Köpa begagnad hoj privat

HPG

New member
Hej,

Nu är det dags för mig att köpa hoj igen - efter ett upphåll som kom att bli närmare 20 år. Jag har fått igenom ett lån hos banken men så slog det mig en tanke - hur gör man med betalningen när man köper en hoj privat? Jag menar, hade det rört sig om 8000-10000 kr kunde man ju ha det i plånboken men nu handlar det snarare om 60-70' kr... någon slags växel eller? Men man vill ju inte ha med en växel på det belopp som står i annonsen... hrm, man vill ha möjlighet att pruta lite!

Det är kanske bara jag som är förvirrad men jag har aldrig köpt ett begagnat fordon av en privatperson för så mycket pengar förut. Tittat en hel del på samma hoj hos företag men priset skiljer ju 10-20' kr och det är rätt mycket pengar det!

Och hur gör man med försäkringen? Min plan är ju att kolla upp ett intressant objekt, åker dit och klämmer och känner. Känns det bra prutar man tills amn är ening om ett pris - betalar (hur det nu skall gå till, se ovan!) och sedan kör jag hem motorcykeln. Oförsäkrad? Återigen ingen aning hur man löser detta...

Som ni förstår är jag tacksam för råd o tips gällande det här...

mvh
Magnus
 

HåkanP

New member
Hej,

Nu är det dags för mig att köpa hoj igen - efter ett upphåll som kom att bli närmare 20 år. Jag har fått igenom ett lån hos banken men så slog det mig en tanke - hur gör man med betalningen när man köper en hoj privat? Jag menar, hade det rört sig om 8000-10000 kr kunde man ju ha det i plånboken men nu handlar det snarare om 60-70' kr... någon slags växel eller? Men man vill ju inte ha med en växel på det belopp som står i annonsen... hrm, man vill ha möjlighet att pruta lite!

Det är kanske bara jag som är förvirrad men jag har aldrig köpt ett begagnat fordon av en privatperson för så mycket pengar förut. Tittat en hel del på samma hoj hos företag men priset skiljer ju 10-20' kr och det är rätt mycket pengar det!

Och hur gör man med försäkringen? Min plan är ju att kolla upp ett intressant objekt, åker dit och klämmer och känner. Känns det bra prutar man tills amn är ening om ett pris - betalar (hur det nu skall gå till, se ovan!) och sedan kör jag hem motorcykeln. Oförsäkrad? Återigen ingen aning hur man löser detta...

Som ni förstår är jag tacksam för råd o tips gällande det här...

mvh
Magnus

Måste ha en trafikförsäkring, men det är väl som med bilar, Säljarens gäller i tre dagar. Å andra sidan varför inte bara ringa det försäkringsbolag du vill ha innan du sätter dig på hojen så har du en helförsäkring när du vrider om tänningen.

Ett annat bra tips är att ha med dig smc köpekontrakt, då skyddas du och säljaren på ett bra sätt. Att köpa i befintligt skick kan vara dyrt om säljaren hemlighåller problem...
 

adrian_vg

New member
Det är kanske bara jag som är förvirrad men jag har aldrig köpt ett begagnat fordon av en privatperson för så mycket pengar förut. Tittat en hel del på samma hoj hos företag men priset skiljer ju 10-20' kr och det är rätt mycket pengar det!

När jag sålde min S40 ville jag ha halva summan kontant och resten att sättas in på bankkonto dagen efter. I det här fallet reste jag hem till Uppsala från Södertälje med 25000kr i femhundringar i ryggsäcken. Kändes lite nervigt om man säger så.

Räkna noga är mitt tips och se till att ha namn, personnummer och adress på köparen. ;)

Annars är en överföring via telefonbank där och då det smidigaste tror jag. Sen är det en fördel om båda har samma bank, för då brukar man kunna se överföringen direkt. Att använda säljarens dator för att göra sin egen transaktion är kanske inte helt smart, då du inte vet vad för tangentbordsniffare edyl motparten har installerat på datorn. Ja, ok jag är IT-smurf och är smått paranoid map datasäkerhet... :rolleyes:
 

gundj

New member
Ska du pruta på en hoj för 50KKR så ta med 40KKR på en bankväxel o 10KKR kontant.
Visserligen kan du råka ut för att du tvingas överlåta växeln under hot, men i så fall lär dom råna dig på allt annat oxå.
 

