Körkort A2 ändrade regler

svenb

Member
Om jag förstått rätt ska nuvarande körkortregler förändras SENAST 2013. Det jag mest är intresserad av är reglerna för A2 kortet. Här verkar det vara förändringar på effeketen, 35 KW, och vikt/effektförhållandet som ökar till 0,2 Kw/kg. Detta medför ganska stora förändringar i hojvalet.
Någon som vet exakt när detta ska införas, enligt vad jag förstått är det senast 2013. Hittar inget mer, men någon på SMC vet säkert.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Självklart vet vi en del, däremot inte vilka krav svenska myndigheter kommer att ställa på provfordonet då du kör upp. Så här säger EU-direktivet om vad du får köra:
"Kategori A2: Motorcyklar med effekt på högst 35 kW och ett effekt/viktförhållande som inte överstiger 0,2 kW/kg och som inte hänför sig till ett fordon med mer än dubbla effekten.
— Åldersgränsen för kategori A2 skall vara 18 år. "
Effekten höjs alltså men man får inte längre strypa en MC med mer än 50%.
Om provfordon säger direktivet: "Kategori A2: Motorcykel utan sidvagn, med en cylindervolym av minst 400 kubikcentimeter och en motoreffekt av minst 25 kW."
Detta är minimikrav från EU. Direktivet ska träda i kraft 19 januari 2013. Lagtext ska vara klar två år tidigare, alltså 19 januari 2011. Vad Sverige kommer att ställa för krav, vet jag inte. Väntar på remiss från transportstyrelsen. Kommer att lägga ut detta på hemsidan när det är dags!
 

VFRippe

Member
Har du hört något Maria, om vi kommer behålla vår gräns på 700cc för A eller om det kommer något nytt?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Transportstyrelsen, TS, har haft frågan ute på remiss. Har vi tur, ändras gränsen redan 2011. Har vi otur, får vi vänta till 2013. Men, det verkar som om SMC:s mångåriga nötande i frågan gett resultat och att man är beredd att äntligen EU-anpassa kraven. Detta kommer troligen också i kommande remiss från TS.
 

Chopperbyggarn

New member
Företrädarna för SMC gör ett fantastiskt arbete i körkortsfrågorna! Detta är den absolut ensklidt viktigaste frågan som SMC kan påverka för att återväxten ska ta fart så att motorcyklismen inte så sakta ska dö ut,stå på er med all kraft!!
Övriga faktorer som påverkar återväxten som att man numera kommer senare in i arbetslivet samt andra intressen bland unga är inte så mycket som SMC kan påverka.
Bra att SMC lägger stor vikt vid att begränsa negativa effekter för återväxten av framtida körkortsregler!!:)

En nedgång i motorcykelintresset kan gå mycket fort, se tidiga 80-talets mc-boom som gick upp fort men som snabbt avtog (dock av andra orsaker).

Anders.J
 

Igge

New member
Jag vill minnas att det var en massa prat om ändringar av åldersgränser, är det kvar?

Som jag minns pratades det om något i denna stil:
A1: 16år
A2: 20 år eller ha haft A1 i två år
A: 24 år eller att ha haft A2 i två år.

Dessutom att mellan inte övergick till tung automatiskt efter två år utan det var ny uppkörning och teori mellan
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag vill minnas att det var en massa prat om ändringar av åldersgränser, är det kvar?

Som jag minns pratades det om något i denna stil:
A1: 16år
A2: 20 år eller ha haft A1 i två år
A: 24 år eller att ha haft A2 i två år.

Dessutom att mellan inte övergick till tung automatiskt efter två år utan det var ny uppkörning och teori mellan

Förslaget är kvar, du har rätt på allt utom A2. Där är den troliga instegsåldern i Sverige 18 år, det föreslog i alla fall körkortsutredningen. Däremot är det utbildning eller prov efter två år med A2-kort. Dessutom får varje medlemsland i EU välja instegsålder för respektive klass: A1: 16-18, A2: 18-20, A: 20-22.
Som sagt, SMC väntar med spänning på vad Sverige tänkt sig. FEMA kommer att skicka ett brev till EU-kommissionen och ställa fem frågor eftersom förslaget inte på något sätt betyder harmonisering av A-behörigheten i EU och EES-länderna.
 

svenb

Member
Transportstyrelsen, TS, har haft frågan ute på remiss. Har vi tur, ändras gränsen redan 2011. Har vi otur, får vi vänta till 2013. Men, det verkar som om SMC:s mångåriga nötande i frågan gett resultat och att man är beredd att äntligen EU-anpassa kraven. Detta kommer troligen också i kommande remiss från TS.
När 2011 kan det tänkas förändras? Nu till årsskiftet är väl inte troligt? Finns det några indikationer?
 

GS1000E

New member
Krav på provfordon

Självklart vet vi en del, däremot inte vilka krav svenska myndigheter kommer att ställa på provfordonet då du kör upp. Så här säger EU-direktivet om vad du får köra:
"Kategori A2: Motorcyklar med effekt på högst 35 kW och ett effekt/viktförhållande som inte överstiger 0,2 kW/kg och som inte hänför sig till ett fordon med mer än dubbla effekten.
— Åldersgränsen för kategori A2 skall vara 18 år. "
Effekten höjs alltså men man får inte längre strypa en MC med mer än 50%.
Om provfordon säger direktivet: "Kategori A2: Motorcykel utan sidvagn, med en cylindervolym av minst 400 kubikcentimeter och en motoreffekt av minst 25 kW."
Detta är minimikrav från EU. Direktivet ska träda i kraft 19 januari 2013. Lagtext ska vara klar två år tidigare, alltså 19 januari 2011. Vad Sverige kommer att ställa för krav, vet jag inte. Väntar på remiss från transportstyrelsen. Kommer att lägga ut detta på hemsidan när det är dags!

