Köpa hoj eller inte?

Olof

New member
Jag är på väg att ta kortet i Sommar och är självklart sjukt sugen på att köpa en egen MC. Hade tänkt mig en enklare hoj för cirka 15k, som har billig försäkring och skatt. Men några frågetecken har jag:

1: Jag bor i Stockholm och hyran för en garageplatsär inte något jag har råd med, var har man rätt att parkera MC'n om man bor i innerstaden? Kan jag kedja fast den vid nån stolpe bara, eller kan det leda till att den blir bortbogserad eller misshandlad? Vart kan man ha cykeln stående till vardags utan att det kostar skjortan?

2: Mina föräldrar har ett sommarställe där jag hade tänkt vinterförvara hojen, det är inte uppvärmt på sommaren men iallafall mindre blött och kallt, räcker det som förvaring till hojen?

3: Om jag köper en hoj för cirka 15, som är i BRA skick måste man räkna med mycket reparationer och fix? Jag har fått uppfattningen att dom är rätt rejäla och så. Vågar man åka på en lite längre resa med en så?

4: Efter 3-4 år, om jag sköter den bra, kommer värdet ha minskat brutalt ändå eller kan jag räkna med att få iallafall 50%-75% av priset?

Jag hajar att det är svårt att svara på frågor om en motorcykel vars enda beskrivning bara är "att den ska kosta runt 15k", men generellt, alla gissningar och tips är välkommna!

Edit:

Exempel på sånt jag är sugen på:

http://www.blocket.se/vi/11484674.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12100730.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12095566.htm?ca=11_s
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är klart att du ska köpa hoj!
Gratis mc-Parkeringar i Stockholm hittar du här: http://www.trafiken.nu/Sthlm/parkering/index.php
Saknas mc-parkering kan du kontakta Stockholms stad och påpeka behovet. Att kedja fast hojen i fast föremål är givetvis bra för att förebygga stöld.
VInterförvaring Har haft hojen i kall lada de senaste 11 åren. Fungerar utmärkt. Det finns mängder av tips för åtgärder inför och efter vinterförvaring på olika hemsidor.
Dina övriga frågor kan säkert besvaras bättre än av mig av andra kloka medlemmar på forumet.
 

Katarina

Helt okej
Om du ska titta på en äldre hoj kan det vara bra att ta med nån som kör hoj mycket och vet hur den ska kännas. Denne kan då kolla så drev, kuggar, kedja, däck, lager och dämpning med mera är i bra skick etc. Det är nog inte så roligt att köpa en hoj och framgaffeln läcker olja eller att den inte går i spår. Ställ höga krav och var nitisk för det gäller din egen säkerhet på vägarna (och andras med för den delen).

Hoppas du hittar en bra hoj för en hyfsad peng. Lycka till! :)
 

Jåke

New member
Jag är på väg att ta kortet i Sommar och är självklart sjukt sugen på att köpa en egen MC. Hade tänkt mig en enklare hoj för cirka 15k, som har billig försäkring och skatt. Men några frågetecken har jag:

3: Om jag köper en hoj för cirka 15, som är i BRA skick måste man räkna med mycket reparationer och fix? Jag har fått uppfattningen att dom är rätt rejäla och så. Vågar man åka på en lite längre resa med en så?

4: Efter 3-4 år, om jag sköter den bra, kommer värdet ha minskat brutalt ändå eller kan jag räkna med att få iallafall 50%-75% av priset?

Edit:

Exempel på sånt jag är sugen på:

http://www.blocket.se/vi/11484674.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12100730.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12095566.htm?ca=11_s
3: Det beror ju alldeles på. Men om vi tar 650:n som du tittat på som exempel så tror jag inte du kommer att få några speciella problem med den. Det är enkel och rättfram teknik, enda problemet som en följd av åldern brukar kunna vara att gummigrejer som slangar och förgasargummin är torra och dåliga. Går den som den ska är det inga problem att ta den på semesterresan.

4: De är så billiga redan att det är tveksamt att värdet kommer sjunka som en sten. Kanske får du rent av ut inköpspriset på en välskött lågmilare.

Generellt skulle jag rekommendera dig att leta lite större kubik än 400, men det beror såklart på utbudet. Undvik också trecylindriga Yamaha och kolla istället efter nånting på 500-650 kubik och 1-2 cylindrar.

