Karavankörning

Björn S

New member
Jag hoppas att alla knuttar som kör i karavan i tid och otid någon gång kan förstå vitsen med att hålla avstånd. Nu är det ju populärt med gemensamma körningar en gång i veckan i många städer. Trevligt. Men, håll avstånd. Även om det körs i zick-zack. Två orsaker.
1. Andra trafikanter som vill köra om. Underlättas aldrig av de som kör i karavanen. Ofta är de ju längre än tre långtradare. Och att försöka sig, med bilen, tränga sig in emellan när man kört om 4-5 av hojarna..... Ingen lätt och riskfri sak.
2. Om det skulle springa ut ett rådjur eller en älg. Hur många skulle då köra in i varandra?
Kontigt att SMC aldrig tar upp detta ämne på skarpen!
Så alla ni som vecka ut och vecka in kör i långa, eller korta, karavaner. HÅLL AVSTÅND och UNDERLÄTTA när andra vill köra om.
Däremot kortegekörning - ja, det är en annan sak.
 

Smartswede

New member
Nog tar SMC upp det. Det gör vi i Väst iaf på våra kurser. :cool:


Ett litet tillägg.
Se till att alla som kör även har gjort avrostning! Dvs innefattande bromsning. Det hjälper inte om just du kan bromsa om du har personer bakom dig som inte kan det. :rolleyes:
 

Marie

Banned
Nog tar SMC upp det. Det gör vi i Väst iaf på våra kurser. :cool:


Ett litet tillägg.
Se till att alla som kör även har gjort avrostning! Dvs innefattande bromsning. Det hjälper inte om just du kan bromsa om du har personer bakom dig som inte kan det. :rolleyes:

Vilket är ytterligare ett mycket gott skäl att undvika alla karavankörningar som pesten.
 

jan-olovj

Active member
Det är faktiskt en mäktig känsla att komma en stor grupp hojar. Det är inget kul att altid köra i grupp, men nån gång då och då.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kontigt att SMC aldrig tar upp detta ämne på skarpen!
Så alla ni som vecka ut och vecka in kör i långa, eller korta, karavaner. HÅLL AVSTÅND och UNDERLÄTTA när andra vill köra om.
Däremot kortegekörning - ja, det är en annan sak.

Tja - jag saknar egentligen oxå detta - vi har tidigare hänvisad till BMW MC Klubben´s info om gruppkörning. Utan att kolla hur klubben gör idag - har jag bifogat det ett lite äldra infoskrift - som jag hittade på min dator.
(Jag vett att flera guider på SMC TRAVEL har nyttjad detta)
 

Nilla

New member
Bra inlägg!

Tja - jag saknar egentligen oxå detta - vi har tidigare hänvisad till BMW MC Klubben´s info om gruppkörning. Utan att kolla hur klubben gör idag - har jag bifogat det ett lite äldra infoskrift - som jag hittade på min dator.
(Jag vett att flera guider på SMC TRAVEL har nyttjad detta)

Det var ett mycket bra inlägg! Tack för det!! :D Jag skrev ut den och ska ta med den ikväll på vår GRUPPKÖRNING i Småland! :p Så kan alla som vill läsa den när vi stannar o umgås medan vi äter Sveriges godaste räkmackor på Grännaberget! :D
 

Björn S

New member
Verkar som det samtycks om att hålla avstånd ÄVEN när det är gruppkörning. BRA! Hoppas verkligen man kan börja se det när man är ute och kör nu också. Vare sig man sitter i bilen eller på hojen. Så omkörningarna kan underlättas.
3 sekunders avstånd.... även under gruppkörning! Även om det är zick-zack!
Och det finns hyfsat gott om rådjur i närheten av Gränna.... ;-)
Och räkmackorna på Grännaberget ÄR goda.....
 

Nilla

New member
Verkar som det samtycks om att hålla avstånd ÄVEN när det är gruppkörning. BRA! Hoppas verkligen man kan börja se det när man är ute och kör nu också. Vare sig man sitter i bilen eller på hojen. Så omkörningarna kan underlättas.
3 sekunders avstånd.... även under gruppkörning! Även om det är zick-zack!
Och det finns hyfsat gott om rådjur i närheten av Gränna.... ;-)
Och räkmackorna på Grännaberget ÄR goda.....

