Kan du tänka dig effekten om en roadracingförare plötsligt skulle sticka upp huvudet över kåpan vid inbromsning, någonstans runt 160-strecket med crosshjälm på? Whiplash är bara förnamnet...
Nu snackar du i nattmössan.
Under den tiden jag har kört motorcykel så har jag mestadels använt crosshjälm. Oavsett hojtyp eller hastighet (okej, jag har aldrig legat och pressat på motorväg i +250kmh på en sporthoj). De enda smärtor i nacken jag upplevt efter en mc-tur då jag använt crosshjälm var när jag lyckades plocka en liten fågel med sidan av hjälmen, men det hade nog gjort lika ont oavsett hjälmtyp. Frågan är kanske snarare om man får ner hela skärmen bakom rutan på en sporthoj...
Men skärmen brukar ju som tur är gå att skruva av från de flesta crosshjälmar.
Precis som du säger så är en crosshjälm ofta brusigare än en integralhjälm. Detta eftersom att den dels ofta har ventilation avsedd för svettiga varv på en crossbana och dels så har man inte ett stort visir som plockar bort vinden innan den kommer in i hjälmen. Men hur stor skillnaden i brusnivå är på en crosshjälm jämfört med en jethjälm törs jag inte riktigt svara på.
BritBiker, jag tror inte att du behöver roa dig särskilt mycket över hakpartiets längd:
Jag gjorde en högst ovetenskaplig jämförelse mellan en integralhjälm och en crosshjälm av samma storlek (M), dock så var de tyvärr av olika märken. Som du kan se så rör det sig om en skillnad på ungefär någon centimeter.
Det som jag anser vara en av de största fördelarna med en crosshjälm jämfört med en integralhjälm är att man andas friare i crosshjälmen. Skärmen kan också vara ganska trevlig ibland eftersom den fyller samma funktion som på en keps: den skyddar mot bländande sol utan att dämpa ljuset som ett par solglasögon gör.
Tänk på att det gör ganska stor skillnad på hur mycket du ser av omvärlden beroende på vilka glasögon du väljer till crosshjälmen (men eftersom du har använt jethjälm nästan lika länge som jag levt så vet du nog redan det). Vissa crossbrillor t.ex. är inte alls avsedda för landsvägsbruk och man får ganska smalt synfält när man använder dem.
Det jag tycker är bäst med en integralhjälm är att man slipper känslan av "tusennålar" i ansiktet så fort det regnar. En egenskap som definitivt inte bör underskattas...
Sist men inte minst så kan det ju vara värt att nämna att det även finns hjälmar som är en kombination mellan en vanlig integralhjälm och en crosshjälm. T.ex. Airoh Tyger och BMW Enduro.