HPG

New member
SMC's köpekontrakt är nerladdat och skall skrivas ut innan jag åker o kollar på hoj. Det verkar ju vara en bra grej, helt klart!

Halva summan vid avhämtning och halva dagen låter ju rätt rimligt också... om säljaren är med på det. Håller med om säkerhetsrisken där också, Adrian. Jobbar också med IT! :)

Tackar för svaren så långt!
 

wigge

New member
Hej,

Nu är det dags för mig att köpa hoj igen - efter ett upphåll som kom att bli närmare 20 år. Jag har fått igenom ett lån hos banken men så slog det mig en tanke - hur gör man med betalningen när man köper en hoj privat? Jag menar, hade det rört sig om 8000-10000 kr kunde man ju ha det i plånboken men nu handlar det snarare om 60-70' kr... någon slags växel eller? Men man vill ju inte ha med en växel på det belopp som står i annonsen... hrm, man vill ha möjlighet att pruta lite!

Det är kanske bara jag som är förvirrad men jag har aldrig köpt ett begagnat fordon av en privatperson för så mycket pengar förut. Tittat en hel del på samma hoj hos företag men priset skiljer ju 10-20' kr och det är rätt mycket pengar det!

Bankväxel har jag använt de gånger jag köpt MC och inte velat eller kunnat använda kort. Försök bilda dig en uppfattning på vad din minimi-nivå är på priset och ha växlen på den summan, resten i kontanter. Del blir fortfarande lite nervigt, men inte som att ha 70' i fickan. :)

Ännu bättre är ju att först köra dit och kolla, pruta och komma överens (eller inte, du kanske ser något som du inte gör att den är intressnat), bestäma en dag då du ska hämta den, och då ha med dig en växel på den exakta summan.

Och hur gör man med försäkringen? Min plan är ju att kolla upp ett intressant objekt, åker dit och klämmer och känner. Känns det bra prutar man tills amn är ening om ett pris - betalar (hur det nu skall gå till, se ovan!) och sedan kör jag hem motorcykeln. Oförsäkrad? Återigen ingen aning hur man löser detta...

Som ni förstår är jag tacksam för råd o tips gällande det här...

mvh
Magnus

Var noga med försäkringen! Det finns en förening som man 'automatiskt' har en försäkring i de dagar som man inte har en själv, och den är dyr... Personlingen skulle jag inte ta chansen att det är tre dagar på den andres försäkring som gäller. http://forum.soe.se/showthread.php?t=38702

Jag har inte haft något problem att få reda på reg-nr om det inte står i annonsen redan. Har du den kan du ringa/surfa runt och bestäma vilket försäkringsbolag vi vill ha. Ring sedan på plats, jag har aldrig haft problem att få ihop det när det väl gäller. Om du är osäker så kostar det ju bara ett telefonsamtal att få veta vad som gäller.

Välkommen tillbaka på vägarna, jag hoppas att du hittar kurser i din närhet som passar.

MvH
Magnus
 

Zopilote

New member
De gånger jag har köpt lite dyrare hojar privat, har jag först åkt och tittat på objektet. Har det varit intressant har jag lagt en symbolisk summa (ett par tusen) i handpenning mot kvitto, och sedan bestämt hämtning dagen efter. På en dag hinner du ringa runt bland alla försäkringsbolag för att kolla premien, och även kolla med transportstyrelsen att alla papper är ok med hojen och att ingen restskuld finns (VIKTIGT!).
Vid leverans betalar du sedan resterande summa, antingen med bankväxel, eller ännu enklare med direkt överföring via din internetbank om du har den möjligheten.
Tänk sedan på att få ett juridiskt hållbart kvitto. Registreringsbeviset skall säljaren posta.
Trafikförsäkring SKALL du ha från FÖRSTA dagen du äger hojen. Har du inte hunnit teckna redan dagen innan, kan man alltid fuska och flytta fram ägarbytesdatumet en dag eller två. Bra om man köper hoj på helgen ;)
 

adrian_vg

New member
SMC's köpekontrakt är nerladdat och skall skrivas ut innan jag åker o kollar på hoj. Det verkar ju vara en bra grej, helt klart!

