Kör du efter GPS?

Kör du efter GPS på mc-turerna?

  • Ja, jag använder GPS

    Votes: 65 71.4%
  • Nej, men jag kommer att skaffa en inom kort

    Votes: 7 7.7%
  • Nej, och jag kommer troligen inte att skaffa en heller

    Votes: 19 20.9%

  • Total voters
    91

Ducatista

New member
Vi i SMC Skåne planerar en GPS-aktivitet och vill därför undersöka hur utbrett användandet av GPS på mc är.
 

GuzziKungen

New member
Frågan är lite knasigt utställd.
Själv använder jag GPS då jag är ute på äventyr ,till vardags så
får den stanna hemma :D
Ha dé
 

-ah

New member
Svår fråga, svårt att svara. Hur du och jag använder GPS skiljer sig antagligen.
Själv skulle jag inte ge mig iväg utan, sedan jag upptäckt HUR jag kan använda den till min fördel.

Men jag kan förvåna mig över att när SMC testar GPSar är det bara Garmin och TomTom som jämförs. Det finns många andra användbara till betydligt fördelaktigare priser.

Den som använder MapMap har mycket kvar att upptäcka, så kör på bara!
 

Ducatista

New member
Jag håller med GuzziKungen, det ges inte tillräckligt med alternativ för att kunna ge ett svar som "ibland".
Men är inte "ibland" samma som att man använder GPS?
Det alternativet ger ju utrymme för både "ibland" och "alltid".

Vad vi är ute efter är att se om mc-folket använder GPS eller inte.
Hur och när är av mindre vikt.
 

Bänkad o Klar

New member
Men är inte "ibland" samma som att man använder GPS?
Det alternativet ger ju utrymme för både "ibland" och "alltid".

Vad vi är ute efter är att se om mc-folket använder GPS eller inte.
Hur och när är av mindre vikt.

Utifrån ditt förtydligande lägger jag härmed min röst i valurnan :eek:
 

jan-olovj

Active member
Jag äger ingen GPS och känner i dag att jag inte är i behov av en sådan. De rundor jag kör räcker det med en karta i väskan, jag har asolut inget emot prylen och kan se att den är bra i en del fall när man avser besöka en platts som ligger lite udda till.
 

swischmc

New member
Jag kör efter karta, hittills har det känts roligare och mer utmanande. :D
Däremot har jag funderat på att ha en GPS för att i efterhand se vart jag kört, man minns ju inte alltid var den där fantastiskt roliga vägen var när man kommer hem. Plus alla gånger man bara kör och hamnar på helt nya ställen och inte riktigt vet var man är... :p
 

badpitt

New member
Svår fråga, svårt att svara. Hur du och jag använder GPS skiljer sig antagligen.
Själv skulle jag inte ge mig iväg utan, sedan jag upptäckt HUR jag kan använda den till min fördel.

Men jag kan förvåna mig över att när SMC testar GPSar är det bara Garmin och TomTom som jämförs. Det finns många andra användbara till betydligt fördelaktigare priser.

Den som använder MapMap har mycket kvar att upptäcka, så kör på bara!

Det är väl inte så konstigt, det är ju Garmin som "gäller" (till viss del Tomtom) inga andra är anpassade för MC.

En Garmin med Mappsource är en kanongrej, du kan sitta en regnig dag och knåpa ihop en rutt som du laddar över till GPSen och kan använda senare.
De har även spårning, så när du kommer hem igen kan du koppla in GPSen i dator och se vart du har kört, hur långt det var mm, kanske har du markerat några intressanta platser tex fina fikaställen.
Allt detta kan du dela med dig till dina MC-kompisar.

Att ha en GPS som hittar en adress (som alla klarar) är ganska ointressant, det är ju turen i sig som är det roliga i sammanhanget. En "vanlig" MC-tur åker man ju egentligen bara en runda mao du åker ju "ingenstans" eftersom start och mål är samma punkt.
 
Last edited:

-ah

New member
Det är väl inte så konstigt, det är ju Garmin som "gäller" (till viss del Tomtom) inga andra är anpassade för MC.

