Köra motorcykel med golfbag på ryggen?

Cliff

New member
Tja!

Vad finns det för lastrestriktioner när man kör hoj?
Får jag köra med en golfbag på ryggen?

Mvh,
Cliff
 

christianparal

New member
Hej Cliff!

Lastrestriktionerna framgår först och främst av det som tillverkarna uppger. Vad står det just om din MC i handboken? Det är skillnad mellan en MT 125 och en Honda Goldwing.

Hoppas att svaret hjälper. Om du har några fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på kansliet.

Hälsningar
Christian Paral
SMC
 
Jag skulle vara mycket tveksam till att hänga en golfbag på ryggen och köra hoj; Man ser ju inte riktigt var bagen är och konsekvensen skulle bli allvarlig om bagen skulle fastna i något.

Mvh,
Ingvar
 

christianparal

New member
Det har du förstås rätt i Ingvar. Det är i princip inte förbjudet att transportera en golfbag på ryggen, men naturligtvis förekommer en rad olyckor pga. alla sorts väskor som motorcyklister bär med sig på hojen. Skulle personligen inte transportera detta på min motorcykel, men avgörande faktorn är den maximala tillåtna tjänstevikten på en motorcykel och sen förstås hur bred hojen blir.

mvh
Christian
 
Det är en bedömningsfråga som inte har ett entydigt svar, vill man köra hoj med golfbag på ryggen får man nog vara beredd på att försvara sig i tingsrätten. Lagrummet som reglerar fordons (inkl mc) last är Trafikförordningen 3. kap 80 § som lyder:

80 § Last får inte medföras på eller i ett fordon på sådant sätt att den kan
-utgöra fara för person,
-orsaka skador på egendom,
-släpa efter eller falla av fordonet,
-orsaka störande dammbildning eller liknande,
-försvåra körningen av fordonet, eller
-framkalla onödigt buller.
 

Assar

New member
Nu gäller det här kanske inte direkt för golfbag. Men t ex för ryggsäck, axelväskor och annat som en del trär in kroppsdelar i när de ska ut och föra mc.
Om man går omkull och en rem till väskan fastnar i något så kan det gå riktigt illa. Det borde gå att göra nåt slags kardborrekoppling mitt på remmen, som släpper vid belastning? En sån koppling borde kunna hålla för vanlig väskbelastning men släppa om remmen fastnar i nåt.
Nån som sett nåt liknande?
 

jan-olovj

New member
Det bör väll gå att göra ett fäste på höger sida typ sidoväska kanske gå ner typ 30cm från backen, det måste gå.
 
Top