Köp av ny hoj, siktet inställt på FJR1300

MvM

New member
Testade ST1300 mot Fjr1300 på en 26-årig man boende i Stockholm på Bilsport och Mc och fick exakt samma premie för båda.
 

iceaway

New member
Testade ST1300 mot Fjr1300 på en 26-årig man boende i Stockholm på Bilsport och Mc och fick exakt samma premie för båda.

Provade på Svedea och de genererade precis samma premie där också. Verkar som att de ligger i samma försäkringsklass, eller hur bolagen nu gör för att räkna ut det där. Nu är det bara en lång väntan tills jag kan ge mig iväg och köpa den där jävla hojen nån gång :wink:
 

RobbeS

New member
Otroligt billigt.Är det inte så att om man är lite äldre (vilket man får säga att du är) så blir försäkringen betydligt billigare oavsett hoj.Om man däremot är väldigt ung så skiljer det mycket mer i försäkringspremie beroende på vilken hoj man har.För dig spelar det inte så stor roll om du har Panna eller Fjr,men om du varit 22 år hade det spelat större roll.
Nu är detta min personliga tanke så argumentera gärna emot om jag är helt utanför omloppsbanan.

Så klart försäkringsbolagen går efter ålder. För min del gjorde det också en hel del att ha ett eget låsbart garage och ett bra avtal via mitt fackförbund. Sen pratade jag med en försäkringshandläggare och han sa att skadefria år som man kört både bil och mc också spelar också in.

Tillbaka till FJR kontra Panna så har jag för mig att de går under samma försäkringsklass och räknas som touringhojar. Minns att jag kollade försäkringpriser på båda då jag skulle köpa mc och det var ingen skillnad.
 

Bighoj

New member
Jag har hittat en begagnad FJR uppe i Luleå, http://bytbil.com/mc-mopeder/yamaha/5v39zzag/RUABEAsitC2ZqcoaMRcAAIcOGA__!

Ser bra ut förutom att den har gått ganska långt. Nån som har några åsikter om den här hojen? Tycker den ligger bra till i pris :)
Priset är lågt,MEN om du är beredd att lägga 12-15 000 kr mer så finns där en hel drös Fjr:er på blocket som bara gått mellan 1 300-4 500 mil.Köper du en som gått så pass lite och har den några år så lär du få hyffsat betalt då du ska byta nästa gång.
För mig är det solklart hur jag skulle gjort men det är du som ska bli nöjd,och Fjr är en kul och bra hoj.
 

Cawwa

New member
Hittade inte annonsen…

Några orsaker:

Varan är redan såld och/eller annonsören har tagit bort annonsen.
Kontrollera länken. Om du klickade på länken i ett mejl, kontrollera att länken inte kapats.
Om du just lagt in eller ändrat den här annonsen, kom ihåg att det kan dröja en halvtimme innan den visas.


Grattis till köpet, du kommer att bli helnöjd ... :tummenupp
 

Cawwa

New member
Härlig bild. Ser ut som en -02 med LeoVince. Har den PC med tillhörande bänkning också?.
Du och din fru kommer att ha många härliga mil framför er!!
 

iceaway

New member
Härlig bild. Ser ut som en -02 med LeoVince. Har den PC med tillhörande bänkning också?.
Du och din fru kommer att ha många härliga mil framför er!!

Nästan, en -01:a med beowulf :) Ingen PC eller bänkning, får se om det blir något sånt i framtiden. Mer effekt tror jag inte att jag behöver, men det kanske finns fler/andra fördelar med PC?
 

Cawwa

New member
Nästan, en -01:a med beowulf :) Ingen PC eller bänkning, får se om det blir något sånt i framtiden. Mer effekt tror jag inte att jag behöver, men det kanske finns fler/andra fördelar med PC?

Nedå, mer effekt behövs inte. Det man får med bänkning är att motorn får rätt blandning när man ändrar utblåset, man justerar om bränsleblandningen.
Jag tycker mig märka att min -06 i alla fall går väldigt jämnt och bra på alla varvtal. Andra här på forumet känner till det här mycket bättre än vad jag gör så dom får hoppa in med goda råd ... :)
 

peter67

New member
Abs är bra,men bättre att lära sig bromsa riktigt??går inte att få stopp på en hoj fortare utan abs :tummenupp
 

peter67

New member
Lika med mina bromsar med,bara att nypa i fullt så stannar det direkt,både på grus och asfalt:)
 
Top