Jet/Cross/FullFace

BritBiker

New member
Finns det nån anledning att INTE välja en Crosshjälm för landsvägs- och/eller bankörning?

Jag har kört med Jethjälm de senast 20 åren. Nu börjar förnuftet tala om integralhjälm, men känslan håller fast vid jet.
En kompromiss skulle kunna vara en crosshjälm. Men finns det nåt som gör den direkt olämplig t.ex att det långa hakpartiet skulle kunna fastna i nåt och vrida av nacken vid en ev. marksyning.
 

zynthaxx

New member
En anledning är att du har en skärm därfram som kommer att fånga vinden.
Kan du tänka dig effekten om en roadracingförare plötsligt skulle sticka upp huvudet över kåpan vid inbromsning, någonstans runt 160-strecket med crosshjälm på? Whiplash är bara förnamnet... :eek:

Sen skapar en crosshjälm bra mycket mer vindbrus också.

Integral är det enda vettiga alternativet för landsvägsbruk. Du ser inte cool ut utan haka (vilket är ett mer eller mindre garanterat resultat av en faceplant i landsvägshastigheter), och har du på dig skyddsglasögon kan du på de flesta cyklar faktiskt köra med öppet visir ända uppåt 120 utan att det blir obekvämt (jag gör det jämt).
 
Last edited:

BritBiker

New member
En anledning är att du har en skärm därfram som kommer att fånga vinden.

Nu har jag ju ingen kåpa att sticka upp över utan sitter utomhus hela tiden.
Jag var väl inte helt tydlig i frågan. Det jag funderar över är om det finns några ökade skaderisker med en cross eller endurohjälm vs integral i händelse av en marksyning.
 

zynthaxx

New member
Det jag funderar över är om det finns några ökade skaderisker med en cross eller endurohjälm vs integral i händelse av en marksyning.

Det har jag svårt att tänka mig. Man skulle väl i och för sig kunna tänka sig en situation där skärmen av någon anledning inte viks/bryts undan, utan tvingar in huvudet i en konstig vinkel, men frågan är om det är ett sannolikt scenario. Just den situationen skulle inte jag vara orolig för - i så fall skulle cross/endurohjälmar bytt utseende för länge sen.
 

Esquire

New member
Kan du tänka dig effekten om en roadracingförare plötsligt skulle sticka upp huvudet över kåpan vid inbromsning, någonstans runt 160-strecket med crosshjälm på? Whiplash är bara förnamnet... :eek:
Nu snackar du i nattmössan. :p
Under den tiden jag har kört motorcykel så har jag mestadels använt crosshjälm. Oavsett hojtyp eller hastighet (okej, jag har aldrig legat och pressat på motorväg i +250kmh på en sporthoj). De enda smärtor i nacken jag upplevt efter en mc-tur då jag använt crosshjälm var när jag lyckades plocka en liten fågel med sidan av hjälmen, men det hade nog gjort lika ont oavsett hjälmtyp. Frågan är kanske snarare om man får ner hela skärmen bakom rutan på en sporthoj...

Men skärmen brukar ju som tur är gå att skruva av från de flesta crosshjälmar.

Precis som du säger så är en crosshjälm ofta brusigare än en integralhjälm. Detta eftersom att den dels ofta har ventilation avsedd för svettiga varv på en crossbana och dels så har man inte ett stort visir som plockar bort vinden innan den kommer in i hjälmen. Men hur stor skillnaden i brusnivå är på en crosshjälm jämfört med en jethjälm törs jag inte riktigt svara på.


BritBiker, jag tror inte att du behöver roa dig särskilt mycket över hakpartiets längd:
hjlmvshjlm.jpg

Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse mellan en integralhjälm och en crosshjälm av samma storlek (M), dock så var de tyvärr av olika märken. Som du kan se så rör det sig om en skillnad på ungefär någon centimeter.


Det som jag anser vara en av de största fördelarna med en crosshjälm jämfört med en integralhjälm är att man andas friare i crosshjälmen. Skärmen kan också vara ganska trevlig ibland eftersom den fyller samma funktion som på en keps: den skyddar mot bländande sol utan att dämpa ljuset som ett par solglasögon gör.

Tänk på att det gör ganska stor skillnad på hur mycket du ser av omvärlden beroende på vilka glasögon du väljer till crosshjälmen (men eftersom du har använt jethjälm nästan lika länge som jag levt så vet du nog redan det). Vissa crossbrillor t.ex. är inte alls avsedda för landsvägsbruk och man får ganska smalt synfält när man använder dem.

Det jag tycker är bäst med en integralhjälm är att man slipper känslan av "tusennålar" i ansiktet så fort det regnar. En egenskap som definitivt inte bör underskattas... ;)

Sist men inte minst så kan det ju vara värt att nämna att det även finns hjälmar som är en kombination mellan en vanlig integralhjälm och en crosshjälm. T.ex. Airoh Tyger och BMW Enduro.
 

aRWe

Member
Om vi pratar banåkning, så på svenska banor så kommer du upp i en hastighet på mellan 240-280 km/h och då har du krupit ner bakom kåpglaset och då inför bromsning när du sätter dig upp skulle inte jag vilja ha en öppen crosshjälm, måste ju vara som en bromsskärm för huvudet och NACKEN.
På SMC:s sporthojskurser står det så här i dokumentatonen "Hjälm - ämnad för motorcykelåkning, utan djupa repor eller andra skador, integralhjälm rekommenderas"
 

Hampe

Skriver massor!
Både och...?

