Köra upp igen A begränsad till A2?!

TechnoL0gic

New member
Hej,

Jag har ett problem som de flesta tycks ha svårt att förstå, därför tar jag med ganska mycket detaljer i beskrivningen. Det kanske blir långtråkigt att läsa, men jag skulle vara mycket tacksam för hjälp, tips osv.:)

Beskrivning:
Jag är 18år och har ett A begränsat körkort som jag tog i augusti 2012 (detta var min andra uppkörning på motorcykel då jag hade A1 tidigare).

Jag har även en motorcykel med 135kg tjänstevikt och 27kW effekt, dvs exakt 0,2kW/kg i förhållande.
För att få köra denna motorcykel så har jag 3st alternativ:
1.Vänta till augusti 2014 då mitt A begrändade blir till obegränsat.
2.Registrera om motorcykeln med lägre effekt.
3.Ta A2 behörigheten (som ”släpps” 19/1-2013).
Alternativ 1 är uteslutet då jag SKA köra hojjen i sommar.
Alternativ 2 är betydligt dyrare än alternativ 3 hur jag än löser det, därför väljer jag 3, att ta A2 behörighet.

Saken är den att uppkörkörningen, teoriprovet och riskutbildningarna (ALLT som behövs för att få kortet) är EXAKT likadant som det jag gjorde för att få A begränsat i somras (JA, samma krav på hojj osv gäller, jag har snackat med Transportstyrelsen). Med andra ord så är kraven för att få ta A2 EXAKT detsamma som det jag redan har gjort en gång.

Jag har spenderat otaliga timmar i telefon med Transportstyrelsen och Trafikverket, ingen är varken intresserad av att hjälpa mig eller kan förklara varför jag måste göra både teoriprovet och köra upp igen.

En konversation gick såhär (Gunnar hette nåt annat):
-Hej, detta är Gunnar, vad kan jag hjälpa dig med?
-Ja hej, detta är "TechnoL0gic” jag har blivit kopplad fram och tillbaka av dina kollegor i 2 timmars tid, men ingen tycks våga ge mig svar på mina frågor. I och med att jag blev kopplad till dig speciellt för att du skulle vara expert på MC körkort.
-Ja det stämmer. Det är inte alltid så lätt att svara på frågor för dem som inte är utbildade inom det speciella ämnet. Vilka frågor vill du ha svar på?
-Stämmer det att uppkörning och uppskrivning finns för att jag måste bevisa att jag har kunskapen att framföra ett fordon som behörigheten täcker på ett trafiksäkert sätt?
-Naturligtvis måste vi veta att personen i fråga har de kunskaper som behövs för att kunna hantera fordonet på ett säkert och regelmässigt sätt innan vi ger ut behörigheter.
-Självklart. Men det betyder alltså att när en person har bevisat detta en gång så vet ni om det och det behöver inte prövas om?
-Om du blir av med körkortet av någon anledning så måste du naturligtvis göra om uppkörningen. I övrigt gäller en grundläggande princip att du aldrig förlorar rätten att köra ett fordon som du en gång skaffat dig behörighet för.
-Okej, bra! Då kan vi ta min nästa fråga, stämmer det att det kommer ett nytt begränsat körkort för motorcykel den 19 januari 2013?
-Ja, bla bla bla (det här gäller osv)
-Okej, stämmer det att kraven för att få ta A2 är exakt desamma som för att ta A begränsad, dvs samma uppkörning med samma fordonskrav, samma teoriprov och samma riskutbildningar?
-Ja, fast alltså i samband med att A2 införs så kan man inte längre ta det tidigare A begränsade kortet.
-Jo, men tänk dig att en med A begränsad skulle vilja uppgradera sin behörighet till A2 eftersom det ger högre kW och effektförhållande.
-Ehm... öh, ett A begränsat uppgraderas automatiskt till obegränsat efter 2år. Därför är det lättast att vänta ut det.
-Nu är läget så att jag kommer antingen att behöva registrera om min motorcykel eller ta A2. Med andra ord vill jag ta A2.
-Jo, isåfall är det inget som hindrar det, men du måste ta en ny uppkörning och uppskrivning för A2. Just nu är inga ändringar planerade för själva behörigheten, det kommer ställas exakt samma krav som för A begänsad.
-Okej, du menar alltså att jag måste bevisa yttligare en gång att jag kan köra exakt samma motorcykel som jag visade att jag kan köra för mindre än ett halvår sedan om jag vill ha A2 behörighet?
-Ja, fast den här gången är det ju för A2.
-Men kraven för A2 är ju detsamma... Så isåfall behöver jag bevisa yttligare en gång att jag kan köra exakt samma fordon som jag bevisade för mindre än ett halvår sedan för att uppgradera min behörighet?
-Jo, det är klart ni hamnar ju lite i kläm, men det är så reglerna ser ut.
-Okej, då vill jag veta vad vi kan göra åt det? Det kan väl inte vara meningen att det ska vara såhär?
-Vad skulle kunna ändras menar du? Tycker du vem som helst ska få köra motorcykel?
-Självklart inte. Men det kanske hade varit lättare att bara uppgradera alla A begränsade kort till A2 när ni ändrar behörigheten... Det måste ju vara en ytterst begränsad skara som har A begränsade kort, dessutom har väl alla i princip redan kört motorcykel en sommar och har bara en kvar innan de får obegränsat ändå..
-Jo, fast skillnaden är ju stor, det skiljer 10kW mellan behörigheterna.
-Varför ställs då exakt samma krav på föraren?!
-Nu är det så här att det är så regeln ser ut och ingen av oss kan göra någonting åt det. Det är inte mitt fel att du köpt en motorcykel som du inte får köra!
-Jag tvivlar på att det verkligen inte går att göra nåt. För det första så ändrade ni uppenbarligen nyss lagen utan att se över alla brister och för det andra så måste det gå att söka någon form av dispens? Inte ens du tycks kunna förklara varför jag måste bevisa en sak som jag redan har bevisat.
-Som jag sa så är det såhär idag och det finns inga planer på att ändra det.
-Jahopp, okej, tack för hjälpen då jag får väl leta vidare på egen hand.
-Gör så och ha en bra dag, hej.