Ja, du är välkommen att haka på du oxå om du vill!! :p Vi kommer att köra ut på 133:an från Bunnström vid 19.30-tiden..! ;)
 
M

magne

Guest
Tja - jag saknar egentligen oxå detta - vi har tidigare hänvisad till BMW MC Klubben´s info om gruppkörning. Utan att kolla hur klubben gör idag - har jag bifogat det ett lite äldra infoskrift - som jag hittade på min dator.
(Jag vett att flera guider på SMC TRAVEL har nyttjad detta)

Vill lägga till att om ni kör en öppen grupp och gruppen dras ut med långa luckor som följd är det bra att dra ned tempot på rakorna så att gruppen kan åter samlas. Även vid öppen grupp så är det viktigt med visuell kontakt med kompisen före och efter. Det ger en känsla av att köra i grupp :D.

Glöm inte att diskutera gruppkörningen, hur går det, trivs du, är tempo ok. Våga säga till om att du tycker någon kör konstigt. Alla vill köra bra och ibland kan det behövas stöd och råd från kompisen om förbättringsförslag. Om någon kör osäkert och gör fel kommer det att hända igjen och rätt som det är har du en olycka i gruppen. Undvik det genom att tala med varandra.
 

Leif H..oj

New member
Ett tillägg i gruppkörningsinfo kan passa in.

Eftersom det finns i råden att man ska ha uppsikt i backspegeln så man ser att de där bak hänger med, DÅ INNEBÄR DETTA ATT VARJE FÖRARE i gruppen också ska ha i åtanke att köra så att man hela tiden syns i backspegeln hos framförvarande.

Då blir risken mindre för att man kommer för nära framförvarande mc och in i döda vinkeln.

- Leif
 

OH-

Member
................ hela tiden syns i backspegeln hos framförvarande.

Då blir risken mindre för att man kommer för nära framförvarande mc och in i döda vinkeln.

Tja, det räcker (enligt min erfarenhet) bra om man kollar lite ibland bakom att man har nästa ekipage med. Vid rödljus, utfarter och liknande får lägga lite mer krut på att kolla.

När jag lett gruppkörningen på Långfredagsturen har det ett par gånger varit på hoj utan backspeglar, på "intressanta" agrara vägar. Då kikar man inte bakåt hela tiden ;)
 

Björn S

New member
Ett tillägg i gruppkörningsinfo kan passa in.

Eftersom det finns i råden att man ska ha uppsikt i backspegeln så man ser att de där bak hänger med, DÅ INNEBÄR DETTA ATT VARJE FÖRARE i gruppen också ska ha i åtanke att köra så att man hela tiden syns i backspegeln hos framförvarande.

Då blir risken mindre för att man kommer för nära framförvarande mc och in i döda vinkeln.

- Leif


Jo, det stämmer. :) Men min avsikt var att ha längre avstånd än att bara låta bli att hamna i döda vinkeln. Snabb inbromsning pga vilt av någon.... då är det endast ordentligt avstånd som hjälper. Eller som sagts innan, underlätta för de som vill köra om. Sträva efter tresekunders regeln.

Hann inte haka på till räkmackorna tyvärr.... Men tack för frågan Nilla. :)
 

Bajen-Sam

New member
Vi brukar köra så här.

MC-körning i grupp/kolonn.

Det är fascinerande att köra motorcykel i grupp men det är bestämt inte ofarligt. Det är därför viktigt att vi följer några få enkla riktlinjer för vår egen och andras säkerhet.

Intag en zig-zag formation under körningen, utnyttja hela filens utrymme. Detta ger ett större utrymme, bättre synfält och längre bromssträcka. Tänk på att bromssträckan varierar mellan mc-modeller och last. Dessutom ser du hela kolonnen bättre. Medtrafikanter kommer också att se gruppen tydligare då det blir en kolonn.

Överdriv din placering i formationen lite, håll väl till höger respektive vänster. Det får inte finnas något tvivel om du är vänster- eller högerman i formationen för mc-isteerna runt dig. Tänk på att hålla rätt avstånd till framförvarande, ca 1 sekund som tumregel, som varierar beroende på fart och förhållanden. Ca: 15 meter vid 60 km/tim = 1 sekund.

På smala och kurviga vägar kör vi på led för att snabbt återgå till zig-zag när vägen så tillåter.

När man ska stanna vid t.ex. en vägkorsning klappar man samman formationen genom att höger mc kör upp bredvid vänster mc. Kolonnen blir kortare och det ökar möjligheten att komma över korsningen i samlad grupp. Dessutom ökar överblicken för samtliga i gruppen.

Ljussignaler och andra trafikmärken skall respekteras.

