Jobbigt med avtagsvägar

V Saarela

New member
Jo, jag pendlar mellan Boden och Luleå varje dag med motorcykel, enkel väg ca 35-40 kilometer. Börjar den dagen när inte hojen spinner på is och slutar den dagen när jag måste köra med fötterna nere och det går helt enkelt inte framåt mer.

Jag är så jäkla less speciellt på en avtagsväg strax utanför Boden(första avtagsvägen från Boden till Sävast(ni som bor i området vet...) ett större bostadsområde.
Morgonstressade bilister som väntar att man ska passera förbi dom så dom kommer iväg, sitter o småjuckar på sin koppling, vilket innebär att jag ser tydligt att deras framhjul rör på sig(jo, jag har det som riktmärke)

Jag ser att dom tittar åt mitt håll, men hur tusan ska jag veta att dom sett mig? Detta händer minst två gånger i veckan att jag får bromsa in hårt... och bara senast igår fick jag sladd på bakhjulet i kylregnet, men lyckades hålla hojen upprätt.
När jag passerade honom(fartgräns sänkt där till 70km/tim) i ungefär 30 knyck, så slängde jag upp framför honom båda mina händer(jo, jag släppte styret) i ett uppgivet tecken. Såg i deras ansikten....vad har jag gjort för fel?!? Jag tror inte att bilisten ens fattar vad dom gör när dom sitter o småjuckar på kopplingen. Kommer jag med bil så är det väl bara att fortsätta, smälla in i sidan på bilen och tycka sen att......skyll dig själv din morgontrötta jävel. Dock så är det lite ambitiöst att hävda sin rätt när man kör hoj?


Jag har nästan lust att: skriva ett brev som förklarar mitt problem som motorcyklist och sen ställa mig just vid korsningen där några timmar/gånger, knacka på deras ruta när dom stannat och överräcka brevet genom vindrutan.

Nån annan som har liknande probs, eller tycker att detta är ett problem? Kanske SMC distrikt kan också ställa upp isåfall med en aktivitet?


Minns....när gatukontoren körde med kampanjer efter vägarna skolstarten för förstaklassarna att dom är ute i trafiken. Tyckte då att SMC kanske skulle också ha en liknande kampanj på våren för motorcyklister :)
 

Marie

Banned
Jag har nästan lust att: skriva ett brev som förklarar mitt problem som motorcyklist och sen ställa mig just vid korsningen där några timmar/gånger, knacka på deras ruta när dom stannat och överräcka brevet genom vindrutan.

Du får inte glömma att ta med dig stora vedyxan så att du kan slå hål på vindrutan om du tänker överräcka brevet den vägen....

Bilar med öppningsbar vindruta finns det inte många kvar av idag :D

Iofs vore det kanske bra att slå hål på vidrutan för dem, för då lär de nog aldrig glömma vare sig dig eller brevet :p
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vi ka´väl ta´Maries förslag, och börja att samla in finansielle medel till yxan.

Under tiden, jobbar vi vidare med Saarela´s exelente förslag. Detta är faktisk en sak jag fullkomligt själv har överset när jag prater med olika "utbildare"

Tror skamligt nog att jag även är medlem i kopplings-klubben, båda som bilist och motorcycklist - Fast jag kollar oxå på framhjulen när jag kommer på MC!

Hursomhälst, traff Maria och jag flera ledande företrädera för Transportsstyrelsen folk i utbildningsfrågor, samt "utbildnings chefer" på Tylösandsseminariet förre veckan.

Vi fick till en bra dialog ang. MC synbarhet / uppmärksamhets problematik. Och Maria har i veckan skickat brev till berörda parter ang. detta. Vi har redan fått bra reaktioner tillbaka. Det är min känsla att det blåsar mera MC vindar i dessa kretser och man börjar ta vore problematik mera seriöst.

Vi träffer flera av dessa på ett seminar i veckan - och självfallet ska vi "dra kopplingen" där.

Tack för ett jättebra tips..
 

TMax500

Member
Känner igen det!

Dessvärre är det bara alltför vanligt att vissa trafikanter (här: bilister) inte kan sätta sig in i situationen hos en medtrafikant (här: mc-förare). Man fattar helt enkelt inte hur rädd/skraj/livrädd en mc-förare blir av att en bilist juckar med kopplingen eller verkar ouppmärksam i största allmänhet.

Tror det är svårlösligt, eftersom det handlar om att tänka sig in hur en annan människa uppfattar en viss situation. Något som vi ofta är ganska dåliga på.

"Saftiga" propagandafilmer på TV kanske kan göra viss skillnad. Men merparten av bristen på inlevelseförmåga är det svårt att komma åt.

Därför (detta behöver jag inte tala om för en hojräv som dig...) måste man vara proaktiv. Se varje korsning som en dödsfälla. Nog f-n kommer det en bil lite oväntat. Varje utfart som att det kommer ut en bil man inte räknat med. Varje kurva som en möjlighet att det står en gubbe i en Kadett runt hörnet och byter däck, osv.