Lycka till!
 

carpelux

New member
650:an är så nära en klassisk engelsk motorcykel du kan komma, inklusive vibrationer men utan deras främsta signum, oljeläckage.

Det är en mycket stråktålig motor och på kvaliteten på chassi mm är god. Det finns ett standardfel på dessa maskiner och det är elstarten. Den brukar kugga över. Det går att fixa ganska enkelt genom att byta ett drev i mekanismen (Vänster kåpa och kopplingskorgen behöver tas bort för att komma åt), eller så nöjer man sig med att kicka igång den.

Det är en härlig cykel med massor av känsla. Jag har kört XS 650 i många år.

XS750 (trepipen) är en lite annan hstoria. Jag hade en i slutet på 70-talet och hade en hel del bekymmer med laddningregulatorer till den. De gick sönder på löpande band. dessutom led den av massor med små vibrationer i fotpinnarna, nästan så fötterna domnade till slut.

Dessutom vet jag att det är mycket vanligt att 2:ans växel ger upp (hoppar ur), med komplett nerrivning av motorn som följd. Annars är det ju gott med kardan.
 

Olof

New member
Grymt med så många svar, och svar som faktiskt besvarar ens frågor!
Jag var förberedd på att bli retad för att jag inte var MC-expert ännu.

Mycket av det som säljs till bra priser ligger på 400 kubik(finns mycket äver också iofs), hur långt kommer man på 400 jämfört med 750? Om man ska köra med en passagerar eller lite last, eller kanske både och, då kanske inte 400 räcker? Yamaha XS special finns det väldigt många till Salu och dom kan vara riktigt snygga(stil är en viktig del!), men det kanske är värt att satsa på nått större?
 
Last edited:

carpelux

New member
En XS fyrahundra (27) hästar med skjuts är inte speciellt rolig.
Däremot går det ganska bra med 650:an på ca 50 hästar. en 20-30 mil i måttliga hastigeter (laglydigt+lite moms) går utmärkt.
 

ceicli

New member
Finns flera (listar länkar som kommer att försvinna)

När de landar runt dessa priser så händer det inte så mycket med dem så länge de har fått underhåll. Det enda som kan påverka är om det är ett vrak eller att den blir väldigt sällsynt och folk börjar trissa upp priserna.

Mitt ex hade en XS650. Den var fin men gav honom vita fingrar. Han tuffade runt i 80km/t för att slippa det. Den lät skönt. Klassisk engelsk japan var uttrycket. *ler*

Vad jag förstår så vill du ha något i customstil. Det begränsar urvalet tills du kan köpa dyrare mc.
Honda GL500 (kardan, har bara hört gott om den)
http://www.blocket.se/vi/11330797.htm?ca=11_s
Kawasaki Z400
http://www.blocket.se/vi/12043131.htm?ca=11_s
Honda CM400 (kan tänka mig att det är en "basmc" precis som CB400)
http://www.blocket.se/vi/12056081.htm?ca=11_s

Exempel på andra typer:
Jag har inte haft någon Yamaha XJ600 men har fått intrycket att den bara går och går...
http://www.blocket.se/vi/12174148.htm?ca=11_s
Eller Honda (CBX550F-83)
http://www.blocket.se/vi/12077850.htm?ca=11_s
CBX600E (har kardan, haft en många år, 64hk)
http://www.blocket.se/vi/12125585.htm?ca=11_s
om du ska ha mellanklass (CB450C-89)
http://www.blocket.se/vi/11870512.htm?ca=11_s
CB400N är en helt ok vardagsmc (hade en i några år)
http://www.blocket.se/vi/11379356.htm?ca=11_s
Suzuki har också allround modeller som GSX400
http://www.blocket.se/vi/11540549.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/12149505.htm?ca=11_s
GS550 katana
http://www.blocket.se/vi/12012166.htm?ca=11_s


Finns mycket i den prisklassen som du ser även om de flesta inte är den typen av mc du tänkt dig.

Hoppas du hittar en som du tycker om och har råd med.
Och att tips!
Satsa på egen utrustning först och mc sedan. Dem finns det många av, det finns bara en av dig!!!
 

Melchet

New member
Hej

Vill slå ett slag för den hoj jag hade som pendlarhoj under 10 år, körde 4000 mil och bytte bara laddrelä och enkel att meka med.

