Köpa mc privat - for dummies

Malice

New member
Hej alla glada.

Det är dags för mig att köpa min första motorcykel. Efter att ha försökt hitta den modell jag är ute efter hos handlare så hag jag insett att jag blir tvungen att köpa privat istället. Egentligen hade jag föredragit en handlare då det känns tryggare och enklare, att det kostar mer stör mig inte nämnvärt, men nog om detta. Vad jag behöver är en bra guide för vad som skall göras samt när det skall göras. Efter att ha tittat i infobladet "A4 köpa mc privat" så står jag inför ett problem, mycket av det som står där är rätt generella uppgifter och väldigt lite detaljer. Därför tänkte jag försöka skriva ihop en punktlista som i princip är "köpa mc privat - for dummies". Listan kommer dock hoppa över två steg, nämligen att finansiera köpet (om man behöver ta lån eller dylikt) samt säkerhetskontrollen av MC:n då detta inte har så mycket med själva byråkratin att göra.

Har ni tips, förslag på förbättringar eller annat hör gärna av er i tråden.
Punkt 4 är... krånglig... funderar på om jag ska hoppa över belånade fordon helt.

1. Ta reda på registreringsnummer. Ja det låter kanske självklart; tyvärr syns detta ej i många annonser och det skrivs sällan ut. Den enda lösningen på problemet är att kontakta annonsören. (Tips till er som säljer, skriv registreringsnummer i annonstexten! Det blir betydligt enklare för köparen.)
  2. Dags att se om du har råd med försäkring. Läs igenom vad försäkringarna täcker och vad de kostar och jämför några olika försäkringsbolag. Några exempel är: De försäkringsbolagen du redan har försäkringar hos (e.g. hemförsäkringen), märkesförsäkring för den aktuella mc:n, bilsport & mc.
    <Någon som har något bra förslag på någon jämförelsetjänst som faktiskt fungerar och gör det den ska? provade mcforsakring.nu men den fungerar inte.>
  3. Kolla om det finns något lån kopplat till mc:n. Gör detta genom att surfa in på Fråga På Annat Fordon och mata in registreringsnummer och captchan och klicka fortsätt. Under rubriken "Fordonsidentifikation" finns en punkt som heter "Upplysningar". Finns det ett lån på motorcykeln står det "kredit" där, gå isåfall vidare till punkt 4; står där ingenting finns det inget lån på fordonet, i detta fall kan du hoppa direkt till punkt 5.
  4. hjääälp...
  5. Ta reda på vem som äger fordonet. Ring 0771-141516 och lyd instruktionerna, du vill ha fram ägaruppgifter/vem som äger fordonet. Du kan även skicka ett sms med registreringsnummer till 72503 (OBS! Kostnad 3kr + operatörens kostnad för ditt sms.).
  6. Ladda ner och skriv ut konsumentverkets köpekontrakt för privatköp. Fyll i så mycket av uppgifterna som du känner till, t.ex. registreringsnummer och säljarens namn.
  7. Hör av dig till säljaren och visa ditt intresse. Kontrollera att mc:n inte blivit såld ännu och att säljaren har det senast utfärdade registreringsbeviset till hands. Bestäm en tid för att göra köpet samt hur betalningen skall ske. Kolla även vad säljarens attityd är mot att låta dig köra en sväng med mc:n (se till att den är påställd och försäkrad om du skall provköra den).

--Hos säljaren--
  8. Kontrollera legitimationen på säljaren och att detta stämmer överens med uppgifterna du fick i punkt 5, fyll i resten av köpekontraktet från punkt 6.
  9. Kontrollera att mc:n är i det skick som annonsen utlovar.
  10. Skriv på kontrakt, fyll i registeringsbeviset om att ägaren bytts och för över pengarna på överenskommet sätt.
  11. Säljare och köpare bör tillsammans posta registreringsbeviset omedelbart efter köpet, det skall skickas till "Transportstyrelsen, 701 81 ÖREBRO".
  12. Teckna försäkringen du kom fram till var bäst i punkt 2.

--Färdig--
  13. Njut av din nya fina båge!

Cyborg

New member
Skoj med en checklista men du har några fel här och var:

6. Köpekontraktet är inte livsviktigt, går lika bra att skriva sitt eget eller strunta helt i kvitto. Skriver man ändå ut det är det bättre att fylla i uppgifterna på plats, kan bli lite knivigt om du skriver i uppgifter som inte stämmer med ägaren.

