Kösystem på färjor

choken

New member
Som lydig svensk står jag ofta i kön bland bilarna i väntan på att köra ombord på färjan och då menar jag vägfärjor i t.ex. Norge. Ofta kommer andra motorcyklister och ställer sig längst fram för att köra först ombord.
Det verkar finnas någon oskriven regel att det är så man ska göra. Är det rent av så att färjepersonalen vill ha det så att MC kör på först?
 

hamre

Member
Kör alltid längst fram i kön till våra gula färjor här i Lysekil!;)
Om man inte gör det så finns risken att du får köa i timmar, i alla fall på sommarn.:rolleyes:
 

Chopperbyggarn

New member
Jag och min fru åkte färja mellan Mazatlán - La Paz tur o retur (mexico) 2007. Var tvungen att anlända 4 timmar innan avgång...men fick vänta dessa fyra timmar medans alla trailersläp + några personbilar backades på färjan och jag fick köra på hojen sist av alla...men jag fick köra av först !:D

Inga fordons passagerare (utom föraren) fick följa med fordonet ombord utan var hänvisade att promenera ombord på annan del av färjan.

Olika platser = olika seder.:)

Anders.J
 

Tyrannosaurus

New member
De flesta som driver vägfärjor brukar vilja ha hojarna längt fram och det är av flera anledningar. Men huvudanledningen för dom är att använda platsen så effektivt som möjligt eftersom det får plats 4-6 hojar på en bilplats. Skulle hojarna stå inblandade i kön så skulle det blir mer ineffektivt.

Det finns även andra anledningar som att hojar kommer på och av fortare, att många kör mer aktivt och ändå kör om bilarna och att slippa risken att bli trängd. Faktum är att även de stora rederierna till Finland, Danmark, Tyskland m.fl. ofta också vill ha på hojarna först.

Hittills har jag aldrig råkat ut för att någon bilist har blivit sur för att jag ställer mig längst fram vid vägfärjor. Det är lite som när man kör mellan filerna i kö. Då har det däremot hänt att bilister blir sura för att man kliver på deras inpinkade revir i kön trots att dom inte kommer fram en enda sekund snabbare eller långsammare för att några hojar kör eller inte kör mellan köerna.
 

OH-

Member
................. Är det rent av så att färjepersonalen vill ha det så att MC kör på först?

På många färjor finns det lite platser här och där som inte passar att ställa bilar på, där vill personalen få undan hojarna innan man utnyttjar resten för att få med så många bilar som möjligt.
Om man kör före kön och det inte finns nån som leder lastningen så tycker jag att man för anständighets skull skall se till att ta så lite plats som möjligt, gärna sån som bilisterna inte kan använda.
 

Carnivore

New member
På vägfärjorna här i Sthlm så finns det dedikerad plats för MC längst fram på färjorna då den platsen är för liten för bilar ändå (typ pilformad plats).
 

mule

New member
Egen fil

På Scandlines färjor mellan Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock får man alltid en egen fil med MC, oftast nr 1. Det gäller förstås även på returresorna. Har heller aldrig bokat färja på dom linjerna utan det är bara att åka ombord. Har alltid kommit med första avgång efter min ankomst till hamnen.

På Stena Lines färja mellan Görborg - Kiel måste man boka men även där får man en egen fil för MC.

Glöm inte att du får rabatt om du visar ditt SMC-medlemskort. :D
 

Bighoj

New member
På Scandlines färjor mellan Helsingborg-Helsingör, Rödby-Puttgarden och Gedser-Rostock får man alltid en egen fil med MC, oftast nr 1. Det gäller förstås även på returresorna. Har heller aldrig bokat färja på dom linjerna utan det är bara att åka ombord. Har alltid kommit med första avgång efter min ankomst till hamnen.

På Stena Lines färja mellan Görborg - Kiel måste man boka men även där får man en egen fil för MC.

Glöm inte att du får rabatt om du visar ditt SMC-medlemskort. :D

Scandlines är nog överlag bra vad gäller mc.De gånger vi åkt har vi kommit ombord först och personalen har visat oss till rätta var vi ska stå.Tycker också att dom försökt prioritera så vi kommer av snabbt med våra hojar också.
Till sist lite utanför ämnet måste jag tacka Mule för en bra sida med bra läsning och tips.Ska nu i sommar besöka bl a werfen tack vare din sida,ska bli kul.
 

KnNemo

New member
I Norge är det bara att köra längst fram. De vill få in oss mc-åkare på udda platser som inga bilar kan parkera på. Ta dock med dig egna spännband. Vissa länder har mycket dålig surrningsresurser. Ex mellan Corsika och Sardinien skulle min kompis och jag surra fast våra hojar med tunt snöre. Ha en härlig MC-resa.
 

choken

New member
Tack för alla bra svar. Nästa gång (och det är snart dags för Norge) kör jag längst fram i kön.
 

Jari69

New member
I Norge: Åk förbi kön! Du kommer ofta få ställa dig längst fram ändå.. Behöver sällan surra hojen..

Finlandsfärjor: Åk förbi kön eller följ de anvisningar du får.. Ibland kommer du på först (beror på färja, samma rederi kan ha olika rutiner på olika färjor) och har ibland särskilda MC platser och då åker man på först.. Ibland (framförallt högsäsong) så knör man in MC:n där bilar ej får plats, t.ex. Mellan (bakom) lastbilar och "slussdörrar" på bildäck, vilket gör att du kommer på sent.. Har alltid tilldelats spännband av rederierna..