För 10 -15 loppor får du
- en hoj med 50 - 56 hästar ( beroende på årsmodell )
- som går att köra upp till toppfarten kring 170 utan att bli helt livsfarlig.
- som går att åka 50 mil på en dag utan att bli helt förstörd i kroppen.
- som går att åka 2 på.
- en någorlunda händig person kan sköta all service själv.
- reservdelsförsörjning finns säkrad via MC -Shopen i Skåre, utanför Karlstad.
- Men som samtidigt är ganska högvarvig och fullkomligt skriker 80 - tal.
Det hela hanlar ju om vilka behov din mc skall fylla hos dig, om det bara skulle handla om att förflytta sig billigt så finns ju bussen.

Lycka till med ditt letande.


http://www.blocket.se/li?q=gsx+400+fws&ca=16_s&th=1&c=6&w=3&ps=&pe=&vt=
 

Olof

New member
Långt senare är jag bara en uppkörning ifrån kortet.
Har insett att 400 är lite litet, och är nu jäkligt sugen på 2 st hojar.
Yamaha xj 600 är egentligen inte alls custom stuket jag hade tänkt mig, men ser sportig och tuff ut, har hört att det ska vara en bra hoj att köra och min lärare sa bara bra saker om den när jag frågade om den.

men, jag har även hittat en yamaha sr 500 som är sjukt snygg och iallafall lite kraftigare än yamaha xs 400(som jag övergivit), vad tror ni? Är det dumt att köpa den om man faktiskt planerar att använda hojen i på riktigt?
Det kanske är mer av en gubbhoj som man meckar med i garaget på landet än en hoj som man använder?
Men den är så sjukt tuff!?

Allmänt verkar det finns ett gäng xj 600 i bra skick, men den sr 500 jag kollat på finns det bara en av. Verkar bli typ 16-17k för XJ och 15k för sr.

Giv mig råd! Är jäkligt sugen på att dra och köpa sr 500'n nu, men nån kanske kan hindra mig?
 

OH-

Member
Nu blev det svårt. Bland hojarna jag haft är det SR500 som jag saknar mest. MEN, det är inte en hoj för alla!
Den vibrerar lite, på längre turer kan du glömma "vita fingrar", man domnar bort ända upp till armbågen. Egentligen är den otroligt slö, den MÅSTE köras på rätt ställen för att vara kul. Dom börjar bli gamla så det blir säkert en del skruvande (å andra sidan är det föredömligt få delar att skruva på). SR500 har inte jättesadel heller (och nämnde jag slö) så den är inte bra för längre turer med skjuts.

Å andra sidan är den helt underbar på små krokiga vägar och den går riktigt bra på grusvägar så länge det inte är extremt gropigt. Och så är det ju en Riktig Motorcykel (SR-klubbens definition är: En cylinder, två ventiler och kick.). För mig personligen känns den lättkörd och sittställningen är bra, upprätt med vettiga vinklar överallt och (på grund av låg vikt och effekt) en känsla av kontroll. Mekaniskt är det inga större problem med dom.
 

ER6N

New member
En SR 500 är ett bra val, själv köpte jag en sån helt ny 1981. Den körde jag till Italien ett par gånger. Såg att OH hade negativa upplevelser med den hojen men som sagt jag körde dagsetapper på ca 60-70 mil utan problem. det enda som domnade var bakdelen!
Jag letar lite efter en Honda xbr500, verkar vara en cool hoj.
 

mikekop

New member
Jag skulle absolut rekommendera en Honda CBX 600E som alternativ till XJ:n. Visserligen ingen toppkåpa, men kardan, modernare motor, praktiskt taget servicefri (förutom motorolja, filter...), totalt vibrationsfri, "Custom/touring/sportutseende/karaktär, digitala fönster i instrumenten för bensinmätare och växellägesvisare. Kostar ca 1300/år helförsäkring med Classica-försäkring på Bilsport&MC
Enligt Fotta på Fottas MC i Ludvika så hade körskolan där ett exemplar som gått 15000 mil utan renovering!

Jag saknar min faktiskt!
 

