Köp av ny hoj, siktet inställt på FJR1300

iceaway

New member
Efter några år utan hoj så har jag blivit sugen på att ta upp åkandet igen. Jag har tidigare provat på custom (Suzuki Intruder), sporttouring (VFR800) och touring (CB900 F2), och av dessa tre så var VFR:en helt klart min favorit. Anledningen till att jag letar efter något lite större är att det troligen kommer att bli en hel del (längre) turer med passagerare, och då skulle jag vilja lite mer kraft och komfort. FJR:en är dessutom väldig billig att försäkra med tanke på dess effekt (c:a 6000kr halv/år). Jag tänkte lägga någonstans runt 50.000:- och då verkar det bli antingen en 01:a eller 02:a som jag får satsa på. Är det någon som kan ge några tips om det är något speciellt man ska hålla utkik efter? Är det någon risk att köpa en hoj som börjar närma sig 10.000mil om den är fullservad? Är det någon som vet vad servicekostnaderna ligger på ungefär?
 

Bighoj

New member
Fjr:en är en stark och bra tourer,men försäkringen verkar dyr tycker jag ? Kan du lägga 50 000 kr så får du en Fjr som gått mellan 3-5000 mil och då är det en bit till 10 000 mil.Iofs tror jag inte att milen har jättestor betydelse men får jag välja så satsar jag på en hoj som gått betydligt mindre,inte minst med tanke på när du själv tänker byta hoj.
 

iceaway

New member
Jag har kollat upp på flera olika bolag, och 6000:-/år var det billigaste jag kunde hitta, tror det dyraste sprang iväg upp emot 28.000:-/år (!). Relativt låg ålder kombinerat med boende i Stockholm, utan möjlighet till garageförvaring nattetid gör nog att det inte går att komma så mycket lägre tyvärr. Det är ändå (konstigt nog) billigare än vad jag betalar i (halv-)försäkring för min bil.
 

Bighoj

New member
Du har det värsta tänkbara senariumet.Jag är gubbe,mc med lite Hk,har låst garage,och bor nästan på landet,därav skillnaden.Har du kollat Swedea ? Nu kanske du tvunget vill ha en Fjr och då ska du såklart köpa en sådan,men en snarlik hoj är ju Pan european som man åker förträffligt 2 st på och som nog är betydligt billigare i försäkring.
 

iceaway

New member
Jag kollade Swedea, de och Bilsport & MC hade nästan exakt samma premier. I min begreppsvärld är 6k/år väldigt billigt för hojförsäkring så jag har inga problem med den biten :) Jag har sneglat lite på Pan European men den tycker jag känns lite väl mycket "goldwing", den är ju dessutom tyngre och har lägre effekt. Försäkringen verkar dessutom ligga på samma nivå som FJR:en.
 

MvM

New member
Om man skall försöka lura ner honom i BMW-träsket ;-) vore väl en K1200RS 00-04 mer jämförbart med Fjr?
Själv bytte jag till en ny Fjr i år men har bara hunnit köra runt 60mil så jag ligger lite lågt med omdömet. Men jäkligt sköna 60mil har det varit. Tur att man är gubbe, jag betalar 3719:- helförsäkring/helår.
 

powerglide

New member
K1200S är mer Sport än Sporttouring och *betydligt* hetsigare än en FJR.

Jag är nöjd med mitt byte från BMW:n även om jag nu söker en ännu lättare touring/äventyrshoj :)
 

iceaway

New member
Jag är rätt så kort, 172cm, och efter vad jag har läst verkar en FJR funka rätt så bra även för lite kortare personer. 1150RT är lite mycket "rymdskepp" för mig :) K1200RS har jag varit inne på tidigare, men nu när jag kikar på den så tycker jag inte att den är alls lika snygg som FJR:en. Känns även som att den är en lite äldre konstruktion, men det kanske inte stämmer. Med lite tur kanske man kan hitta någon handlare som sitter på ett exemplar av varje så kan man provköra och testa dom mot varandra.
 

MvM

New member
Klart du skall provköra. Men har hjärtat fastnat för Fjr så skall du väl ha en sån :tummenupp
 

Kraftfull

New member
Klart att man ska köpa hoj med hjärtat! Måste dock slå ett slag för ST 1300 dvs Pan European som nämndes ovan. Försäkringen ligger på knappt 4000:- här i Gbg (märkesförsäkring, IF). Visst har den lägre effekt än FJR, men den har lite annan motorkaraktär oxå. Skulle du få för dig att kolla efter en lite äldre panna (02-03), så se till att den har ABS och elruta. Har den inte det är den tyvärr lite "kall" på marknaden.

