Kawasaki Z1000 eller 750?

HåkanP

New member
ÄR det någon som kan bidra med lite synpunkter på om jag skall välja en 1000kb i stället för 750.

Är den så pass mycket roligare, bättre än lillebror? eller skall man helst välja en annan mc? önskar höra synpunkter.

Har någon koll på förbrukningen på t.ex. 09:er. MC folket gav ju lite skrämmande uppgift om den nya z1000 med en bensinförbrukning på 0,68.:eek:
 
H

honda cbf 500

Guest
angående bensinförbrukning, jag har kört hondas motsvarighet som du kan se på följande län:

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_CB1000RA_Extra_allt__maste_ses_25789224.htm?ca=14&w=3

Jag körde den mellan Vimmerby och Linköping med en körstil som för hojtypen betecknas nog som fiskörning. Den drog 0.7 då i hastighter runt 130-140 km/h. Mkt beror på att dessa är nischade bushojar.

Det bör läggas till att honda brukar dra mer än sina konkurrenter.

// Amir
 
Last edited:

V Saarela

New member
Tycker inte man ska hänga upp sig på tidningstesternas uppgifter på bränsleförbrukning. Dom testar hojarna såsom vi inte kör....konstant stenhårt?

Amir, var har du fått ifrån att Hondas hojar tar mycket? Gammal myt :)

På Hondas sida fanns för ett tag sen ett test på när dom körde hastighetsgränserna med sina hojar....du skulle svimma om du sett sif´frorna, otroligt snåla.

Från Vimmerby till Linköping är det väl kanske 9 mil. Ger ju bara en felmarginal när man tankar(hojen står snett, eller nåt sånt)
Jag körde i ca 120-130 från Atessa(Italien) till Boden i Norrbotten och den gav då en förbrukning på ca 0,6.
Tycker det är okej. Orginalmotorn(fulleffekt som sitter i CBR1000 < årsm 2007) drog på en dagstur 0,55-0,6 mellan Boden och Västerås och då höll jag snitt mellan 140-160.(08:an med nya motorn drog ca 0,6-0,65 på ungefär samma tur och samma marschfart)

600:an drog däremot ca 0,65 i marscfart 130 knyck.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hej VS!

Det baserar jag på min erfarenhet av cb 400 N, cm 400 T och honda cbf 500 samt tester som jag har läst. MIn vän äger en sån där tvåcylindrig sporthoj som honda har, vt1 eller sp1 tror jag de kallas. Ligger runt liter milen. Min kompis äger en kawa gpz 500 s och trots att den toppar mer än min och han kör mer aggresivt drar den inte mer än 0.45 medan min drar 0.65 vid 120 km/h.

Angåede hondas tester så kan dem enligt min mening ta stoppa upp den i...att en cb 400 n drar 0.35 eller vad de på stod.. De måste jag kört mkt försiktig och knappt gasat. De där testet har gjort vid mkt optimala förhållanden tror jag.

Du nämner felmarginal vid tankning, en sån där honda har tankmätare med staplar och jag fyllde själv upp hojen så att säga så den var inte tankad när jag fick den som lånecykel. Kan nämnas att den trots att den har dubbelt så stor motor som min cbf 500 så varvade endast 1000 varv mindre vid 120 km/h än av cbf 500 gör. Så den är växlad för buskörning och förbrukningen blir därefter.

// Amir


Tycker inte man ska hänga upp sig på tidningstesternas uppgifter på bränsleförbrukning. Dom testar hojarna såsom vi inte kör....konstant stenhårt?

Amir, var har du fått ifrån att Hondas hojar tar mycket? Gammal myt :)

På Hondas sida fanns för ett tag sen ett test på när dom körde hastighetsgränserna med sina hojar....du skulle svimma om du sett sif´frorna, otroligt snåla.

Från Vimmerby till Linköping är det väl kanske 9 mil. Ger ju bara en felmarginal när man tankar(hojen står snett, eller nåt sånt)
Jag körde i ca 120-130 från Atessa(Italien) till Boden i Norrbotten och den gav då en förbrukning på ca 0,6.
Tycker det är okej. Orginalmotorn(fulleffekt som sitter i CBR1000 < årsm 2007) drog på en dagstur 0,55-0,6 mellan Boden och Västerås och då höll jag snitt mellan 140-160.(08:an med nya motorn drog ca 0,6-0,65 på ungefär samma tur och samma marschfart)

600:an drog däremot ca 0,65 i marscfart 130 knyck.
 

V Saarela

New member
En VTR och SP-1 drar soppa när man gasar, det är inget nytt. Likaså Varaderon om har samma motor….t o m årsmodell 2002. Kör man försiktigt med dom så kan man komma ner markant på förbrukningen.
Fr om 2003 är det insprutning och sex växlar. Man kör dom ända ner till 0,45 vid försiktig körning. Inte illa för en blygris på dryga 240 kilo torr.

Vad gäller CB:n. Jag litar mer på siffror baserat på 400 mil än på 9 mil. En halvliter mer eller mindre på dom milen ger nästan en deciliter fel i uträkningen(utan att ha räknat ut det)
Ledsen, jag har haft ganska många Hondor och jag känner definitivt inte igen detta att dom skulle vara soppatörstiga(förutom Varadero 2001)

Gissar att alla märken har nån akilleshäl vad gäller soppaförbrukning.

HåkanP:
Förlåt om vi snodde din tråd :eek:(
Lovar att vi inte sabbar mer din tråd.....visst Amir? :eek:)

Lycka till med kawaköpet. Känns personligen att Z1000 är myycket mera hoj än 750:an. Har du inga andra alternativ. B-kingarna(184 kusar) ligger ju rätt i pris nu och inte minst……sukas försäkring är helt underbart billig.
 
