Köpa St1300 -05

ankaon

New member
Går i funderingar på att köpa en St1300 men blir lite tveksam när jag läser om problem med att den vinglar/vobblar. Är det så illa som man påstår på olika sidor på nätet eller gäller det bara om man ligger och kör typ 180 som problemet uppstår?
Dela med er av era erfarenheter....
 

Skye

Kör Mycket!
Nu ska jag börja med att svara att jag aldrig kört en Panna själv. Det verkar dock som en ultimat touring hoj.

Det s.k ormande beteendet känner jag dock igen från den hoj jag själv kör och det har med sidoväskorna och toppbox att göra. Hur man packar och om det är en eller två personer som åker på och givetvis hastighet.

Handlar mycket om aerodynamik som man lätt glömmer, vortex (virvlar).

Finns det en bred front på cykeln som tränger undan luften i fart och hög ruta, bildas virvlar. Dessa sluter då om dina vader och bakom din rygg när du kör och ska sedan då vandra bakåt. Där kommer sidoväskorna och toppboxen som inte direkt aerodynamiskt utformade utan mer som riktiga luftbromsar. Med passagerare med får du inte denna kudde av luft då passagerarens ben och kropp bildar den spoiler som behövs.

Jag märker även tydligt av fenomenet när jag ligger bakom SUV eller minibussar. Bakom dessa blir det ett baksug som får cykeln med mig på att vara i samma höjd och virvlarna skapar en helt annan turbulens som en del vill kalla det. Sedan finns det ju tyngdpunkter och en hel del andra variablar att ha i beräkning. Sitter sidoväskorna lite glappt gör man säkrast i att få de att sitta tight.

Gamla modellen av ST. 1100 var mer strömlinjeformad och väskorna var integrerade in i hojen. Hela den cykeln är som en stor kåpa och det ger både för och nackdelar i utvecklandet av nästa modell där man ville haka på konkurrenterna som Yamaha's FJR
 

Hampe

Skriver massor!
Alla svensksålda ST 1300 har varit inkallade för åtgärder.
Lite bussningar utbytta här och var, som jag förstår det.

Själva problemet i sig är svårare att förstå sig på.

En falang ägare avfärdar det hela med att hojen har 'happy feet in dirty air' medans poliser över större delen av världen skyr hojen.
Det enda som de allra flesta verkar kunna enas om är att så länge inte hojen är groteskt fellastad så händer inget dramatiskt under 100 miles/hour.
Är du nöjd med att cruisa i 160 och är nykter medans du lastar så kommer du att ha massa glädje av en Panna.

110 miles/hour sägs vara en tröskelhastighet där vissa exemplar kan börja bära sig illa åt.
Men vad är det som händer?

Som Skye skriver så har det med aerodynamik att göra, och det är helvittes komplext.
Det finns små söta tillbehörsplexiglasbitar att montera kring backspeglarna. Deras tänkta ändamål var att ge förarens händer bättre skydd i regn - men det visar sig att dom påverkar vindkomforten bak hos passageraren mer än det mesta annat.
Den justerbara rutan har stor betydelse för vindströmmarna bakom hojen, själva förarens storlek och körställning påverkar, hojen är känslig för vad för toppbox man använder, hur den är lastad - hur hela hojen är lastad.
Däcktyp, -slitage och -tryck har självklart alltid stor betydelse på alla hojar, men lite extra på Pannan - tillsammans med fjädringskomponenter och -inställning.

Pannan är en intressant enigma som berättar för oss hur ohyggligt komplext det här med att färdas gränslade ett självbalanserande, spårade fordon med 200 blås genom lufthavet där man dessutom försökt bygga in allt: komfort, lastförmåga, körglädje, långfärdsduglighet - ALLT, i en och samma cykel.
Det är tydligt att en och samma pannaindivid uppför sig olika under olika förare, och detta har skapat konflikter mellan ägare och Honda över hela världen;
Ängslig förare som har upplevt det mest hårresande någonsin på en motorcykel lämnar över till auktoriserad verkstad för kontroll.
Hittar ingenting.
Provkör (utan packning) Can not duplicate

Ägaren får tillbaka sin hoj utan att vara övertygad, provkör - rädd, stel, krampande i styret - "Där! Fy fan, där är det! Hur i helvitte kan dom säga att dom inte känner det! Dom vill bara mörka problemen!"