7. De flesta har det senaste utfärdade registreringsbeviset så denna fråga är onödig. Dock kan man alltid fråga om man kan göra ägarbytet direkt utan bekymmer om man oroar sig över det. Här ska man egentligen fråga en drös saker, man kan även passa på att fråga lite om saker som står i annonsen, på så sätt har man något att gå efter när man väl kollar på hojen, man prövar säljarens sanningshalt. Säger ägaren i telefon att hojen är i kanon skick, all el fungerar och den är lättstartad och du kommre dit och märker att inget stämmer, då vet du att säljaren inte är så värst ärlig.

8. Det är inte säkert att säljaren står för hojen, många yngre skriver sina hojar på sina föräldrar för att få lägre försäkringskostnader eller så är det någon som säljare hojen åt någon annan. Man ska i regel undvika hojar man inte får provköra. Det finns egentligen ingen vettig anledning att inte få provköra en hoj om den nu är utlovad att fungera och dylikt. Se till att testa hojen ordentligt!

11. Man behöver varken kuvert eller ens skriva postadressen, den finns redan på ägarpappret där man gör ägarbytet, det enda man däremot behöver är ett frimärke.

gundj

New member
Trafikverket har en app där man lätt genomför ägarbytet i realtid.
Jag har använt den när jag sålt fordon, och jag tror man kan använda den när man köper också.
Man behöver bara läsa in QR-koden och så fylla i uppgifter på nya ägaren.

Jag tycker du har helt utelämnat det viktiga momentet undersökning av motorcykeln.
Hur är oljan, hur är drivpaket, bromsar, styrlager, gaffeltätningar, allmänt intryck, lås och nycklar, ev kylarvätska, batteri mm.
Om man köper en hoj för att ge sig ut och köra så fort som möjligt så vill man slippa upptäcka dåliga styrlager t ex när man kommer hem.
Det ger ju en bild av hur välskött hojen varit också.
Kolla servicedokument, gamla besiktningspapper, reservdelskvitton, mm.
Många hojar säljs som "nyservade" då skall det finnas någon dokumentation, annars är dom inte det.

TMax500

Member
[*]Ta reda på registreringsnummer. Ja det låter kanske självklart; tyvärr syns detta ej i många annonser och det skrivs sällan ut. Den enda lösningen på problemet är att kontakta annonsören. (Tips till er som säljer, skriv registreringsnummer i annonstexten! Det blir betydligt enklare för köparen.)....

....Kolla även vad säljarens attityd är mot att låta dig köra en sväng med mc:n (se till att den är påställd och försäkrad om du skall provköra den).

Ett par kommentarer ur säljarens perspektiv:
Skriv inte ut registreringsnummer om du t ex har en attraktiv hoj och bor på en villadress. Skriv inte heller ut ditt namn eller telefonnummer i klartext. Det blir en öppen inbjudan till tjuvarna. "Här finns en fin hoj i garaget. Bara att sno."

Har viss erfarenhet av just detta. Min granne har ett ovanligt efternamn. Några dagar efter hans blocket-annons var det inbrott i garaget och hojen stals. Knappt ett år senare kom de tillbaka och snodde den nya hojen. De hade ju lärt sig att det var ett bra ställe dit man kunde återkomma och göra nya "fynd". Så var gärna lite extra försiktig i din annonsering!

Provkörning: har du lämnat ut nycklarna till någon som sedan stjäl den så räknas det inte som stöld, efter vad jag har förstått. Du har ju själv gett ut nycklarna. De har inte stulits... Det är självklart inte lagligen tillåtet att bara sticka iväg. Men stöld är det inte, rent tekniskt, så du kan få problem med försäkringsbolaget. Samtidigt så måste man ju provköra. Svår avvägning!

Chopperbyggarn

New member
Trafikverket har en app där man lätt genomför ägarbytet i realtid.

Detta låter bra! Går det att göra ägarbyte även med vanlig dator/internet?

Betalning direkt på plats fungerar bra om man har med sig dosan och dator finns tillgänglig. Kan man göra banköverföring även med telefon?

Betalning och ägarbyte på plats är något som jag ser som viktigt för att slippa eventuellt krångel i efterhand samt för att kunna göra "en snabb affär" , detta oavsett om jag är köpare eller säljare.

Anders.J

Malice

New member
Kul med många svar!

