Köpa mc privat - for dummies

nir_scorpio

New member
Eftersom SMC-forumet är snudd på vishetens källa så antar jag att vi snart får veta säkert.
Men jag har aldrig lyckats få en överföring till annan bank att ske snabbare än till dagen efter.
Beror kanske när på dagen man försöker eller något annat skumt.
Inom egna banken borde det väl gå direkt.

En överföring mellan banker brukar ske vid ett eller ett par tillfällen under dagen - ofta med undantag för helger. Hur ofta och exakt när skiljer sig mellan banker.

Ett alternativ, om man har någon av de banker som är med i samarbetet, som inte har de begränsningarna är Swish https://www.getswish.se. Om man är över 18 år och förregistrerar mottagarkontot så ska man kunna föra över upp till 150000kr direkt med Swish.

Marie

Banned
Eftersom SMC-forumet är snudd på vishetens källa så antar jag att vi snart får veta säkert.
Men jag har aldrig lyckats få en överföring till annan bank att ske snabbare än till dagen efter.
Beror kanske när på dagen man försöker eller något annat skumt.
Inom egna banken borde det väl gå direkt.

Om jag inte tar fel så går en överföring inom SEB på sekunden, medan en överföring till annan bank måste beställas före kl 13 för att ske samma bankdag. Och det GÅR att stoppa överföring till annan bank en stund efter att den beordrats och godkänts. Gör man den efter kl 13 så kan man stoppa den ända fram till kl 23....
Visserligen inte alltid automatiskt över nätet, men väl genom att ringa bankens telefonkontor.....

Alltså är inget i hamn förrän säljaren ser pengarna på sitt eget konto....
De som är ohederliga vet detta MYCKET väl....

Cyborg

New member
@Cyborg
6. Själv tycker jag att ett köpekontrakt är rätt viktigt. Det verkar ju även vara smc:s åsikt att det är viktigt efter att ha tittat i deras guide. Visst man kan väl hävda att man hade ett oralt kontrakt, men det är ju himla meckigt om det skulle bli något strul. Se svar på punkt 8 om säljaren.
7. Ja de flesta. Tråkigt för mig dock som måste ta semester och boka flygbiljetter för att ta mig någonstans där jag kan köpa en hoj, för att sedan upptäcka att säljaren slarvat bort pappret och ska beställa en ny. Det tar ju ändå lite tid att skaffa en sådan och det är himla tråkigt att bränna några tusen i flygbiljett samt en semesterdag för att man var lite för lat för att kolla. Kan däremot skriva till lite annat vettigt att kolla upp som du skrev, är ju bra när man ändå har säljaren på luren.
8. Om säljarens namn inte stämmer med det du fick från punkt 5 så är personen inte berättigad att sälja fordonet, är pappa päron ägaren så måste han skriva på vid försäljningen annars är det inget giltigt köp. Undantaget om man skrivit något kontrakt eller dylikt som låter hans son sälja hans hoj åt honom, men så duktiga lär de inte vara. Se TMax500's svar och mitt eget till honom angående provkörning, en smart säljare ger inte bara ut nycklarna sådär.
11. Fränt! Jag har aldrig tittat på ett registreringsbevis så jag hade ingen aning om detta. Ska dock skriva att man ska ha ett frimärke då.

6. Det är priset, förväntningarna och skicket som avgör hur avancerat kvittot bör vara, inte enbart varan. Sedan ska du tillsammans med säljaren utforma kvittot, inte själv börja skriva det innan!
Exempel: Om du köper en risig Hayabusa av 2011 årsmodell och betalar 10.000 kronor för den och i kvittot står det att den fungerar, är i trafiksäkert skick, motorn är renoverad m.m., och hojen brakar ihop så fort du kommer hem, kommer du få svårt i en juridisk process att vinna då priset och skicket bör ha sänt en signal att den inte är i det skick som utlovas.

7. Om detta ska vara en guide för dummies så kanske det är bättre att utgå ifrån gemene man som bor på mer lättillgängliga ställen. Det är ytterst ovanligt att ägarna saknar det korrekta ägarbeviset.

8. Du kommer mötas av förvåningar när du kräver folk på fullmakter. Det vanliga är att någon inom familjen säljer fordonet åt en annan familjemedlem. Oftast är ägarpappret redan underskrivet av den verkliga ägaren eller att man pratat med den verkliga ägaren över telefon. Vid oklarheter, fråga i telefon hur ni löser detta! Att enbart stirra sig blind på ägarens uppgifter och legitimation vid köpet samt kräva en fullmakt kommer hindrar dig mer än vad det gör nytta.

I och med att du aldrig kollat på ett ägarbevis innan tyder det på att du har skrivit efter den teoretiska verkligheten, saken är den att teori och den "verkliga" verkligheten behöver inte se likadana ut.