Köra upp igen A begränsad till A2?!

TechnoL0gic

New member
Jag ber om ursäkt ifall du redan berättat och jag har missat det, men vad är det för speciell hoj du köpt som är värd så mycket krångel och bekymmer?

Alla har olika åsikter och körstilar, 90% av er tycker säkert att jag är dum i huvudet och borde köpa en likadan hoj som just ni har. IOM att jag kör både enduro och motard så är utbudet ganska begränsat, speciellt då jag med enduro menar både i skog och på bana och med motard både till/från jobbet samt bana och "stunt".

Jag kör en WR400, anledningen att jag gillar den är att jag trivs med den, betydligt stabilare och rejält mer tilltagen konstruktionsmässigt än konkurrerande hojjar i samma prisklass. Jämför man svetsar, utformning osv så syns det att det är proffs som ligger bakom cykeln. Jag spenderar många timmar i garaget och trivs med att allt jag tar isär är kvalitét rakt igenom.
Jag föredrar ettret hos 2t maskinerna, men vad jag kan hitta så finns inga vägregistrerade sådana, bortsett från någon enstaka exc300 och 125or. Detta är den enda 4t maskin jag har hittat med liten vikt och god möjlighet till effekt som dessutom inte ser ut som stryk.

Det är dock inte enbart att jag gillar motorcykeln som gör att jag vill ta kortet, så jag tycker inte att det spelar någon roll vad jag kör eller föredrar att köra. Jag har för närvarande 2st andra hojjar som jag får köra på kortet jag har;)

AndersX

New member
Du är inte dum i huvudet. Jag har en bekant som sitter i samma sits. Jag förstår inte inläggen här som kritiserar dig eller din vilja att köra en A2 35Kw hoj. Är det någon som ska ha kritik är det byråkraterna som förbisett det här.
Det är klart du ska driva det här till sin spets, begär att få köra upp för A2.
Det är upp till att TS lösa problemet.

Jag pratade med TS på MC-mässan och enligt den personen kommer inga dispenser ges, varken för uppkörning eller effektökning.
Han var helt klar på den punkten, det är omöjligt att ge sådana dispenser.

/A.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag fick samma svar, kommer att skicka dina uppgifter till TS för påseende. Orsaken att TS inte kan bevilja dispens är att kravet finns i Körkortslagen, då är det regeringen som ska bevilja dispens. TS kan ge dispens från föreskriften.

AndersX

New member
Jag kom fram på telefon till TS kundtjänst för att höra vad de säger idag om innehavare som har A-begränsad och vill köra upp för A2

Idag fick jag svaret att om du innehar A-begränsad och vill ha A2 måste du ta nya riskutbildningar 1&2, göra nytt teoriprov, och nytt körprov.

Japanskbyråkrati alltså, de gör det dyrt och krångligt för att skrämma bort de som tänkt tanken att ta A2.

Frågan är om det är riktigt rätt. På Körkortsportalen står det:

Du som har ett giltigt körkort för motorcykel och har gått riskutbildning för motorcykel, behöver inte gå någon ny riskutbildning när du ska göra körprov för en högre motorcykelbehörighet.

och

För A1, A2 och A består förarprovet normalt av ett kunskapsprov och ett körprov. Om du har behörigheten A1 eller A2 sedan tidigare, krävs dock bara ett godkänt körprov för att få A2 eller A.

Varför kräver man då nya riskutbildningar och teoriprov om man går från A-begränsad till A2?
Men om jag har A1 och vill ta A2 räcker det med ett körprov.

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta kan helt enkelt inte stämma och jag har vidarebefordrat frågan till en person på Transportstyrelsen som kan allt som är värt att veta om MC-körkort.

Cyborg

New member
Det logiska och "listiga" borde vara att folk med begränsade A-kort borde få möjligheten att uppgradera sitt körkort till A2 utan vare sig prov eller kostnad för de som vill.

Bodensaren

New member
Det logiska och "listiga" borde vara att folk med begränsade A-kort borde få möjligheten att uppgradera sitt körkort till A2 utan vare sig prov eller kostnad för de som vill.

Problemet om du "uppgraderar" ett begränsat A till A2 är att för A2 behörigheten måste du göra ett nytt förarprov för att erhålla A. Sedan är det ett annat problem och det är att rent tekniskt så är A begränsad en högre körkortsbehörighet än A2 då den per automatik övergår i obegränsad, och det är inte enkelt att nedgradera en behörighet.

Cyborg

New member
Problemet om du "uppgraderar" ett begränsat A till A2 är att för A2 behörigheten måste du göra ett nytt förarprov för att erhålla A. Sedan är det ett annat problem och det är att rent tekniskt så är A begränsad en högre körkortsbehörighet än A2 då den per automatik övergår i obegränsad, och det är inte enkelt att nedgradera en behörighet.