@Bansaie
Jag läste på lite om utlåning/provkörning och från säljarens sida är det kört om man ger ut nycklarna och någon stjäl hojen, oavsett om man kollat leg/körkort o.s.v. Därför kan folk vara skeptiska till detta. Dock fick jag höra att det fungerar bättre om man bestämmer en fast rutt som köparen skall köra och följer efter i t.ex. en bil. Fick reda på detta igår efter jag skrivit och tänkte knappa ner det någonstans. Det kan vara ett bra sätt att övertala säljaren att tillåta den där provturen. Annars var ett annat förslag att man för över pengarna för köpet innan provturen, men det känns ju väldigt konstigt om man skulle ångra sig då man hört att motorn låter som en rostig gräsklippare.

@gundj
Trafikverkets app är ett bra tips! Kräver dock att man har en android/ios-telefon samt att både köpare och säljare har giltiga körkort (enligt dem själva). Dessutom kan man inte välja datum för ägarbytet, det sker när man knappat in infon i appen helt enkelt.
Just undersökningen av mc:n är viktig, det håller jag med om. Men det är så pass stort att det skulle kunna bli en helt egen guide. Dessutom är det inget som krävs för att utföra köpet, även om det är rätt dumt att inte göra det. ;)

@TMax500
Ajdå, tråkigt för din granne! Kan kanske finnas en poäng där, dock tråkigt då det krävs för att kunna gå vidare med sitt köp och för mig är det jobbigt att behöva ringa/maila bara för att komma vidare och se om man är intresserad. Det är stor risk att jag helt sonika struntar i annonser där detta ej finns utskrivet. Men jag kanske ska ta bort det helt ur min guide, har ju egentligen inget med köpet att göra hur annonsen ser ut.

@Cyborg
6. Själv tycker jag att ett köpekontrakt är rätt viktigt. Det verkar ju även vara smc:s åsikt att det är viktigt efter att ha tittat i deras guide. Visst man kan väl hävda att man hade ett oralt kontrakt, men det är ju himla meckigt om det skulle bli något strul. Se svar på punkt 8 om säljaren.
7. Ja de flesta. Tråkigt för mig dock som måste ta semester och boka flygbiljetter för att ta mig någonstans där jag kan köpa en hoj, för att sedan upptäcka att säljaren slarvat bort pappret och ska beställa en ny. Det tar ju ändå lite tid att skaffa en sådan och det är himla tråkigt att bränna några tusen i flygbiljett samt en semesterdag för att man var lite för lat för att kolla. Kan däremot skriva till lite annat vettigt att kolla upp som du skrev, är ju bra när man ändå har säljaren på luren.
8. Om säljarens namn inte stämmer med det du fick från punkt 5 så är personen inte berättigad att sälja fordonet, är pappa päron ägaren så måste han skriva på vid försäljningen annars är det inget giltigt köp. Undantaget om man skrivit något kontrakt eller dylikt som låter hans son sälja hans hoj åt honom, men så duktiga lär de inte vara. Se TMax500's svar och mitt eget till honom angående provkörning, en smart säljare ger inte bara ut nycklarna sådär.
11. Fränt! Jag har aldrig tittat på ett registreringsbevis så jag hade ingen aning om detta. Ska dock skriva att man ska ha ett frimärke då.

Alkmar

New member
Kan också vara värt att tänka på:
Från 1/7 i år kommer P-böter och skatter att följa fordonet, och inte den juridiske ägaren.

Chopperbyggarn

New member
Köpa hoj privat på distans?

Låt oss säga att jag hittar en hoj på privat annons som finns i Norrland och jag vet att jag vill köpa den osedd "snabb affär" och vill få den skickad till mig med lastbil:

Hur löser jag detta med betalningen och ägarbytet på ett säkert sätt?

Omvänt, om jag ska sälja en hoj och skicka den till köparen?

(finns hoj butiker i Norrland som säjer hojar till södra Sverige på detta viset).

Anders.J

JoHu

New member
8. Om säljarens namn inte stämmer med det du fick från punkt 5 så är personen inte berättigad att sälja fordonet, är pappa päron ägaren så måste han skriva på vid försäljningen annars är det inget giltigt köp. Undantaget om man skrivit något kontrakt eller dylikt som låter hans son sälja hans hoj åt honom, men så duktiga lär de inte vara. Se TMax500's svar och mitt eget till honom angående provkörning, en smart säljare ger inte bara ut nycklarna sådär.

Ägaren har kanske kastat in handuken och gått till sälla jaktmarker och då kan ju vara dödsboet, godman eller eller annan person som säljer fordonet, man ska undersöka att person har fullmakt att sälja fordonet.

