Kalla händer...

nilfons

New member
Hej,

Första året jag pendlar till och från jobbet och nu visar det ju sig att det är svinkallt om händerna på morgonen. Känner mig som när jag var liten pojke och var i skidbacken och grinade för att händerna inte gick att röra. Nu grinar jag inte, men igår var det nära.

Så, vad göra? Finns det "varma" handskar? Jag har ett par ordentliga skinn just nu, men det kanske finns med mer foder (som ändå inte gör dem osmidiga)? Hur funkar det med värmehandtag, är det dyrt och krångligt att fixa i efterhand? Finns det några andra tips? Jag har satt en skotork i handskarna på timer, så att den drar igång tidigt på morgonen och värmer upp handskarna, men den värmen varar i 5 minuter av resan, sedan är det lika jävla kallt som vanligt.
 

Oldbiker

New member
Det finns ett mycket stort utbud av handtagsvärmare. Från någon hundring till originalhantag för cirka 5000 kronor plus montering. Det hela beror nog på vad du har för hoj. Jag hade en modell som satt inne i styret och då skulle hela styret värmas först och det tog lång tid och var väldigt svårt att få en behaglig temperatur på.
Jag hade en ganska enkel på en av mina tidigare hojar och där fanns det i varje fall en termostat som gick att ställa in temperaturen med och den funkade bra, tror den kostade runt 800 kronor. På min hya hoj har jag elgas och då är det original för en packe tusenlappar som gäller. Men jag vill inte vara utan dem. Har man värmehandtag kan handskarna vara mer normaltjocka på insidan och kraftigare på utsidan för att bättre klara vinden som kyler.
 

Ove 60+

Active member
Styrmuffar! finns på Biltema. Vet inte vad du har för hoj. Styrmuffarna är inte förenliga med musöron, men för att inte vinden ska trycka till kopplings och bromshandtag behövs kanske en skyddsbåge framför handtagen. Finns också på Biltema.
 

Yxan

Member
Jag gjorde det enkelt för mig (har lite av 'tummen-mitt-i-handen'). I samband med en vinterförvaring/service av min Honda VTX1300 bad jag dem att installera värmehandtag. Vill minnas att det gick på ca 1300 kr och då stod arbetskostnaden för merparten av beloppet. Har aldrig ångrat mig för en sekund - värt vart enda sekin! Rent 'empiriskt'; i somras (juni) körde vi mellan Umeå och Skellefteå 'nattetid' (0130~0230), tempen balanserade mellan ca +5 ~ +/- 0 grader och vi ångade på mellan 110~130 km/h, nog fan var'e kallt - men jag frös inte om händerna (förutom ngn enstaka fingertopp)!

På tal om Biltema, köpte för ett par år sedan deras 'vinterhandske' (artnr 82112, 349 kr), funkar skapligt vid kyligare väder (5-10 plusgr) - dock inte dessa jag använde i somras, utan ett par 'mindre tjockare' ;-)

Hälsar Mange
http://mc.beronius.eu
 

påK-en

New member
Styrmuffar! finns på Biltema. Vet inte vad du har för hoj. Styrmuffarna är inte förenliga med musöron, men för att inte vinden ska trycka till kopplings och bromshandtag behövs kanske en skyddsbåge framför handtagen. Finns också på Biltema.

Har dålig erfarenhet av styrmuffar, åkte efter E4-an och hojen gick sämre och sämre, växlade ner men det gick saktare och saktare i alla fall - sen började det att "tugga".
Problemet - jo fartvindens inverkan på muffen gjorde att muffen tryckte på bromshandtaget, och vartefter skivorna blev varmare så bromsade det mer. "Tuggandet" var ABSen som gick in, bra med ABS en sån gång. Kan väl säga att skivorna hade lite konstig färg - men det var allt.
 

nilfons

New member
Okej. Beställde nu en ordentlig vinterhandske på nätet. Skall in med hojen i ett garantiärende och har även skickat en förfrågan om vad de kan tänkas ta betalt för handtagsvärme. Jag börjar så, räcker inte det så får jag överväga muffar. Googlade lite och de såg ju inte klöokt ut. Här har jag köpt en italiensk skönhet till hoj, då kan man ju inte använda vad som helst... ;)

Tack för input.
 

