag trivs med, men bara som förare.

Risken att åka bakpå är självklart mångdubbelt större, för det finns ju givetvis ingen annan som kör så säkert som jag... :p:D
 
Last edited:

Marie

Banned
Alla som tar körkort, oavsett behörighet, skulle kunna testa att köra mc eller moped riskfritt i en rider simulator. En aha-upplevelse för de flesta.

Det skulle Vägverket ALDRIG våga gå med på!

Risken att vi finge mer än tio gånger så många motorcyklar på vägarna vore nog påtaglig
 
Top