Sverige och gula vägfärjor: Åk förbi kön! ;-)

Vart man än kommer så är det inte fel att åka förbi köerna och sedan följa de anvisningar man får av färjepersonalen, det går ju ofta att fråga dessutom.. Hojar går ju att stuva på platser som bilar ej kan ta så man kommer oftast med första färjan även vid köer... Alla är glada om en hoj inte tar en bilplats helt enkelt! :)
 

mule

New member
Scandlines är nog överlag bra vad gäller mc.De gånger vi åkt har vi kommit ombord först och personalen har visat oss till rätta var vi ska stå.Tycker också att dom försökt prioritera så vi kommer av snabbt med våra hojar också.
Till sist lite utanför ämnet måste jag tacka Mule för en bra sida med bra läsning och tips.Ska nu i sommar besöka bl a werfen tack vare din sida,ska bli kul.

Va kul att hemsidan kommer till användning. Isgrottorna i Werfen är riktigt häftiga. Ha en bra tur.
 

HåkanP

New member
Tack för alla bra svar. Nästa gång (och det är snart dags för Norge) kör jag längst fram i kön.

Det har jag också gjort ett par gånger och blivit vänligt men bestämt förvisad till kön så min erfarenhet av norska vägfärgor är den direkt motsatta. Kanske har det med var man är då färgorna i Norge utgörs av flera olika bolag beroende på vilket fylke man är i....:rolleyes:
 

og900i

New member
Det har jag också gjort ett par gånger och blivit vänligt men bestämt förvisad till kön så min erfarenhet av norska vägfärgor är den direkt motsatta. Kanske har det med var man är då färgorna i Norge utgörs av flera olika bolag beroende på vilket fylke man är i....:rolleyes:

Jag har samma erfarenhet som du av de två färjorna jag åkt i Norge. Jag hade ju läst innan att man skulle få köra om kön och köra på först men det var då inte populärt hos personalen på färjorna...
 

Hampe

Skriver massor!
Viktig tråd inför sommarens turer!
Kommentarer sedan sist?



Hampe
Detta inlägg var en del i projektet "lyfta från botten för att sätta sprutt på forumet"
 

Bansaie

New member
Kan bara bekräfta att i Sverige till Trafikverkets (gula) vägfärjor vill personalen att hojarna åker fram. Följ sen anvisningar på ev. tavlor eller personalen. De stuvar in hojar först och sist på platser där det inte ryms bilar. Beroende på färja kan dessa platser vara uppmärkta.
 

Christian_gbg

New member
En av Trafikverkets färjor som väldigt många MC-åkande Göteborgare använder är Kornhallsfärjan över Nordre Älv, en lite mindre färja med fyra filer och som inte har någon utmärkt plats för MC. Det finns en kö fram rödljuset och därefter en vändplats (för buss) innan man kör ombord, se satellitbild. Här kör jag ibland förbi kön (och därmed även rödljuset, på samma sätt som bussen) till vändplatsen för att kunna köra ombord först och ställa mig längst fram, men det känns ju inte direkt lagligt och lite mot instruktionerna i det här fallet. Verkar variera bland andra motorcyklister hur de gör - glidare och touringhojar väntar i kön, medan sporthojar, motards m.fl. oftare kör om kön. Här känns den oskrivna regeln inte lika självklar - antar man gör "pragmatiskt" rätt som kör om kön, men är inte så säkert på att det uppskattas av medtrafikanter och färjepersonal. En nitisk trafikpolis skulle väl dessutom sätta dit en?!
 

Bansaie

New member
... men är inte så säkert på att det uppskattas av medtrafikanter och färjepersonal. En nitisk trafikpolis skulle väl dessutom sätta dit en?!
Om jag utgår från vad personalen ombord på färjan Rindö-Vaxholm sa när jag på studiebesök i januari i år så vill de att hojarna åker fram så de kan fylla dessa utrymmen fram först och sen även fylla på bak när sista bilen kört på. De tyckte det bara var besvärligt lastmässigt om det var hojar i kön.
Hur personalen på Kornhallsfärjan resonerar vet jag inte men jag har svårt att tro att de resonerar annorlunda.

En del medtrafikanter kan nog bli sura för att de inte förstår att hojarna inte tar några bilplatser och vad trafikpolisen säger har jag ingen aning om.
 

Pricken

New member
Det är inget att snacka om, Motorcyklar ska på först. Därför kör jag alltid förbi köerna, det har aldrig skapat mig några problem.
 

Cyborg

New member
I och med att Trafikverkets egna riktlinjer säger att motorcyklister har rätt att köra förbi färjeköerna och ska placeras längst fram på färjan skulle det vara problematiskt om en trafikpolis kom och gav böter för det. Att en del "medtrafikanter" inte uppskattar denna riktlinje är givetvis självklart, vem vill egentligen stå i kö? men det är inte många som kommer göra något för det vet i regel att motorcyklarna har denna rätt. Den "vanligaste" protesten man brukar stöta på är bilister som tycker att de ska få köra av färjan först. .
 
Top