Malice

New member
Ägaren har kanske kastat in handuken och gått till sälla jaktmarker och då kan ju vara dödsboet, godman eller eller annan person som säljer fordonet, man ska undersöka att person har fullmakt att sälja fordonet.

Detta känns dock som ett rätt rejält undantagsfall, men visst kan det vara så. Ifall det inte är ägaren som står där och säljer så skall personen ha en fullmakt som tillåter försäljningen. Detta lär man väl däremot få reda på när man ringer och pratar med säljaren (punkt 7) så att man inte får sig en överraskning senare.

Malice

New member
Kan också vara värt att tänka på:
Från 1/7 i år kommer P-böter och skatter att följa fordonet, och inte den juridiske ägaren.

Ooh, detta ökar ju min motivation att köpa hoj innan dess.
Finns det något smidigt sätt att kolla upp sådant för blivande hojköpare? Det vill säga om det finns p-böter eller dylikt på mc:n.

nir_scorpio

New member
Detta låter bra! Går det att göra ägarbyte även med vanlig dator/internet?

Nej. Man skickar antingen in registreringsbeviset eller använder "appen" som finns för både Android och iOS. Se https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Agarbyte/

Betalning direkt på plats fungerar bra om man har med sig dosan och dator finns tillgänglig. Kan man göra banköverföring även med telefon?

Det beror nog lite på vilken bank man har. För min del kan jag göra överföringar till andra konton via telefon men om det inte är ett av mina egna konton i banken så måste jag först gå in via datorn för att lägga till mottagarkontot. Dessutom finns det (dagliga) beloppsgränser både för överföringar och betalningar oavsett om de görs via datorn eller telefonen. Om man vill eller måste överföra mer än vad beloppsgränsen tillåter vid ett och samma tillfälle så måste man ta sig till ett bankkontor och göra överföringen där.

När jag sålde min förra hoj så gjorde köparen en banköverföring via sin iPad då köpesumman låg under beloppsgränserna.

gundj

New member
Jag tror, observera "tror" att jag faktiskt kan ångra en gjord överföring från mitt bankkonto.
I alla fall innan den gått iväg, dvs i normalfallet under nästkommande natt.
Det betyder att jag teoretiskt skulle kunna köpa en hoj, föra över pengarna och sedan stanna på vägen hem och backa överföringen.

Någon som vet säkert?

Chopperbyggarn

New member
De två senaste gångerna jag köpte hoj så hade jag med mig dosan och förde över pengarna direkt via säljarens dator. I ena fallet så hade säljaren samma bank och kunde se överföringen direkt på sitt konto.

Går det att se banköverföringar direkt om det är olika banker?

Kan väl ändå inte gå att ta tillbaks överföringen när de registrerats på säljarens konto?

Innan dess var det kontanter vilket jag tyckte var enkelt och smidigt.

Anders.J

Triumph int

New member
Gör upp affären på din bank

Säljaren ser överföringen

Skriv sedan under ägarbytet och ge lappen till banken

Åk hem

gundj

New member
De två senaste gångerna jag köpte hoj så hade jag med mig dosan och förde över pengarna direkt via säljarens dator. I ena fallet så hade säljaren samma bank och kunde se överföringen direkt på sitt konto.

Går det att se banköverföringar direkt om det är olika banker?

Kan väl ändå inte gå att ta tillbaks överföringen när de registrerats på säljarens konto?

Innan dess var det kontanter vilket jag tyckte var enkelt och smidigt.

Anders.J

Eftersom SMC-forumet är snudd på vishetens källa så antar jag att vi snart får veta säkert.
Men jag har aldrig lyckats få en överföring till annan bank att ske snabbare än till dagen efter.
Beror kanske när på dagen man försöker eller något annat skumt.
Inom egna banken borde det väl gå direkt.

Pricken

New member
Tänk på att inte låta en potentiell köpare skanna ditt registreringsbevis med appen innan affären är i lås och pengar bytt ägare. Denne tillskansar sig då full kontroll över ditt fordons registreringsbevis, det är i princip samma sak som att lämna över det fysiska registreringsbeviset. Appen är grym men bör användas med förnuft.

nir_scorpio

New member
Tänk på att inte låta en potentiell köpare skanna ditt registreringsbevis med appen innan affären är i lås och pengar bytt ägare. Denne tillskansar sig då full kontroll över ditt fordons registreringsbevis

Det borde inte gå då man också måste skanna körkorten från både köparen och säljaren (dvs, den som står som ägare på registreringsbeviset) innan det är klart.