Kevlarförstärkta Jeans erfarenhet?

Chopperbyggarn

New member
Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av Kevlarförstärkta Jeans? Jämfört med vanliga jeans: Hur är passormen? Hur känns dom att ha på sig..lika mjuka eller stelare? Livsländen? Ventilerar dom bort svett bättre eller sämre? o framförallt är dom varmare eller svalare eller ingen skillnad att ha på sig (speciellt intressant i temeraturer 25-55 graders värme) ?

Anders.J
 

Moje_VS1400

Member
Jag har en uppsättning Draggin' -jeans, jacka och byxor.
Fungerar utmärkt i +25 och uppåt. Svala och mjuka.
Byxorna är gjorda i nå'n stretch-variant av jeanstyg så de sitter utmärkt och är mjuka. Jackan är i "traditionell" denim men mjuk den också.
Svettas inte nämnvärt i dessa så jag kan inte säga hur de transporterar fukt.
Vet inte hur de är att vurpa i, då jag inte råkat så illa ut....
(Tvättas i 30 gr. kort program, så de är inte svåra att hålla OK)
 

DearHunter

New member
Hej!
Undrar om någon har erfarenhet av Kevlarförstärkta Jeans? Jämfört med vanliga jeans: Hur är passormen? Hur känns dom att ha på sig..lika mjuka eller stelare? Livsländen? Ventilerar dom bort svett bättre eller sämre? o framförallt är dom varmare eller svalare eller ingen skillnad att ha på sig (speciellt intressant i temeraturer 25-55 graders värme) ?

Anders.J

Hej!

Jag har också ett par Draggin Jeanssom jag jobb-pendlar i. Dom är som sagt bekväma och man kan även stoppa in x-tra skydd som man sätter fast med kardborre innanför byxbenen. Hur pass bra eller sämre dessa skyddar jmfrt med skinnställ är väl svårt att säga, men det är definitivt bättre än att köra omkring i vanliga jeans eller kortbrallor.

Bekvämt att åka till och från jobbet i eller åka iväg på möten utan att behöva strippa..

Ska jag bara ut och åka mc så tar jag nog hellre mitt ställ som dessutom har membran.

/
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för svaren!

Tack för svaren! Vill gärna höra fler erfarenheter.
Har kört några tusen mil på mina resor i temperaturer 35-55 grader varmt, från 90-100% luftfukighet till krut torr öken hetta och här får man tänka annorlunda än i svala Svedala. Dessutom så ska kläderna fungera både för mc-körning och i allehanda sociala o ososiala samanhang man hamnar i under dessa resor. Jag kan inte se något annat plagg som passar in i så många olika samanhang som jeans. Håller på att lägga grundtankarna för en minst två år lång Jorden runt resa som jag hoppas kunna förverkliga om ca 5-10år och ska korsa alla kontinenter:):)

Anders.J
 

Brumme

New member
Ser lovande ut för mitt ändamål, kommer att skaffa ett par för att prova. Finns det fler tillverkare än Draggin som gör den här typen av jeans?

Anders.J

Finns ett antal aktörer på marknaden, Draggin är dock orginalet. För att få kalla det för kevlarjeans så krävs det endast att det ingår 1% kevlar i tyget. Detta har gjort att vissa tillverkare har bytt ut var femte tråd i själva tyget mot en kevlar tråd. Min fråga är vad händer med de vanliga 5 trådarna när man vurpar? Det kommer att se ut som en fisknätstrumpa på benen och jag tvivlar att det skyddar speciellt bra.

Sök gärna på nätet efter de olika tester som har gjorts och du får se att Draggin håller måttet
 

Chopperbyggarn

New member
Intressant!

Finns ett antal aktörer på marknaden, Draggin är dock orginalet. För att få kalla det för kevlarjeans så krävs det endast att det ingår 1% kevlar i tyget. Detta har gjort att vissa tillverkare har bytt ut var femte tråd i själva tyget mot en kevlar tråd. Min fråga är vad händer med de vanliga 5 trådarna när man vurpar? Det kommer att se ut som en fisknätstrumpa på benen och jag tvivlar att det skyddar speciellt bra.

Sök gärna på nätet efter de olika tester som har gjorts och du får se att Draggin håller måttet

Intressant! Draggin verkar vara kvalité och absolut vill man ha kvalité men om man hittar lika bra kvalité för halva priset så är det int helt fel..får forska Interenetdjungeln.

OT I Mexico sys märkesjeans supebilligt för att sedan skickas till USA för att sy på "Brand namnet" en del av dessa jeans skickas sedan tillbaks till Mexico och säljs i märkesbutiker till skyhöga priser......