Senare var jag in på Trafikverket i Östersund för att be om hjälp. De sa att detta var Transportstyrelsens problem och inte deras. Men de hjälpte mig ta fram information om att det faktiskt visst går att söka dispens. 600kr kostar det och det ska vara betalt innan de tar en titt på pappren. Jag tänker söka dispensen, men jag betvivlar att den kommer godkännas iom att det förmodligen är samma personer som jag snackat med som får behandla den. dessutom lär det väl dröja hela sommaren innan de arbetat sig ner i högen.

Jag vill även informera om att jag mailade denna fråga till Väg och järnvägsavdelningen, via deras ”frågotjänst” i OKTOBER beräknad svarstid var då 14 dagar, jag har fortfarande inte fått svar och det räknar jag inte med att få det heller av de slöa asen.:mad:

Min fråga är väl i princip om ni tycker det är rätt att jag (och alla andra med A begränsat) ska behöva visa igen att jag kan köra exakt samma hojj. Jag tar gärna mot tips på hur jag kan gå till väga för att få detta uppklarat.

För er som undrar är det inte själva uppkörningen jag oroar mig för, utan det är de 1800kr som det kostar med uppkörning + teoriprov. + att en hel arbetsdag faller, heeelt i onödan.


MVH TEch
 

Hampe

Skriver massor!
Starkt förstainlägg! Välkommen till forumet.
Fantastiskt att du lyckats behålla lugnet så här långt.

Vad säger lagstiftaren, måntro? "Tänkte inte på det..."?



Hampe
 

Marie

Banned
En intressant fråga är ju om du kan ha BÅDE A2 och Abegränsad? I synnerhet som Abegränsad formellt är en högre behörighet än A2. Och skulle du frivilligt byta bort din Abegränsad mot A2 så kommer den automatiska uppgraderingen om 2 år att försvinna, och då måste du köra upp ytterligare en gång för att få ditt fulla A....