Längst fram till vänster kör en vägvisare som håller ett jämnt lågt tempo. Har du inte kört i grupp eller känner dig osäker ska du ligga långt fram i gruppen där hastigheten inte varierar så mycket, vana förare åker längre bak där hastigheten varierar mer. Vill du byta plats får detta inte ske under körning utan byt vid nästa rast.

Längst bak kör en uppsamlare som stannar om någon får problem, hela kolonnen kör vidare till nästa stopp/paus.


Under körningar arrangerade av SCCS och i SCCS regi anpassas hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar samt vägens beskaffenhet +/- 10km

Inga omkörningar eller "lek" tillåts inom gruppen. Alla måste bli på sin plats under körning. Om en bil lyckats tränga sig in i formationen, är det endast i undantagsfall tillåtet att köra om den. Att en efter en hålla på och köra förbi bilen skapar fara i körningen.

Om någon lämnar gruppen vid delmål eller paus skall Vägvisaren underrättas innan avvikelsen. Lämnar man gruppen under körning skall man tydligt markera att bakomvarande ska glida förbi och sist låta kökarlen förstå att man lämnar gruppen.

Upprepa handsignaler framifrån från Vägvisaren bakåt i ledet. Om handsignal om bensinbehov kommer bakifrån ska detta upprepas framåt. EN kort signal med tutan kan användas för att påkalla uppmärksamhet från den framför.

Handsignaler:

Stopp eller sakta ner - Vänster hand vinka upp/ner handflata vänd nedåt

Behöver tanka - Peka på tanken, upprepa framåt

Din blinkers är på - Växelvis knuten och öppen hand

Dra ihop ledet - Vänster hand förs med knuten näve ner och upp
 

Nilla

New member
Hann inte haka på till räkmackorna tyvärr.... Men tack för frågan Nilla. :)

Ja, det var synd att du inte kunde komma. För vi fick en mycket trevlig tur på de böljande härliga vägarna mellan Huskvarna och Bunnström och upp till berget..! OCH vi håll avstånden!! :D Trots att vi var ca 30 hojar, så hade bilar som ville komma förbi, inga problem med det, då vi "släppte fram dem". :)
Och både mackorna o kaffet smakade mycket gott när vi kom fram!! :p

Medan vi fikade fick de som ville, läsa min utskrift av dokumentet som Dansken lade ut tidigare i den här tråden. Det var mycket nyttig läsning för alla som kör i karavan ibland! Tack för det! ;)

Så din tråd gav i.a.f. oss en bra tankeställare, Björn! Hoppas att fler karavan-förare tagit lite lärdom av den..! ;)

Ha en fortsatt skön mc-säsong o kör lugnt!! :D
 

Björn S

New member
Citat från Bajen-Sam:

"Tänk på att hålla rätt avstånd till framförvarande, ca 1 sekund som tumregel, som varierar beroende på fart och förhållanden. Ca: 15 meter vid 60 km/tim = 1 sekund."

"Om en bil lyckats tränga sig in i formationen, är det endast i undantagsfall tillåtet att köra om den. Att en efter en hålla på och köra förbi bilen skapar fara i körningen."

Hade tänkt sluta lägga mig i denna tråden, men känner att jag trots allt måste svara på detta. De två citaten ovan är just det jag reagerar negativt på med gruppkörning.
1. 1 (en) sekund är alldeles för kort avstånd. Både avseende att hinna bromsa utan att köra på framförvarande. Och för att underlätta för eventuellt andra trafikanter som vill köra om gruppen.
2. Det andra är mer formuleringen, kanske tolkar jag tonen fel. Gör jag det så håller jag med. "lyckats tränga sig in i ...." Kanske bilstackaren ville köra om hela gruppen? => Underlätta för bilisten att göra det!
Å andra sidan att undvika att köra om den berör ju på fartskillnaderna mellan grupp och bilist.

Om det som skrevs gäller för kolonnkörning modell stort, träff eller dylikt, då instämmer jag till fullo. :) Då är ju polisen med och hjälper till och då går det ju som regel så lugnt så man kan, och bör, krympa avstånden rejält...... Farten brukar ju vara en bra bit under 50 km/h vid sådana tillfällen.

Till slut, Nilla, kör lugnt själv. Kanske ses vi efter vägarna någon gång. Vadstena på onsdagskvällar kan rekommenderas som mål, är ju inte så extremt långt från Gränna, brukar samla mängder med hojar och bilar. Och så Östergötlands alla fina kurviga vägar. Med sikt... ;-)
 
Top