Anders.J
 

hamre

Member
Jag har kört med HOOD-jeans i flera år, bra passform, svala på sommarn, bra pris.
Länk http://www.hoodjeans.co.uk/
Kvaliten anser jag vara väldigt bra. Förstärkta med ett "foder" av Aramidtyg "Kevlar" Enligt mej mycket bättre än Draggin som bara har små förstärkningar på utsatta ställen, åtminstone på dom Draggin jeans jag har sett.
Passform som vanliga jeans, jag beställde min vanliga storlek. Finns att köpa till CE:märkta skydd för knä, höft.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag har kört med HOOD-jeans i flera år, bra passform, svala på sommarn, bra pris.
Länk http://www.hoodjeans.co.uk/
Kvaliten anser jag vara väldigt bra. Förstärkta med ett "foder" av Aramidtyg "Kevlar" Enligt mej mycket bättre än Draggin som bara har små förstärkningar på utsatta ställen, åtminstone på dom Draggin jeans jag har sett.
Passform som vanliga jeans, jag beställde min vanliga storlek. Finns att köpa till CE:märkta skydd för knä, höft.

Tack för tipset:):)

Anders.J
 

Moje_VS1400

Member
---mycket bättre än Draggin som bara har små förstärkningar på utsatta ställen, åtminstone på dom Draggin jeans jag har sett.
---.

Mina Draggin är kevlarfodrade (gult foder) från höft (inkl. bakdelen) ner över knäna och hela axelpartiet ner över armbågarna så det finns tydligen olika...
Köpte mina på "handelsboden"
 

RLWI

New member
Kevlar Jeans

Tror många av tipsen här är bra. Men det är viktigt att tänka på att det ska va riktigt med Kevlar. Har sätt exempel på jeans med ytterst sparsamt med kevlar, men som en skrev innan det räcker nog med 1% för att kalla det kevlar jeans.

Själv har jag Mocycle, dom har godkännda skydd till höft o knän. Värt att kolla på, jag är svinnöjd själv.
http://www.mocyclejeans.com/ENGLISH/MOTORCYCLE-JEANS.html
 

Chopperbyggarn

New member
Richa Kevlar Jeans ?

Många intressanta tips här:)
Har blivit nyfiken på Richa Kevlar Jeans. Någon som vet hur många procent kevlar Richa har i sina "kevlarskydd" ?? (Har inte lyckats hitta fakta om detta i Internetdjungeln.)

Anders.J
 

P-O Noren

New member
Många intressanta tips här:)
Har blivit nyfiken på Richa Kevlar Jeans. Någon som vet hur många procent kevlar Richa har i sina "kevlarskydd" ?? (Har inte lyckats hitta fakta om detta i Internetdjungeln.)

Anders.J

Stirra dig inte blind på ordet kevlar, just kevlar är bra till vissa skydd men inte optimalt för mc-åkning. Jofamas Hi-art har väl i tester gett bättre resultat än både kevlar och skinn.

Bara för att kevlar är ett materiel som är lämpat i skyddsvästar betyder inte det att det är bäst för mc-kläder, men det är ett säljande namn...
Kevlar, bara namnet är ju hårdare och coolare än hi-art, men tester och fakta visar nåt annat.

Kolla runt vilka material som finns som förstärkning i jeans.
 

Chopperbyggarn

New member
Stirra dig inte blind på ordet kevlar, just kevlar är bra till vissa skydd men inte optimalt för mc-åkning. Jofamas Hi-art har väl i tester gett bättre resultat än både kevlar och skinn.

Bara för att kevlar är ett materiel som är lämpat i skyddsvästar betyder inte det att det är bäst för mc-kläder, men det är ett säljande namn...
Kevlar, bara namnet är ju hårdare och coolare än hi-art, men tester och fakta visar nåt annat.

Kolla runt vilka material som finns som förstärkning i jeans.

Hej! Tack för tipset...detta är en ny värld för mig med dessa exotiska material...har hjärtat kvar i 1900-talet:)
Anledningen att jag frågar om just "Richa Kevlar Jeans" är att jag upptäckte i morse att jag kan köpa dessa åtskilligt mycket billigare genom mitt arbete än andra fabrikat och då det handlar om 2-3 par åt mig själv och lika många åt frugan så handlar det om en hel del pengar. Leverantören har hittills inte kunnat svara på vilken kvalitetsnivå skydden i dessa jeans har.

Anders.J
 

Esquire

New member
Hej! Tack för tipset...detta är en ny värld för mig med dessa exotiska material...har hjärtat kvar i 1900-talet:)
Anledningen att jag frågar om just "Richa Kevlar Jeans" är att jag upptäckte i morse att jag kan köpa dessa åtskilligt mycket billigare genom mitt arbete än andra fabrikat och då det handlar om 2-3 par åt mig själv och lika många åt frugan så handlar det om en hel del pengar. Leverantören har hittills inte kunnat svara på vilken kvalitetsnivå skydden i dessa jeans har.