Det är där Transportstyrelsen borde säga: ähh låt gå då de som redan har A begränsat har redan gjort denna uppkörning. Borde vara ett undantag just för de som nu har A begränsat-kort. Eller så borde de med A begränsat automatiskt få köra det A2 får köra samt att de har kvar att det blir automatiskt obegränsat, någon form av hybrid då detta enbart gäller under 2 år typ.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Med anledning av diskussionen i denna tråd har jag ställt frågan till experten på Transportstyrelsen. Fick dessa svar.
1. Jag har körkortstillstånd och handledartillstånd för A begränsad och A men inte A2 eftersom det inte gick att ansöka om 2012. Får jag köra vidare med dessa tillstånd eller ska jag göra en ny ansökan? Måste jag betala nya avgifter?

Jag gissar att man här har slagit ihop två frågor till en. Men här måste man skilja på körkortstillstånd och godkännande som handledare.
Körkortstillståndet medges för en grupp av behörigheter. Motorcykel ingår i grupp 1 (AM, A1, A2 A, B, BE och traktorkort).
Det innebär att de som beviljats körkortstillstånd för grupp 1 har tillstånd för A och där ingår ju A2. Sen finns det andra regler som t.ex. åldergränser etc. som avgör om man kan övningsköra på alla behörigheterna eller inte. Det behövs alltså inte någon extra ansökan för att få övningsköra med A2 om man har körkortstillstånd för A.

När det gäller godkännande som handledare är det olika beroende på vad man har godkänts för. Är man godkänd handledare för A (utan begränsning) är det inga problem, eftersom behörighet A ger rätt att köra alla typer av motorcyklar, dvs. även A2. Då behövs ingen ny ansökan.
Men om man ”bara” är godkänd som handledare för A1 eller A-begränsad (alltså inte A) så räcker det inte till för att få vara handledare för A2. Då krävs det en ny ansökan för att kunna bli handledare för A eller A2. Anledningen till att man inte beviljats enbart A-begränsad kan ju t.ex. vara att man inte har eller har haft A-behörigheten(över 25 kW) tillräckligt länge för att få vara handledare för den.

2. Jag har gått Riskutbildning steg 1 och 2 under 2012 då jag gick utbildning för A begränsad. Jag blev inte klar med provet och börjar nu med A2. Nu har jag fått svar från Transportstyrelsen att jag måste gå om Risk 1 och Risk 2 igen! Kan det verkligen stämma?

En riskutbildning är normalt giltig i fem år eller tills körkort för aktuell behörighet utfärdas. Det innebär att om det finns en registrerad giltig riskutbildning för motorcykel i Transportstyrelsens system så ska den kunna tillgodräknas vid prov för behörighet A2.

AndersX

New member
Med anledning av diskussionen i denna tråd har jag ställt frågan till experten på Transportstyrelsen. Fick dessa svar..

Tack Maria, för ditt engagemang och för att du tar tag i frågor som denna.

Svaret från den sakkunnige experten är bra då det klargör en del i frågeställningen kring övningskörning, körkortstillstånd och handledarskap i övergången till de nya körkortsreglerna, i huvudsak borttagandet av behörigheten ”A-begränsad” och införandet av den nya körkortsklassen A2 som skedde 19 januari 2013.

När jag läser svaret uppkommer en följdfråga, som det vore intressant att höra svaret på.

I svaret du fått står det:
”En riskutbildning är normalt giltig i fem år eller tills körkort för aktuell behörighet utfärdas.
Det innebär att om det finns en registrerad giltig riskutbildning för motorcykel i Transportstyrelsens system så ska den kunna tillgodräknas vid prov för behörighet A2”

På körkortsportalen står det att läsa:

”Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i riskutbildningen.
Du som har ett giltigt körkort för motorcykel och har gått riskutbildning för motorcykel, behöver inte gå någon ny riskutbildning när du ska göra körprov för en högre motorcykelbehörighet.”

Det står även:

För att få ett A2-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla

1. Du har körkortstillstånd.
2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
3. Du har fyllt 18 år.
4. Du har gått riskutbildning.
5. Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett A1-körkort behöver du bara göra ett körprov.

6. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.

Fråga: Med betänkande av vad som står ovan, varför behövs det nya riskutbildningar och nytt kunskapsprov för A2 om personen har A-begränsad, när det enbart krävs körprov om personen har A1 och ska ta A2?

Om svaret är i stil med (nu går jag händelserna lite i förväg)
”A-begränsad är en högre körkortsklass än A2 även om A2 berättigar att köra en MC med högre effekt än vad A-begränsad tillåter”

Varför inte tillåta personer med körkort för A-begränsad köra MC som kräver A2 behörighet per automatik, så som det görs med personer som innehar körkortstillstånd för A-begränsad. Över en natt får dessa övningskörare per automatik köra en hoj med 10Kw högre effekt. Men det får inte en person som redan avlagt godkända kunskapsprov och körprov, enligt de svar som vi hittills fått från Transportstyrelsen.
Det låter orimligt och inkonsekvent.