Crossintergraler finns numer med täckande visir att fälla ner när det regnar småspik ute. I uppfällt läge döljs visiret uppe i den fasta skärmen.

Har tidigare åkt crossintegral så mycket jag bara klarat av, och dubblerat med konventionell integral när det varit riktigt busväder ute.

Trivs dock bäst i crossintegral, även i 200 ++.

Min nuvarande hjälm är en Airoh Tyger - funkar kalas, men vid landsvägskörning kallare än -5 grader tejpar jag igen luftintaget fram i fronten...

www.airoh.biz



Hampe
 

BritBiker

New member
Tack för era svar, särskilt esquire och hampe. Det är ju bäst när man får svar som stärker de egna åsikterna:D
Skämt åsido, erfarenheter regerar. Det som tilltalar med crosshjälm är just att det inte är så klaustrofobiskt instängt samt att ventilationen är bättre. Mina erfarenheter av integralhjälmar baserar sig iofs på en enda Nolanhjälm som jag använde ca 1984-86. Fast jag var inom hos en mc-handlare och provade nya integraler igår och det kändes både varmt och trångt.
Synfält med crossglasögon, ja det kan knappast vara sämre än Climax-goggles.
trophy8.jpg


apropå aRWes 240-280 km/h Här gasar jag på en av mina sporthojar. Om jag piskar den riktigt kan jag nog få upp den i typ 130-135. Det roliga är att jag ändå kan få till hyfsade varvtider på Knutstorp med den. Toppfart är inte allt och gnistor är kul.




slipad1.jpg
 
Last edited:

aRWe

Member
trophy8.jpg


apropå aRWes 240-280 km/h Här gasar jag på en av mina sporthojar. Om jag piskar den riktigt kan jag nog få upp den i typ 130-135. Det roliga är att jag ändå kan få till hyfsade varvtider på Knutstorp med den. Toppfart är inte allt och gnistor är kul.

Jag hoppas för din och andras skull att bilden är jättegammal och att du inte kör med en sån jethjälm idag, skulle inte vilja vara med när du kört omkull och släpat hakan i asfalten.

Mina reflektioner var ju endast för körning på bana. Man ska ha den hjälm man trivs med, en hjälm som känns både trång och varm kanske inte är en bra hjälm för dig(tog jag några pluspoäng nu) själv så blir det integralhjälm på bana/gata och crosshjälm vid cross/enduro/offroad.
 

BritBiker

New member
Ja, du tog pluspoäng. Smicker går alltid hem.
Ja, bilden är jättegammal. (04)
Ja, jag har en annan hjälm. Inredningen i den vita började smula och ramla ut, så nu har jag en svart istället.
 

V Saarela

New member
Fanns en tid när man körde med jethjälmar. Under åren har man kommit på nåt sätt kommit till insikt att man vill ändå ha hakpartiet skyddat och nuförtiden känns en jethjälm totalt främmande för min del.

Helst använder jag integralhjälmar med skärm, typ Nolan N70. Ger bra solskydd samt är faktiskt dom som är tystast bakom en ruta(när man kör öppet visir)
Har också legat mätarfart +300 med dessa hjälmar. Tanken att vinden skulle ta tag i skärmen finns inte eftersom man ändå ligger bakom kåpglaset.

Däremot har nu också en annan insikt vuxit fram(senast förra lördag). Duttat i backen några gånger med mina "plasthjälmar" och varenda gång har man varit lite borta en liten stund.
Min nästa hjälm blir nog en Arai glasfiber:
TOURX2coll.gif
 

mudder

Member
En Arai tour-x kan jag verkligen rekomendera.:D

Skärmen ger skön skugga åt lågt stående sol. Dessutom blir det så gott som vattenfritt på ovankanten av visiret vid körning i regn. Sikten åt sidorna är också mycket bra.
 

BritBiker

New member
Tack för tipsen.

Tack för tipsen. Nu har jag köpt en Arai TourX.
Den skall användas till "riskabel" körning i terräng och på bana. På landsväg får vi se om den lyckas klassa ut en riktig jethjälm eller ej.
Ja,ja dyr var den iallafall. Nu får jag se till att krascha ordentligt så jag får valuta för pengarna:D
 

V Saarela

New member
Ja, vad tusan...var också och köpte en idag. Motard silver variant.

Själv tänkte jag försöka att inte krascha bort min, åtminstone inte innan man hinner repa sig från den förra kraschen :)
 

Hasse

New member
använd skydd

Här kommer en tillbakablick på skydd för ansiktet.
Om man studerar "tratten " noga så skall man förstå att OM man nu laddade
i 100 -110 km/tim och råkade spana åt sidan efter något snyggt
så blev man snabbt bestraffad med att tratten
for av och hamnade på ryggen!:D
 
Top