Hur i hela friden kan man kräva minst 400 cc på provfordonet när gränsen för tung MC börjar vid 126 cc? Konsekvensen blir givetvis att ingen köper en 250 eller 350, som tidigare var en bra nybörjar MC. Myndighetens krav på minst 400 cc är därför ännu ett bevis på att vi styrs av korkade amatörer.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta är vad EU-direktivet kräver som ett minimum, inte svenska myndigheter. I direktivet är Europas motorcyklister stora förlorare helt klart. SMC:s uppdrag är nu att göra det bästa möjliga av ett synnerligen dåligt direktiv.
 

Tankad

New member
Hur blir det för oss som har A(begränsad)? Tog det kortet i vår efter att haft A1 i två år. Kommer det krävas en till uppkörning/uppskrivning för att få A obegränsad eller mer i form av en "riskutbildning"? Kommer totalt att strunta i körkort för den högsta behörigheten i så fall, jag tog A begränsad just för att det ändå skulle gå över till A obegränsad inom två år. Jag har inte råd att lägga många tusen kronor på något som skulle vara självklart utan prov efter två år.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Hur i hela friden kan man kräva minst 400 cc på provfordonet när gränsen för tung MC börjar vid 126 cc? Konsekvensen blir givetvis att ingen köper en 250 eller 350, som tidigare var en bra nybörjar MC. Myndighetens krav på minst 400 cc är därför ännu ett bevis på att vi styrs av korkade amatörer.

Håller delvis med.

Ett krav på minst 240 cc känns naturligt så att man slipper se några uppborrade 125 or på uppkörningarna.
Jag tror även att det kommer en del 400 cc hojar på marknaden som är förberedda strypning till 35 KW. Detta eftersom hela ungdomsgruppen under 24 år måste börja med en sådan hoj. En 600 cc sporthoj idag har mer än 70 kW och blir därmed omöjlig som mellanklasshoj (A2) enligt dom nya reglerna.
 

CB_Tobbe

New member
Hur blir det för oss som har A(begränsad)? Tog det kortet i vår efter att haft A1 i två år. Kommer det krävas en till uppkörning/uppskrivning för att få A obegränsad eller mer i form av en "riskutbildning"? Kommer totalt att strunta i körkort för den högsta behörigheten i så fall, jag tog A begränsad just för att det ändå skulle gå över till A obegränsad inom två år. Jag har inte råd att lägga många tusen kronor på något som skulle vara självklart utan prov efter två år.

Du kan nog vara lugn. Det blir sannolikt övergångsregler som gör att du får obegränsat helt automatiskt.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hur blir det för oss som har A(begränsad)? Tog det kortet i vår efter att haft A1 i två år. Kommer det krävas en till uppkörning/uppskrivning för att få A obegränsad eller mer i form av en "riskutbildning"? Kommer totalt att strunta i körkort för den högsta behörigheten i så fall, jag tog A begränsad just för att det ändå skulle gå över till A obegränsad inom två år. Jag har inte råd att lägga många tusen kronor på något som skulle vara självklart utan prov efter två år.

Reglerna börjar gälla 2013, du hinner få A begränsad. Inte fått remissen än och vet därför inte hur Transportstyrelsen och Näringsdepartementet resonerar kring övergångsbestämmelser.
 

Tankad

New member
Ville inte sätta mig på tvären, är tacksam för all info :) Men blev lite konfunderad när det talas om att reglerna redan ska anpassas/införas till säsongen 2011? eller är det kubiktalet för uppkörningshojar det gäller?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det finns en fråga SMC försökt förändra under tio år, det handlar om krav på provfordon för A. Sverige ställer högre krav än något annat EU-land. Nya direktivet säger 600 kubik och minst 40 kW för provfordon. SMC har under flera år framhållit att Sverige ska anpassa sig till den kommande gränsen redan nu. FÖRHOPPNINGSVIS sker detta 2011 och inte 2013.
 

GS1000E

New member
uppborrade 125 or på uppkörningarna

Håller delvis med.

Ett krav på minst 240 cc känns naturligt så att man slipper se några uppborrade 125 or på uppkörningarna.
Jag tror även att det kommer en del 400 cc hojar på marknaden som är förberedda strypning till 35 KW. Detta eftersom hela ungdomsgruppen under 24 år måste börja med en sådan hoj. En 600 cc sporthoj idag har mer än 70 kW och blir därmed omöjlig som mellanklasshoj (A2) enligt dom nya reglerna.

Jag tror inte att någon skulle göra sig besvär med att borra upp en 125:a, men om så vore vad skulle det spela för roll? Detta eviga tjat om att man behöver köra upp på en större MC visar enbart på att man inte begriper vad det i grunden handlar om. Allt går ut på att göra MC-körning så krångligt, som möjligt för att minska antalet hojar i trafiken och inget annat.
Vägverket har av tradition alltid varit bemannat av töntar och detta får vi tydligen inte stopp på.
 
Top