Jofama saftey

Ingen? Kom igen nu!

Fast det är ju inte så lätt att få klämma på stället. Var på Mc-huset i Malmö för att få testa ett men de hade minsan inget - inte som jag kunde se i alla fall. Nån som känner till en handlare, helst i skåne, som har safety-jacket?
Magnus
 

OH-

Member
Enligt Jofamas hemsida har de återförsäljare i Lund, Malmö, Ängelholm och Helsingborg: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/retailers.php

Bara en lite spekulation:

Jovisst, Jofama är välrepresenterat ute i butikerna men safety-stället har åtminstone hittills varit lika sällsynt som gunghästskit.

Min fundering är att det tycks sälja ganska bra till olika yrkesmässiga MC-förare t ex poliser (Brittiska polisen var såvitt jag förstår första och största kund). Jag har känt lite på grejerna och det verkar OK att köra i men väl tjockt (oavsett val av ytterdelar) att gå omkring i. Dessutom är det jämförelsevis dyrt. Så det kanske är så att Jofama väljer att främst sälja Safety till storkunder?

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa Safety senast jag bytte ställ men Jofamas oförmåga att få ut det till butikerna gjorde att det blev inget av.
 

P-O Noren

New member
Bara en lite spekulation:

Jovisst, Jofama är välrepresenterat ute i butikerna men safety-stället har åtminstone hittills varit lika sällsynt som gunghästskit.

Min fundering är att det tycks sälja ganska bra till olika yrkesmässiga MC-förare t ex poliser (Brittiska polisen var såvitt jag förstår första och största kund). Jag har känt lite på grejerna och det verkar OK att köra i men väl tjockt (oavsett val av ytterdelar) att gå omkring i. Dessutom är det jämförelsevis dyrt. Så det kanske är så att Jofama väljer att främst sälja Safety till storkunder?

Jag hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa Safety senast jag bytte ställ men Jofamas oförmåga att få ut det till butikerna gjorde att det blev inget av.

Håller med om att det kändes lite otympligt, men det kan ju vara val av storlek och liknande som spökade. Att det inte finns i butikerna kan bero på att det säljer dåligt också. Såg för övrigt att handelsboden hade ett underställ i kevlar som dom kallar k-legs. Fanns överdel till detta, men sablar så dyrt. Saknar tyvärr EN-märkning, så man får gissa sig till slitskyddet där.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Kontakta Jofama och fråga varför ställen inte finns ute i butik. Många affärer har jippon där Jofama ibland finns med på plats. Då kan det kanske vara läge att be dem ta med ställ för provning!
 
Kontakta Jofama och fråga varför ställen inte finns ute i butik. Många affärer har jippon där Jofama ibland finns med på plats. Då kan det kanske vara läge att be dem ta med ställ för provning!

Får väl göra det antar jag om ingen annan sett det nånstans. Butiker med jofamagrejor är som sagt inget problem att finna men de håller förstås inte alla produkter i lager.

Så åter - någon som sett till det?
Magnus
 

P-O Noren

New member
Jag vet att mc-huset i malmö hade gula överdragsjackan samt jag tror att Lillemans i Lund hade jackan även där. Men som sagt, det är underjackan som är EN-godkänd denna såg jag inte till i någon av butikerna.
 
Jag vet att mc-huset i malmö hade gula överdragsjackan samt jag tror att Lillemans i Lund hade jackan även där. Men som sagt, det är underjackan som är EN-godkänd denna såg jag inte till i någon av butikerna.

MC-Huset hade den gula överdragsjackan, precis som du säger men den är ju relativt ointressant i sammanhanget. Den är inte säkrare än vilken regnjacka som helst i sig. Det är ju själva safety jacket som är det fina i kråksången - om jag har förstått konceptet rätt. Har för mig att jag sett den gula på lillemans också men länge sen jag var där nu. Kan inte påminna mig att jag sett underjackan där men jag får väl ta en sväng dit och kolla kanske.
Magnus
 

P-O Noren

New member
Nej visst det är ju underjackan som är skyddet.

Men det blir ju nästan extra dumt om dom har ytterjackan men inte underjackan?
(eller kanske dom har den undangömd, det är ju möjligt att dom inte vill att just underjackan skall klämmas och provas)
 
Nej visst det är ju underjackan som är skyddet.

Men det blir ju nästan extra dumt om dom har ytterjackan men inte underjackan?
(eller kanske dom har den undangömd, det är ju möjligt att dom inte vill att just underjackan skall klämmas och provas)

Hmm, jag har också tänkt att det är riktigt dumt. Å andra siden kan den väl användas som regnjacka och den allmänna opinionen just nu innebär väl ett visst sug efter varselfärger i mc-kläder.

