Jag blir lite ledsen

Nea

New member
när jag läser sådana här uttalanden:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=752173&rss=1400

men lite gladare när det är vänt åt det här hållet :)
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3881

Det stod lika i Kristianstad bladet idag,blir igentligen heligt förbannad och tänker att vi gör en jätte viktig del i säkerhetsfrågor och annat i SMC men det nämner man inte.

Hur ska vi vända det???

Jo fler medlemmar och va ute och visa oss.

MVH Reneé V.ordis Skåne
 
P

Pingo

Guest
när jag läser sådana här uttalanden:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=752173&rss=1400

men lite gladare när det är vänt åt det här hållet :)
http://www.svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=3881

Dagens Nyheter anses ju vara den mest källkritiska och seriösa tidningen vi har i Sverige. Jag föreslår att du mailar till ansvarig utgivare och påpekar felaktigheterna så lär det nog bli rättelse.

DN blir nog förbannade över den där vägverkstypens fräckhet.
 
P

Pingo

Guest
Dagens Nyheter anses ju vara den mest källkritiska och seriösa tidningen vi har i Sverige. Jag föreslår att du mailar till ansvarig utgivare och påpekar felaktigheterna så lär det nog bli rättelse.

DN blir nog förbannade över den där vägverkstypens fräckhet.

Längst ned på artikeln står det TT istället för jounalistens namn.
Har jag missförstått alltihop eller är det TT som sprider denna typ av kunskaper. Dvs fantasier och vanföreställningar!!

Jag ska luska lite och se vad TT har att säga till sitt försvar men om materialet kommer från TT så förstår jag varför DN svalde det hela med hull och hår utan närmare faktagranskning.

Uppdatering: Jag har mailat ansvarig utgivare för DN's webtidning och påpekat felaktigheterna. Dessutom har jag mailat TT redaktionen i samma ärende och uppmanat dem att korrigera materialet.
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
.....Jag ska luska lite och se vad TT har att säga till sitt försvar men om materialet kommer från TT så förstår jag varför DN svalde det hela med hull och hår utan närmare faktagranskning....

DN-artikeln publicerades 14 mars 2008 15:22

SMC pressmeddelande är daterat 13 mars 2008

Det är ju något positivt med en sak i DN/TT-texten: Motorcykelåkandet uppmärksammas och trafikanter som är nyhetsläsare blir varse att vi är på gång ut i trafiken igen.

Min tolkning är att TT skrivit nyheten utifrån vad som framgår av SMC:s budskap i pressutskicket som gjordes dagen före, men att det blev för lite fokus på det viktigaste; nämligen dom tre uppmaningarna till bilisterna. TT-texten avslutas med "Eftersom åkandet är säsongsvarierande hinner bilisterna glömma bort motorcyklarna under vintersäsongen och mc-förarna hinner bli ringrostiga". Jämför detta med SMC-budskapet, och vilket vi fick med oss från februarimötet i Sollentuna att vi ska pumpa ut i år:

"Det är svårt att se motorcyklisterna i trafiken men inte omöjligt. Därför vill vi rikta tre uppmaningar till alla svenska bilister som kan rädda livet på några motorcyklister i sommar:
- Titta en extra gång åt sidorna innan du svänger ut på en väg.
- Använd backspegel och sidospegel innan du byter fil.
- Använd blinkers när du byter fil eller svänger av en väg!"

Jag sökte igenom olika webbtidningar och tittade i pressarkivet hos SMC. Det syns tydligt att TT faktiskt ser till att SMC-pressutskick går vidare och blir artiklar i medierna. Det är en bekräftelse på att SMC:s pressinfo får genomslag. Mediakonkurrensen är benhård idag. Oftare och oftare sedan ett par år nämns också SMC i nyhetssammanställningarna, och TT:s källkritiska granskning går väl gå ut på att alltid dubbelkolla sanningshalten i våra budskap med den myndighet som är ansvarig för det trafiksäkerhetsförebyggande arbetet i Sverige, Vägverket.

Till sist: Jättebra att debatten kommer igång och jag hoppas det påverkar även mc-åkarnas säkerhetstänk – se upp för bilisterna. SMC ska synas i medierna.....det är en av dom rätta vägarna för att påverka beslutsfattare.
 

Linjus

New member
DN-artikeln publicerades 14 mars 2008 15:22

SMC pressmeddelande är daterat 13 mars 2008

Det är ju något positivt med en sak i DN/TT-texten: Motorcykelåkandet uppmärksammas och trafikanter som är nyhetsläsare blir varse att vi är på gång ut i trafiken igen.