Inga lätta frågor det här....
 

V Saarela

New member
Trist när folk hamnar i ett vakum när man ändrar regler. Tycker du fick klara besked av Transportstyrelsen.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
ett mycket bra inlägg som visar problemen med körkortssystemet.
Ska du på MC-mässan? Trafikverket och Transportstyrelsen har en gemensam monter där: Vägen till körkort. Ställ dem mot väggen. öga mot öga.
Enligt alla regler på Körkortsportalen ska ingen behöva göra fler än ett kunskapsprov för A, det bör gälla dig. Som Marie säger, tänk på att det blir två körprov om du väljer alternativ 3, för både A2 och A.
Självklart ska du söka dispens för att få framföra den aktuella motorcykeln med A begränsad under två år. Får du avslag har du ett alternativ till: att sälja motorcykeln och köpa en som motsvarar A begränsad. Håll oss underrättade i denna tråd om hur det går för dig. Ring mig på SMC om du har frågor.
 

Bansaie

New member
Stelbent byråkrati i sitt esse. :mad:

Dock känns inte som A2 är rätt väg då du som sagt får vänta längre till A obegränsat och dessutom får betala ytterligare en uppkörning.
Vad kostar en strypning på 2kw och en ombesiktning av hojen? Sätt den kostnaden och besväret mot det övriga.
Utan att ha koll på alla parametrarna så känns det spontant som det är den vägen jag skulle valt om jag varit i din situation, eller möjligen då som Maria skriver, sälja hojen och köpa en 25kw'are istället.
 

TechnoL0gic

New member
En intressant fråga är ju om du kan ha BÅDE A2 och Abegränsad? I synnerhet som Abegränsad formellt är en högre behörighet än A2. Och skulle du frivilligt byta bort din Abegränsad mot A2 så kommer den automatiska uppgraderingen om 2 år att försvinna, och då måste du köra upp ytterligare en gång för att få ditt fulla A....

Inga lätta frågor det här....

Jag glömde nämna att jag kontaktade dem ang detta också. Det dröjde någon timme innan någon kunde svara. Men det visade sig att iom att jag redan har behörigheten att köra obegränsat om 2år så kan jag inte bli av med den (såvida jag inte blir av med kortet). Dvs om jag tar A2 så kommer jag ändå ha rätt till obegränsat om 2år.

Dock vet jag inte hur de tänkt att körkortet kommer se ut xD AA2BE?:S på baksidan blir det ännu krångligare då de måste klämma in 4st datum för bara MC-korten.. Men det är inte mitt problem hur de löser det.


ett mycket bra inlägg som visar problemen med körkortssystemet.
Ska du på MC-mässan? Trafikverket och Transportstyrelsen har en gemensam monter där: Vägen till körkort. Ställ dem mot väggen. öga mot öga.
Enligt alla regler på Körkortsportalen ska ingen behöva göra fler än ett kunskapsprov för A, det bör gälla dig. Som Marie säger, tänk på att det blir två körprov om du väljer alternativ 3, för både A2 och A.
Självklart ska du söka dispens för att få framföra den aktuella motorcykeln med A begränsad under två år. Får du avslag har du ett alternativ till: att sälja motorcykeln och köpa en som motsvarar A begränsad. Håll oss underrättade i denna tråd om hur det går för dig. Ring mig på SMC om du har frågor.

Problemet är att ingen "vet" svaret på mina frågor eftersom de inte tänkt sig att någon med A skulle vilja ta A2. Skulle gärna ställa dem mot väggen, men det känns inte som att det gör någon större nytta när personen i fråga inte bryr sig om mer än att denne får behålla sitt jobb.

