Med anledning av diskussionen i denna tråd har jag ställt frågan till experten på Transportstyrelsen. Fick dessa svar..
Tack Maria, för ditt engagemang och för att du tar tag i frågor som denna.
Svaret från den sakkunnige experten är bra då det klargör en del i frågeställningen kring övningskörning, körkortstillstånd och handledarskap i övergången till de nya körkortsreglerna, i huvudsak borttagandet av behörigheten ”A-begränsad” och införandet av den nya körkortsklassen A2 som skedde 19 januari 2013.
När jag läser svaret uppkommer en följdfråga, som det vore intressant att höra svaret på.
I svaret du fått står det:
”En riskutbildning är normalt giltig i fem år eller tills körkort för aktuell behörighet utfärdas.
Det innebär att om det finns en registrerad giltig riskutbildning för motorcykel i Transportstyrelsens system så ska den kunna tillgodräknas vid prov för behörighet A2”
På körkortsportalen står det att läsa:
”Innan du gör ditt kunskapsprov och körprov för behörighet A1, A2 och A måste du ha gjort båda delarna i riskutbildningen.
Du som har ett giltigt körkort för motorcykel och har gått riskutbildning för motorcykel, behöver inte gå någon ny riskutbildning när du ska göra körprov för en högre motorcykelbehörighet.”
Det står även:
För att få ett A2-körkort finns det sex krav du behöver uppfylla
1. Du har körkortstillstånd.
2. Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
3. Du har fyllt 18 år.
4. Du har gått riskutbildning.
5. Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov). Har du redan tagit ett A1-körkort behöver du bara göra ett körprov.
6. Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.
Fråga: Med betänkande av vad som står ovan, varför behövs det nya riskutbildningar och nytt kunskapsprov för A2 om personen har A-begränsad, när det enbart krävs körprov om personen har A1 och ska ta A2?
Om svaret är i stil med (nu går jag händelserna lite i förväg)
”A-begränsad är en högre körkortsklass än A2 även om A2 berättigar att köra en MC med högre effekt än vad A-begränsad tillåter”
Varför inte tillåta personer med körkort för A-begränsad köra MC som kräver A2 behörighet per automatik, så som det görs med personer som innehar körkortstillstånd för A-begränsad. Över en natt får dessa övningskörare per automatik köra en hoj med 10Kw högre effekt. Men det får inte en person som redan avlagt godkända kunskapsprov och körprov, enligt de svar som vi hittills fått från Transportstyrelsen.
Det låter orimligt och inkonsekvent.
Man kan också jämföra med reglerna för tungt släp. Om en person har B-kort och tar C-kort för lastbil, en högre behörighet alltså, och lägger till CE. Dvs tungt släp för lastbil, då får personen per automatik BE, tungt släp efter personbil. Personen får alltså den lägre B”E”-behörigheten per automatik.
MVH
AX