Min tolkning är att TT skrivit nyheten utifrån vad som framgår av SMC:s budskap i pressutskicket som gjordes dagen före, men att det blev för lite fokus på det viktigaste; nämligen dom tre uppmaningarna till bilisterna. TT-texten avslutas med "Eftersom åkandet är säsongsvarierande hinner bilisterna glömma bort motorcyklarna under vintersäsongen och mc-förarna hinner bli ringrostiga". Jämför detta med SMC-budskapet, och vilket vi fick med oss från februarimötet i Sollentuna att vi ska pumpa ut i år:

"Det är svårt att se motorcyklisterna i trafiken men inte omöjligt. Därför vill vi rikta tre uppmaningar till alla svenska bilister som kan rädda livet på några motorcyklister i sommar:
- Titta en extra gång åt sidorna innan du svänger ut på en väg.
- Använd backspegel och sidospegel innan du byter fil.
- Använd blinkers när du byter fil eller svänger av en väg!"

Jag sökte igenom olika webbtidningar och tittade i pressarkivet hos SMC. Det syns tydligt att TT faktiskt ser till att SMC-pressutskick går vidare och blir artiklar i medierna. Det är en bekräftelse på att SMC:s pressinfo får genomslag. Mediakonkurrensen är benhård idag. Oftare och oftare sedan ett par år nämns också SMC i nyhetssammanställningarna, och TT:s källkritiska granskning går väl gå ut på att alltid dubbelkolla sanningshalten i våra budskap med den myndighet som är ansvarig för det trafiksäkerhetsförebyggande arbetet i Sverige, Vägverket.

Till sist: Jättebra att debatten kommer igång och jag hoppas det påverkar även mc-åkarnas säkerhetstänk – se upp för bilisterna. SMC ska synas i medierna.....det är en av dom rätta vägarna för att påverka beslutsfattare.

Vet inte om det är rätt forum, men är det kanske dags att ta fram de gamla dekalerna med "SE OSS" ? Jag inbillar mig att en liten blänkare här o där får folk att reagera. Ett märke på bensinautomaten eller så.
 
P

Pingo

Guest

Min tolkning är att TT skrivit nyheten utifrån vad som framgår av SMC:s budskap i pressutskicket som gjordes dagen före, men att det blev för lite fokus på det viktigaste;

Nja inte tror jag att TT fabricerar nyheter ur pressmeddelanden från SMC utan att referera till källan. Du kanske istället ska se artikeln som ett svar på SMC's pressmeddelande från någon som har en avvikande uppfattning.

Vi kanske ska syna olycksanalytikern Thomas Lekander i sömmarna ordentligt. Någon som känner till honom?

Jag sökte lite på webben för att ta reda på vad Thomas är för en filur och han förekommer ju i en del mindre smickrande sammanhang som att förespråka att övergångsställen ska tas bort. Här är ett citat:

"Vid normal övergång över gatan där det inte finns övergångsställe där ser man sig för, där är man extra mer vaksam, betydligt mer vaksam än om du passerar på ett övergångsställe, säger olycksanalytikern Thomas Lekander."

Månne hur många som fått sätta livet till pga hans klokskaper;-)
 
Last edited:

Olsson

New member
"Vid normal övergång över gatan där det inte finns övergångsställe där ser man sig för, där är man extra mer vaksam, betydligt mer vaksam än om du passerar på ett övergångsställe, säger olycksanalytikern Thomas Lekander."

Månne hur många som fått sätta livet till pga hans klokskaper;-)

Hans slutsatser är helt riktiga.
 
P

Pingo

Guest
Hans slutsatser är helt riktiga.

Tja vi kan ju fråga grabbarna och tjejerna 80+ med rullator om de anser att hans slutsatser är korrekta. Jag tycker det är bra att våra åldringar kan vara ute och röra på sig med hjälp av rullator och få igång blodomloppet och njuta av småfåglar och lekande barn. Utan fungerande övergångsställ klarar de nog inte av de ständiga gatloppen.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tja - tänk som deet kan gå...

Vi tyckte i al snack om 0-vision och dårliga resultat, att MC är den trafikant grupp som faktisk har ökad sin trafiksäkerhet mest!
Därför, valde vi att vara på förkant och själva se om vi ku sätta dagordningen. Vi gick ut med pressrelease och inkl. siffor material, grafik och allt - kolla gärna på alla filer som var med! Bilden / Annonsen (2Mb) får du hem vid att högra klicka och ge kommandon "spara som"..
Vi hade faktisk hoppats att typ DN av sifforunderlaget själva ville fixa elegant grafik i bästa DN stil!