Halva summan vid avhämtning och halva dagen låter ju rätt rimligt också... om säljaren är med på det. Håller med om säkerhetsrisken där också, Adrian. Jobbar också med IT! :)

Tackar för svaren så långt!

Ingen orsak! Och lycka till! :)

Edit: Måste erkänna att jag inte var helt bekant med bankväxlar, tills jag hittade en tråd på "det andra forumet", http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=69155. Hoppas det hjälper nån.
 
Last edited:

HPG

New member
En hel goda råd och idéer här, tackar!

Jag kan ju tillägga att jag kommer att få åka runt 15-16 mil (enkel resa) för att kolla in hojarna jag gillar, ja, jag menar 15-16 mil från där jag bor alltså. Det är ju inte oöverkomligt men jag känner att om hojen är OK så tar man väl den där och då, snarare än att åka 15-16 mil hem, och sedan tillbaks igen om ett par dagar. Eller? Det är kanske bara jag som är lat! :) Det är ju inte utan att jag funderar på att köpa på firma för att underlätta allt på något sätt men ... dyrt. :(
 

He rik

New member
Kolla upp så objektet är till fullo betalt så det inte kommer en överraskning efteråt,kanske får betala den 2 ggr.
Ta med postväxel(utställd på dig,överlåt vid affär)på större delen av beloppet och hämta ut resten om prutningen misslyckas och det ska handlas ändå i närmaste bankomat,alternativt om affären görs upp på banktid så avslutar ni affären på banken med en överföring istället.

Henrik
 

tersan

New member
En hel goda råd och idéer här, tackar!

Jag kan ju tillägga att jag kommer att få åka runt 15-16 mil (enkel resa) för att kolla in hojarna jag gillar, ja, jag menar 15-16 mil från där jag bor alltså. Det är ju inte oöverkomligt men jag känner att om hojen är OK så tar man väl den där och då, snarare än att åka 15-16 mil hem, och sedan tillbaks igen om ett par dagar. Eller? Det är kanske bara jag som är lat! :) Det är ju inte utan att jag funderar på att köpa på firma för att underlätta allt på något sätt men ... dyrt. :(

Ja, du är lat! :)

Jag körde 30 mil enkel resa en kväll efter jobbet för att titta på min nuvarande hoj. Gillade den, la en handpenning och kom överens om hämtningsdag. Tog sen en omväg hem från sommarstugan en tid senare och hämtade hojen (hustrun fick köra bilen hem, och jag minns faktiskt inte om jag hade med mig kontanter eller en växel. Jag har köpt många fordon och testat alla betalningssätt, oftast får säljaren bestämma vad som är smidigast för honom/henne).

Fördelen med firma är förutom att pappersexercis etc kan bli smidigare att du har konsumentköpslagens skydd. Å andra sidan kostar det då också lite extra...
 
Last edited:

TKH

New member
De gånger jag har köpt lite dyrare hojar privat, har jag först åkt och tittat på objektet. Har det varit intressant har jag lagt en symbolisk summa (ett par tusen) i handpenning mot kvitto, och sedan bestämt hämtning dagen efter. På en dag hinner du ringa runt bland alla försäkringsbolag för att kolla premien, och även kolla med transportstyrelsen att alla papper är ok med hojen och att ingen restskuld finns (VIKTIGT!).
Vid leverans betalar du sedan resterande summa, antingen med bankväxel, eller ännu enklare med direkt överföring via din internetbank om du har den möjligheten.
Tänk sedan på att få ett juridiskt hållbart kvitto. Registreringsbeviset skall säljaren posta.
Trafikförsäkring SKALL du ha från FÖRSTA dagen du äger hojen. Har du inte hunnit teckna redan dagen innan, kan man alltid fuska och flytta fram ägarbytesdatumet en dag eller två. Bra om man köper hoj på helgen ;)
Så här brukar jag också göra....om det inte är riktigt riktigt långt borta.
Då kan man istället ta med säljaren till banken eller om det är helg och man har samma bank, lösa betalningen med internetbanken.
Nån gång har det blivit som gundj nämner, bankväxel på mindre belopp + lite kontanter.
Försöker undvika för mycket kontanter som nog alla förstår varför.
 

