Kösystem på färjor

challe

Member
Trafikverkets egna riktlinjer säger att motorcyklister har rätt att köra förbi färjeköerna och ska placeras längst fram på färjan.....

För att undvika kontroverser mellan olika trafikanter borde denna regel skyltas vid färjeöverfarter där denna ska gälla.

Lenchris

New member
Jag känner inte till några särskilda riktlinjer från Trafikverket men har ställt en fråga och fått svaret från en tjänsteman, som tidigare körde vägfärjor i Sverige, att han tycker att hojar ska åka på först. På många svenska vägfärjor finns ett litet utrymme för oss. Det gäller bl.a. på färjorna till Vaxholm. Så jag kör förbi kön och har hittills inte fått någon kritik från färjepersonal.

mbj

New member
På Hönöleden är det inte många motorcyklister som inte åker på först. På drygt 8 års dagligt pendlade har jag aldrig blivit tillsagd av någon att jag "trängt" mig. På somrarna får man däremot vara lite smidig och dela med sig om det lilla utrymme som finns för mc, trampcyklar och fotgängare. Det kan bli ganska trångt.

hamre

Member
På färjan över Gullmarn i Lysekil är det som regel inga problem. Men det finns nån färjkapten som blir grinig när man tar lastbilskön med hojen, lastbilskön har företräde! Speciellt sommartid när alla jävla badjävlar ska åka färja finns det alltid nån som försöker hindra hojar från att köra om kön!?

Pricken

New member
Observera att det finns ingen lag som säger att du inte får köra om t ex en färjekö eller bilkö i övrigt. Tvärtom rekommenderar SMC t ex:

"
Körning i kö

Vad säger reglerna om körning i kö med motorcykel i Sverige? Många väljer ju faktiskt att köra motorcykel för att slippa stå i kö till och från jobbet. Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer.

Motorcyklar är små och lättmanövrerade och kan därför förkorta köer.*Motorcyklar är inte heller konstruerade att stå stilla med motorn igång. Dessutom kan långa stillestånd trötta ut en upphettad eller nerkyld MC-förare."

Och så vidare.....

Christian_gbg

New member
Det som är kruxet just med Kornhallsfärjan är dels att det bara finns en kö - man måste alltså passera rödljuset och ställa sig framför kön om man skall köra ombord först - dels att det inte finns några särskilda MC-platser längst fram på färjan - som motorcyklist ställer man sig därför längst fram i någon av de fyra filerna och kör först av färjan. Hade varit bra med en skylt som talade om att motorcyklister kör ombord först och ställer sig längst fram.

wbr

New member
Som lydig svensk står jag ofta i kön bland bilarna i väntan på att köra ombord på färjan och då menar jag vägfärjor i t.ex. Norge. Ofta kommer andra motorcyklister och ställer sig längst fram för att köra först ombord.
Det verkar finnas någon oskriven regel att det är så man ska göra. Är det rent av så att färjepersonalen vill ha det så att MC kör på först?

Jag undrade som du och skrev till våra gula färjors rederi och frågade, de sände min fråga vidare till chefen för Hjuvik-Hönö linjen här i Göteborg. Jag berättade hur jag brukade bete mig, passerar bilkön och ställer mig vid "Förtur", då ankommande färja tömts åker jag ombord förbi det röda ljuset avsett för "Förturstrafiken" som buss mfl. Nämnde att jag normalt ställer mig direkt till höger utanför filmarkeringen för bilar vid relingen. Han medgav att det inte fanns några speciella regler för MC och hans kommentar var bara att "ta bara ingen bilplats". Så gör jag numer...:)
Har lagt märke till att en del MC kör längst fram, men kommer det då en buss (förtur) så vill man ha den där och jag har sett hur MC fått knô ihop sig för att bussen skall få plats längst fram.

wbr

New member
Det som är kruxet just med Kornhallsfärjan är dels att det bara finns en kö - man måste alltså passera rödljuset och ställa sig framför kön om man skall köra ombord först - dels att det inte finns några särskilda MC-platser längst fram på färjan - som motorcyklist ställer man sig därför längst fram i någon av de fyra filerna och kör först av färjan. Hade varit bra med en skylt som talade om att motorcyklister kör ombord först och ställer sig längst fram.

Jag håller med dig Christian, på Kornhallsfärjan är det lite annorlunda, där känns det lite kymigt att passera kön för man orsakar då att en bil inte kom med, som hade kommit med om inte jag hade kört på.
Jag ledde en kortege på över 20 hojar och vi skulle ta Kornhallsfärjan. Jag ropade upp skepparen på VHF-radion och frågade hur han vill ha det. Varken han eller jag nämnde något om kön, utan han ville bara att vi skulle ställa oss två och två. Nu var det ingen kö då vi kom, så det problemet uppstod aldrig.

zappa

New member
Den enda gången som jag inte har fått köra på först (eller av först) är faktiskt på Gotlandsfärjan, alla gula färjor har jag blivit framvinkad av personalen om jag inte redan har stått längst fram.

Hampe

Skriver massor!
Nä du!
Silja har en lite udda hantering av hojar - där stod vi båda för mindre än ett år sedan, bägge vägar både STO + TKU och väntade på vår tur. Glömt?

Värsta väntan någonsin för min del var på Silja i just Åbo - Februari, 15 minus, snålblåst, trött, för tunnklädd och kylan hann gå igenom sulorna.
Nästan först på plats och dom hann fanimej ta ombord varenda line utom mig. Jag stod i mer än en timma och rullade ombord på som absolut sista fordon - till en nonsensplats på en halvfull färja där hojen kunde stått från start utan att vara i vägen. Grrr!

..å sedan var jaccuzzin avstängd och relaxavdelningen utkyld dessutom på Silja Europa! Dubbel-Grr!

De flesta rederier prioriterar hojar i lastningen. Inte Silja, verkar det som

Hampe

wbr

New member
I och med att Trafikverkets egna riktlinjer säger att motorcyklister har rätt att köra förbi färjeköerna och ska placeras längst fram på färjan... ...för det vet i regel att motorcyklarna har denna rätt...

Bra om du kunde peka på var denna regel är skriven - kan du det?