Klä sig efter väder

EmmasMc

New member
Hej!

Är helt ny här på SMC, namnet är Emma, 21 år gammal, A2-körkort, bor i Skåne och kör en gammal Honda Cm 400t -81.

Nu är det så här att jag fick mitt mc-kort förra veckan och behöver lite tips på hur jag ska klä både mig själv och hojen för att man ska frysa så lite som möjligt. Nu varje dag har jag tvingat ut mig själv för att köra. Jag vill så gärna köra hela tiden, men kylan gör att det inte är lika kul, mina händer är som isbitar bara 10 min in i körningen.
Jag har inte mycket koll på vad man kan göra åt den saken, så om ni har några bra tips så skriv gärna :)
 

Ove 60+

Active member
:) Hej och välkommen! Frysa är inte kul. Skinn är kanske snyggt men inte varmt. Jag skulle rekommendera att du använder goretexställ med plats för vanliga gångkläder under. Med foder i räcker det ganska långt innan man behöver fundera på långkallingar och sånt. En extra tröja under bör få plats.
Då kan man helt enkelt skala av ytterhöljet och vara klädd direkt utan att behöva besöka omklädningsrum och krångla.

Händerna är ett annat kapitel. Torr och vindskyddad gäller. Kanske ett par styrmuffar från Biltema? Inte dyrt men heller inte så snyggt - men vafan - det är ju vinter. Handtagsvärme finnes att köpa av ett gäng olika märken, har inte provat men det lär vara bra.

Se upp för ishalkan!
 

EmmasMc

New member
Tack för tipsen! :) Handtagsvärmare låter skönt, styrmuffar är absolut något jag ska skaffa, gäller att veta var alla reglage sitter bara men sånt lär man sig nog snabbt. Goretex ska jag skaffa det också. Tycker det är kul att köra mc så länge man kan hålla sig varm, kommer nog köra mc så länge det är säkert att köra. Så får hoppas det blir ännu en mild höst/vinter :)
 

Ginnies

New member
Handtagsvärmare låter skönt.....

Handtagsvärmare ÄR skönt :) Det bästa tillbehöret du kan ha på din hoj är just handtagsvärmare. Inte bara när du kör vår/höst, utan även mitt i sommaren vid långa dagsetapper i regn.
Min erfarenhet är att det är bättre med tunna handskar och påslagen värme än tjocka fodrade handskar. Värmen når inte händerna om handskarna är för tjocka. Det finns färdiga "handtagsvärme kitt" med steglöst ställbar effekt på värmen. Inte speciellt dyrt och värd sin vikt i guld :)
 

gundj

New member
Hampe, Jokko, och ni andra vinteråkare, var är ni nu när ni behövs som bäst?
Personligen föredrar jag många lager, dvs vanligt värmeunderställ, en träningsbyxa och tröja över det och så ett bra textilställ.
Ibland kompletterat med en vindtät löparjacka under mc-jackan för extra vindstopp.
Stövlar med plats att röra tårna lite är skönt, sen får man vicka på fötterna så mycket det går för att hålla igång cirkulationen.
Handskar finns nog inga verkligt varma utan det är muffar eller värmehandtag som gäller, och så så vattentäta handskar som möjligt eller överdrag.
 

Hampe

Skriver massor!
Hampe, Jokko, och ni andra vinteråkare, var är ni nu när ni behövs som bäst?

Ha! Jag håller på att serva och packa för att köra till Finland.
MC-träff i helgen: Pystymettä.

Jag håller med om det mesta som sagts i tråden - lager på lager absolut och värmehandtag också.
Däremot kan jag inte rekommendera handtagsmuffar alldels reservationslöst till en ny motorcyklist.
Det kan kännas lite läbbigt att ha händerna i påsarna när så mycket annat med körningen känns nytt.