H

honda cbf 500

Guest
Absolut VS, det räcker med att jag kapar min egna trådar.:D

Förlåt Håkan
:eek:

// Amir

En VTR och SP-1 drar soppa när man gasar, det är inget nytt. Likaså Varaderon om har samma motor….t o m årsmodell 2002. Kör man försiktigt med dom så kan man komma ner markant på förbrukningen.
Fr om 2003 är det insprutning och sex växlar. Man kör dom ända ner till 0,45 vid försiktig körning. Inte illa för en blygris på dryga 240 kilo torr.

Vad gäller CB:n. Jag litar mer på siffror baserat på 400 mil än på 9 mil. En halvliter mer eller mindre på dom milen ger nästan en deciliter fel i uträkningen(utan att ha räknat ut det)
Ledsen, jag har haft ganska många Hondor och jag känner definitivt inte igen detta att dom skulle vara soppatörstiga(förutom Varadero 2001)

Gissar att alla märken har nån akilleshäl vad gäller soppaförbrukning.

HåkanP:
Förlåt om vi snodde din tråd :eek:(
Lovar att vi inte sabbar mer din tråd.....visst Amir? :eek:)

Lycka till med kawaköpet. Känns personligen att Z1000 är myycket mera hoj än 750:an. Har du inga andra alternativ. B-kingarna(184 kusar) ligger ju rätt i pris nu och inte minst……sukas försäkring är helt underbart billig.
 

HåkanP

New member
Lycka till med kawaköpet. Känns personligen att Z1000 är myycket mera hoj än 750:an. Har du inga andra alternativ. B-kingarna(184 kusar) ligger ju rätt i pris nu och inte minst……sukas försäkring är helt underbart billig.

Hmm kanske får titta pådet då... man liksom bara fastnar vid något och dras iväg.
 

SuperRetard

New member
Z1000 och Z750 tillhär samma kategori hoj som SuperDuken. Den som hävdade att tidningarna inte kör som vi..?? Hur menar du då?

Alla twinnar drar mkt, Dukken ligger mellan 0.67 (lägsta notering vid lång fiskörning) och drygt 1 liter / mil (på bana). Z1000 drar sannolikt (nästan säkert faktiskt) mindre än så.

Jag ifrågasätter (i vanlig ordning) istället SYFTET med ditt köp.

Ska du ut och långtoura? Då är nog hojen fel på massa punkter vilket som.
Ska du åka på busiga dagsturer? Då är de kronorna försumbart jämte däckslitage, servicer och oljor iaf.
Köra bana/rejält aktivt? Återigen, däck, service, slitage etc är en större vinst att kolla noga på.

Är det en ny hoj du ska ha verkar nya Z1000 fått en del lyft. Annars gillar jag personligen 750n bättre då den verkar betydligt lättare och snabbare än gamla Z1000.

Kolla även SpeedTriple (snyggast i klassen, och har lite själ på köpet) och Honda CB1000R
 

V Saarela

New member
Z1000 och Z750 tillhär samma kategori hoj som SuperDuken. Den som hävdade att tidningarna inte kör som vi..?? Hur menar du då?

Alla twinnar drar mkt, Dukken ligger mellan 0.67 (lägsta notering vid lång fiskörning) och drygt 1 liter / mil (på bana). Z1000 drar sannolikt (nästan säkert faktiskt) mindre än så.

Ja, att dom smiskas förmodligen konstant? Tror inte genomsnittföraren gör det.

Mina tre senaste twinnar(700 och 1000cc) har legat vid full packning(inkl kök, sovande etc) i marschfart ca 110 på en förbrukning klart under halvlitern. Den senaste som bäst 0,42. Öland runt i mysfart drog den till och med under 0,4

En/ett fåtal behöver inte betyda alla? Så....jag förstår inte vart ni får allt ifrån, gamla myter från sena 90-talet?
Hur många radfyror kan ståta med denna förbrukning?

Förresten:
Lite märkligt med kawa. Det har nu helt plötsligt varit diskussion om deras bränsletörst. Minns i mitten av nittiotalet drog dom klart mindre soppa än många andra hojar i jämförelse(X9, ZZR1100 osv)

Sorry HåkanP. Löften är till för att brytas :eek:)
 

Kyssen

New member
Hej HåkanP :)

Jag är en glad ägare till en Z1000 ABS -09, jag lät min mc handlare svettas rejält när jag ville ha en lite mer bushoj än min Varadero. Jag provade runt 6-7 st olika cyklar alla -08/-09 och runt 1000 cc.

Nu hör till saken att jag är 186 cm lång och långa ben :eek: så att finna nåt som skulle harmonera var lite klurigt men efter någon svettig timme så fanns det två cyklar, Z1000 och Suzuki FZ-1.
Med min längd så blev det Z1000 ABS som vann :D

Jag tycker om den och den motsvarar mina förväntningar, tyvärr så har jag inte kollat hur den förbrukar soppa.

Mitt tips: Gör som jag testa en massa och låt din handlare svettas lite :D

Kram
Kyssen
 

CB_Tobbe

New member
Lite fakta kring Z 1000 07-09 o Z 750 07-. Vid en snabbtitt ser hojarna lika ut.
Men det finns en del skillnader förutom motorn. Bromsarna fram är av radialtyp på z1000. Fjädringen är mer avancerad med fler justeringsmöjligheter på z1000. Undrkåpa som döljer avgasrören är standard på z1000 samt diverse andra designdetaljer. Dubbla ljuddämpare enbart på z1000.

Det var några grejor som skiljer dom åt.
Vikten skiljer bara några kilon.
 
Top