Köra på igenvuxna vägar??

Motormannen

New member
Din princip funkar inte för mig, för jag är inte så rädd om mina bilar :)

Jo, delar av Alvaret är naturskyddsområde, men det mesta av naturskyddsområdet ligger på södra Öland, och jag tänkte upptäcka norra Öland ;) Men får hålla mig ifrån stigarna och spåren, och bara köra där jag vet att jag får, grusvägar m.m. Får prata med bönnerna om jag hittar nån tuff väg jag bara måste in på :p

Kustvägen Alböke - Löttorp är en trevlig väg om man har nått lite tuffare, från den finns avstickare i olika skick, det är dessa jag ska in på :)

Föreslår att du tar kontakt med länsstyrelsen på Öland och frågar vad som gäller, de har kartor över vilka områden som är naturreservat eller nationalparker (där man naturligtvis inte får framföra motorfordon) och bör då även kunna svara på vart det är tillåtet att köra hoj!

Om det finns en gård eller ett jordbruk i närheten som antagligen äger vägen/stigen är det, som du sa, en god idé att personligen ta kontakt med dem och fråga om du skulle kunna få köra in på berörd väg.

Happy off-roading! :)
 

Honda grusbus

New member
Har läst den här tråden fast den är nu ganska gammal.
För att klargöra hur det är med enskild och privat väg. Alltså sådana vägar som är skyltade så. Det råder inga som helst förbud att färdas på den vägen.
Sådana skyltar är inga förbudsskyltar. Däremot ska man veta att sådana vägar
är privata och kanske inget underhåll sker. Det kan vara stora stenar och även avgrävt med diken.
Skulle man köra in i nåt sådant och skada sig själv eller fordonet kan man INTE kräva ersättning
av väghållaren. Detta är skillnaden!!!!
 

Bjorn_G

New member
Om du ska åt det hållet, varför inte bara köra?
Förresten, om du gillar sådan vägar kan jag rekommendera en sväng till södra Polen, norra Tjeckien, och bara knappa in random by på nåra mils avstånd i GPSen. Du kommer nästan garanterat hamna på vägar som som bättre beskrivs som någonstans mellan kostig och lervälligt traktorspår. Har sällan haft så kul i spenaten :)
 
Top