Dessutom har Biltemas styrmuffar två problem:
Dom är aningens snävt skurna så det kan bli trångt att manövrera småreglagen: ljus, blinkers och så.
Dessutom är dom så flimsiga att fartvinden pressar dem mot koppling och broms med lite anliggning som följd.
Muffar är bra! inte snack om det, men inte alldeles okomplicerade.

Här kan man hitta mer att läsa:



http://forum.svmc.se/showthread.php?8245-Tips-för-vinterkörning&highlight=Vinterkörning


Hampe
 

TMax500

Member
Värmehandtag - ja! Kör med Oxford på en av hojarna. Funkar fint!

Styrmuffar - kanske. Som Hampe skriver, de kan ligga an mot koppling/broms.
MEN jag har hittat den här leverantören http://www.tucanourbano.com/eu/moto...TATNImwcxZoBOv9SymjmoEI42eG9Y85J4AaApxM8P8HAQ som har flera modeller av muffar som är styva i framkant/sida så att de inte ligger an. Har testat och det funkar.

Köpte själv den här modellen http://www.tucanourbano.com/eu/polyamide-hand-grip-covers-9268.html med "fönster" så att man ser reglagen. Inte så dumt. Enda nackdelen hittills - de är inte jättetjocka. Hade gärna haft lite mer ludd på insidan, det hade gjort dem varmare. I kombo med handtagsvärme skulle det nog bli kanon. Vatten- och vindtätt + elvärme = mums!

Har ett par sådana här muffar från Biltema också: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Snoskoter/Styrmuffar-universal-2000020295/ men använder dem inte p g a att de inte passar en enda av mina hojar. Öppningen är för liten så att jag kan inte dra på dem. Nån med smala reglage som vill tar över dem för ett symboliskt belopp? De är oanvända. Finns i Göteborg.

Jag instämmer med Hampes fundering om att ha händerna i två påsar om man är ny och ovan. Även för mig som kör 1000 mil om året så kändes det lite konstigt att ha händerna instoppade i två påsar. Visst, man dra ur dem på ett ögonblick. Men själva känslan av att händerna är fast finns där ändå. Även om de inte är fast, det bara upplevs så.

Man får ha tunna handskar under. Med tjocka vinterhandskar så blir det trångt och klumpigt när man skall bromsa, blinka, blända av osv.

Slutligen. Dubbla handskar gör stor skillnad. Jag kör ibland med en riktigt tjock vinterhandske i stor storlek, och HMs tumma one-size-fits-all fingervantar i syntet under! Leta upp tunna fingervantar i närmaste HM-butik. Kostade 39,90 kr för ett tvåpack senast jag köpte.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Handskar/Regnhandske-2000031108/

Den här funkar inte i regn men som överdragshandske funkar den

Jag har också tagit ut fodret och får då en tunnare handske med bra grepp mot handtagen

Men de där överdragshandskarna.... Har haft sådana och lämnat tillbaka dem som reklamation. De tål inte regn, precis som du skriver. En regnhandske som inte tål regn - vad tänkte Biltemas inköpare på egentligen?:confused:


Ja, Biltemas regnhandske är sannerligen ett skämt - som regnhandske.
Men den är onekligen skön att köra med som överdrag på natten för oss som gillar att använda tunnast möjliga handskar till vardags.
Jag har ett par i bakfickan på jackan som åker fram emellanåt när det kyler på framåt gristimmarna.
...om det inte regnar, alltså.



H
 
Det finns också eluppvärmda handskar och kläder men det kostar en del:
http://www.heatedclothingoutlet.eu/

Testas här:
http://braaap.se/test-eluppvarmda-klader/

Handtagsskydd typ dessa gör en del nytta genom att händerna inte utsätts direkt för fartvinden.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Handskydd-aluminium-2000035414/

Ser kanske kul ut på en gathoj men vad gör man inte för att få åka?

Handtagsskygg och elhandskar/värmehandtag tror jag är ok om du inte gillar handtagsmuffar.

