Kawasaki KLE 500

Kawasaki

New member
Hej!
Jag har en KLE500-06 som har rätt så kraftiga vibrationer mellan ca 1000-3000 varv när man accelererar och när den kommer högre upp i varv så försvinner dom ,och det blir bättre om man håller varven uppe 4500-5000 före man växlar och om man typ håller jämn fart så vibrerar den inte.
Det kanske beror på min körstil och att jag måste varva den mera

Och om man har kört ca 5 mil i ca 110 så får man domningar i högerhanden och man kan se i hö bakspegeln att bilden blir suddigare pga små frekventa vibrarioner
,Så jag undrar om någon annan kle ägare har samma erfarenhet,
Jag har inte provkört någon annan så jag har inte något att jämföra med

Då jag har varit på 100 mils service så menade dom att motorn går på det sättet pga att det är en parralell twinn samt att motorn är rå och att det blir bättre efter ett par hundra mil någon.Tacksam för svar
Hasse

OH-

Member
Motorn har rätt! Vill den inte arbeta vid låga varv (och allt under 3000 v/min är extremt lågt när du har så små cylindrar) så ska den slippa.

Som jag fattar det så är du första ägare och har alltså kört in den. Då är det ju tur att det troligen är en högkvalitativ japan. För har du kört omkring på så låga varv så har du brutit mot en grundregel - ingen belastning på "undervarv" under inkörningen.

Kolla in var du har rödmarkeringen på varvräknaren. Jämför med en bil. Tänk. Varvtal är nyttigt, inte skadligt, för en sån här motor.

ER6N

New member
Hej!
Jag har en KLE500-06 som har rätt så kraftiga vibrationer mellan ca 1000-3000 varv när man accelererar och när den kommer högre upp i varv så försvinner dom ,och det blir bättre om man håller varven uppe 4500-5000 före man växlar och om man typ håller jämn fart så vibrerar den inte.

Och om man har kört ca 5 mil i ca 110 så får man domningar i högerhanden och man kan se i hö bakspegeln att bilden blir suddigare pga små frekventa vibrarioner

Då jag har varit på 100 mils service så menade dom att motorn går på det sättet pga att det är en parralell twinn samt att motorn är rå och att det blir bättre efter ett par hundra mil någon.Tacksam för svar
Hasse

Jag har haft en KLE500, den var jävligt skakig på låga varv, under 4000 var ingen ide att ligga.
Nu kör jag en ER6a, den kan man köra på lägre varv utan problem.

sporTlovER

New member
Hej!

Hasse

Hade en Kle anno 1992, med samma symtom som du beskriver, låga varv och segdra med kanske lite för hög växel, nästan hur man kände "Donk-donk-donk.." Och att köra landsväg var otroligt jobbigt med, varjefall längre sträckor, körde som längst ca 8 mil i ett svep, det var skitjobbigt, obekväm körställning, lite för mjuk fjädring samt durr i rumpa och händer, suddiga speglar.. efter denna blev det radfyror vid hojbyte för hela slanten. Tror inte KLE motorn har någon balansaxel som ex BMW 800 pararelltwin.

Det kanske är som de säger att motorn ÄR lite rå, men det blir bättre efter inkörning. Hojen isig är ju roligast att piska lite, gärna på små kurviga vägar och utan passagerare då kommer den till sin rätt:)

Last edited:

Kawasaki

New member
Kle500

Jag har kört in den efter instruktions boken 0-80mil max 4000 rpm 80-160 mil
max 6000 rpm så det verkar som om motorn har den karraktären,att man känner kolvslagen vid lägre varvtal
Det kanske inte hade skadat om den hade en balansaxel, idag så har den rullat ungefär ca 180 mil och den verkar ut att bli lite bättre ju längre man har kört och då man varvar ut den så svarar den bra
Tackar för utlåtanden.
Mvh Hasse

P

Pingo

Guest
Jag har kört in den efter instruktions boken 0-80mil max 4000 rpm 80-160 mil
max 6000 rpm så det verkar som om motorn har den karraktären,att man känner kolvslagen vid lägre varvtal
Det kanske inte hade skadat om den hade en balansaxel, idag så har den rullat ungefär ca 180 mil och den verkar ut att bli lite bättre ju längre man har kört och då man varvar ut den så svarar den bra
Tackar för utlåtanden.
Mvh Hasse

Hör av dig igen då hojen passerat 300 mil för då ska allt vara inslitet helt och hållet. Nu har jag ingen erfarenhet av just den här hojen men du bör fram till 300 mil märka att motorljudet får en behagligare karaktär och att vibrationerna minskar något.

//Gunnar

Hej jag har en 06a som jag köpte ny i våras har kört 500 mil under säsongen både i skogen o på väg o ibland har det gått undan värre men vibrationer i cykleln har jag inte är mycket nöjd med klen. ska bygga effekt system o aluväskor unde vintern för nästa år ska grabben o jag försöka ta oss till lofoten (han har en likadan en 05a) hoppas det löser sig med vibrationerna mvh eddy
Hej!

Hasse

Kawasaki

New member
lofoten

Har planer på dra ihop ett gäng från jobbet och åka till lofoten till sommaren ev nordkap
kanske det blir någon gång i juli/aug sett bilder därifrån och det är otroligt vackert med alla fjordarna.
kollat på sidoväskor men har inte bestämt mig ännu vilka det blir,tyvärr så finns det inte så många alternativ om man ska ha modellanpassade väskor så det blir nog att hitta på egna fästanordningar.
kanske syns på vägarna i sommar
Mvh Hasse