Att sälja motorcykeln känns inte aktuellt med tanke på att jag spenderat hela vintern med att bygga den. Visst skulle jag kunna registrera om den, men jag räknar med att det skulle bli en kostnad på ca 3-4000kr, vilket är nästan det dubbla av att lösa körkortsfrågan även om det visar sig att jag inte får dispensen:)



Stelbent byråkrati i sitt esse. :mad:

Dock känns inte som A2 är rätt väg då du som sagt får vänta längre till A obegränsat och dessutom får betala ytterligare en uppkörning.
Vad kostar en strypning på 2kw och en ombesiktning av hojen? Sätt den kostnaden och besväret mot det övriga.
Utan att ha koll på alla parametrarna så känns det spontant som det är den vägen jag skulle valt om jag varit i din situation, eller möjligen då som Maria skriver, sälja hojen och köpa en 25kw'are istället.

I och med att jag måste ner till 0,16kW/kg, så måste jag strypa till 21,6kW.. Jag tycker den går nog dåligt med strypningarna som sitter från 33 till 27..:/
 

V Saarela

New member
Dock vet jag inte hur de tänkt att körkortet kommer se ut xD AA2BE?:S på baksidan blir det ännu krångligare då de måste klämma in 4st datum för bara MC-korten.. Men det är inte mitt problem hur de löser det.




Problemet är att ingen "vet" svaret på mina frågor eftersom de inte tänkt sig att någon med A skulle vilja ta A2. Skulle gärna ställa dem mot väggen, men det känns inte som att det gör någon större nytta när personen i fråga inte bryr sig om mer än att denne får behålla sitt jobb.

I och med att jag måste ner till 0,16kW/kg, så måste jag strypa till 21,6kW.. Jag tycker den går nog dåligt med strypningarna som sitter från 33 till 27..:/

Fattar nada :)

Hatar själv att fastna i en byråkrati, men är det bara jag som inte fattar? Hur ska en person svara på ett svar som inte finns? Denne kan ju bara läsa av raden som gäller och sen återberätta till dig vad som står.
- dispens var ett förslag
- införa ytterligare en bokstavsbetekning ett annat.

Det senare tar väl lika lång tid att genomföra som till din pensionsålder....och då är det inte intressant.

Varför överhuvudtaget köpte du ens en hoj som inte går att strypa? 25kw var väl ingen överraskning när du köpte den? Hur tänkte du från början? Dessutom så kan du faktiskt strypa ner en hoj som inte påverkar gången(trottelstrypning)

Ditt problem är ju ändå delikat med tanke på stackarna som kanske köpte sig en strypt sporthoj(med mer än 70kw ursprungseffekt) och missade uppkörningen mellanklass innan 19/1.
 

TechnoL0gic

New member
Fattar nada :)

Hatar själv att fastna i en byråkrati, men är det bara jag som inte fattar? Hur ska en person svara på ett svar som inte finns? Denne kan ju bara läsa av raden som gäller och sen återberätta till dig vad som står.
- dispens var ett förslag
- införa ytterligare en bokstavsbetekning ett annat.

Det senare tar väl lika lång tid att genomföra som till din pensionsålder....och då är det inte intressant.

Varför överhuvudtaget köpte du ens en hoj som inte går att strypa? 25kw var väl ingen överraskning när du köpte den? Hur tänkte du från början? Dessutom så kan du faktiskt strypa ner en hoj som inte påverkar gången(trottelstrypning)

Ditt problem är ju ändå delikat med tanke på stackarna som kanske köpte sig en strypt sporthoj(med mer än 70kw ursprungseffekt) och missade uppkörningen mellanklass innan 19/1.

Short story: Jag köpte en hoj som jag letat efter hela sommaren med ett värde av ca 25 000kr för 5000kr (snubben var mitt uppe i skiljsmässa osv). Jag visste när jag köpte den att jag inte får köra den men att det går att strypa och registrera om den för ca 4000kr.
Senare fick jag reda på att de nya reglerna gör att man på "mellankort" skulle få köra denna hoj, därför ser jag inte längre någon anledning till att köra (ännu mer) strypt om det går att lösa på annat sätt.