Mvh,
Ingvar
 

Bob Sweden

New member
Hej!

Är helt ny här på SMC, namnet är Emma, 21 år gammal, A2-körkort, bor i Skåne och kör en gammal Honda Cm 400t -81.

Nu är det så här att jag fick mitt mc-kort förra veckan och behöver lite tips på hur jag ska klä både mig själv och hojen för att man ska frysa så lite som möjligt. Nu varje dag har jag tvingat ut mig själv för att köra. Jag vill så gärna köra hela tiden, men kylan gör att det inte är lika kul, mina händer är som isbitar bara 10 min in i körningen.
Jag har inte mycket koll på vad man kan göra åt den saken, så om ni har några bra tips så skriv gärna :)

Hej och välkommen till Hojträsket! :star:

Du har redan fått många bra tips men en del känns lite väl avancerade.
Allt beror ju på din "körprofil", men det är ingen som ställt den frågan än, inte jag heller, så vi backar ett par steg:
Jag vill så gärna köra hela tiden, men kylan gör att det inte är lika kul, mina händer är som isbitar bara 10 min in i körningen.

Allt beror på HUR du kör.
150+ mil i tvåsiffriga minusgrader eller 3 mil pendling till jobb / skola i +10 grader ställer helt olika krav.

Oavsett vilket har jag genom egen erfarenhet kommit fram till ungefär det här:

1: Glöm utseende. "Snygg" står i direkt motsatsförhållande till "prisvärd och varm"... ;)

2: Håll armar och överkropp varm. Då flödar blodet ut i armarna och du har mycket bättre chanser att hålla händerna varma!
Samma sak gäller fötterna; Håll gren och ben varmt så hänger fötterna med av bara farten.

3: Vindbrytande lager är ett måste.

4: Elvärme är kul för den tekniskt intresserade men sällan vare sig enkelt eller billigt...



Vi backar tillbaka till dina frusna händer.
Det har skrivits förut; Regnhandskar!!
Det blir ett tunt lager som håller borta den kylande fartvinden.
Prova, du kommer bli överraskad över hur effektivt det är.
Biltemas "regn-handskar" är värdelösa i regn, men prisvärda som vindskydd.
Att det är 3-fingers gör att det är "nästan" som att köra med fingerhandskar.
View attachment 7576

Min personliga favorit är militära handskar av modell M90.
Jag gillar kraghandskar; Man slipper drag över handleden, lätta att ta på, stabila.
Snygga? Nä.
Bra? JA!!
View attachment 7577

Hålla armarna varma.
Lager på lager på lager blir ofta lite bökigt.
Jag vet. Som mest har jag haft 9 lager på överkroppen och 7 på benen.
Funkar för mig som inte pendlar utan gör heldagsutflykter men bekvämt är det inte.
Om du pendlar, satsa på så få lager som möjligt. Det måste fungera i praktiken också.
Enkelt, smidigt.

Till att börja med, ta på en regnjacka utanpå dom vanliga hojkläderna.
Kan vara en enkel regnrocks-jacka, en vindtät "skaljacka", ja vad som helst som ger ett vindskyddande lager.
Tanken är alltså att du LÄGGER TILL utanpå dom VANLIGA hojkläderna; Skyddseffekten från ditt skinnställ / hojställ finns alltså kvar till 100%!

Om du sedan blir lite mer avancerad, alltså kör regelbundet i lite tuffare förhållanden, satsa på en hel overall.
Jula säljer en "varseloverall" (dom rear ut dom varje vår för 499:), den är underbar.
Helt vind / regn-tät, mysigt fodrad, håller vind och regn ute på ett föredömligt sätt.
View attachment 7579
Overall = inga glipor, långa dragkedjor på benen så det går att få på den även om man har mc-stövlarna på sig.
Enda nackdelen är att dragkedjan över magen är lite kort, det kan vara lite svårt att komma i den.
För egen del sydde jag i en 30 cm längre dragkedja, och så var det problemet ur världen!
Overallen är inte snygg, man ser ut som en Teletubbie i den, men det är lätt värt det, den är så skön!
Och som sagt; Bär den UTANPÅ dom vanliga kläderna.
View attachment 7578


