Köra på igenvuxna vägar??

Cyborg

New member
Tjena.
Om man har en offroadhoj och ser en lite igenvuxen väg, får man köra på den eller inte? det står ingen skylt eller någon bom utan den är helt öppen.
Sedan har jag även sett ett par smala grusvägar där det max får plats kanske en bil, får man köra på en sådan väg eller ej? samma sak, ingen skylt som talar om att man inte får köra där utan de ser i praktiken ut som vanliga grusvägar.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Kolla närmare på terrängkörningslagen. Tror det är förbjudet, men straffen är låga.
terränngkörningslagen
länk
terrängkörningsförordning
länk


Jag tror att stigar och gamla vägar om inte är allmän väg eller privat väg du har servitut att köra på ska klassas som barmark.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Jag undviker sådana vägar men om någon kör lungt o fint utan att riva i gruset allt för mycket så vore det en gnällig matrkägere om han skulle neka någon att köra.
 

Hoke

New member
På väg gäller inte terrängkörningslagen.
Reglerna till vad som räknas som väg verkar vara lite småluddiga, men det reglerna bland annat tyder på är att det är något som trafikeras av fordon. Dvs har flertalet fordon kört på något ställe i terrängen, kan det faktiskt räknas som väg och det är då bara de första fordonen som ev. brutit mot terrängkörningsslagen.
Det låter kanske lustigt, men tom jurister på Vägverket har kommit fram till detta vad det verkar ;-)
 

P-O Noren

New member
På väg gäller inte terrängkörningslagen.
Reglerna till vad som räknas som väg verkar vara lite småluddiga, men det reglerna bland annat tyder på är att det är något som trafikeras av fordon. Dvs har flertalet fordon kört på något ställe i terrängen, kan det faktiskt räknas som väg och det är då bara de första fordonen som ev. brutit mot terrängkörningsslagen.
Det låter kanske lustigt, men tom jurister på Vägverket har kommit fram till detta vad det verkar ;-)

Det är möjligt. Men det gäller nog mest områden som saknar "aktiv" markägare. Typ SCA eller domänverket.
Kör du på mark som en privatperson äger och han anmäler tilltaget så åker du nog dit. Körning med terrängfordon på småvägar som är privata faller inte under allemansrätten. I den kontexten så har du brutit mot terrängkörningslagen. Det finns det gott om fall som visat...

Men som sagt, straffen är små. Teoretiskt kan du ju åka dit på skadestånd för markskador, men med en cross kan det ju inte bli aktuellt, känns det som.

Vad som är värre är hur långt en markägare ibland kan gå för att djävlas med crossåkare. Vajer spänd över en stig är tydligen ingen skröna...
 
Last edited:

powerglide

New member
Min GPS har vid några tillfällen lurat ut mig på "grusvägar".
Är vägen uppmärkt på någon karta och ingen skylt finns uppsatt med förbud så är det väl bara att gasa på.
Fast inte för egen del. Lite jobbigt med hjulspår och en fet touring.

20090427410.jpg

("Vägen" jag kom ifrån och lyckades vända på.)
 

Hoke

New member
Mig veterligen gäller inte allemansrätten vägar, hmm om det gör detta skall jag börja tälta på E4:an tror jag:D
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...gt-allemansratten/Allemansratten-Enskild-vag/

Gällande utmärkt på karta eller ej, spelar detta ingen roll enligt samma källa som tidigare.
Däremot kan ju väg/markägaren med skylt "eller på annat tydligt sätt" markera att man inte får köra på vägen.

Som vanligt gäller sunt förnuft om man inte vill hamna i trubbel, känner sig trådskaparen osäker föreslår jag att denne kontaktar väg/markägare och frågar. I vårt mc-gäng har vi upprepade gånger fått tillstånd från vägägare att köra på vägar trotts skylt + bom.
Det uppkommer ibland egenutnämnda poliser och dommare när man ute på grusvägar, även på vägar som har stadsbidrag med krav på att den skall vara öppen för almänheten. Även olaga skyltning har förekommit på dylika vägar i Sörmland iaf (konstaterade iaf jag efter att kontrollerat med vägverkets kartor över enskilda vägar med statsbidrag för att vara öppna för allmänheten).
Då kan det vara bra att själv veta vad som gäller ;-)
 
Last edited:

Cyborg

New member
Tackar för alla svar :) Känns då som att jag kan åka om det ser någotlunda okej ut, tänkte inte köra tokigt och riva upp marken utan mer bara ut på äventyr och ta mig fram :cool:
Jo jag har läst om dessa låtsaspoliser, speciellt en person utanför Arlanda :gnissla

Ska tänka på det att ta kontakt med markägaren om jag hittar någon intressant väg som är privat.

Min GPS har vid några tillfällen lurat ut mig på "grusvägar".
Är vägen uppmärkt på någon karta och ingen skylt finns uppsatt med förbud så är det väl bara att gasa på.
Fast inte för egen del. Lite jobbigt med hjulspår och en fet touring.

