Kawa 400 LTD förgasarprob.

Moje_VS1400

Member
Har köpt en Kawa 400 LTD -83 som stått i 3 år, förre ägaren stängde av och ställde in hojen, inget annat vad jag vet.
Idén är att sambon ska övn.köra med den, tänkte bänka den och regga som begränsad.
Har fått igång den och den går jämnt och bra på små/mellan gaspådrag, fullgas är annorlunda -motorn bölar en stund, se'n skjuter den fart...
Min egen gissning är endera skit i högfartsmunstycket eller nå't trassel med acc.pumparna.
Ni som är mer vana, vad ska jag börja med? CRC-förgasarrengöring, insprutningscleaner eller är det "bara" att riva förgasarna -drar mig för det pga att jag tror det blir knöligt med synkning se'n.
 

PeterH

New member
Kan förstå din avsikt att inte kosta på för mycket till dess användningsområde,, och det är det mest troliga att den stått så pass länge att egentligen borde förgasarna just demonteras för bästa rengörning. Lossar man sedan bara förgasarbottnarna så kan man lossa samtliga munstyckena för fysisk rengörning av dessa. Brukar fungera bra utan att röra några justerskruvarna på utsidorna.

Så brukar det fungera till att få till gången i samtliga varvregister, men vill du börja med det enklaste som man kan fungera i dom lyckosammare tillfällena. Att slå i en duktig dosering förgasarrengörning alternativt minst 2-3 liter E85 på en full tank bensin som med har liknande rengörnings effekt. Och se om denna "behandlingen" kan råda bot på den symtomen.
 

Moje_VS1400

Member
Uppdatering: Plockade loss förgasarna -de hängde ihop med två järnbleck så det gick bra utan att ändra spjälllägena inbördes. Plockade ur munstycken, blandningsrör och lyfte membran och nålar. Allt rent och ihopsatt igen men den gick inte bra ändå.
Funderade lite och fick för mig att luftrenararrangemanget kunde störa: orginalburken var borta och förre ägaren hade snickrat till ett "filter" från en skumgummimadrass:D Jag hade bytt det mot två "universialfilter" i stället. Nu behöll jag dessa och lyckades kränga på det hermmasnickare filtret och hojen går OK! Endera ökade motståndet så det blev kvar ett undertryck vid snabb spjällöppning och membranen kunde lyfta kolvarna/hålla dem uppe eller så var det pga att förgasarna sög från samma filter...?
 

PeterH

New member
Jo dessa vakumförgasare brukar sällan gilla några hemsnickerier där på luftfiltersidan så där kan grundorsaken mycket väl ligga. För att mottrycket som dom båda förgasarna är avstämda för så tycks du ändå hittade på ett läge där dessa fungerar hyfsat i alla fall.
 

113bom

New member
problemet är ju ganska säkert luftburken!
vakuum förgasarna behöver en aningen strypning så att dämpkolvarna lyfter sig rätt, annars får man det klassiska att hojen vill dö en sekund innan den drar på , vid snabbt gaspådrag.
 
Top