Avslutningsvis ett tips om "hjälmhuva".
Jag står inte ut med drag i nacken.
Det finns gott om hjälmhuvor som har vindtät "framsida" men jag har bara hittat ett fåtal som är täta även i nacken.
Rukka har en som jag tycker fungerar bra.
View attachment 7580
Kostar 400-500:- men jag tycker den är värd varenda krona.



Så om vi tar det steg för steg rekommenderar jag följande:
Steg 1:
Regnhandskar (exempelvis Biltema, ca 180:). Regnjacka / vindbrytande jacka (second hand, max 100:)
Klarar dig ner till ~ +10°C i upp till 1 timma.

Steg 2:
Rukka hjälmluva (ca 450:)

Steg 3:
Vindtät overall. 500-800:-
Klarar dig ner till ~ +5°C i upp till 4 timmar.

Steg 4:
Värmehandtag, elvärma skosulor styrmuffar etc.
Klarar dig ner till ~ -5°C i upp till 12 timmar.

Steg 5:
Elvärme i underkläder osv.
Rekommenderas INTE vid temperaturer under +5°C (risk för liv och hälsa vid omkullkörning / el-haveri).


Tipset blir alltså att ta det steg för steg, prova dig fram.
Att köra hoj är kul, vi är alla olika så det som fungerar för en fungerar inte för en annan.
Börja enkelt (läs: Billigt). Då måste det inte blir rätt på första försöket, du har råd att skaffa dig alternativa erfarenheter.

Hojja lugnt.
/B
 

Ove 60+

Active member
Ang. styrmuffar - det finns en bygel hos Biltema som håller ut muffen från koppling/broms som jag tror kan monteras rel. lätt. Sen blir det att träna sig på att hitta alla småknappar som man behöver under körningen. Fötterna är ett annat kapitel för det är inte bara att ta på sig de största skorna man hittar och fylla dom med sockor för då får man problem med att växla. Idéer där?
 

V Saarela

New member
I min lilla tankevärld så känns det som att det räcker med:
- ett par krafigare(halvtjocka) handskar
- värmehandtag
- nackskydd modell haklapp som även går ner bra bit ner framför.

Styrmuffar är väl mer för vinteråka eller när tempen kryper ner mot nollan och man ska köra lite längre. Gissar att TS varken är ute i halkrisken eller på längre turer?
 

TMax500

Member
Det har också betydelse vad man skall göra när man kommer fram. Finns möjlighet att byta om? Behöver man vara välklädd? Jag som ibland behöver ha en kavaj på mig har t ex svårt att använda en overall för jag inte vill bli alltför skrynklig. Istället är en lång, vid mc-jacka bättre för mig.

Och hur långt man kör. 10 mil eller 10 kilometer. (Själv kör jag 9-10 km till jobbet.)

Bild 1. Vinterläge, kalla dagar. Styrmuffar plus "benskynke" från Tucano Urbano http://www.tucanourbano.com/eu/leg-cover-linuscud.html (Riktigt fult! Men håller benen torra! Och det är viktigt nog.)
View attachment 7581
+3 som kallast i Göteborg i förra veckan. Brrrr... ;)


Bild 2. Tidig vår/sen höst, enbart styrmuffar:
View attachment 7582
+15 i Göteborg igår på eftermiddagen! :)

Notera att det saknas snö. Vi har inte sånt på västkusten, annat än i undantagsfall! :) (Peppar, peppar, ta i trä)

PS. Har gjort en vinteranpassning till. Köpt en extra STOR vindruta. Man sitter nästan i lä bakom den. Gör enorm skillnad, både när det gäller vind/kyla och regn.
 
Last edited:
Top