20090427410.jpg

("Vägen" jag kom ifrån och lyckades vända på.)

Just en sådan väg hade jag tänkt, iallafall som igenvuxen väg :) Fast i och för sig kanske eventuellt med dubbla hjulspår.
 

janric

New member
Enskild eller allmän väg och lov att åka

Mig veterligen gäller inte allemansrätten vägar, hmm om det gör detta skall jag börja tälta på E4:an tror jag:D
http://www.naturvardsverket.se/sv/A...gt-allemansratten/Allemansratten-Enskild-vag/

Gällande utmärkt på karta eller ej, spelar detta ingen roll enligt samma källa som tidigare.
Däremot kan ju väg/markägaren med skylt "eller på annat tydligt sätt" markera att man inte får köra på vägen.

Som vanligt gäller sunt förnuft om man inte vill hamna i trubbel, känner sig trådskaparen osäker föreslår jag att denne kontaktar väg/markägare och frågar. I vårt mc-gäng har vi upprepade gånger fått tillstånd från vägägare att köra på vägar trotts skylt + bom.
Det uppkommer ibland egenutnämnda poliser och dommare när man ute på grusvägar, även på vägar som har stadsbidrag med krav på att den skall vara öppen för almänheten. Även olaga skyltning har förekommit på dylika vägar i Sörmland iaf (konstaterade iaf jag efter att kontrollerat med vägverkets kartor över allmänna vägar med statsbidrag för att vara öppna för allmänheten).
Då kan det vara bra att själv veta vad som gäller ;-)

Låt oss nu klara ut skillnaden på enskild och allmän väg:

- Allmän väg omfattas av väglagen och sköts/ägs av staten genom Vägverket eller i vissa fall kommuner (oftast inom större tätorter).
- Enskild väg är den som inte är allmän. Dessa kan ägas/skötas helt privat av fastighetsägare eller av en samfällighet. Den senare är en sammanslutning av fastigheter. Omfattar allt ifrån traktorvägar till stora tvåfiliga och belagda f.d. allmänna vägar. (Öresundsbron är enskild väg per definition).
- Statsbidragsväg är en enskild väg som uppfyller kraven för statsbidrag och dessutom får bidrag via Vägverket. Kan vara helt privat- eller föreningsförvaltad. Någon form av ordnad förvaltning krävs dock.

Min uppfattning, precis som ni gjort, är att oavsett statsbidrag eller inte bör vägars ägare tillfrågas om körningen sker ofta eller organiserat. Att statsbidrag ger allmänheten viss rätt att färdas på vägen vid enstaka tillfällen betyder inte att körningen skall ske kontinuerligt. Då bör man delta i bekostandet av underhållet.
Att enskilda fastighetsägare har invändningar trots löften om att få åka kan bero på många orsaker men en kan säkerligen vara oenighet inom fastighetsägarkretsen.

Allemansrättens "regler" bygger idag egentligen på miljöbalkens hänsynsregler. Om väg omfattas eller inte får väl uttolkas ur balkens bestämmelser. Att färdas med mc utan "att störa eller förstöra" utan att det är bra väg är väl näst intill omöjligt?
 

OH-

Member
Det enda man kan (hjälpligt) avgöra när man kommer till ett farbart ställe är OM det är väg. Är det iordningställt och synbart brukat för fordonstrafik (troligen ett underförstått "krav" att det är för personbil) så är det "väg".

På väg gäller inte terrängkörningslagen.

Om man inte ska få trafikera vägen skall det finnas en förbudsskylt eller LÅST bom. Bom som inte är låst men stängd skall man stänga efter sig så att kossorna inte springer till skogs eller älgarna inte ut på riksvägen.

Skylten privat väg innebär förbud.

Skyltar i stil med "Här slutar allmän väg" innebär INTE förbud.

Arga gubbar som gormar och går på men som inte har lov eller lust att sätta upp skylt eller bom har dåligt på fötterna (ofta nån sorts kängor ;)).

Igenvuxna vägar kan nog inte anses vara "väg" eftersom dom ju inte brukas för trafik med fordon.

Allemansrätten reglerar scoutliv, inte fordonstrafik.
 

janric

New member
Väg- eller terrängkörning

För att ytterligare klargöra sakernas ting i denna fråga:

Terrängkörningslagen gäller endast jordbruks- eller skogsbrukändamål. Vissa skulle kunna hävda att offroadåkning är en primitiv form av jord- eller skogsbruk men jag är tveksam.
Trafikförordningen reglerar, liksom trafik på väg, även körning i terräng. Ex.vis kommer ett fordon från höger i skogen skall detta fordon lämnas företräde - högerregeln vet du.

Vad är då väg? Jo, det klargörs tydligt i Förordning om vägtrafikdefinitoner :
1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och
3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.:rolleyes:

Terräng är: Ett område som inte är väg. Enligt samma förordning.

Capice?
 

SuperRetard

New member
1. Jag ser inte att lagen kan hävda något annat än väg såvida det inte är skyltat enskild väg. Då borde du kanske kunna lägga ihop 1+1.

