kawasaki z750 LTD -83 Klen frambroms

Moje_VS1400

Member
Hej!
Jag har köpt en gammal Kawa 750 LTD. Frambromsen har dubbla skivor men det är uselt klipp i den. Jag kan dra handtaget i botten utan att låsa framhjulet. Bägge oken löper lätt, har bytt bromsvätskan och systemet är luftfritt.
När jag söker på nätet hittar jag inte någon modell som är lika min, detta är en 2-cylindrig motor med kedjedrift. När jag sökt reservdelar hittar jag passande delar företrädesvis till Belt-versionen men den har enkelskiva fram.
jag börjar misstänka at tendera har Kawasaki gjort en kort serie med en "bastard" eller så har någon tidigare ägare konverterat från enkelskiva til ldubbelskiva utan att byta huvudcylinder. Jämför jag min huvudcylinder med den 4-cylindriga 2-skiveversionen (kedja) och den 2-cylindriga belt-versionen verkar det som det är belt-versionens cylinder som sitter på. Bromsslangen går på behållaren nästan mitt på långsidan, alltså en kort-kort huvudcylinder medan på 4-cyl-versionen ansluter bromsslangen i änden på behållaren, alltså en längre huvudcylinder. Har också en Kawa 400 LTD där bromsvätskebehållaren och dess huvudcylinder ser ut som 750 4-cyl.

Vet någon hur det borde vara?
Lutar åt att leta efter en beg. behållare med lång huvudcylinder och prova ...
 

BMW R90s

New member
Har du originalslangar till bromsoken?
Om så är fallet byt till stålomspunna, finns att köpa hos närmaste Hydro Scand butik.
Ta med de gamla som mall.
Har gjort så på min GS1000 och skillnaden är nattt o dag!
Har du original belägg om inte, köp det.
 

Bodensaren

New member
Det låter som att det är något som någon tidigare ägare har konverterat, men tyvärr inte kunnat räkna på vilken mängd bromsvätska som behövs för att mata två bromsok. Vad jag kan minnas (jag kan dock ha fel) så fanns den bara med enkelskiva, dubblerar man vid oken så behövs det mera olja från huvudcylindern. Jag skulle prova med en större huvudcylinder, skulle tro att det hjälper.

Lycka till med den gamle det är något speciellt med de tidiga 80-talarna, har själv en fast av ett annat märke
 

Bob Sweden

New member
1: Bromsslangar.
Gamla gummislangar flexar. Så enkelt är det.
Byt till nya slangar, stålomspunna eller inte spelar mindre roll, det viktiga är att det är nytt och fräscht!

2: Bromsbelägg och (tyvärr) bromsskivor.
Japanerna hade en förkärlek för rostfria skivor där i början på 80-talet.
Ser bra ut (ingen rost), håller hur länge som helst men har tyvärr inte samma "bett" som moderna skrivmaterial.
I kombination med tveksamma belägg och gärna lite regn så blir resultatet tyvärr obefintlig broms...


Slangar är billig livfösäkring, börja där.
Att renovera upp pump och ok är inte heller fel, kanske är pumpmanchetten sliten / har blivit mjuk av ålder?


Så tyvärr kommer det kosta en slant men bra bromsar kan ju vara trivsamt att ha... :lemon:
 

dalis

New member
Det jag kan utläsa av TSs inlägg är att han drar handtaget i botten utan att uppnå något större tryck i bromssystemet.
Det innebär att vi i förstaläget kan glömma material i belägg och skivor.
Det är förmodligen i pump, slangar och/eller OK som problemet sitter, sen när systemet är stumt och fint och ändå inte bromsar bra då kan man börja kolla på material i belägg och skivor.
Får du tag på en renoveringssats till pumpen och nya slangar så är prislappen oftast inte så hög inte heller renoveringssats till oken brukar kosta så många spänn. Börja där någonstans.
 

gundj

New member
När det gäller slangarna så vill jag tipsa om Hydroscand.
Jag har tagit med gamla slangar dit och fått nya tillverkade medan jag väntat eller i värsta fall till dagen efter och till ett mycket bra pris.
Även om slangarna inte ser dåliga ut på utsidan så blir dom för mjuka och släpper bitar invändigt som hindrar flödet.
 

TMax500

Member
Me too! Hydroscan gör nya slangar för några hundralappar. Ta med den gamla, visa upp och säg att "så här skall de se ut, fast nya" så blir det rätt.

Det var stor skillnad att byta från gummi till stålomspunnet på den hojen som jag bytte på. Även om de slangarna bara var "normalgamla" och inte helt slut.

Diskussionen om bromspump och annat ger jag mig inte in i. Den är över min nivå! :)
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
Det jag kan utläsa av TSs inlägg är att han drar handtaget i botten utan att uppnå något större tryck i bromssystemet.
Det innebär att vi i förstaläget kan glömma material i belägg och skivor.
Det är förmodligen i pump, slangar och/eller OK som problemet sitter, sen när systemet är stumt och fint och ändå inte bromsar bra då kan man börja kolla på material i belägg och skivor.
Får du tag på en renoveringssats till pumpen och nya slangar så är prislappen oftast inte så hög inte heller renoveringssats till oken brukar kosta så många spänn. Börja där någonstans.

TS talar om att "inte kunna låsa framhjulet" vilket i sig inte har något med tryck att göra men jag håller med dig, att dra handtaget i botten är sällan ett bra utgångsläge oavsett vad...

Så helt rätt, först slangar och gummidelar, när det sedan är stumt och fint men ändå inte bromsar, belägg och skivor.
 

Moje_VS1400

Member
Tack för era svar :)
Jag har fått tag på en huvudcylinder med handtag som kommer från en 4-cyl 750, ev. byter jag i helgen.
Vid direkt jämförelse är behållaren klart större och huvudcylindern ca 4 cm längre! Återkommer med resultat ...
 

Moje_VS1400

Member
Grejerna från den 4-cyl. 750'n monterade, dvs "kitet" bromsvätskebehållare med huvudcylinder och handtag och systemet luftat.
Kung Bore vägrar visst släppa greppet men lite test i garaget när jag knuffar fram hojen och nyper bromsen säger att det blev bra ;)
Den har nu åtmistone samma "nyp" som min intruder. Nu är ju VS1400 inte känd för att ha bra frambroms men det är i alla fall en markant skillnad mot tidigare.
Jag tror det är korrekt att konstatera att någon tidigare ägare gjort ett minde bra jobb, endera med konvertering från 1-skivebroms till 2 skivor eller av någon anledning bytt "kitet".
 
Top