...och på det viset får problemen sin egen dynamik - hjälpta på traven av internet och diskussionsforum.

Nej, jag säger inte att pannans problem endast är förarelaterade.
Men dom är heller inte resultatet av ett typfel i designen hos tillverkaren.
Somliga förare passar på en Panna. Andra gör det inte.
Det är inte ett okomplicerat köp, men provkör ordentligt om du är sugen.
På precis det sätt du tänkt använda hojen! Med last? Med passagerare?
I dom farter du tänkt köra. Det är om inte annat ett utmärkt sätt för dig att köra avslappad när du väl köpt den...

Här är en bra, svensk sida från en ägare av en ST 1300. Erfarenheter och olika moddar.

http://isfjol.se/mc/st1300mod.html


Lycka till med köpet och berätta gärna hur det slutar.


Hampe
 

V Saarela

New member
ankaon har ju ställt frågan på ett annat forum där jag också svarat.

Jag köpte en ny ST1300 år 2005, en nära vän har också köpt en ny panna nåt år sedan. Dessutom, under tiden jag hade pannan så lärde jag känna dryga 5 andra ägare(3-4 som köpt sina nya och minst lika många som köpt begade) som jag träffade på lite då och då i mina trakter.
Under den perioden så var det väldans diskussion om detta fenomen. Ingen av oss hade problem med vobblingar och ingen av oss lämnade in den för några byten av bussningar.(jo, jag känner till att några reklamerat/bytt bussningar samt att polisen hade väl nån slags åtgärder på sina också)
 

ankaon

New member
Nu är V-strom:n bytt mot en ST 1300 -05. Har inte märkt av att den skulle ha några problem med stabiliteten än, men får väl återkomma i ämnet om det dyker upp problem.
 

Larsan52

New member
Har kört min panna i 6 år (bytt till en VFR1200XD i år). Vobblingsproblemen är egentligen turbulens som tar tag i toppboxen. Inga problem i farter under 150. Har kört i 190 och då blir det lite besvärande.
 

V Saarela

New member
Håller med Larsa.....den hoj som varit mest läskig är nog Deauvillen(700) med alla väskor på. Den stora topboxen tar tag i hela hojen i topfart som ligger strax under 200.

Jag har ju en tendens till att högfartstesta allt jag äger och lite till, även så Pannan.
mcpasse24-2b.jpg


Med den här utrustningen så blev den ju lite fladdrig strax under 200. Dock inte mer fladdrig än nån annan hoj med alla väskor på. Nu är det ju några år sedan, men minns att jag körde den åt två håll i topfart och minns att den gick att toppa cirka 245 på mätaren. Tyckte den gick stabilare i topfart än i lägre hastighet.
 

Hampe

Skriver massor!
Tyckte den gick stabilare i topfart än i lägre hastighet.


Attaboy, Veijo!

Wobble, weave, fishtailing, hagelskurar, köer på autobahn - det är bara namn på faser i ett motorcykelliv,
Håller man stumt tar man sig igenom det jobbiga, och på andra sidan lyser solen som vanligt.



Hampe

Detta meddelande har scannats med Donttrythisathomeunlessyouareatrainedprofessional™ och befunnits säkert.
 

Marie

Banned
Har kört min panna i 6 år (bytt till en VFR1200XD i år). Vobblingsproblemen är egentligen turbulens som tar tag i toppboxen. Inga problem i farter under 150. Har kört i 190 och då blir det lite besvärande.

Inga problem under 150.... ?

Vilken tröst när man valsar av på Autobahn! Den är alltså endast ämnad att köras av väglöss?.....

Enligt min ödmjuka åsikt skall ett fordon - bil eller mc kvittar - vara byggt så att det är helt stabilt åtminstone upp till sin tekniska maxhastighet.
 
Last edited:

Bighoj

New member
Inga problem under 150.... ?

Vilken tröst när man valsar av på Autobahn! Den är alltså endast ämnad att köras av väglöss?.....

Enligt min ödmjuka åsikt skall ett fordon - bil eller mc kvittar - vara byggt så att det är helt stabilt åtminstone upp till sin tekniska maxhastighet.

Vilken otroligt korkad kommentar.
 
Top