TechnoL0gic
New member
Hej,
Jag har ett problem som de flesta tycks ha svårt att förstå, därför tar jag med ganska mycket detaljer i beskrivningen. Det kanske blir långtråkigt att läsa, men jag skulle vara mycket tacksam för hjälp, tips osv.
Beskrivning:
Jag är 18år och har ett A begränsat körkort som jag tog i augusti 2012 (detta var min andra uppkörning på motorcykel då jag hade A1 tidigare).
Jag har även en motorcykel med 135kg tjänstevikt och 27kW effekt, dvs exakt 0,2kW/kg i förhållande.
För att få köra denna motorcykel så har jag 3st alternativ:
1.Vänta till augusti 2014 då mitt A begrändade blir till obegränsat.
2.Registrera om motorcykeln med lägre effekt.
3.Ta A2 behörigheten (som ”släpps” 19/1-2013).
Alternativ 1 är uteslutet då jag SKA köra hojjen i sommar.
Alternativ 2 är betydligt dyrare än alternativ 3 hur jag än löser det, därför väljer jag 3, att ta A2 behörighet.
Saken är den att uppkörkörningen, teoriprovet och riskutbildningarna (ALLT som behövs för att få kortet) är EXAKT likadant som det jag gjorde för att få A begränsat i somras (JA, samma krav på hojj osv gäller, jag har snackat med Transportstyrelsen). Med andra ord så är kraven för att få ta A2 EXAKT detsamma som det jag redan har gjort en gång.
Jag har spenderat otaliga timmar i telefon med Transportstyrelsen och Trafikverket, ingen är varken intresserad av att hjälpa mig eller kan förklara varför jag måste göra både teoriprovet och köra upp igen.
En konversation gick såhär (Gunnar hette nåt annat):
-Hej, detta är Gunnar, vad kan jag hjälpa dig med?
-Ja hej, detta är "TechnoL0gic” jag har blivit kopplad fram och tillbaka av dina kollegor i 2 timmars tid, men ingen tycks våga ge mig svar på mina frågor. I och med att jag blev kopplad till dig speciellt för att du skulle vara expert på MC körkort.
-Ja det stämmer. Det är inte alltid så lätt att svara på frågor för dem som inte är utbildade inom det speciella ämnet. Vilka frågor vill du ha svar på?
-Stämmer det att uppkörning och uppskrivning finns för att jag måste bevisa att jag har kunskapen att framföra ett fordon som behörigheten täcker på ett trafiksäkert sätt?
-Naturligtvis måste vi veta att personen i fråga har de kunskaper som behövs för att kunna hantera fordonet på ett säkert och regelmässigt sätt innan vi ger ut behörigheter.
-Självklart. Men det betyder alltså att när en person har bevisat detta en gång så vet ni om det och det behöver inte prövas om?
-Om du blir av med körkortet av någon anledning så måste du naturligtvis göra om uppkörningen. I övrigt gäller en grundläggande princip att du aldrig förlorar rätten att köra ett fordon som du en gång skaffat dig behörighet för.
-Okej, bra! Då kan vi ta min nästa fråga, stämmer det att det kommer ett nytt begränsat körkort för motorcykel den 19 januari 2013?
-Ja, bla bla bla (det här gäller osv)
-Okej, stämmer det att kraven för att få ta A2 är exakt desamma som för att ta A begränsad, dvs samma uppkörning med samma fordonskrav, samma teoriprov och samma riskutbildningar?
-Ja, fast alltså i samband med att A2 införs så kan man inte längre ta det tidigare A begränsade kortet.
-Jo, men tänk dig att en med A begränsad skulle vilja uppgradera sin behörighet till A2 eftersom det ger högre kW och effektförhållande.
-Ehm... öh, ett A begränsat uppgraderas automatiskt till obegränsat efter 2år. Därför är det lättast att vänta ut det.
-Nu är läget så att jag kommer antingen att behöva registrera om min motorcykel eller ta A2. Med andra ord vill jag ta A2.
-Jo, isåfall är det inget som hindrar det, men du måste ta en ny uppkörning och uppskrivning för A2. Just nu är inga ändringar planerade för själva behörigheten, det kommer ställas exakt samma krav som för A begänsad.
-Okej, du menar alltså att jag måste bevisa yttligare en gång att jag kan köra exakt samma motorcykel som jag visade att jag kan köra för mindre än ett halvår sedan om jag vill ha A2 behörighet?
-Ja, fast den här gången är det ju för A2.
-Men kraven för A2 är ju detsamma... Så isåfall behöver jag bevisa yttligare en gång att jag kan köra exakt samma fordon som jag bevisade för mindre än ett halvår sedan för att uppgradera min behörighet?
-Jo, det är klart ni hamnar ju lite i kläm, men det är så reglerna ser ut.
-Okej, då vill jag veta vad vi kan göra åt det? Det kan väl inte vara meningen att det ska vara såhär?