2. Oavsett vad lagen säger. Ser det ut som en väg, alltså 2 hjulspår oavsett mängd gräs mm. i mitten, så skulle jag köra. Om man mot förmodan (för vilken polis hänger i skogen för att jaga terrängåkande hojåkare?) skulle bli tagen så är risken att de facto bli dömd i stort sett noll och ingenting givet att du kört i god tro om att det var en väg (för det såg ju ut som det)!
 

OH-

Member
1. Jag ser inte att lagen kan hävda något annat än väg såvida det inte är skyltat enskild väg. .................................

Enskild väg är oxå väg och öppen för allmänheten om det inte finns förbudsskylt!
Privat väg är även den väg men är stängd för allmänheten.
 

Lason

New member
Väcker tråden igen.

Verkar vara ett luddigt ämne detta, och jag har läst både tråden och terrängkörningslagen nu, utan att egentligen räta ut några frågetecken.

Jag bor på Öland i veckorna, här finns det gott om stigar och vägar i varierande storlekar och skick, t.ex två hjulspår rätt ut på alvaret, en stig genom gamla stenbrått och välunderhållna/mindre underhållna vanlig grusvägar.

De vanliga grusvägarna är oftast tillåtna att köra på vad jag märkt, och oftast farbara även med personbil (Iaf Volvo 740) men vad gäller med stigarna och hjulspåren?

Egentligen.

Är ju så grymt skönt att åka i lugnt till måttligt tempo på småvägar, en bit utanför asfalten, och där dom tar slut kanske en sväng på en skogsstig. För att inte tala om "Äventyrskänslan" att köra ensam i ett hjulspår rätt över en slätt :rolleyes:
Bara du och hojen!

Nu har jag svårt att tro att det skulle bli några frågetecken sålänge man inte kör ner några staket, då marken är rätt hård nu, men kladdigt blir det när det regnat, och en offroadhoj ska va kladdig :D

Men som sagt, vore bra att veta vad som egentligen gäller, är säkert fler än jag son gillar att utforska små vägar långt utanför asfaltsvägarna, så det är inte fel allt att ta upp diskussionen igen.
 

OH-

Member
Väcker tråden igen.

Verkar vara ett luddigt ämne detta, och jag har läst både tråden och terrängkörningslagen nu, utan att egentligen räta ut några frågetecken.

Jag bor på Öland i veckorna, här finns det gott om stigar och vägar i varierande storlekar och skick, t.ex två hjulspår rätt ut på alvaret, en stig genom gamla stenbrått och välunderhållna/mindre underhållna vanlig grusvägar.

De vanliga grusvägarna är oftast tillåtna att köra på vad jag märkt, och oftast farbara även med personbil (Iaf Volvo 740) men vad gäller med stigarna och hjulspåren?

Egentligen.

..............................

Nu har du inte hängt med riktigt, två av frågorna har du klara svar på.
Grusväg farbar med personbil (och givetvis ingen förbudsskylt/låst bom) får man köra på.
Stig får man inte köra på.

Hjulspår - tja det är det knepiga. När lagar och förordningar inte kan reda ut allt (och hur beskriver man exakt hur en väg skall vara beskaffad) så finner man svaret i rätten när farbror polisens och din åsikt är olika :(

Själv åker jag inte på vägar jag inte är beredd att tackla i min Fabia (men den får vara beredd att få en del stryk).

Alvaret, förresten, är inte delar av det naturskyddsområde, nationalpark eller nåt sånt? Minimala vägar i såna områden skall man inte chansa på. Många kommer att vara ute efter din skalp där.
 

Lason

New member
Själv åker jag inte på vägar jag inte är beredd att tackla i min Fabia (men den får vara beredd att få en del stryk).

Alvaret, förresten, är inte delar av det naturskyddsområde, nationalpark eller nåt sånt? Minimala vägar i såna områden skall man inte chansa på. Många kommer att vara ute efter din skalp där.
Din princip funkar inte för mig, för jag är inte så rädd om mina bilar :)

Jo, delar av Alvaret är naturskyddsområde, men det mesta av naturskyddsområdet ligger på södra Öland, och jag tänkte upptäcka norra Öland ;) Men får hålla mig ifrån stigarna och spåren, och bara köra där jag vet att jag får, grusvägar m.m. Får prata med bönnerna om jag hittar nån tuff väg jag bara måste in på :p

Kustvägen Alböke - Löttorp är en trevlig väg om man har nått lite tuffare, från den finns avstickare i olika skick, det är dessa jag ska in på :)
 

OH-

Member
Din princip funkar inte för mig, för jag är inte så rädd om mina bilar :) .......................

Rädd och rädd - jag har inte råd att skrapa upp hela underredet. Men det spelar ju ingen roll hur brutal man är med bilen när det är smalare mellan träden än bilen är bred eller när man står på underredet med alla hjulen fritt dinglande i alltför djupa hjulspår ;)
 
Top