Även FJR:en är en fin tourer. Har provkört en kamrats och den funkar bra, tycker jag!

De hojarna jag kärat ner mig i på bild har ibland inte alls passat min körställning. Provköra är alltid nyttigt (och skoj) :)
 
Last edited:

iceaway

New member
Tack för alla tipsen! Jag ska definitivt försöka få till en provkörning av åtminståne FJR:en. Hoppas verkligen inte att jag blir totalt besviken ;) Om möjlighet ges ska jag även kika på BMW'n och pannan.
 

Bighoj

New member
Pannan behåller sitt inställda rutläge då du stänger tändningen medan Fjr:ens ruta återgår till bottenläget varje gång strömmen bryts.Detta tyckte jag var lite störigt,men det går enkelt att fixa på Fjr:en om du nu också skulle hänga upp dig på detta.
En annan sak är att många saker enkelt kan moddas i efterhand.Har t ex själv blivit av med min axelvärk helt och hållet enbart genom styrhöjare som även flyttade bak styret någon cm (Till en kostnad av 400 kr).
På vår förra hoj fick tjejen ont i hålfoten av fotpinnarna,monterade ett par snygga små fotplatter bak och sen var det problemet ur världen.Man kan alltså i stort sätt göra sin hoj hur bra som helst genom att anpassa den efter sig själv.Älskar du hojen i övrigt så ta reda på vilka möjligheterna är att göra den än mer optimal för dig och din passagerare.
 

Cawwa

New member
Är inne på min andra FJR nu och trivs som attan. Vi har mest varit två med full packning för lånfärder och där kommer verkligen FJRen till sin rätt.
Tycker inte det skiljer så mycket mellan årsmodellerna 02-06 (06 första årsmodellen för generationen med ABS som standard och lite lägre utväxling samt längre hjulbas). Grundkonceptet är det samma, bra effekt och bekväm körställning. Om du tittar runt lite kan du hitta någon 03 med ABS. Jag tror det var året då man kunde välja det som tillval. Annars har jag inte lyckats få ABSen att lösa ut under körning annat än på bakhjulet eller framhjulet under en test. ABS är nog bra men ännu bättre är att lära sig bromsa riktigt.

Jag kan rekommendera FJRen starkt. Detta säger dock inte så mycket, den andra erfarenheten av mc var en XJ900 av 1982 års modell ... :) ... inte riktigt samma typ av hoj.
 

iceaway

New member
Finns det några fler bra köp/sälj siter som är värda att besöka förutom blocket och bytmc/bytbil.com?
 

powerglide

New member
Har du kört mkt hoj förut så kan FJR:en kännas tung att motstyra. Så lägg på några hekto extra på framhjulet så blir den mkt rappare i kurvorna :)

Själv har jag beställt sänkning av kronan med 6 - 10 mm för att få den lite mindre "gå-rakt-fram".
Styret borde jag också fixa för jag är lite för lång i överkroppen och får duktigt ont i ryggen ibland :(
 

RobbeS

New member
Du har det värsta tänkbara senariumet.Jag är gubbe,mc med lite Hk,har låst garage,och bor nästan på landet,därav skillnaden.Har du kollat Swedea ? Nu kanske du tvunget vill ha en Fjr och då ska du såklart köpa en sådan,men en snarlik hoj är ju Pan european som man åker förträffligt 2 st på och som nog är betydligt billigare i försäkring.

Måste få säga emot. Jag har en FJR 1300, är 44 och bor i villa i ett mindre samhälle. Årskostnad för helförsäkring helår är 1460 kr för mig. Tror inte att pannan är speciellt mycket billigare.
 

Bighoj

New member
Måste få säga emot. Jag har en FJR 1300, är 44 och bor i villa i ett mindre samhälle. Årskostnad för helförsäkring helår är 1460 kr för mig. Tror inte att pannan är speciellt mycket billigare.
Otroligt billigt.Är det inte så att om man är lite äldre (vilket man får säga att du är) så blir försäkringen betydligt billigare oavsett hoj.Om man däremot är väldigt ung så skiljer det mycket mer i försäkringspremie beroende på vilken hoj man har.För dig spelar det inte så stor roll om du har Panna eller Fjr,men om du varit 22 år hade det spelat större roll.
Nu är detta min personliga tanke så argumentera gärna emot om jag är helt utanför omloppsbanan.
 
Top