Alla svensksålda ST 1300 har varit inkallade för åtgärder.
Lite bussningar utbytta här och var, som jag förstår det.
Själva problemet i sig är svårare att förstå sig på.
En falang ägare avfärdar det hela med att hojen har 'happy feet in dirty air' medans poliser över större delen av världen skyr hojen.
Det enda som de allra flesta verkar kunna enas om är att så länge inte hojen är groteskt fellastad så händer inget dramatiskt under 100 miles/hour.
Är du nöjd med att cruisa i 160 och är nykter medans du lastar så kommer du att ha massa glädje av en Panna.
110 miles/hour sägs vara en tröskelhastighet där vissa exemplar kan börja bära sig illa åt.
Men vad är det som händer?
Som Skye skriver så har det med aerodynamik att göra, och det är helvittes komplext.
Det finns små söta tillbehörsplexiglasbitar att montera kring backspeglarna. Deras tänkta ändamål var att ge förarens händer bättre skydd i regn - men det visar sig att dom påverkar vindkomforten bak hos passageraren mer än det mesta annat.
Den justerbara rutan har stor betydelse för vindströmmarna bakom hojen, själva förarens storlek och körställning påverkar, hojen är känslig för vad för toppbox man använder, hur den är lastad - hur hela hojen är lastad.
Däcktyp, -slitage och -tryck har självklart alltid stor betydelse på alla hojar, men lite extra på Pannan - tillsammans med fjädringskomponenter och -inställning.
Pannan är en intressant enigma som berättar för oss hur ohyggligt komplext det här med att färdas gränslade ett självbalanserande, spårade fordon med 200 blås genom lufthavet där man dessutom försökt bygga in allt: komfort, lastförmåga, körglädje, långfärdsduglighet - ALLT, i en och samma cykel.
Det är tydligt att en och samma pannaindivid uppför sig olika under olika förare, och detta har skapat konflikter mellan ägare och Honda över hela världen;
Ängslig förare som har upplevt det mest hårresande någonsin på en motorcykel lämnar över till auktoriserad verkstad för kontroll.
Hittar ingenting.
Provkör (utan packning)
Can not duplicate
Ägaren får tillbaka sin hoj utan att vara övertygad, provkör - rädd, stel, krampande i styret - "Där! Fy fan, där är det! Hur i helvitte kan dom säga att dom inte känner det! Dom vill bara mörka problemen!"
...och på det viset får problemen sin egen dynamik - hjälpta på traven av internet och diskussionsforum.
Nej, jag säger inte att pannans problem endast är förarelaterade.
Men dom är heller inte resultatet av ett typfel i designen hos tillverkaren.
Somliga förare passar på en Panna. Andra gör det inte.
Det är inte ett okomplicerat köp, men provkör ordentligt om du är sugen.
På precis det sätt du tänkt använda hojen! Med last? Med passagerare?
I dom farter du tänkt köra. Det är om inte annat ett utmärkt sätt för dig att köra avslappad när du väl köpt den...
Här är en bra, svensk sida från en ägare av en ST 1300. Erfarenheter och olika moddar.
http://isfjol.se/mc/st1300mod.html
Lycka till med köpet och berätta gärna hur det slutar.
Hampe