Vi brukar köra så här.
MC-körning i grupp/kolonn.
Det är fascinerande att köra motorcykel i grupp men det är bestämt inte ofarligt. Det är därför viktigt att vi följer några få enkla riktlinjer för vår egen och andras säkerhet.
Intag en zig-zag formation under körningen, utnyttja hela filens utrymme. Detta ger ett större utrymme, bättre synfält och längre bromssträcka. Tänk på att bromssträckan varierar mellan mc-modeller och last. Dessutom ser du hela kolonnen bättre. Medtrafikanter kommer också att se gruppen tydligare då det blir en kolonn.
Överdriv din placering i formationen lite, håll väl till höger respektive vänster. Det får inte finnas något tvivel om du är vänster- eller högerman i formationen för mc-isteerna runt dig. Tänk på att hålla rätt avstånd till framförvarande, ca 1 sekund som tumregel, som varierar beroende på fart och förhållanden. Ca: 15 meter vid 60 km/tim = 1 sekund.
På smala och kurviga vägar kör vi på led för att snabbt återgå till zig-zag när vägen så tillåter.
När man ska stanna vid t.ex. en vägkorsning klappar man samman formationen genom att höger mc kör upp bredvid vänster mc. Kolonnen blir kortare och det ökar möjligheten att komma över korsningen i samlad grupp. Dessutom ökar överblicken för samtliga i gruppen.
Ljussignaler och andra trafikmärken skall respekteras.
Längst fram till vänster kör en vägvisare som håller ett jämnt lågt tempo. Har du inte kört i grupp eller känner dig osäker ska du ligga långt fram i gruppen där hastigheten inte varierar så mycket, vana förare åker längre bak där hastigheten varierar mer. Vill du byta plats får detta inte ske under körning utan byt vid nästa rast.
Längst bak kör en uppsamlare som stannar om någon får problem, hela kolonnen kör vidare till nästa stopp/paus.
Under körningar arrangerade av SCCS och i SCCS regi anpassas hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar samt vägens beskaffenhet +/- 10km
Inga omkörningar eller "lek" tillåts inom gruppen. Alla måste bli på sin plats under körning. Om en bil lyckats tränga sig in i formationen, är det endast i undantagsfall tillåtet att köra om den. Att en efter en hålla på och köra förbi bilen skapar fara i körningen.
Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus skall Vägvisaren underrättas innan avvikelsen. Lämnar man gruppen under körning skall man tydligt markera att bakomvarande ska glida förbi och sist låta kökarlen förstå att man lämnar gruppen.
Upprepa handsignaler framifrån från Vägvisaren bakåt i ledet. Om handsignal om bensinbehov kommer bakifrån ska detta upprepas framåt. EN kort signal med tutan kan användas för att påkalla uppmärksamhet från den framför.
Handsignaler:
Stopp eller sakta ner - Vänster hand vinka upp/ner handflata vänd nedåt
Behöver tanka - Peka på tanken, upprepa framåt
Din blinkers är på - Växelvis knuten och öppen hand
Dra ihop ledet - Vänster hand förs med knuten näve ner och upp