Anders.J
På Duells hemsida står det:
"5-ficksjeans avsedda för mc-åkning.
Svarta med tvättad look och gula sömmar.
Extraförstärkt med kevlar över hela bakdelen, höft, utsida ben och knäparti.
Hällor för skärp.
CE-godkända knäskydd, justerbara i höjdled med kardborre.
"
Men de står alltså inte vilken CE-nivå det är på skydden.


Det här
testet är ju ett par år gammalt. Men det kan ju ändå vara spännande att läsa för den som jagar byxor.
 

Chopperbyggarn

New member
På Duells hemsida står det:
"5-ficksjeans avsedda för mc-åkning.
Svarta med tvättad look och gula sömmar.
Extraförstärkt med kevlar över hela bakdelen, höft, utsida ben och knäparti.
Hällor för skärp.
CE-godkända knäskydd, justerbara i höjdled med kardborre.
"
Men de står alltså inte vilken CE-nivå det är på skydden.


Det här
testet är ju ett par år gammalt. Men det kan ju ändå vara spännande att läsa för den som jagar byxor.

Duells är jämte Roffes Motor sveriges äldsta mc-tillbehörsfirmor. Tror nog inte att Duells medvetet säljer dåliga klädprodukter o Richa verkar saluföras som kvalitetsprodukt..så det kanske blir att prova dessa....

Anders.J
 

der Anders

New member
Fantastiskt material

Vet inte hur de är att vurpa i, då jag inte råkat så illa ut....

Jag har en variant från Asfalt, som jag trist nog faktiskt fick pröva in action häromdagen.

Tack vare en oljefläck så välte hojen i en mjuk kurva, i cirka 60 km/h. Jag gled säkert en 5-10 meter, är lite osäker, men körbanan var hal av oljan, som såklart bara fanns i mitten av körfältet.
Det gick bra för både mig och passagerare (i skinnställ), men lustigt nog tänkte jag faktiskt när jag gled på baken längs vägen:

"Fan, byxorna funkar ju helt utmärkt!"

Det enda jag kände var friktionsvärmen, och en söm blev lite sliten såg jag vi en senare inspektion av baken.
Enda problemet är att min modell inte har några höftskydd, men det ska införskaffas! Vidare kan jag kanske säga att jag använder byxorna mest i stadstrafik med låga hastigheter, men de är guld värda! Speciellt nu i efterhand.

Ska se till att farsgubben köper ett par såna här... Han åker i vanliga jeans... Det gör jag aldrig, och nu är jag verkligen glad för det!

Kör säkert nu den sista tiden innan säsongen är slut.
 

Marie

Banned
Jag såg för några veckor sedan en customkille gå omkull med sin hoj på en alpväg.

Både han och hojen kanade några tiotal meter innan hojen blev skrot mot vägräcket, för att sedan studsa ut mitt i körbanan igen. Killen missade räckets övre ände med en hårsmån, och landade i några buskar innan stupet.

Han hade jeans och med tanke på att de inte såg ut som luffarkläder i trasor efteråt, så antar jag att det handlade om kevlarförstärkta jeans. Han bara borstade av sig och sedan hjälpte jag, och en annan som stannade, honom med att samla ihop skrotet och ställa det mot räcket i väntan på bärgare.
 

P-O Noren

New member
På Duells hemsida står det:
"5-ficksjeans avsedda för mc-åkning.
Svarta med tvättad look och gula sömmar.
Extraförstärkt med kevlar över hela bakdelen, höft, utsida ben och knäparti.
Hällor för skärp.
CE-godkända knäskydd, justerbara i höjdled med kardborre.
"
Men de står alltså inte vilken CE-nivå det är på skydden.


Det här
testet är ju ett par år gammalt. Men det kan ju ändå vara spännande att läsa för den som jagar byxor.

Om man läser det testet noga så har de medvetet testat de kevlarförstärkta byxorna där de inte är förstärkta. Men detta framgår inte så tydligt att läsaren förstår det enkelt. Ett lågvattenmärke för mc-folket anser jag. Ibland undrar man hur de resonerar då de skriver vissa artiklar på mc-folket. Utformningen på detta testet lämnar mycket i övrigt att önska då man testar icke förstärkta delar på plaggen och framhäver precis dessa punkters testvärden som representativt för plagget.

Jag kan ha missförstått, och att dessa värden skulle gälla förstärkta positioner, men jag tror tyvärr det är så illa att de har testat icke förstärkta punkter.

Äkta expressen/aftonbladet nivå på journalistiken...
 
Last edited:
Top