OH-

Member
En SR 500 är ett bra val, själv köpte jag en sån helt ny 1981. Den körde jag till Italien ett par gånger. Såg att OH hade negativa upplevelser med den hojen men som sagt jag körde dagsetapper på ca 60-70 mil utan problem. det enda som domnade var bakdelen!
Jag letar lite efter en Honda xbr500, verkar vara en cool hoj.

Nej, nej, nej! Jag trivdes fantastiskt på den, som jag skrev så saknar jag den fortfarande. Däremot är den enastående och annorlunda jämfört med nästan allt annat som funnits på marknaden dom senaste årtiondena. Det vore fel att låtsas att den är "bra" på samma sätt som dussinhojarna. Den är för finsmakare :)
 

Marie

Banned
Apropå grundfrågan i rubriken så tycker jag absolut att du skall köpa en hoj. Det kan ju bli så mycket trassel och elände om du stjäl den istället.... :D
 

Sverker

New member
Om jag vore i dina kläder skulle jag nog gått på XJ600 eller liknande om du vill köra och inte bo i verkstan. Detta säger jag inte av egen erfarenhet, för jag har inte haft någon SR, men de japanska 4-cylindriga är extremt trofasta, om än lite beiga. När du haft XJ ett tag så kan du bestämma vilken typ av MC du egentligen vill ha (eller flera). Du kommer att kunna sälja den till ungefär samma pris och du kommer troligen inte behöva göra så mycket med den (med brasklapp för att det stora raset alltid kan inträffa när som helst utan förvarning).

Men vad du än gör så kommer du att ha kul!
 

Marie

Banned
Om jag vore i dina kläder skulle jag nog gått på XJ600 eller liknande om du vill köra och inte bo i verkstan. Detta säger jag inte av egen erfarenhet, för jag har inte haft någon SR, men de japanska 4-cylindriga är extremt trofasta, om än lite beiga. När du haft XJ ett tag så kan du bestämma vilken typ av MC du egentligen vill ha (eller flera). Du kommer att kunna sälja den till ungefär samma pris och du kommer troligen inte behöva göra så mycket med den (med brasklapp för att det stora raset alltid kan inträffa när som helst utan förvarning).

Men vad du än gör så kommer du att ha kul!

Det dräller av både XJ-600 och XJ-900. Jag rekommederar i så fall snarare en 900:a. 600 är kriminellt klen och varvar som en vansinnig. Dessutom har öket KEDJA! 900:an har betydligt bättre ork på alla varvtal, en växel mindre och varvar ändå 1000 rpm mindre vid 100 km/h på högsta växeln. Och så har den gudskelov KARDAN! Jag köpte i oktober 04 en 600:a. I januari 05 var jag dödstrött på det klena aset och köpte en 900 istället, något som jag aldrig ångrat.
 
Last edited:

Olof

New member
Allt drar ut på tiden. Har en fråga: Har tittat på en Suzuki Gs500e, från 90. Men enligt bilsport-mc så ligger en sån försäkring på typ 7000 papp om året för mig som ny förare, medans en yamaha xj 600 ligger på 1500 typ. Den saknar classica försäkring, men vad mer beror det på? Så stor skillnad kan det väl inte vara?
 

Esquire

New member
Allt drar ut på tiden. Har en fråga: Har tittat på en Suzuki Gs500e, från 90. Men enligt bilsport-mc så ligger en sån försäkring på typ 7000 papp om året för mig som ny förare, medans en yamaha xj 600 ligger på 1500 typ. Den saknar classica försäkring, men vad mer beror det på? Så stor skillnad kan det väl inte vara?
7000??? :eek:

Är du en 18-åring med nytaget körkort eller?

För skojs skull så kollade jag vad den skulle kosta för mig (basförsäkring + mc-ställ):
Helförsäkring 2279kr/år
Halvförsäkring 1111kr/år
 

Marie

Banned
Allt drar ut på tiden. Har en fråga: Har tittat på en Suzuki Gs500e, från 90. Men enligt bilsport-mc så ligger en sån försäkring på typ 7000 papp om året för mig som ny förare, medans en yamaha xj 600 ligger på 1500 typ. Den saknar classica försäkring, men vad mer beror det på? Så stor skillnad kan det väl inte vara?

Gränsen för klassicaförsäkring är att det försäkrade fordonet skall vara 20 år eller äldre. En -90 är alltså tre år för ny...
 
Top