Kalla händer...

Bob Sweden

New member
Hej,

Första året jag pendlar till och från jobbet och nu visar det ju sig att det är svinkallt om händerna på morgonen. Känner mig som när jag var liten pojke och var i skidbacken och grinade för att händerna inte gick att röra. Nu grinar jag inte, men igår var det nära.

Så, vad göra? Finns det "varma" handskar? Jag har ett par ordentliga skinn just nu, men det kanske finns med mer foder (som ändå inte gör dem osmidiga)? Hur funkar det med värmehandtag, är det dyrt och krångligt att fixa i efterhand? Finns det några andra tips? Jag har satt en skotork i handskarna på timer, så att den drar igång tidigt på morgonen och värmer upp handskarna, men den värmen varar i 5 minuter av resan, sedan är det lika jävla kallt som vanligt.

Lager på lager.
Tunna sommarhandskar och ett vindskyddande / vindbrytande hölje räcker mycket långt och är prisvärt.

Regnhandskar, M90 vinterhandske etc gör underverk.
Tänk flera tunna (smidiga) lager med luft emellan.

Testa så först.
Värmehandtag och värmda handskar behövs aldrig på kortare turer (upp till ca 30-45 min).
 

Marie

Banned
Jag måtte aldrig köra sakta då ;)

Jag har då mer problem med att kyla och fukt tränger upp i ärmen om jag har handskkragen innanför ärmen när jag kör, så jag tycker personligen att det är bättre att handskens krage går upp en bit utanpå ärmen.
Dessutom tycker jag att det blir tjock och klumpigt runt handled och underarm när man ska försöka dra ärmen över.

Ja, jag har då inte heller någonsin handskkragarna annat än utanpå jackärmarna, och jag har aldrig heller råkat ut för att vatten någonsin runnit in där. Tvärtom är jag övertygad om att jag skulle få vatten ända upp till axlarna om jag hade ärmarna utanpå handskkragarna....
 
Last edited:

nilfons

New member
Lager på lager.
Tunna sommarhandskar och ett vindskyddande / vindbrytande hölje räcker mycket långt och är prisvärt.

Regnhandskar, M90 vinterhandske etc gör underverk.
Tänk flera tunna (smidiga) lager med luft emellan.

Testa så först.
Värmehandtag och värmda handskar behövs aldrig på kortare turer (upp till ca 30-45 min).

Min tur till och från jobbet är på ca 40 minuter, och tro mig, det behövs någonting för händerna! Jag försökte knö in ett par tunna handskar i de skinnhandskar jag har, men de fick inte plats. Men efter att ha kollat lite på Oxfords värmehandtag så hittade jag deras värmehandskar istället... Läste ett par recensioner och de har fått fina omdömen. Stora fördelen skal vara att värmen är utanpå handen där vinden träffar, och det som ger upphov till frusna händer, till skillnad från värmehandtagen som "bara" värmer inifrån. Sitter fortfarande och väntar på leverans. Återkommer med recension så småningom.
 

Mathias

Active member
Ja, jag har då inte heller någonsin handskkragarna annat än utanpå jackärmarna, och jag har aldrig heller råkat ut för att vatten någonsin runnit in där. Tvärtom är jag övertygad om att jag skulle få vatten ända upp till axlarna om jag hade ärmarna utanpå handskkragarna....

Funkar inte på en VFR, där gör kåpa och vind så vattnet åker längs armen upp och när du sänker hastigheten så gör gravitationen sitt.
I vart fall på min, så jag har alltid handsken innanför jackärmen.
 

Bob Sweden

New member
*klipp*
Jag försökte knö in ett par tunna handskar i de skinnhandskar jag har, men de fick inte plats.

ALDRIG "knô" när det gäller att behålla värmen!!
Det är LUFTEN som isolerar, pressar du in för mycket material finns ingen plats för luft. Gäller för skor och kängor likväl som för över- och under-kropp.

Mantra är VINDTÄTT.
Dra på ett par regnvantar utanpå dina vanliga sommarhandskar, eller ett par sådana här:
View attachment 6467
M90

View attachment 6468
Biltemas otäta regnhandskar


Det är lite samma tänk som det klassiska: "Fryser du om fötterna, ta på dig ett par långkalsonger".
Kroppens värmereglering är inte så där attans finkänslig, den reglerar inte direkt fingertopparna individuellt om man säger så.
Antingen är värmen till händerna "på" eller "av".
Problemet du har kanske egentligen är att du har för kallt om armar och axlar, då stryper kroppen blodet till händerna = du fryser om händerna.