En Garmin med Mappsource är en kanongrej, du kan sitta en regnig dag och knåpa ihop en rutt som du laddar över till GPSen och kan använda senare.
De har även spårning, så när du kommer hem igen kan du koppla in GPSen i dator och se vart du har kört, hur långt det var mm, kanske har du markerat några intressanta platser tex fina fikaställen.
Allt detta kan du dela med dig till dina MC-kompisar.

Att ha en GPS som hittar en adress (som alla klarar) är ganska ointressant, det är ju turen i sig som är det roliga i sammanhanget. En "vanlig" MC-tur åker man ju egentligen bara en runda mao du åker ju "ingenstans" eftersom start och mål är samma punkt.

Konstigt; jag har klarat mig väl med en vanlig bil-GPS under flera år - på långtur.
Även Becker Krokodil är en vattentät GPS för ca €200....

Men inte lika fancy, förståss. ;)
 

badpitt

New member
Konstigt; jag har klarat mig väl med en vanlig bil-GPS under flera år - på långtur.
Även Becker Krokodil är en vattentät GPS för ca €200....

Men inte lika fancy, förståss. ;)

Jo men då får du välja en punkt att köra till, du kan bara bestämma "närmaste väg" eller "kortaste tid", inget annat.
Du kan inte på förhand bestämma att ta en extrasväng på någon fin väg.
När man kör mot en viss punkt hamnar man förr eller senare alltid på de största vägarna.

Spårfunktionen är oxå helt kanon, man kan vara ute o köra på chans och veta att man alltid kan hitta tillbaks.
 

Sad Glad

New member
Jag brukar ha med mig min GPS och stannar ibland och kollar. Det har hänt att jag lagt upp turer i den också och haft stor hjälp av den, trots att jag har den i fickan.

Nu är den trasig. Får se om jag kan få den att hoppa igång igen...
 

Marie

Banned
Jo men då får du välja en punkt att köra till, du kan bara bestämma "närmaste väg" eller "kortaste tid", inget annat.
Du kan inte på förhand bestämma att ta en extrasväng på någon fin väg.
När man kör mot en viss punkt hamnar man förr eller senare alltid på de största vägarna.

Spårfunktionen är oxå helt kanon, man kan vara ute o köra på chans och veta att man alltid kan hitta tillbaks.

Ni må ursäkta, men jag förstår inte problematiken?

Jag tar väl inte och ödar pengar på bensin till hojen om jag inte skall någonstans? (undantag under semestern i Österrike då jag vill se mig omkring, mera om det längre ner)
Och skall jag någonstans så är det väl antingen snabbaste eller närmaste vägen som är de båda intressanta alternativen? Men i de områden jag rör mig vet jag alternativen i huvudet.

Stora vägar, gärna motorvägar är som jag ser det, de effektivaste och bästa sätten att ta sig till målet, eller hur?
Skulle jag inte ta Autobahn större delen av sträckan genom Tyskland när jag pendlar till och från Österrike, så skulle jag ju behöva slösa pengar på övernattningar, och det skulle fördyra resan en hel del, inte sant? Men för att köra Autobahn genom Tyskland behöver man väl inte en någon karta? Lite grundläggande geografikunskaper från den gamla hederliga grundskolan räcker.

Och när jag på semestern kör omkring för att njuta av de vackra vyerna i Alperna, så tycker jag att det räcker att man tittar lite i papperskartan kvällen före turen, och sen kör jag på minnesbilden i huvudet. Ser jag en väg som verkar intressant så kör jag in på den och hamnar där jag hamnar. I alpdalar innebär det ofta att man efter en stund får vända och köra tillbaka igen, men hur det än är, brukar det finnas vägvisare i vägkorsningarna och då kör man ju efter dem och lokalsinnet. Naturligtvis finns kartan nedpackad i tankväskan, som säkerhetsåtgärd, men normalt sett plockar jag inte upp den medan jag är ute och kör.