-Vad skulle kunna ändras menar du? Tycker du vem som helst ska få köra motorcykel?
-Självklart inte. Men det kanske hade varit lättare att bara uppgradera alla A begränsade kort till A2 när ni ändrar behörigheten... Det måste ju vara en ytterst begränsad skara som har A begränsade kort, dessutom har väl alla i princip redan kört motorcykel en sommar och har bara en kvar innan de får obegränsat ändå..
-Jo, fast skillnaden är ju stor, det skiljer 10kW mellan behörigheterna.
-Varför ställs då exakt samma krav på föraren?!
-Nu är det så här att det är så regeln ser ut och ingen av oss kan göra någonting åt det. Det är inte mitt fel att du köpt en motorcykel som du inte får köra!
-Jag tvivlar på att det verkligen inte går att göra nåt. För det första så ändrade ni uppenbarligen nyss lagen utan att se över alla brister och för det andra så måste det gå att söka någon form av dispens? Inte ens du tycks kunna förklara varför jag måste bevisa en sak som jag redan har bevisat.
-Som jag sa så är det såhär idag och det finns inga planer på att ändra det.
-Jahopp, okej, tack för hjälpen då jag får väl leta vidare på egen hand.
-Gör så och ha en bra dag, hej.
Senare var jag in på Trafikverket i Östersund för att be om hjälp. De sa att detta var Transportstyrelsens problem och inte deras. Men de hjälpte mig ta fram information om att det faktiskt visst går att söka dispens. 600kr kostar det och det ska vara betalt innan de tar en titt på pappren. Jag tänker söka dispensen, men jag betvivlar att den kommer godkännas iom att det förmodligen är samma personer som jag snackat med som får behandla den. dessutom lär det väl dröja hela sommaren innan de arbetat sig ner i högen.
Jag vill även informera om att jag mailade denna fråga till Väg och järnvägsavdelningen, via deras ”frågotjänst” i OKTOBER beräknad svarstid var då 14 dagar, jag har fortfarande inte fått svar och det räknar jag inte med att få det heller av de slöa asen.
Min fråga är väl i princip om ni tycker det är rätt att jag (och alla andra med A begränsat) ska behöva visa igen att jag kan köra exakt samma hojj. Jag tar gärna mot tips på hur jag kan gå till väga för att få detta uppklarat.
För er som undrar är det inte själva uppkörningen jag oroar mig för, utan det är de 1800kr som det kostar med uppkörning + teoriprov. + att en hel arbetsdag faller, heeelt i onödan.
MVH TEch
Jag har ett problem som de flesta tycks ha svårt att förstå, därför tar jag med ganska mycket detaljer i beskrivningen. Det kanske blir långtråkigt att läsa, men jag skulle vara mycket tacksam för hjälp, tips osv.
Beskrivning:
Jag är 18år och har ett A begränsat körkort som jag tog i augusti 2012 (detta var min andra uppkörning på motorcykel då jag hade A1 tidigare).
Jag har även en motorcykel med 135kg tjänstevikt och 27kW effekt, dvs exakt 0,2kW/kg i förhållande.
För att få köra denna motorcykel så har jag 3st alternativ:
1.Vänta till augusti 2014 då mitt A begrändade blir till obegränsat.
2.Registrera om motorcykeln med lägre effekt.
3.Ta A2 behörigheten (som ”släpps” 19/1-2013).
Alternativ 1 är uteslutet då jag SKA köra hojjen i sommar.
Alternativ 2 är betydligt dyrare än alternativ 3 hur jag än löser det, därför väljer jag 3, att ta A2 behörighet.
Saken är den att uppkörkörningen, teoriprovet och riskutbildningarna (ALLT som behövs för att få kortet) är EXAKT likadant som det jag gjorde för att få A begränsat i somras (JA, samma krav på hojj osv gäller, jag har snackat med Transportstyrelsen). Med andra ord så är kraven för att få ta A2 EXAKT detsamma som det jag redan har gjort en gång.
Jag har spenderat otaliga timmar i telefon med Transportstyrelsen och Trafikverket, ingen är varken intresserad av att hjälpa mig eller kan förklara varför jag måste göra både teoriprovet och köra upp igen.
En konversation gick såhär (Gunnar hette nåt annat):
-Hej, detta är Gunnar, vad kan jag hjälpa dig med?
-Ja hej, detta är "TechnoL0gic” jag har blivit kopplad fram och tillbaka av dina kollegor i 2 timmars tid, men ingen tycks våga ge mig svar på mina frågor. I och med att jag blev kopplad till dig speciellt för att du skulle vara expert på MC körkort.
-Ja det stämmer. Det är inte alltid så lätt att svara på frågor för dem som inte är utbildade inom det speciella ämnet. Vilka frågor vill du ha svar på?
-Stämmer det att uppkörning och uppskrivning finns för att jag måste bevisa att jag har kunskapen att framföra ett fordon som behörigheten täcker på ett trafiksäkert sätt?
