Karavankörning

Bajen-Sam

New member
Citat från Bajen-Sam:

"Tänk på att hålla rätt avstånd till framförvarande, ca 1 sekund som tumregel, som varierar beroende på fart och förhållanden. Ca: 15 meter vid 60 km/tim = 1 sekund."

"Om en bil lyckats tränga sig in i formationen, är det endast i undantagsfall tillåtet att köra om den. Att en efter en hålla på och köra förbi bilen skapar fara i körningen."

Hade tänkt sluta lägga mig i denna tråden, men känner att jag trots allt måste svara på detta. De två citaten ovan är just det jag reagerar negativt på med gruppkörning.
1. 1 (en) sekund är alldeles för kort avstånd. Både avseende att hinna bromsa utan att köra på framförvarande. Och för att underlätta för eventuellt andra trafikanter som vill köra om gruppen.
2. Det andra är mer formuleringen, kanske tolkar jag tonen fel. Gör jag det så håller jag med. "lyckats tränga sig in i ...." Kanske bilstackaren ville köra om hela gruppen? => Underlätta för bilisten att göra det!
Å andra sidan att undvika att köra om den berör ju på fartskillnaderna mellan grupp och bilist.

Om det som skrevs gäller för kolonnkörning modell stort, träff eller dylikt, då instämmer jag till fullo. :) Då är ju polisen med och hjälper till och då går det ju som regel så lugnt så man kan, och bör, krympa avstånden rejält...... Farten brukar ju vara en bra bit under 50 km/h vid sådana tillfällen.

Till slut, Nilla, kör lugnt själv. Kanske ses vi efter vägarna någon gång. Vadstena på onsdagskvällar kan rekommenderas som mål, är ju inte så extremt långt från Gränna, brukar samla mängder med hojar och bilar. Och så Östergötlands alla fina kurviga vägar. Med sikt... ;-)

På fråga 1 så blir det ju minst 2 sekunder vid max 60km/h då den närmaste hojen ligger i zick zack och inte inkräktar på din bromssträcka.

Fråga 2: vi brukar släppa in bilar som vill köra om, utan tolka det som att en bil kommer i mellan vid en korsning, då skall vi inte tok köra för att komma om bilen, om den håller samma fart som oss.
 
Top