Bansaie

New member
Styrmuffar och handtagsvärme i kombination borde ju klara hur kallt väder som helst. Testar själv styrmuffar just nu då jag fick låna ett par (dock inte Biltemas) och det funkar kanon, men som nån nämner ovan så en liten båge över broms och koppling skulle inte vara dumt när man kommer upp i motorvägsfart.
 

TheGungner

Member
Eftermonterade handtagsvärmare på min förra hoj och har fabriksmonterat på den jag har nu. Det är värt varje krona med handtagsvärmare.
När jag monterade själv köpte jag biltemas och de fungerade riktigt bra. En marginell nackdel är att högra handtaget blev fortare varmare än det vänstra samt om du har små händer kan de upplevas som tjocka.
 

Marie

Banned
En marginell nackdel är att högra handtaget blev fortare varmare än det vänstra samt om du har små händer kan de upplevas som tjocka.

Att höger handtag blir fortast varmt är ju helt naturligt. Där sitter handtaget på gasrullen, på vänster sida sitter handtaget direkt på styret, vilket ger kraftigare värmebortledning.

Själv har jag handtagsvärme (eftermonterad Oxford) på min Yamaha XJ900. Däremot har jag inte (ännu) monterat på min BMW K100RS, eftersom det där sitter "defrostermunstycken" som blåser varmluft från kylaren mot händerna, så jag känner inte behovet som akut där.
 

Håkan Runfeldt

New member
Kalla händer...???
Har inte alla moderna motorcyklar elektriska värmehandtag?:confused:
Jag har bland annat en gammal hoj från 1983, med original värmehandtag.:angel:
Det är 2013 nu!
Varför accepterar folk detta?
Ska inte produktutveckling komma motorcyklisterna till del?
 
Last edited:

OH-

Member
Hej!

Lite tips och erfarenheter:
- Bra vinterhanskar finns men dom blir alltid lite klumpiga. Själv skulle jag aldrig köpa handskar på nätet, det är alldeles för noga med passformen och jag vill själv bedömma kompromissen stoppning gentemot komfort/rörlighet. Glöm inte att kragen på handsken måste vara lång, annars blir det aldrig varmt. Idealiskt skall kragen oxå gå att dra ihop så att den kan stoppas innanför jackärmen när det regnar så slipper man vatten som rinner ner i handsken när man kör sakta. Är det torrt brukar det bli både bekvämare och varmare med kragen utanpå ärmen. Jag utgår från att vi enbart diskuterar hanskar med vattentätt membran, vått = kallt.
- Innan man går till extrem-utrustning som muffar (håller med om att dom ser för jävliga ut) och kanske till och med innan man eftermonterar handtagsvärme skulle jag rekommendera att skaffa ett par handtagsskydd modell "äventyrsmaskin"/enduro. Eftersom du inte tänker bröta fram bland träd behövs inte dom tåliga modellerna utan ett par enkla "musöron" duger bra. Skillnaden när fartvinden och regnet inte kommer åt handsken med full kraft är ganska stor.
 

Bansaie

New member
... Idealiskt skall kragen oxå gå att dra ihop så att den kan stoppas innanför jackärmen när det regnar så slipper man vatten som rinner ner i handsken när man kör sakta....
Jag måtte aldrig köra sakta då ;)

Jag har då mer problem med att kyla och fukt tränger upp i ärmen om jag har handskkragen innanför ärmen när jag kör, så jag tycker personligen att det är bättre att handskens krage går upp en bit utanpå ärmen.
Dessutom tycker jag att det blir tjock och klumpigt runt handled och underarm när man ska försöka dra ärmen över.

För att fortsätta detta med tips kring handskar.
Vill man inte krångla med elvärme i handskarna kan även en så här handske göra stor skillnad.
http://shop.northbike.se/personlig-utrustning/on-road/handskar/rukka/product/16075-gtx-lobster
2 fingrar separat rörliga för bromsen
 
Last edited:
Top