-Naturligtvis måste vi veta att personen i fråga har de kunskaper som behövs för att kunna hantera fordonet på ett säkert och regelmässigt sätt innan vi ger ut behörigheter.
-Självklart. Men det betyder alltså att när en person har bevisat detta en gång så vet ni om det och det behöver inte prövas om?
-Om du blir av med körkortet av någon anledning så måste du naturligtvis göra om uppkörningen. I övrigt gäller en grundläggande princip att du aldrig förlorar rätten att köra ett fordon som du en gång skaffat dig behörighet för.
-Okej, bra! Då kan vi ta min nästa fråga, stämmer det att det kommer ett nytt begränsat körkort för motorcykel den 19 januari 2013?
-Ja, bla bla bla (det här gäller osv)
-Okej, stämmer det att kraven för att få ta A2 är exakt desamma som för att ta A begränsad, dvs samma uppkörning med samma fordonskrav, samma teoriprov och samma riskutbildningar?
-Ja, fast alltså i samband med att A2 införs så kan man inte längre ta det tidigare A begränsade kortet.
-Jo, men tänk dig att en med A begränsad skulle vilja uppgradera sin behörighet till A2 eftersom det ger högre kW och effektförhållande.
-Ehm... öh, ett A begränsat uppgraderas automatiskt till obegränsat efter 2år. Därför är det lättast att vänta ut det.
-Nu är läget så att jag kommer antingen att behöva registrera om min motorcykel eller ta A2. Med andra ord vill jag ta A2.
-Jo, isåfall är det inget som hindrar det, men du måste ta en ny uppkörning och uppskrivning för A2. Just nu är inga ändringar planerade för själva behörigheten, det kommer ställas exakt samma krav som för A begänsad.
-Okej, du menar alltså att jag måste bevisa yttligare en gång att jag kan köra exakt samma motorcykel som jag visade att jag kan köra för mindre än ett halvår sedan om jag vill ha A2 behörighet?
-Ja, fast den här gången är det ju för A2.
-Men kraven för A2 är ju detsamma... Så isåfall behöver jag bevisa yttligare en gång att jag kan köra exakt samma fordon som jag bevisade för mindre än ett halvår sedan för att uppgradera min behörighet?
-Jo, det är klart ni hamnar ju lite i kläm, men det är så reglerna ser ut.
-Okej, då vill jag veta vad vi kan göra åt det? Det kan väl inte vara meningen att det ska vara såhär?
-Vad skulle kunna ändras menar du? Tycker du vem som helst ska få köra motorcykel?
-Självklart inte. Men det kanske hade varit lättare att bara uppgradera alla A begränsade kort till A2 när ni ändrar behörigheten... Det måste ju vara en ytterst begränsad skara som har A begränsade kort, dessutom har väl alla i princip redan kört motorcykel en sommar och har bara en kvar innan de får obegränsat ändå..
-Jo, fast skillnaden är ju stor, det skiljer 10kW mellan behörigheterna.
-Varför ställs då exakt samma krav på föraren?!
-Nu är det så här att det är så regeln ser ut och ingen av oss kan göra någonting åt det. Det är inte mitt fel att du köpt en motorcykel som du inte får köra!
-Jag tvivlar på att det verkligen inte går att göra nåt. För det första så ändrade ni uppenbarligen nyss lagen utan att se över alla brister och för det andra så måste det gå att söka någon form av dispens? Inte ens du tycks kunna förklara varför jag måste bevisa en sak som jag redan har bevisat.
-Som jag sa så är det såhär idag och det finns inga planer på att ändra det.
-Jahopp, okej, tack för hjälpen då jag får väl leta vidare på egen hand.
-Gör så och ha en bra dag, hej.
Senare var jag in på Trafikverket i Östersund för att be om hjälp. De sa att detta var Transportstyrelsens problem och inte deras. Men de hjälpte mig ta fram information om att det faktiskt visst går att söka dispens. 600kr kostar det och det ska vara betalt innan de tar en titt på pappren. Jag tänker söka dispensen, men jag betvivlar att den kommer godkännas iom att det förmodligen är samma personer som jag snackat med som får behandla den. dessutom lär det väl dröja hela sommaren innan de arbetat sig ner i högen.
Jag vill även informera om att jag mailade denna fråga till Väg och järnvägsavdelningen, via deras ”frågotjänst” i OKTOBER beräknad svarstid var då 14 dagar, jag har fortfarande inte fått svar och det räknar jag inte med att få det heller av de slöa asen.
Min fråga är väl i princip om ni tycker det är rätt att jag (och alla andra med A begränsat) ska behöva visa igen att jag kan köra exakt samma hojj. Jag tar gärna mot tips på hur jag kan gå till väga för att få detta uppklarat.
För er som undrar är det inte själva uppkörningen jag oroar mig för, utan det är de 1800kr som det kostar med uppkörning + teoriprov. + att en hel arbetsdag faller, heeelt i onödan.
MVH TEch