Hej!
Är helt ny här på SMC, namnet är Emma, 21 år gammal, A2-körkort, bor i Skåne och kör en gammal Honda Cm 400t -81.
Nu är det så här att jag fick mitt mc-kort förra veckan och behöver lite tips på hur jag ska klä både mig själv och hojen för att man ska frysa så lite som möjligt. Nu varje dag har jag tvingat ut mig själv för att köra. Jag vill så gärna köra hela tiden, men kylan gör att det inte är lika kul, mina händer är som isbitar bara 10 min in i körningen.
Jag har inte mycket koll på vad man kan göra åt den saken, så om ni har några bra tips så skriv gärna
Hej och välkommen till Hojträsket! :star:
Du har redan fått många bra tips men en del känns lite väl avancerade.
Allt beror ju på din "körprofil", men det är ingen som ställt den frågan än, inte jag heller, så vi backar ett par steg:
Jag vill så gärna köra hela tiden, men kylan gör att det inte är lika kul, mina händer är som isbitar bara 10 min in i körningen.
Allt beror på HUR du kör.
150+ mil i tvåsiffriga minusgrader eller 3 mil pendling till jobb / skola i +10 grader ställer helt olika krav.
Oavsett vilket har jag genom egen erfarenhet kommit fram till ungefär det här:
1: Glöm utseende. "Snygg" står i direkt motsatsförhållande till "prisvärd och varm"...
2: Håll armar och överkropp varm. Då flödar blodet ut i armarna och du har mycket bättre chanser att hålla händerna varma!
Samma sak gäller fötterna; Håll gren och ben varmt så hänger fötterna med av bara farten.
3: Vindbrytande lager är ett måste.
4: Elvärme är kul för den tekniskt intresserade men sällan vare sig enkelt eller billigt...
Vi backar tillbaka till dina frusna händer.
Det har skrivits förut; Regnhandskar!!
Det blir ett tunt lager som håller borta den kylande fartvinden.
Prova, du kommer bli överraskad över hur effektivt det är.
Biltemas "regn-handskar" är värdelösa i regn, men prisvärda som vindskydd.
Att det är 3-fingers gör att det är "nästan" som att köra med fingerhandskar.
View attachment 7576
Min personliga favorit är militära handskar av modell M90.
Jag gillar kraghandskar; Man slipper drag över handleden, lätta att ta på, stabila.
Snygga? Nä.
Bra? JA!!
View attachment 7577
Hålla armarna varma.
Lager på lager på lager blir ofta lite bökigt.
Jag vet. Som mest har jag haft 9 lager på överkroppen och 7 på benen.
Funkar för mig som inte pendlar utan gör heldagsutflykter men bekvämt är det inte.
Om du pendlar, satsa på så få lager som möjligt. Det måste fungera i praktiken också.
Enkelt, smidigt.
Till att börja med, ta på en regnjacka utanpå dom vanliga hojkläderna.
Kan vara en enkel regnrocks-jacka, en vindtät "skaljacka", ja vad som helst som ger ett vindskyddande lager.
Tanken är alltså att du LÄGGER TILL utanpå dom VANLIGA hojkläderna; Skyddseffekten från ditt skinnställ / hojställ finns alltså kvar till 100%!
Om du sedan blir lite mer avancerad, alltså kör regelbundet i lite tuffare förhållanden, satsa på en hel overall.
Jula säljer en "varseloverall" (dom rear ut dom varje vår för 499

, den är underbar.
Helt vind / regn-tät, mysigt fodrad, håller vind och regn ute på ett föredömligt sätt.
View attachment 7579
Overall = inga glipor, långa dragkedjor på benen så det går att få på den även om man har mc-stövlarna på sig.
Enda nackdelen är att dragkedjan över magen är lite kort, det kan vara lite svårt att komma i den.
För egen del sydde jag i en 30 cm längre dragkedja, och så var det problemet ur världen!
Overallen är inte snygg, man ser ut som en Teletubbie i den, men det är lätt värt det, den är så skön!
Och som sagt; Bär den UTANPÅ dom vanliga kläderna.
View attachment 7578
Avslutningsvis ett tips om "hjälmhuva".
Jag står inte ut med drag i nacken.
Det finns gott om hjälmhuvor som har vindtät "framsida" men jag har bara hittat ett fåtal som är täta även i nacken.
Rukka har en som jag tycker fungerar bra.
View attachment 7580
Kostar 400-500:- men jag tycker den är värd varenda krona.
Så om vi tar det steg för steg rekommenderar jag följande:
Steg 1:
Regnhandskar (exempelvis Biltema, ca 180

. Regnjacka / vindbrytande jacka (second hand, max 100

Klarar dig ner till ~ +10°C i upp till 1 timma.
Steg 2:
Rukka hjälmluva (ca 450
Steg 3:
Vindtät overall. 500-800:-
Klarar dig ner till ~ +5°C i upp till 4 timmar.
Steg 4:
Värmehandtag, elvärma skosulor styrmuffar etc.
Klarar dig ner till ~ -5°C i upp till 12 timmar.
Steg 5:
Elvärme i underkläder osv.
Rekommenderas INTE vid temperaturer under +5°C (risk för liv och hälsa vid omkullkörning / el-haveri).
Tipset blir alltså att ta det steg för steg, prova dig fram.
Att köra hoj är kul, vi är alla olika så det som fungerar för en fungerar inte för en annan.
Börja enkelt (läs: Billigt). Då måste det inte blir rätt på första försöket, du har råd att skaffa dig alternativa erfarenheter.
Hojja lugnt.
/B