Jag inser att min fråga inte är mycket till en "fråga", det är snarare ett sätt att ev få tips på något sätt att lösa det som jag ev har missat, jag kanske har fått nåt om bakfoten(?).
Det ger även en möjlighet för de övriga som ev har detta eller liknande problem att följa min lösning. Jag tycker att det är fel när jag ringer till dem och tydligt förklarar mitt läge och att det finns hål i deras lagstiftning att de svarar "Ja, det är synd att ni hamnar i kläm". De känns ju som att om ett system brister så behöver det lösas, om de löses till min fördel eller nackdel spelar väl mindre roll, men som det är nu tycker jag inte att det är acceptabelt.
Att de dessutom utger att det är helt omöjligt att söka dispens, när det visade sig att det är möjligt är inte bättre, jag tycker de missköter sig.

Som du skriver så är detta förmodligen en ganska långdragen process, vilket jag inte förstår. Har de inte tid att behandla arbetet så måste de anställa fler folk!
Som jag sa har jag fortfarande inte fått svar på en fråga jag ställde till dem i oktober, trotts att de utlovade ett svar i början av november..

Att man inte får strypa en motorcykel till mer än halva effekten förstår jag att det finns både positiva och negativa åsikter om, men det har väldigt lite med detta problem att göra. Dessutom tycker i varje fall jag att den informationen har funnits ganska tydlig i åtminstone ett års tid.
Ska jag vara ärlig så förstår jag dock inte riktigt Sverige, när man blir 18 år så blir man myndig, men man får inte gå på systemet eller köra motorcykel, helt fuckt upp enligt mig, men det har som sagt inte med detta problem att göra just nu.
 

Skye

Kör Mycket!
Så detta stycke på Körkortsportalen är alltså fel??? Websida som drivs av Trafikverket och transportstyrelsen.



För dig som redan har en A-behörighet
Det är viktigt att komma ihåg att om du redan har ett körkort med behörighet A1, A eller begränsad A, gäller de regler som fanns när du tog ditt körkort. En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig (under förutsättning att du inte har fått ditt körkort återkallat). Det innebär följande:

  • Körkort med behörighet A utfärdade före den 19 januari 2013 kommer att ge fortsatt rätt att köra fyrhjulig motorcykel.
  • Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Du har väl inte menat fel. Det är pärmbärarna som inte kan tala om för dig vilka regler som gäller. Eller så är reglerna och lagen felaktigt tolkad även av Pärmbärarna när de har skrivit ut det på portalen.

En grundläggande princip inom körkortslagstiftningen är att du aldrig förlorar din rätt att köra ett fordon som du en gång skaffat dig

Körkort med behörighet A begränsad gäller även efter den 19 januari 2013 med begränsningen enligt de förutsättningar som gällde när körkortet utfärdades.

Alltså som jag tolkat det kan du fortsätta att köra med din hoj utan att göra någonting.
 

Smurfen

Airhead Traveller
...
...Jag tycker att det är fel när jag ringer till dem och tydligt förklarar mitt läge och att det finns hål i deras lagstiftning att de svarar "Ja, det är synd att ni hamnar i kläm". De känns ju som att om ett system brister så behöver det lösas, om de löses till min fördel eller nackdel spelar väl mindre roll, men som det är nu tycker jag inte att det är acceptabelt.
Att de dessutom utger att det är helt omöjligt att söka dispens, när det visade sig att det är möjligt är inte bättre, jag tycker de missköter sig.

Som du skriver så är detta förmodligen en ganska långdragen process, vilket jag inte förstår. Har de inte tid att behandla arbetet så måste de anställa fler folk!
Som jag sa har jag fortfarande inte fått svar på en fråga jag ställde till dem i oktober, trotts att de utlovade ett svar i början av november..

...Ska jag vara ärlig så förstår jag dock inte riktigt Sverige, när man blir 18 år så blir man myndig, men man får inte gå på systemet eller köra motorcykel, helt fuckt upp enligt mig, men det har som sagt inte med detta problem att göra just nu.


"Oh,boy, are you in for a ride" :D, lite fritt översatt vill jag mena ungefär: haha, asgarv, vänta du bara så får du se vad livet har att bjuda på (sarkastiskt).