Triumph int

New member
Hej

Jag är i samma köpläge men i mitt fall så ska jag se till
att köpet blir avklarat under en vardag då banken har öppet.

Då ska jag och säljaren sitta på min bank och
där få han ge sitt konto nr till banktjänstemannen.

För om vi inte har samma bank vet vi inte om överföringen lyckades,
om säljaren uppger fel konto nr av misstag
eller att jag slår fel siffra då blir det lite strul.

Om man sitter på banken så får du en säker överföring,
för ev problem blir ju mellan säljaren och banken.
 

Chopperbyggarn

New member
Om det handlar om 60-70 tusen är det väl lugnt med kontanter, ingen mer än du behöver veta om det föränn det blir affär. Bil med släpkärra kan vara smidigt vid en snabb affär. Givetvis kolla upp reg numret på hojen med transportstyrelsen samt skriva köpekontrak.

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Säljarens förs gäller 7-10 dagar innan TFF börjar nosa sig till det.

Bästa är att föra över via bank, eller åka till banken tillsammans om det är dagtid och finns en i närheten.

Personligen skulle jag ha "pengar redo", men inte på mig om säljaren inte vill lösa det via nätet. Kom överens, skriv ett avtal, åk och ta en fika och kom tillbaka efter nån knapp timme med cash. Då är det inga diskussioner om pris elelr vad som gäller. Pengar mot nycklar, jämna dolares!

Grattis, lycka till, kör försiktigt och gå en kurs i vår!
 

Stig Björk

New member
Att teckna försäkring vid privatköp är kanske inte så besvärligt som det låter. Det viktiga är att ordna med en trafikförsäkring direkt, det finns inga "karensdagar". Skulle köpet göras på "icke kontorstid" så finns möjligheten att få en försäkring ändå. De flesta av de större bolagen har sina kundtjänster uppe till kl. 21.00.
Ett annat alternativ är att man meddela sitt bolag att ett ev. köp kommer att göras under kvällen. Då bör registreringsnumret finnas med. Läs mer på http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=963
om försäkringsbolagens öppettider och trafikförsäkring från första dagen.
 

hamre

Member
Säljarens förs gäller 7-10 dagar innan TFF börjar nosa sig till det.

Helt fel. Köper du ett fordon så måste du försäkra det själv direkt.
Köpte en hoj på en Lördag en gång, åkte på trafikförsäkringsavgift direkt.Å de e inte billigt! Fastän jag försäkrade hojen på Måndag.
 

roke

New member
Olika bud vad gäller försäkring verkar det som.
Jag ringde mitt försäkringsbolag för att höra mig för när jag funderade på att sälja min hoj. Försäkringskillen sa då att datumet för ägarbytet(alltså det datum som skrivs på registreringsbeviset) är det datum som gäller. Punkt.
Så om man gör upp affären, skriver aktuellt datum på regpappren, så är det i samma stund köparens försäkringsansvar och problem om det skulle hända nåt.
Så fick jag mig det berättat, men antagligen stämmer inte det heller.

När jag köpte min hoj så tecknade jag försäkring från säljaren dator innan jag drog iväg efter avslutad affär.
 
Last edited:

Zopilote

New member
Olika bud vad gäller försäkring verkar det som.
Jag ringde mitt försäkringsbolag för att höra mig för när jag funderade på att sälja min hoj. Försäkringskillen sa då att datumet för ägarbytet(alltså det datum som skrivs på registreringsbeviset) är det datum som gäller. Punkt.
Så om man gör upp affären, skriver aktuellt datum på regpappren, så är det i samma stund köparens försäkringsansvar och problem om det skulle hända nåt.
Så fick jag mig det berättat, men antagligen stämmer inte det heller.

Jo, det stämmer... Jag har själv råkat ut för TFF vid ägarbyte på en helg. Det är inte ett misstag jag gör om igen :( (Har även fått ersättning av dom, när min bil blev mosad av en påtänd snorunge i stulen, oförsäkrad bil, så de är inte BARA till bekymmer...)

edit: Inlägg #200 Jippiii!
 
Top