Köpa hoj eller inte?

Olof

New member
Hej!

Hade maximal otur i höst, i slutet av veckan på jobbet i skövde(bor annars i stockholm) så blev min plånbok samt pass inlåsta i ett fordon på jobbet och min uppkörning blev inte av, trots fotokopior av pass, körkort, ett nyss utgånget gammalt pass samt diverse andra kort så var inte det tillräckligt för VV-killen, men nu har jag äntligen fått kortet!!
Woohoo!
Klarade uppkörningen för 6 timmar sen! Jag har även under vintern hunnit köpa en Honda XBR 500( svart, från 1985) och imorgon kommer jag åt garaget där min nya kärlek står!
Har laddat batteriet hemma men är lite orolig att det är något som ska strula. Vad brukar strula efter att hojen har stått under vintern? Önska mig en härlig åktur och gott väder till imorgon och ge mig varningar på saker som kan strula. Har lyckats hitta en instruktionsbok till den iallafall.

Woohoo!
 

Zopilote

New member
Grattis, grattis!
Det skall väl bli helt ok väder i morgon, om du inte bor alltför långt norr om mitten av vårt avlånga land.
XBR:en är nog en helt ok instegshoj, med lite egen karaktär.
Är oljan & filtret bytt innan avställningen? Annars är det läge att göra det så snart som möjligt. Gör även körskolans säkerhetskontroll innan du gasar iväg första gången. Kolla även lufttrycket i däcken före avfärd.
Tänk på att det fortfarande kan ligga grus här och var på vägarna, och ha en underbar premiärtur :)
 

Olof

New member
Fick tillgång till hojen ikväll istället! Självklart hade jag slarvat bort skruvar och muttrar för att fästa batterier, men fick improvisera lite med det. Den gick igång på direkten, helt underbart! Älskar ljudet om man jämför med suzukin(GSX) jag körde på skolan. Men XBRen verkar hellre vilja ligga på 2-3an där Suzukin vill vara på 3-4? Sen blev motorn väldigt varm ganska fort, behöver man oroa sig för att den blir överhettad? Kanske kör jag på för höga varvtal? Men fan vad underbart att ha tagit kortet och få åka ut och köra! I stan känns det så nice när man ligger bredvid en bil vid rödljus och sen vid grönt är 40 meter fram innan han har hunnit få upp farten. Måste hitta nåt schysst ställe där man kan öva manövrering och krypkörning och sånt igen, vill bli supersäker med min nya, första hoj, tips på ställen någon?

Edit:
Just ja: Hur är enklaste sättet att ta med sig en extra hjälm? Räcker det med att knäppa fast den i knäppningen bak på "packethållarräcket"?
 
Last edited:

Zopilote

New member
Fick tillgång till hojen ikväll istället! Självklart hade jag slarvat bort skruvar och muttrar för att fästa batterier, men fick improvisera lite med det. Den gick igång på direkten, helt underbart! Älskar ljudet om man jämför med suzukin(GSX) jag körde på skolan. Men XBRen verkar hellre vilja ligga på 2-3an där Suzukin vill vara på 3-4? Sen blev motorn väldigt varm ganska fort, behöver man oroa sig för att den blir överhettad? Kanske kör jag på för höga varvtal? Men fan vad underbart att ha tagit kortet och få åka ut och köra! I stan känns det så nice när man ligger bredvid en bil vid rödljus och sen vid grönt är 40 meter fram innan han har hunnit få upp farten. Måste hitta nåt schysst ställe där man kan öva manövrering och krypkörning och sånt igen, vill bli supersäker med min nya, första hoj, tips på ställen någon?

Edit:
Just ja: Hur är enklaste sättet att ta med sig en extra hjälm? Räcker det med att knäppa fast den i knäppningen bak på "packethållarräcket"?

XBR:en är väl en luftkyld enstånka om jag inte minns helt fel? Luftkylda motorer kan bli ganska varma utan att det är onormalt. Prova att spotta på generatorkåpan. Fräser det, är det dags att antingen öka farten för bättre kylning eller att stanna och låta motorn svalna lite.
www.louis.de säljer bra oljetempmätare som man monterar istället för oljepåfyllningslocket.
Se till att du har en bra helsyntetolja i motorn. Helt ok oljor är t.ex. Q8 SBK Racing eller Biltemas helsyntetiska MC-olja (racingoljan).

Angående att ta med sig extrahjälm, skulle jag rekommendera att köpa ett litet elastiskt lastnät på t.ex. Jula eller Biltema, och spänna fast hjälmen med det på passagerarplatsen.

Bra övningsplatser brukar vara stormarknadernas parkeringsplatser efter stängningsdags, om du inte har någon av körskolornas övningsbanor i närheten.

ha en trevlig hojsommar!
 

PerJohan

New member
Härligt! Ett stort grattis och hoppas du får mycket nöje med din första alldeles egen hoj! Körde min första säsong (2006) på en Kawasaki Z500 från -81 och det gick alldeles utmärkt. Den är till salu för övrigt, nån som är sugen? ;) (hmm.. luktar trådkapning, förlåt)

Kör lugnt, tänk som sagt på att det kan finnas grus, eller så kan bönderna dra upp dynga från åkrarna på vägen den här årstiden.. :)
 
Top