Det här är inte nåt raljerande över ditt problem, det är minst sagt tråkigt för dig, och tyvärr kan inte heller jag hjälpa till. Jag håller dessutom med dig, med den reservationen att jag som idag är över 50 år och lärt mig lite genom livet skulle gått tillväga på ett helt annat sätt.
Dvs, jag skulle ha utgått ifrån att det skulle "dj....as", och dubbel och trippelkollat alla regler och på alla sätt försökt att anpassa mig till dem. (kolla upp nåt som kallas "Murphy's Law" eller "Sod's Law" eller "Murphys lag" :D)
Jag menar, du säger ju att du visste att du inte fick köra den och nu har det dykt upp en möjlighet att du faktiskt kan få göra det - till en kostnad och ett besvär, visserligen, men det är väl ändå en förbättring och en valmöjlighet som du inte hade innan?

Jag tänkte ge nåra ord på vägen, som kanske inte är mycket tröst just nu, men som du antagligen kommer att hålla med om när du blir äldre.

Du är ju 18 år ung och kommer nog att upptäcka fler "saker" som "brister" "är fel" eller "fu...ed up", både i det svenska samhället och livet i stort - särskilt när du är tvungen att ha med myndigheter att göra. Det är också så att om du "bryter mönstret" och vill "gå din egen väg" så kommer det att medföra en massa följdproblem/konsekvenser, oavsett om det är du som har rätt eller inte. Det är ingen omöjlighet att gå genom livet på det sättet men det underlättar om man är medveten om det och man får ta det onda med det goda.

Det är inte för alla, men jag kan starkt rekommendera att intressera sig för historia, både svensk och utländsk som nutids, även vem som gjorde vad förra veckan och varför. Det kan ge en oanad förståelse över vad som händer och varför.

Information är allt! Vad du än ska göra, ta reda på så mycket du kan om det och vad som kan gå fel, och vad du ska göra då. Ta sen också reda på allt som inte kan gå fel, och hur du ska hantera det när det ändå gör det (Murphy's Lag :D). Planera för värsta scenariot, och om det inte blir så så är det en positiv överraskning :D.

Håll huvudet högt och blicken framåt. Var konsekvent och stå för dina principer.

"Det är bättre att dö upprätt, än att leva på knä" Emiliano Zapata

Du kommer också att upptäcka att det är inte alla som delar min uppfattning :D.

Vad det gäller Trafikverket och Transportstyrelsen så är de i en klass för sig när det gäller byråkrati.
TSV - Trafiksäkerhetsverket som det hette förr var en "pa...n in the a...s" redan för 30 år sedan tillsammans med bilprovningen. Men där skedde det stora förändringar under 90-talet och framåt med bla utbildning av personal och mer verklighetsanpassat regelverk. Men nu sen Transportstyrelsen inrättats som nån sorts Huvudmyndighet under vilka alla andra lyder så har det blivit helt sjukt. Snart så svarar de väl inte i tfn om man inte betalat först.

Här tycker jag att man ska tacka SMC för allt arbete man gör för oss motorcyklister. Jag vill inte ens tänka på hur det skulle varit utan alla eldsjälars arbete.

Men som slutord vill jag säga: fortsätt med ditt mc-intresse, se till att få alla behörigheter och håll fast vid dom, dvs se till att sköta dig så du inte tappar kortet.
Jag kan nog inte komma på nåt som mer uppfyller en känsla av frihet och lugn än att ge sig ut med hojen, gärna på ödsliga vägar.

Ride On.

Bild%20006-L.jpg
 

Chopperbyggarn

New member
Ta för guds skull och lägg pengarna på strypningen av din hoj!!!! Jag minns att 2 års väntan är lång tid i din ålder men stå ut med en lite slöare hoj i två år sedan är det fritt fram!! Tar du A2 ovanpå A begränsad så kan du hamna i ett sådant myndighets trassel att du ångrar dig resten av livet!!! Lita inte på ett ord av vad dom lovar i detta ärende!!! Gör bara inte denna dumhet att ta A2 ovanpå A-begränsad...gör det bara inte!!! MVH Anders.J
 

Bodensaren

New member
Ett alternativ är att registrera om mc:n med en tjänstevikt som ligger några kilo högre, då blir effekt/vikt förhållandet lite annorlunda, det gäller bara att göra en förändring av något som finns i reg.beviset. det kostar några kronor men det kan vara en enkel lösning.
 