Men det omvända funkar också:
Värmesulor (~10W per sula) fungerar utmärkt för att hålla benen varma!
Kroppen känner "30°C sommarvärme om tårna" och släpper på blodflödet genom benen, förutsatt att benen inte är alltför kalla då.

Jo jag vet, det är bitvis motsägelsefullt så det finns bara en sanning, och det är DIN sanning som gäller: Ut och provkör!


Men efter att ha kollat lite på Oxfords värmehandtag så hittade jag deras värmehandskar istället... Läste ett par recensioner och de har fått fina omdömen. Stora fördelen skal vara att värmen är utanpå handen där vinden träffar, och det som ger upphov till frusna händer, till skillnad från värmehandtagen som "bara" värmer inifrån. Sitter fortfarande och väntar på leverans. Återkommer med recension så småningom.

Jag fick sponsring på ett par "utvändigt värmda" handskar för ett par år sedan. Funkade väl sådär, skulle vara regntäta men läckte som såll så jag skickade tillbaka skiten. Kan trösta dig med att det inte var Oxford. :tummenupp
Kör man upp till 250 mil per dygn MÅSTE grejorna funka, inga halvmesyrer, funktion före flärd.

Jag tror du kommer bli förvånad över hur ojämt handskarna värmer.
Handskar är ju alltid lite "stela" så du kommer troligen inte få kontakt mellan värmeplattorna och huden över hela ytterhanden.
Den elektriska effekten på handskarna är troligen ganska så låg (10-15W / handske?) så det blir inte någon "strålningsvärme" att tala om, värmezonerna måste ligga emot huden för att det ska värma.
Räkna alltså med att fingertopparna inte värms alls. I kombination med värmehandtag funkar det bättre, handtagen kan man i vart fall "vira fingertopparna runt" för att tvinga in lite värme men ju mer du "knyter" handen, desto längre bort från fingertopparna kommer handskens värmezoner...

Så efter det där testet, förvisso var det ett par år sedan men ändå, är jag fortsatt en förespråkare för värmehandtag i kombination med "lager på lager" handskar.
Fördelen med värmehandtag är att dom inte blir fuktiga och måste bytas under resans gång och att man alltid har dom med sig. :)

Men fundera över hur det är med värmen i partiet axel / arm. Det påverkar troligen mer än du tror.
En tunn windstopper-fleece under jackan kanske?
Och ett par enkla överdragshandskar.
Klumpigt? Nejdå, det är bara en vanesak.


Det finns en aspekt till, men det är knappast relevant vid så kort resa som 40 minuter men jag tar ändå upp det:
Vad händer när elen strular...
För mig är elvärme OK för komfort, men inte för överlevnad.

Kör man med "tillförd sommar" i kläderna tror huden att det är varmt och skönt, alla kapillärer öppna.
När sedan den tillförda värmen försvinner blir det SVINKALLT direkt.

Du lär inte frysa ihjäl för att värmehandskarna strular i 40 minuter, men det är ändå värt att tänka på om man ska ut på längre vintertouring.
Elvärme är helt OK för komfort, men inte för överlevnad...
I -25°C blir man fiskpinne otroligt fort... :(

/B
 

nilfons

New member
Tack Bob för kloka synpunkter. Jag är iofs ganska ordentligt påpälsad på resten av kroppen och fryser inte det minsta där, så det känns isolerat till händerna.

Jo, värmehandskarna är en chansning helt klart. Men de har fått väldigt goda recenssioner. Men som sagt, jag återkommer när jag testat dem.
 
Last edited:

nilfons

New member
Nu har jag kört med handskarna en vecka och är på det hela taget nöjd. Man kopplar en sladdkablage till batteriet på hojen och en liten sladd sticker fram under sadeln. Till det kopplar man på sig när man sätter sig på hojen och har sladd dragen genom jackan och ärmarna. Lite meckigt blir det ju, man tycker att det räcker med brallor, ryggskydd, hjälm, jacka, men nu är det alltså en grej till. Jag har dock satt fast sladdarna i muddarna fram i jackan och anslutningen till batterisladden i fickan, så jag behöver inte hålla på att dra sladd varje gång, utan det är bara att hoppa på och koppla på sig på sladden från sadeln.

Beträffande värmen så känns det skönt. Värmen kommer ovanpå handen och lagom värme att man inte tänker någonting på det när man kör. Så det lilla extra besväret med sladd är värt det för mig, jag fryser inte längre om händerna. :)
 
Top