För att inte tala om grus på asfalten. Men det är en annan historia...
 

V Saarela

New member
Jo, yxa är ju effektivt. Dessutom, desto fler rutor man pangar, desto längre slipper man kopplingsjuckarna.
Har ju inte suttit i fängelse, men sett lite amerikanska filmer där man då drabbas kanske av andra slags juckare? Vad vet jag! :)

Nåja, kul att SMC diskuterat detta internt.(menar inte då fängelsejuckarna)l

Nämnda korsning är väl lite extraordinär också. Nu upplever jag ju olusten lite här och var ändå, men tog en bild av korsningen jag snackar om:
vagkorsning.jpg


Kommer på mornarna från denna riktning. 90-väg som då går ner till 70.
På bilden är ju dessutom linjen lite längre fram än där denna bil stannat. Spelar ju egentligen ingen roll om man passerar i 40 knyck. Smälla in i en bil i fyrtio gör garanterat ont! Flyktväg finns heller ingen, refug mot vänster.

Som jag nämnde, denna korsning är lite extraordinär för mig, men det finns avtagsvägar som känns olustiga oavsett om det är refug eller stoplinje nära huvudled. Det är bara det att denna korsning råkar korsa min körriktning av morgontrötta och tidspressade bilister.

Hur som helst, sakta ner från 90 till 40 är ju inte meningen att vi ska göra som motorcyklister....eller hur tmax?

En annan sak jag märkt också....rondellerna. Händer ibland att man får nästan stanna när man ska ut från rondellen. Bilisterna är halvvägs ut i rondellen redan.....ni fattar vad jag menar?

Tusan, jag låter som en trafikpolis. Nej, jag är definitivt inte guds bästa barn i trafiken.....det händer att det står 299 på mätaren ibland(dom visar ju inte mer nuförtiden :) )

Nej, staten utbildar ju nuförtiden i och med riskutbildningarna(vet ej vad för utbildning en bilist har) vad gäller "hur en bilist uppfattar oss".
Jättebra, men problemet är att bilisterna utbildas inte(som sagt, jag vet inte) samt att.....det kommer ju dröja minst fyrtio år innan alla är utbildade isåfall.

Känns som crazy dansken är helt inne på spåret och det jag följt under åren, en driftig person......så snälla SMC, kan vi inte börja utbilda bilisterna också, istället för att bara utbilda motorcyklister på bana till bättre förare?
Billigast är väl då kanske typ.....flygblad?
 
Last edited:

Kawasaki

New member
Ang. att få ut information till bilister,kan det var a ett alternativ att få besiktningen att dela ut broschyr om oss motorcyklister vid besiktningen då når man många bilister direkt ????.
 
Last edited:

Usidon

New member
Min metod vid dagsljuskörning.

:eek: Nu blev jag själv påkörd i våras i fullt dagsljus på huvudled av en bil som först stannade. Så här har jag minskat min osynlighet i korsningarna nu.

Jag har monterat en PathBlazer från Kisan Technologies i strålkastaren och då jag i dagsljus närmar mej en avtagsväg med lurpassande bilar så slår jag på helljuset. PathBlazer'n gör nu att helljuset pulserar snabbt och när jag har passerat de storögda bilisterna så bländar jag av till halvljus igen.
Det pulserande helljuset bländar inte i dagsljus men det drar verkligen uppmärksamheten till sej.

Såvitt jag vet så är det inte förbjudet att tillfälligt blinka med helljuset vid behov för att påkalla uppmärksamhet och så fort det blir mörkt så upphör pulseringsfunktionen för helljuset men då kan man ju blinka manuellt vid behov.
 

jan-olovj

Active member
:eek: Nu blev jag själv påkörd i våras i fullt dagsljus på huvudled av en bil som först stannade. Så här har jag minskat min osynlighet i korsningarna nu.

Jag har monterat en PathBlazer från Kisan Technologies i strålkastaren och då jag i dagsljus närmar mej en avtagsväg med lurpassande bilar så slår jag på helljuset. PathBlazer'n gör nu att helljuset pulserar snabbt och när jag har passerat de storögda bilisterna så bländar jag av till halvljus igen.
Det pulserande helljuset bländar inte i dagsljus men det drar verkligen uppmärksamheten till sej.

Såvitt jag vet så är det inte förbjudet att tillfälligt blinka med helljuset vid behov för att påkalla uppmärksamhet och så fort det blir mörkt så upphör pulseringsfunktionen för helljuset men då kan man ju blinka manuellt vid behov.
Det låter intressant med med ett sådant lyse. Har du en adress så jag kan kolla?
 

adrian_vg

New member
Såvitt jag vet så är det inte förbjudet att tillfälligt blinka med helljuset vid behov för att påkalla uppmärksamhet och så fort det blir mörkt så upphör pulseringsfunktionen för helljuset men då kan man ju blinka manuellt vid behov.