Oldbiker

New member
Ta för guds skull och lägg pengarna på strypningen av din hoj!!!! Jag minns att 2 års väntan är lång tid i din ålder men stå ut med en lite slöare hoj i två år sedan är det fritt fram!! Tar du A2 ovanpå A begränsad så kan du hamna i ett sådant myndighets trassel att du ångrar dig resten av livet!!! Lita inte på ett ord av vad dom lovar i detta ärende!!! Gör bara inte denna dumhet att ta A2 ovanpå A-begränsad...gör det bara inte!!! MVH Anders.J

Jag kan inte annat än hålla med Anders. Är det något man kan vara säker på så är det att någon Nisse på Transportstyrelsen kommer att hitta en regel som innebär att du får köra upp en gång till för att få köra fullstor MC. Jag ströp en hoj förra våren och det tog de 1500 kronor för med intyg. Körde hojen till Bilprovningen och de fixade det hela för någonstans runt 750 kronor och sedan hade jag alla papper klara och det var bara att köra.
När du sedan är hemma igen kan du plocka bort skiten, ingen kommer någonsin märka att att det inte finns några strypningar på hojen.
För som sagt, kan de krångla till det, så kommer de att göra det.
 

Bodensaren

New member
När du sedan är hemma igen kan du plocka bort skiten, ingen kommer någonsin märka att att det inte finns några strypningar på hojen.
För som sagt, kan de krångla till det, så kommer de att göra det.

Problemet med att plocka bort strypningen är inte så mycket att fastna i en kontroll vilket renderar i ombesiktning, böter etc. det största problemet har du om det händer något som slutar med en reglering via försäkringsbolaget och dom upptäcker att du försäkrat en strypt cykel som inte är strypt, då kan du känna dig blåst på ersättningen, du kan dessutom bli skadeståndsskyldig om du bedöms vållande. Mitt råd är att om du stryper ned effekten så kör med den strypt fram tills dess att du reggat om den till original. Det kan kosta betydligt mer än du tänkt dig.......:mad:
 

Ove 60+

Active member
:confused: Hördu TS. Enligt min enkla mening har du fel hoj både nu och sen. Mitt råd - Sälj av och köp en billig som passar in i systemet nu och sen kan du köpa en önskehoj utan begränsningar. Men du gör som du vill naturligtvis. ;)
 

TechnoL0gic

New member
Ta för guds skull och lägg pengarna på strypningen av din hoj!!!! Jag minns att 2 års väntan är lång tid i din ålder men stå ut med en lite slöare hoj i två år sedan är det fritt fram!! Tar du A2 ovanpå A begränsad så kan du hamna i ett sådant myndighets trassel att du ångrar dig resten av livet!!! Lita inte på ett ord av vad dom lovar i detta ärende!!! Gör bara inte denna dumhet att ta A2 ovanpå A-begränsad...gör det bara inte!!! MVH Anders.J

Tack för det påpekandet, ska se till att få de skriftligt innan jag kör upp om det blir någon uppkörning. Jag håller på att skriva en dispensansökan nu, tydligen har det hänt förut att dispenser blivit godkända, så hoppet är inte tappat!;)

Även en bra tanke av "Bodensaren" att även dra upp tjänstevikten lite när man ändå ska genom en regbesiktning, hoppas dock på att slippa det då det inte finns färdiga strypsatser till min motorcykel, så den måste bänkas:/
 

gundj

New member
Jag ber om ursäkt ifall du redan berättat och jag har missat det, men vad är det för speciell hoj du köpt som är värd så mycket krångel och bekymmer?
 
Top