Körkort A2 ändrade regler

Tankad

New member
Det finns en fråga SMC försökt förändra under tio år, det handlar om krav på provfordon för A. Sverige ställer högre krav än något annat EU-land. Nya direktivet säger 600 kubik och minst 40 kW för provfordon. SMC har under flera år framhållit att Sverige ska anpassa sig till den kommande gränsen redan nu. FÖRHOPPNINGSVIS sker detta 2011 och inte 2013.

Det förstår jag och det finns många fördelar med detta. Då Sverige möjligtvis ska anpassa sig efter Eu flera år tidigare tänkte jag att man kanske samtidigt skulle anpassa resten av nymodigheterna med bl.a körkortsbehörigheter. Men har jag fattat det rätt så ska så inte vara fallet. Men informera gärna om detta ändras och om hur eventuella övergångsregler blir! Det jag inte förstår är tanken bakom att det ska kunna krävas inte mindre än TRE uppkörningar/skrivningar för körkort till ett och samma fordonsslag. Nyttan med det verkar vara helt verklighetsfrånvänd.
 

eha

New member
MC-åkning = hobby i beslutsfattarögon?!

Den som väljer att åka mc måste vara dum i huvudet enligt förslagsställare inom myndighet och hos ledande beslutsfattare. Andemeningen i den alltmer omfattande byråkratin kring mc-kort ger det intrycket iaf ställt mot att det står still inom utbildningen till övriga fordonsslag. Ser man inte i statistiken att även medtrafikanterna måste utbildas mer? Att öka kunskapskraven på mc-förare (och öka utbildningskostnaderna med krav på nya körutbildning för varje steg) men inte göra ett dyft för att höja övriga fordonsslag är snudd på diskriminerande.

Det är fler och fler som skiter i att ta mc-kort och kör iaf. Dessa sticker givetvis ut i olycksstatistiken. En del av dem har säkert avskräckts av den kostsamma krånglet att bli med mc jämfört med bil. För visst spelar det roll att det är mycket smidigare och lättare att ta bilkort.

Tycker egentligen inte att det är fel att utbilda rejält och i flera steg. Riskutbildningen verkar t ex vara en riktigt bra komplettering där körfärdighet är mer än att man blir nybörjare på kon-slalom, bromsning och vändning på avlyst vägsträcka. BKK-kunskap vore bra om alla hade med sig i trafiken. Frågan är bara vad som är rimligt att kräva av dig för att du ska få börja köra på egen hand i trafiken.. Återigen, tittar man på övriga trafikslag är det snudd på diskriminerande hur kraven är satta.

Man kunde önska att ambitionen att skapa säkra förare genom gedigen utbildning även gällde bilisterna. Nu är det passiv säkerhet som ska hålla dem inom Noll visionen. På bekostnad av omgivningens säkerhet.

Lagstiftning inom samma eller liknande områden brukar eftersträva homogenisering. Här går det åt motsatt håll. Håller man medvetet på att göra mc-åkning till en kostsam hobby för ett fåtal? En företeelse i marginalen som då inte har något berättigande alls trafikpolitiskt?! Tråkigt att mc-förare ständigt ska särbehandlas trafikpolitiskt som någon form av "hobbyutövande" vid sidan av de andra seriösa, riktiga fordonsslagen. Många kör mc till vardags, så även jag med mer än 2000 mil varje år. Trafiken är alla fordonsslag tillsammans. Det borde vara åtminstone liknande krav på alla förares kunskap och färdigheter. Oavsett fordon man sitter i. Homogenisering är som sagt ett populärt ord inom juridiken. Dock lyser det med sin frånvaro här.
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag, alla medlemsorganisationer i FEMA och många, många fler instämmer. Vi kämpade men motorcyklisterna blev helt överkörda i EU i frågan. Jag besökte ministern då frågan var uppe men tyvärr fick Sverige inga andra länder med på ändring av förslaget. Inga EU-politiker hängde på Europas motorcyklister heller. Ett från början dåligt förslag slutade med ett riktigt usel kompromiss där EU:s medlemsländer får göra lite hur som helst, här handlar det inte om harmonisering. Instegsåldern höjs till 24 år, nytt prov eller utbildning mellan A2 och A, fritt fram för EU-länderna att välja högre instegsåldrar och så vidare. EU-kommissionen har hittills inte gett någon vägledning och förvirringen är stor i flera EU-länder. FEMA har därför skickat brev tll kommissionen och begärt ett antal förtydliganden.
 
Top