@Cyborg
6. Själv tycker jag att ett köpekontrakt är rätt viktigt. Det verkar ju även vara smc:s åsikt att det är viktigt efter att ha tittat i deras guide. Visst man kan väl hävda att man hade ett oralt kontrakt, men det är ju himla meckigt om det skulle bli något strul. Se svar på punkt 8 om säljaren.
7. Ja de flesta. Tråkigt för mig dock som måste ta semester och boka flygbiljetter för att ta mig någonstans där jag kan köpa en hoj, för att sedan upptäcka att säljaren slarvat bort pappret och ska beställa en ny. Det tar ju ändå lite tid att skaffa en sådan och det är himla tråkigt att bränna några tusen i flygbiljett samt en semesterdag för att man var lite för lat för att kolla. Kan däremot skriva till lite annat vettigt att kolla upp som du skrev, är ju bra när man ändå har säljaren på luren.
8. Om säljarens namn inte stämmer med det du fick från punkt 5 så är personen inte berättigad att sälja fordonet, är pappa päron ägaren så måste han skriva på vid försäljningen annars är det inget giltigt köp. Undantaget om man skrivit något kontrakt eller dylikt som låter hans son sälja hans hoj åt honom, men så duktiga lär de inte vara. Se TMax500's svar och mitt eget till honom angående provkörning, en smart säljare ger inte bara ut nycklarna sådär.
11. Fränt! Jag har aldrig tittat på ett registreringsbevis så jag hade ingen aning om detta. Ska dock skriva att man ska ha ett frimärke då.
6. Det är priset, förväntningarna och skicket som avgör hur avancerat kvittot bör vara, inte enbart varan. Sedan ska du tillsammans med säljaren utforma kvittot, inte själv börja skriva det innan!
Exempel: Om du köper en risig Hayabusa av 2011 årsmodell och betalar 10.000 kronor för den och i kvittot står det att den fungerar, är i trafiksäkert skick, motorn är renoverad m.m., och hojen brakar ihop så fort du kommer hem, kommer du få svårt i en juridisk process att vinna då priset och skicket bör ha sänt en signal att den inte är i det skick som utlovas.
7. Om detta ska vara en guide för dummies så kanske det är bättre att utgå ifrån gemene man som bor på mer lättillgängliga ställen. Det är ytterst ovanligt att ägarna saknar det korrekta ägarbeviset.
8. Du kommer mötas av förvåningar när du kräver folk på fullmakter. Det vanliga är att någon inom familjen säljer fordonet åt en annan familjemedlem. Oftast är ägarpappret redan underskrivet av den verkliga ägaren eller att man pratat med den verkliga ägaren över telefon. Vid oklarheter, fråga i telefon hur ni löser detta! Att enbart stirra sig blind på ägarens uppgifter och legitimation vid köpet samt kräva en fullmakt kommer hindrar dig mer än vad det gör nytta.
I och med att du aldrig kollat på ett ägarbevis innan tyder det på att du har skrivit efter den teoretiska verkligheten, saken är den att teori och den "verkliga" verkligheten behöver inte se likadana ut.