Jag har ännu inte känt någon längtan efter en GPS, och jag kan inte hitta något användningsområde för den heller....
Min enda erfarenhet av GPS är att jag sett GPSanvändande hojåkare stå och meka med sina leksaker i trånga alpdalar där många satelliter är skymda, och de har ingen susning om varken var de är eller hur de skall köra. Det ger knappast någon längtan efter en GPS, som jag ser det...
 
Last edited:

Raven

New member
Räcker det inte med solen på ena packväskan på väg bort,å andra på väg hem ?;). Köra vilse betyder hittat ny väg. Gamla klychan om att det är resan som är målet när man kör mc, funkar för mig.
Räven.
 

-ah

New member
GPS är verkligen toppen.
Jag har under senare år kört Europa runt i olika kombinationer, och måste säga att i synnerhet i östra Europa, där jag inte är lika slängd i språken, är det till inte ringa hjälp att sätta ett dagsmål i GPS'en och sedan följa den i princip föreslagna rutten enligt det vägtypsval man gjort. Min åldrade hjärna slipper hålla reda på vägnummer, bynamn och vägkorsningar.
Det går bra att lägga in delpunkter på vägen också, och att göra en avstickare om nån väg ser kul ut är inget problem heller - du leds alltid mot dagsmålet igen, när det passar.
För någon tusenlapp eller två är inte det så tokigt, enligt mitt mått på nöjen. Lägga upp rutter kan man göra i de flesta GPS:ar jag mött, men jag har personligen inget intresse av den funktionen.

Som sagt, användbarheten är individuell. Själv ger jag blanka fan i att kunna dela med mig hopknåpade rutter. Jag vill till en viss vändpunkt inom en viss tidsrymd, och tar gärna den krångliga vägen dit, och antagligen en annan hem.

Däremot använder jag sällan GPSn om jag någon gång skulle köra en liten dagstur. I Sverige hittar man alltid hem.
Solen går som bekant upp i öster och ner i väster. Däremellan ligger norr och söder, och med en klocka på armen är det inte svårare än så.:)
 

aRWe

Member
För den som inte VILL förstå går det inte heller att förklara.:rolleyes:
Själv vill jag förstå och därför kör jag MED GPS.:)
 

badpitt

New member
Räcker det inte med solen på ena packväskan på väg bort,å andra på väg hem ?;). Köra vilse betyder hittat ny väg. Gamla klychan om att det är resan som är målet när man kör mc, funkar för mig.
Räven.

Köra vilse betyder ju nästan alltid att man hamnar på stora tråkiga vägar.
 

OH-

Member
För den som inte VILL förstå går det inte heller att förklara.:rolleyes:
Själv vill jag förstå och därför kör jag MED GPS.:)

Själv är jag en gammal stofil som helt enkelt gillar kartnavigering. Det hindrar inte att jag genom att följa efter förare med GPS helt klart ser fördelar i vissa situationer. Att hitta ut ur franska städer där enda skyltningen är "tout direction" (ursäkta stavningen, franska är inte min grej) och dessa skyltar verkligen pekar åt "alla håll" eller att hitta bed and breakfast på någon obskyr bakgata t ex. Eller att kunna dela med sig av rutter utan att skriva långa road books efter 3 rekognoceringar.

Men när det gäller att FÖRSTÅ, då finns det redan i min begränsade erfarenhet ett par roliga händelser.
- Byn utanför Arras där GPS:en envisades med att välja bakgatan söder om kyrkan istället för D-vägen på norrsidan.
- Närmaste vägen till fort Baumont i Verdun som gick in på en suspekt grusväg (bortvalt i GPS:en) med många korsande stridsvagnsspår och pinsamt nära en grind bevakad av beväpnad militär.
- Små fullständigt absurda utflykter från N-väg (fransk riksväg) in bland hus och gårdar (jag satt alltså på hoj nr 2 och jag bara skrattade).
- För att inte tala om dagen då vi skulle ha "snabbaste rutt" till nåt slagfält i Somme och var på väg att vända när den utpekade gropiga kostigen såg ut att sluta vid en grind.

Garmin med tämligen fräsh karta.
 
Top