Jo men då får du välja en punkt att köra till, du kan bara bestämma "närmaste väg" eller "kortaste tid", inget annat.
Du kan inte på förhand bestämma att ta en extrasväng på någon fin väg.
När man kör mot en viss punkt hamnar man förr eller senare alltid på de största vägarna.
Spårfunktionen är oxå helt kanon, man kan vara ute o köra på chans och veta att man alltid kan hitta tillbaks.
Ni må ursäkta, men jag förstår inte problematiken?
Jag tar väl inte och ödar pengar på bensin till hojen om jag inte skall någonstans? (undantag under semestern i Österrike då jag vill se mig omkring, mera om det längre ner)
Och skall jag någonstans så är det väl antingen snabbaste eller närmaste vägen som är de båda intressanta alternativen? Men i de områden jag rör mig vet jag alternativen i huvudet.
Stora vägar, gärna motorvägar är som jag ser det, de effektivaste och bästa sätten att ta sig till målet, eller hur?
Skulle jag inte ta Autobahn större delen av sträckan genom Tyskland när jag pendlar till och från Österrike, så skulle jag ju behöva slösa pengar på övernattningar, och det skulle fördyra resan en hel del, inte sant? Men för att köra Autobahn genom Tyskland behöver man väl inte en någon karta? Lite grundläggande geografikunskaper från den gamla hederliga grundskolan räcker.
Och när jag på semestern kör omkring för att njuta av de vackra vyerna i Alperna, så tycker jag att det räcker att man tittar lite i papperskartan kvällen före turen, och sen kör jag på minnesbilden i huvudet. Ser jag en väg som verkar intressant så kör jag in på den och hamnar där jag hamnar. I alpdalar innebär det ofta att man efter en stund får vända och köra tillbaka igen, men hur det än är, brukar det finnas vägvisare i vägkorsningarna och då kör man ju efter dem och lokalsinnet. Naturligtvis finns kartan nedpackad i tankväskan, som säkerhetsåtgärd, men normalt sett plockar jag inte upp den medan jag är ute och kör.
Jag har ännu inte känt någon längtan efter en GPS, och jag kan inte hitta något användningsområde för den heller....
Min enda erfarenhet av GPS är att jag sett GPSanvändande hojåkare stå och meka med sina leksaker i trånga alpdalar där många satelliter är skymda, och de har ingen susning om varken var de är eller hur de skall köra. Det ger knappast någon längtan efter en GPS, som jag ser det...