Köpa begagnad hoj privat

roke

New member
Jo, det stämmer... Jag har själv råkat ut för TFF vid ägarbyte på en helg. Det är inte ett misstag jag gör om igen :( (Har även fått ersättning av dom, när min bil blev mosad av en påtänd snorunge i stulen, oförsäkrad bil, så de är inte BARA till bekymmer...)

edit: Inlägg #200 Jippiii!
Så, för att överhuvudtaget slippa behöva bry sig om tff så gör man alltså, som köpare, klokt i att på något sätt orda försäkring innan man lämnar säljaren efter avslutad affär.
Tror det verkar lugnast så.
:)

Och egentligen är det väl helt rätt att det är så.
Jag menar, varför ska säljaren stå för försäkring när köparen, kanske jävla ovan, vinglar iväg på sin nya hoj?

Om man, som köpare, har ordnat försäkring innan så är det ju inte heller så noga (försäkringsmässigt) att regpapprena, som ju ska postas av säljaren, kommer in med posten exakt som de ska. Något kan ju strula med postningen eller postgången, eller nåt, när det gäller regpappret.
 
Last edited:

@nderz

New member
Jag har löst det genom att ringa försäkringsbolaget i förväg och talat om att jag eventuellt kommer att köpa en hoj, självklart har jag prata med ägaren först och fått reg.numret, därmed har jag fått en "preliminär" försäkring som jag kunnat annulera dagen efter, om det nu inte blivit någon affär.

De gånger jag varit intresserad av en hoj så har jag prata med ägaren innan och fått alla uppgifter som behövts.
Eftersom jag bor i "obyggden" så har det alltid varit långt att åka.
Allt från 15 till 60 mil, enkel resa.
 

HPG

New member
Kan nu tillägga att det lutar åt att köpa i butik i alla fall. Jag kollade upp 2 av de hojar jag är intresserad av via regnummer... och där ser ju inte allt helt ok ut. Men det finns en kvar som inte skrivit sitt regnummer i annonsen, den som lever får se.
 

HPG

New member
Well, nu har jag snackat med ägaren till den "tredje hojen" och imorgon är det jag och svågern som åker dit och kolla in den. Allt ser bra ut så här långt, återkommer med rapport om hur det gått... kanske bilder också! :) Tack för alla tips - senast jag köpte hoj fanns det knappt någon som visste vad Internet var för något, nu är det ett nästan oumbärligt hjälpmedel! :D
 

adrian_vg

New member
Well, nu har jag snackat med ägaren till den "tredje hojen" och imorgon är det jag och svågern som åker dit och kolla in den. Allt ser bra ut så här långt, återkommer med rapport om hur det gått... kanske bilder också! :) Tack för alla tips - senast jag köpte hoj fanns det knappt någon som visste vad Internet var för något, nu är det ett nästan oumbärligt hjälpmedel! :D

Lycka till!
 

HPG

New member
Tack, det gick ju bra... se min Avatar. Nu står det en Kawasaki Mean Streak i garaget!
 

Marie

Banned
Men skulle du inte köpa en hoj? ;)

Du fick ett förklaringens ljus att tändas för mig!

Nu vet jag varför slika "motorcyklar" är så populära i Sverige!
Svenskarna är ju ett båtälskande folk och fantastiskt många har avlagt skepparexamen!
Det är väl just skepparexamen som krävs för att få framföra en krompråm?
:D
 

jan-olovj

Active member
Du fick ett förklaringens ljus att tändas för mig!

Nu vet jag varför slika "motorcyklar" är så populära i Sverige!
Svenskarna är ju ett båtälskande folk och fantastiskt många har avlagt skepparexamen!
Det är väl just skepparexamen som krävs för att få framföra en krompråm?
:D

Du är inte rolig.
 

HPG

New member
Hehe, det är mer min stil, har ingen lust flåsa runt på en sportbåge med huvudet lägre än stussen! ;) Jag hade tänkt mig en V-max först men även om jag tycker den är grymt snygg blev jag lite eftertänksam efter att ha läst på lite om den. (Fast egentligen finns det ingen båge som är fel, I lov'em all!)

2700 mil hade den rullat, 2003:a som är uttagen 2004. Bra pris tycker jag det blev också, betydligt lägre än mot vad jag hade fått för motsvarande begagnad i en butik!
 

Ballhead

New member
Grattis till din nya hoj. Glöm nu inte att åka på SMC körningar. Både gokart och stor ban körningar.
 
Top