Man kan också jämföra med reglerna för tungt släp. Om en person har B-kort och tar C-kort för lastbil, en högre behörighet alltså, och lägger till CE. Dvs tungt släp för lastbil, då får personen per automatik BE, tungt släp efter personbil. Personen får alltså den lägre B”E”-behörigheten per automatik.

MVH
AX

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.

AndersX

New member
Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.

Ingen har påstått något annat.
Frågeställningen är varför innehavare av A-begränsat "mobbas" om de vill ta A2 kort och köra en 35Kw A2 hoj.

Skye

Kör Mycket!
Var väl frågeställningen och skillnaden mellan A2 och begränsad A som jag ville reda ut. 0.16kw per kilo säger mig ganska dåligt om vilka modeller det gäller.

men.. ett A-begränsat kort måste väl vara högre behörighet än ett A1-kort och tillgodo räkna sig att enbart kunna köra upp utan att göra om resten av momenten även om inte Trafikverket skrivit ut det ännu i ren skrift. För har du ett A begränsat kort har du ett A1-kort med råge... Du får ju köra A1 fordon och är över 18år och måste väl ändå vara det som är grundtanken när de så väl skriver ut att du aldrig tappar din behörighet om du inte slarvat?

Om nu min medlemsavgift ska gå till nånting så är det hellre att reda ut såna här frågor och skapa rättvisa än att det stoltseras med att jag får 8 nummer utav Mc-folket som första och största anledning till att vara med. Dags att skriva i tidningen för att locka yngre vad SMC gör och står för istället för att promota ett Gubbrockband på kromsläde i var och varje nummer. Yngre än 30 har ingen aning om vad en puch dakota och växellåda på moped är.. Så länge Mc-folket vänder sig enbart till en generation, skapar det bara uttryck och funderingar för en generation.

View attachment 5456
Bild V Saarela.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Fråga: Med betänkande av vad som står ovan, varför behövs det nya riskutbildningar och nytt kunskapsprov för A2 om personen har A-begränsad, när det enbart krävs körprov om personen har A1 och ska ta A2?

Nej, man behöver endast en riskutbildning för MC. Nej, man behöver endast göra ett kunskapsprov för MC. Men, vill man köra A2 och har A1 måste man göra ett körprov. Jag har uppmanat killen som ställt frågan att ansöka om dispens men detta måste ske till regeringen, eftersom effektgränsen står i körkortslagen och körkortsförordningen och inte regleras av Transportstyrelsens föreskrifter. Att konvertera alla A begränsad till A2 kommer SMC inte att lyckas med. Frågan är om körkortsinnehavarna är intresserade? De kanske inte får köra den hoj de har (mer än 70 kW ursprungseffekt) och de kanske inte vill göra ett nytt körprov för A.

TechnoL0gic

New member
Jahopp, tänkte komma med lite "goda" nyheter...

Eftersom jag tycker att det känns förjävla ovärt att betala massor för att köra upp igen på samma hoj som jag redan kört upp på så beslutade jag mig för att ring transportstyrelsen igen och fråga om jag får köra min motorcykel..

efter ca 2h kopplande mellan körkortsexperter och fordons experter hit och dit fick jag en snubbe att ta reda på om jag får köra hojjen eller inte. Han ringde tillbaka efter yttligare ett par timmar och lämnade uppgiften att jag får köra motorcyklar på upp till 35kW och 0,2 i effektförhållande eftersom "A-begränsad-behörigheten" byttes till A2 den 19 januari 2013.

Fantastiskt:tummenupp kan inte ens myndigheterna hålla koll på vad jag får köra och inte så lär ju knappast den stackars trafikpolis som stoppar mig ha det, RESULTAT - jag kör ändå tills mitt mc-kort automatiskt uppgraderas till obegränsad.

För er som tänker kommentera att det är idiotiskt att köra utan körkort då "körkorten finns av en anledning" så vill jag påpeka att den 28/8-2012 körde jag upp på en motorcykel med 25kW och 399cm^3. DVS samma hoj skulle jag idag LAGLIGT skulle kunna köra till uppkörningen för A2, betala 1500kr, köra uppkörningen, köra hem och sedan köra min hoj på 27kW lagligt.

RonnyB

New member
Ta för guds skull och lägg pengarna på strypningen av din hoj!!!! Jag minns att 2 års väntan är lång tid i din ålder men stå ut med en lite slöare hoj i två år sedan är det fritt fram!! Tar du A2 ovanpå A begränsad så kan du hamna i ett sådant myndighets trassel att du ångrar dig resten av livet!!! Lita inte på ett ord av vad dom lovar i detta ärende!!! Gör bara inte denna dumhet att ta A2 ovanpå A-begränsad...gör det bara inte!!! MVH Anders.J

+1 från mig.