Hej alla glada.
Det är dags för mig att köpa min första motorcykel. Efter att ha försökt hitta den modell jag är ute efter hos handlare så hag jag insett att jag blir tvungen att köpa privat istället. Egentligen hade jag föredragit en handlare då det känns tryggare och enklare, att det kostar mer stör mig inte nämnvärt, men nog om detta. Vad jag behöver är en bra guide för vad som skall göras samt när det skall göras. Efter att ha tittat i infobladet "A4 köpa mc privat" så står jag inför ett problem, mycket av det som står där är rätt generella uppgifter och väldigt lite detaljer. Därför tänkte jag försöka skriva ihop en punktlista som i princip är "köpa mc privat - for dummies". Listan kommer dock hoppa över två steg, nämligen att finansiera köpet (om man behöver ta lån eller dylikt) samt säkerhetskontrollen av MC:n då detta inte har så mycket med själva byråkratin att göra.
Har ni tips, förslag på förbättringar eller annat hör gärna av er i tråden.
Punkt 4 är... krånglig... funderar på om jag ska hoppa över belånade fordon helt.
Det är dags för mig att köpa min första motorcykel. Efter att ha försökt hitta den modell jag är ute efter hos handlare så hag jag insett att jag blir tvungen att köpa privat istället. Egentligen hade jag föredragit en handlare då det känns tryggare och enklare, att det kostar mer stör mig inte nämnvärt, men nog om detta. Vad jag behöver är en bra guide för vad som skall göras samt när det skall göras. Efter att ha tittat i infobladet "A4 köpa mc privat" så står jag inför ett problem, mycket av det som står där är rätt generella uppgifter och väldigt lite detaljer. Därför tänkte jag försöka skriva ihop en punktlista som i princip är "köpa mc privat - for dummies". Listan kommer dock hoppa över två steg, nämligen att finansiera köpet (om man behöver ta lån eller dylikt) samt säkerhetskontrollen av MC:n då detta inte har så mycket med själva byråkratin att göra.
Har ni tips, förslag på förbättringar eller annat hör gärna av er i tråden.
Punkt 4 är... krånglig... funderar på om jag ska hoppa över belånade fordon helt.
- Ta reda på registreringsnummer. Ja det låter kanske självklart; tyvärr syns detta ej i många annonser och det skrivs sällan ut. Den enda lösningen på problemet är att kontakta annonsören. (Tips till er som säljer, skriv registreringsnummer i annonstexten! Det blir betydligt enklare för köparen.)
- Dags att se om du har råd med försäkring. Läs igenom vad försäkringarna täcker och vad de kostar och jämför några olika försäkringsbolag. Några exempel är: De försäkringsbolagen du redan har försäkringar hos (e.g. hemförsäkringen), märkesförsäkring för den aktuella mc:n, bilsport & mc.
<Någon som har något bra förslag på någon jämförelsetjänst som faktiskt fungerar och gör det den ska? provade mcforsakring.nu men den fungerar inte.> - Kolla om det finns något lån kopplat till mc:n. Gör detta genom att surfa in på Fråga På Annat Fordon och mata in registreringsnummer och captchan och klicka fortsätt. Under rubriken "Fordonsidentifikation" finns en punkt som heter "Upplysningar". Finns det ett lån på motorcykeln står det "kredit" där, gå isåfall vidare till punkt 4; står där ingenting finns det inget lån på fordonet, i detta fall kan du hoppa direkt till punkt 5.
- hjääälp...
- Ta reda på vem som äger fordonet. Ring 0771-141516 och lyd instruktionerna, du vill ha fram ägaruppgifter/vem som äger fordonet. Du kan även skicka ett sms med registreringsnummer till 72503 (OBS! Kostnad 3kr + operatörens kostnad för ditt sms.).
- Ladda ner och skriv ut konsumentverkets köpekontrakt för privatköp. Fyll i så mycket av uppgifterna som du känner till, t.ex. registreringsnummer och säljarens namn.
- Hör av dig till säljaren och visa ditt intresse. Kontrollera att mc:n inte blivit såld ännu och att säljaren har det senast utfärdade registreringsbeviset till hands. Bestäm en tid för att göra köpet samt hur betalningen skall ske. Kolla även vad säljarens attityd är mot att låta dig köra en sväng med mc:n (se till att den är påställd och försäkrad om du skall provköra den).
--Hos säljaren--
- Kontrollera legitimationen på säljaren och att detta stämmer överens med uppgifterna du fick i punkt 5, fyll i resten av köpekontraktet från punkt 6.
- Kontrollera att mc:n är i det skick som annonsen utlovar.
- Skriv på kontrakt, fyll i registeringsbeviset om att ägaren bytts och för över pengarna på överenskommet sätt.
- Säljare och köpare bör tillsammans posta registreringsbeviset omedelbart efter köpet, det skall skickas till "Transportstyrelsen, 701 81 ÖREBRO".
- Teckna försäkringen du kom fram till var bäst i punkt 2.
--Färdig-- - Njut av din nya fina båge!