K100 Tappar effekt

Sundegor

Member
Hej,
Har en BMW K100 RS 16V -90. Den har gått cirka 8000 mil och det har inte varit några större fel på den tidigare.
När jag skulle ut idag så efter någon km tappade motorn effekt, det kändes som den inte fick bensin. Efter några hundra meter kom den tillbaka. Sedan körde jag ytterligare några hundra meter och tappade effekt igen. Jag kunde då svänga av motorvägen och ta mig tillbaka hem med orkeslös motor. Väl hemma så kollade jag tändstiften först, och skruvade i de som jag tagit ur ifjol. Provstartade, samma sak. Jag tog ur tändkablarna och mätte dem. De låg runt 6 k ohm. Det var ju visserligen inte med högspänning jag mätte men inget avbrott. Jag hör att bensinpumpen jobbar när jag slår på tändningen. Är det någon som har varit med om något liknande, i så fall är jag tacksam för tips.

Göran Sundén
Karlstad
 

Chopperbyggarn

New member
Har du ny och färsk bensin i systemet? Hade liknande problem vid årets första tur på min gamla stelbenare...även efter jag tankat tills fjolårets bensin helt spätts ut med den nya och all gammal bensin passerat förbränningsrummen. Även dåligt fungerande ventilation i tanklocket kan ge likartade problem.

Lycka till!:)

Anders.J
 

Sundegor

Member
Ja, det känndes lite som bensinproblem, fast ändå inte. när den kom tillbaka var det direkt, som att slå på en strömbrytare.
När jag hade mätt upp tändkablarna satte jag tillbaka dem. Noterade då att anslutningarna till primärsidan på tändspolarna sitter lite utsatt. Tänkte då "mecka" lite med dem för att få bort eventuella oxider. De satt tvärfast och jag fick tillämpa våld för att röra dem. Tryckte tillbaka dem och provstartade. Går klockrent!! Jag vet inte om det var oxider i kontaktdonet men jag hämtade bättre verktyg och fick lös kontakterna. Har nu spray'at med kontaktspray och monterat åter. Med nya stift i morgon får jag hoppas att jag löst felet.
 

gundj

New member
Ett knep för att kanske slippa att demontera och rengöra förgasarna om man haft gammal bensin stående i dom är att slå en halv flaska Fuel Injector Cleaner i en hel tank bensin, och sedan upprepa det i nästa tank. Det viktiga är att man ger sig ut och kör så det får strömma bensin genom systemet ordentligt.
Jag har använt både STP och Biltema och antar att bägge är likvärdiga.
Det har räddat hojar som stått ett par år från ultraljudstvättande.
 

Sundegor

Member
Den stod under vintern i ett kallgarage med ganska lite bensin i. Har tankat tre gånger i år. Det kan ju vara kondensvatten, visserligen är ju bensinen full av etanol idag så det brukar ju inte vara något problem. Men jag skall testa en halv flaska injection cleaner, det kanske är dags. Spridarna är ju 23 år.
 

Marie

Banned
Ett knep för att kanske slippa att demontera och rengöra förgasarna om man haft gammal bensin stående i dom är att slå en halv flaska Fuel Injector Cleaner i en hel tank bensin, och sedan upprepa det i nästa tank. Det viktiga är att man ger sig ut och kör så det får strömma bensin genom systemet ordentligt.
Jag har använt både STP och Biltema och antar att bägge är likvärdiga.
Det har räddat hojar som stått ett par år från ultraljudstvättande.

När du lyckats hitta förgasarna på en BMW K100 så skall du nog kolla om det blivit sju torsdagar i den veckan också....

K100 hade elektroniskt styrd bränsleinsprutning från allra första början, redan 1983....
 

gundj

New member
Mitt svar var riktat till chopperbyggaren i första hand.
Men det är faktiskt giltigt även för en insprutarhoj, duccen får en skvätt ibland hon också.
 
Top