Din alternativa förklaring är emellertid inte omöjlig. Får väl ta en sväng och fråga på de olika ställena. Verkar förstås vara dåligt affärssinne att gömma profukterna för sina kunder.
Magnus
 

P-O Noren

New member
Jag har grejer jag beställt på lillemans, skall dessutom snacka med Peter på MC-huset om en kawasaki som mina elever skall fotografera i veckan. Skall prata med dom båda och höra varför inte grejerna ligger i butik. återkommer
 
Jag har grejer jag beställt på lillemans, skall dessutom snacka med Peter på MC-huset om en kawasaki som mina elever skall fotografera i veckan. Skall prata med dom båda och höra varför inte grejerna ligger i butik. återkommer

Strålande initiativ! Jag väntar med spänning på vidare rapport.
Magnus
 

P-O Noren

New member
Svaret från Lillemans var ganska enkelt. Tydligen har den där säkerhetsjackan varit ruskigt dyr förut. Den har sålt dåligt dessutom, så det var snarare beställningsvara. Men numera har dom prissänkt jackan rejält. Jag frågade inte men det lät som han stod och funderade på om man skulle ta in säkerhetsjackan i butik.

Nåväl, det är inga problem att ta hem sa han. Vill du inte ha den då du provat den i butik, så var det inga problem heller.
 

Throttlejunkie

New member
MC-Huset hade den gula överdragsjackan, precis som du säger men den är ju relativt ointressant i sammanhanget. Den är inte säkrare än vilken regnjacka som helst i sig. Det är ju själva safety jacket som är det fina i kråksången - om jag har förstått konceptet rätt. Har för mig att jag sett den gula på lillemans också men länge sen jag var där nu. Kan inte påminna mig att jag sett underjackan där men jag får väl ta en sväng dit och kolla kanske.
Magnus

Hej!

Jag köpte den gula överdragsjackan (Halogen) 2008 - använder den som en överdragsjacka till min safety väst + som regnjacka och även som ett komplement till mitt perforerade racingställ då det är lite kallt ute.

Safety jackan skall användas som grundplagg och stå för säkerheten.
Halogen jackan är bättre än en "vanlig regnjacka" då den har dryway+membran.

Har inte kört med gul ""självlysande" väst på förut, men upptäckte första gångerna jag använde halogen jackan att bilarna uppmärksammade mig betydligt mer än utan jackan, ett stort plus för färgen allstå!
 
Svaret från Lillemans var ganska enkelt. Tydligen har den där säkerhetsjackan varit ruskigt dyr förut. Den har sålt dåligt dessutom, så det var snarare beställningsvara. Men numera har dom prissänkt jackan rejält. Jag frågade inte men det lät som han stod och funderade på om man skulle ta in säkerhetsjackan i butik.

Nåväl, det är inga problem att ta hem sa han. Vill du inte ha den då du provat den i butik, så var det inga problem heller.

Ja, får helt enkelt åka ner och snacka med dem då. Vet inte om jag ska ha jackan men det är inget problem enligt det här då. Har ju dessutom köpt ny hoj av dem så de kan ju få smöra lite för mig...
Magnus
 

HåkanP

New member
Fick för ett tag sedan veta att de så kallade CE center skulle hålla sig med med:

Alviks Bil & MC Service
Alvik
865 21 Alnö
Tel:060-557 075
www.alviks-mc.com
Carlbarks Motor
Mossbanegatan 5
692 33 Kumla
Tel:019-570 701
www.carlbarks.se
Honda City
Breddenvägen/Råbäcksvägen 1
194 67 Upplands Väsby
Tel:08-590 788 80
www.hondacity.se
Laholms MC Center
Nyby
312 96 Laholm
Tel:0430-146 80
www.mc-center.se
MC-Huset
Jägershillsgatan 6
200 39 Malmö
Tel:040-215 300
www.mchuset.se
MC-Kompaniet
Väringsvägen 1
540 15 Väring
Tel:0500-440 100
www.mc-kompaniet.se
Stockholms MC-Varuhus
N:a Stationsgatan 93
100 31 Stockholm
Tel:08-506 205 16
www.mcvaruhuset.se
Sulas MC
Ölsta
755 91 Uppsala
Tel:018-395 280
www.sulas.se
Yamaha Center - Z-motor
Aminogatan 32
431 53 Mölndal/Göteborg
Tel:031-700 17 00
www.yamahacenter.com
 
Jag var in en sväng på MC-huset i Malmö och de hade för ett par veckor sen en jacka inne. De skulle dock få in flera inom 4 veckor så där kommer finnas möjlighet att titta lite närmare och eventuellt prova en under våren. Bara lite väntan - i bästa fall har de rätt storlekar också.
Magnus
 

-ah

New member
Hej!

Jag köpte den gula överdragsjackan (Halogen) 2008 - använder den som en överdragsjacka till min safety väst + som regnjacka och även som ett komplement till mitt perforerade racingställ då det är lite kallt ute.

Safety jackan skall användas som grundplagg och stå för säkerheten.
Halogen jackan är bättre än en "vanlig regnjacka" då den har dryway+membran.

Har inte kört med gul ""självlysande" väst på förut, men upptäckte första gångerna jag använde halogen jackan att bilarna uppmärksammade mig betydligt mer än utan jackan, ett stort plus för färgen allstå!

Ah, du!

Gör hela skillnaden.
Köpte Biltemas varnings-t-tröjor förra året, och använde dom istället för en fladdrig varningsväst.

Har skaffat ett Spidi Flux regnställ i år. Kommer att rensa vägarna fram för mig. :D

SPD388_1.jpg
 
Top