Det är ingen risk att de tror att man med blinket visar att det är ok för dem att köra ut? :eek:

@V Saarela: Det är inte bara du som råkar ut för sånt. I Uppsala känns varje morgon på väg till jobbet som något av ett hasardspel. Väjningsplikten är oftast satt ur spel, detsamma med högerregeln. Filbyten sker utan föregående varning medelst blinkning. Infart i rondeller ska vi inte ens tala om... :mad:

Min bildrulletråd på vfr-forum.se är fylld med skräckexempel...
 
Last edited:

TMax500

Member
Hur som helst, sakta ner från 90 till 40 är ju inte meningen att vi ska göra som motorcyklister....eller hur tmax?
Nä, man borde inte behöva det. Å riktigt så menade jag inte. Vi kan ju inte hålla på att gå ned i krypfart så fort vi ser en bilist.

Vad jag menade var man kanske slår av lite extra inför en lurig korsning, kanske strax under begränsningen, för att skapa extra marginal. Lägger två fingrar på bromshandtaget, utifall att... Tittar - om man kan - på personen i förarsätet. Har han/hon sett mig? Lite sånt, du vet...

Men man får inte bli för nojjig. Jag är nog lite märkt mentalt av att jag som 16-åring krockade med en vänstersvängande bil. En bil svängde rakt framför mig och jag drog rätt in i den, frivoltade och landade en bra bit bort. Bilisten smet och jag blev buren från platsen. Sådant sitter i kvar skallen länge.
 

V Saarela

New member
Tråden handlade ju inte om att synas(Usidon, bra grej ändå), utan mer den där nojjan som nu Tmax också fattat(....vad jag menar)

Nojjan är ju ändå berättigad. Trots att man ser att dom ser en så kan dom ju komma ut ändå. Det har hänt mig mig vid en korsning längre fram. Den gången klarade jag mig, men jag fick stanna efteråt en hundra meter bort och låta hjärtslagen lugna ner sig.(den korsningen är nu borta)
Klart man blir då nojjig med trafikanter som "tittar åt mitt håll, ser mig samt står och juckar på kopplingen"? Så....pass upp! Trots att du tror att dom sett dig så......


Förmodligen har många en korsning som dom tycker är lite olustig att passera pga av tex en intensiv morgontrafik.
Bilbesiktning är ett bra ställe att nå bilisterna på, men om jag så stod där i tre dagar och informerade bilister, så skulle nästan alla fortfarande kopplingsjucka just vid min korsning nästa morgon?
Om jag däremot skulle stå i två timmar vid min korsning och informera(läs typ flygblad) bilisten, så misstänker jag att dom flesta juckarna inte gjorde det nästa morgon?

Alltså....punktaktivitet :)
 

Usidon

New member
Det finns ingen universalmetod

Det är ingen risk att de tror att man med blinket visar att det är ok för dem att köra ut? :eek:
...

Pulserande helljus fungerar bara i dagsljus men då är det faktiskt effektivt. :)

Jag håller ändå absolut med om att vid mörkerkörning är blinkningar tvetydiga och vad jag nog tänkte på var att man ibland kan slå på helljuset strax före avtagsvägen och blända av igen när man passerat den, om man inte har mötande trafik.
För min egen del är dock 95 % dagsljuskörning som gäller med hojen så jag kan nästan alltid använda mitt pulserande helljus vid behov.:D
 

mikekop

New member
Tyvärr tror jag inte att det skulle ge önskvärt resultat att stå vid nämnda korsning och informera. Säkert skulle en del människor med respekt för medmänniskan i behåll ta dig på allvar och sluta jucka med pedalen, men andra skulle bara tacksamt ta emot ett nytt sätt att jävlas med mc-ister på som dom inte tänkt på tidigare. Status quo...
 

V Saarela

New member
Jag är ju så blåögd att jag tror alltid gott om människan. Dock så kan du tyvärr faktiskt ha rätt i sak.
 

Pledians

New member
Gör som våra indiska medtrafikanter gör - tuta i syfte att uppmärksamma på att du kommer. Håll samtidigt full handlingsberedskap (foten såväl som handen beredd på att bromsa).

Det finns dock inga 100%:iga garantier på något i trafiken.
 

per2010

New member
Jag håller med Pledians och rekommenderar att tutan bytes mot ett kompressorhorn. Det fungerar bäst på de bilister som är en potentiell fara pga att de är generellt ouppmärksamma. De stannar på en 5-öring då hornet ljuder. Det låter lastbil och trots att de inte sett någon tror de att de skall bli påkörda och dö - och ställer sig på bromsen. Jag har sett det fungera. 100% säkerhet uppnår man tyvärr aldrig, dock.
 
Top