Kör du efter GPS?

Kör du efter GPS på mc-turerna?

• Ja, jag använder GPS

Votes: 65 71.4%
  • Nej, men jag kommer att skaffa en inom kort

Votes: 7 7.7%
  • Nej, och jag kommer troligen inte att skaffa en heller

Votes: 19 20.9%

• Total voters
    91

Ducatista

New member
Jag har ännu inte känt någon längtan efter en GPS, och jag kan inte hitta något användningsområde för den heller....
Min enda erfarenhet av GPS är att jag sett GPSanvändande hojåkare stå och meka med sina leksaker i trånga alpdalar där många satelliter är skymda, och de har ingen susning om varken var de är eller hur de skall köra.

Du anar inte vad du går miste om.

Det är kul att se att ändå så många använder GPS på ett eller annat sätt.
SMC Skånes aktivitet är tänkt att visa andra användningsområden för en GPS än att bara meka med. De som hänger med på aktiviteten kommer att få insyn i en helt ny värld och får ett helt nytt svepskäl att ta ytterligare en tur med hojen.

tabman

New member
För den som inte VILL förstå går det inte heller att förklara.:rolleyes:
Själv vill jag förstå och därför kör jag MED GPS.:)

Jag håller med dej aRWe o gör som du kör med Gps ibland prog.till ett specifikt mål ibland endast igång för att vid hemkomst ansl till dator o kolla in (som någon tidigare anförde i denna tråd var man varit o ev.märkt ut sevärda platser/fikaställen m.m
Allt detta kan du dela med dig till dina MC-kompisar.

(Starten av denna tråd var väl en fråga Kör du med GPS?)
För o emot GPS kan ju alltid disskuteras

Raven

New member
En fördel är ju att man hinner ifatt raceputtarna när dom står å pillar på sin gps.:D

mudder

Member
Ni har glömt en mycket bra anledning att köra med GPS och det är säkerheten. Om någon råkar ut för en olycka, kan ni då snabbt förklara var ni är? Skulle inte tro det va? Speciellt vid körning på grusvägar, där det dessutom ofta saknas vägnamn, är det så gott som omöjligt att förklara över telefonen var man befinner sig. I somras när vi råkade hitta en död person ringde jag och uppgav koordinaterna för polisen. Hur enkelt som helst.

En annan gång skulle vi ha tag på ett bakdäck i Tromsö i nordnorge. Bara att knappa in adressen och köra ända fram till dörren. Vi anlände till MC-butiken en kvart före stängning en fredag. Utan GPS hade vi antagligen blivit kvar i Tromsö till måndag morgon.

Men det roligaste är att använda Mapsource tillsammans med google earth för ruttplanering. Zoomar man in ordentligt så kan man lägga rutter på väldigt fina vägar som man missar annars. När man kommer hem har man loggen till hjälp för att kolla exakt var de fina korten är tagna.

Chopperbyggarn

New member
Papperskarta Ja tack !

Pappers karta Ja tack! Har fungerat under mina långa resor i fjärran länder hittills o kommer att fortsätta med detta!

Anders.J

JEPPA

New member
Kör du med GPS.

Jag kör med GPS, för det mesta med inspelad musik, men även för att lägga upp turer. Den är också bra att ha när man kör på frihand, då kan man hitta goa vägar.