Att TT, väljer att få en mera nuanceret syn på sakan, och frågor Lekander på VV - är faktisk helt OK - journalistisk. Och på så sätt säljs/distribueras TT´s artikel, baserad på SMCs pressrelase i botten, till dom flesta tidningar. Det är ibland sånt att det blir och fungerar!

Sen, om Ni koller i sifforna från SMC - är det enkelt att se att Lekander har aldeles rätt. Så det är inte sjust att hacka på honom, faktisk.
Motorcyklisternas olyckor har gått upp i faktiska antal senasta 10 åren - att det samtidigt har blivit flera MC - tar fortfarande inte bort att det blev flera olyckor dom senasta 10 åren.

Lekander, hyser jag personligen stor respekt för, av flera anledningar. Han kan sitt jobb, har koll, och har "balls" att tycke offentligt - även om vi ibland tycker olika!

Det är mindra än två veckor sedan att Lekander och hans statistik avdelning var hos oss på kansliet, och som resultat av detta möte; Kommer SMC att få snabbare access till siffror och fakta från VV statistik, vi får möjlighet att publicera på webb, vi får tillträde till djubstudier, och SMC får access och utbildning i STRADA, som är; Det nationella rapporterings och databas system vart alla trafik olyckor inrapporteras av rädningskår och myndigheter.

Ok - som Leif skrev; Vi fick en del av budskapet ut ;)
 

morsan

New member
Jag hackar inte på Lekander, det jag blev mest ledsen för var DN:s sätt att sätta rubriken!

"Mc-olyckor ökar i antal
Personerna som dör eller skadas svårt i motorcykelolyckor har blivit fler de senaste tio åren.
Förklaringen är att antalet motorcyklar har ökat explosionsartat.
Bilförare, passagerare, gående och cyklister. För alla har det blivit säkrare på vägen. Motorcykelolyckorna är de enda som inte har minskat i statistiken."

Stor fet rubrik som mest beror på hur man använder statistiken!
Vilket inte alls är ovanligt när det gäller MC-olyckorna oavsett vilken tidning som skriver.

Jag tror nog att tidningarna vränger till Lekanders och andras uttalanden lite som de vill beroende på vilket "budskap" de vill föra ut. Tyvärr!
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Jag hackar inte på Lekander, det jag blev mest ledsen för var DN:s sätt att sätta rubriken!

"Mc-olyckor ökar i antal
Personerna som dör eller skadas svårt i motorcykelolyckor har blivit fler de senaste tio åren.
Förklaringen är att antalet motorcyklar har ökat explosionsartat.
Bilförare, passagerare, gående och cyklister. För alla har det blivit säkrare på vägen. Motorcykelolyckorna är de enda som inte har minskat i statistiken."

Stor fet rubrik som mest beror på hur man använder statistiken!
Vilket inte alls är ovanligt när det gäller MC-olyckorna oavsett vilken tidning som skriver.

Jag tror nog att tidningarna vränger till Lekanders och andras uttalanden lite som de vill beroende på vilket "budskap" de vill föra ut. Tyvärr!

Jag håller med dig morsan men jag skulle vilja se exakt det material som TT distribuerat för att veta om DN har vinklat det hela eller att Lekander bara har velat visa sig på styva linan genom att göra ett statistiskt urval som bevisar en annan slutsats.

Vi kommer väl ihåg fjolårets braskande rubriker om MC-döden och hur duktiga bilisterna var. Då den verkliga sanningen uppenbarade sig så tynande allt bara bort men skattebetalarna agerade ju kraftfullt i alla fall även om vissa tycker att reaktionen var för kraftfull. Nåja lagt kort ligger så att säga.

Allt kan bevisas med statistik och i händerna på en yrkesman så kan han förändra svart till vitt genom statistiskt urval. Det var väl det som Lekander ville visa kanske.

Det jag imponeras av är att under den långa period som SMC's pressrelease avser så har ju motorcyklarnas effekt till viktförhållande växt till hisnande värden utan att den totala skadefrekvensen påverkats nämnvärt.

Sedan att Lekander inte tänker på alla trafikantgrupper är ju ingen större merit i mina ögon.
 

Olsson

New member
Tja vi kan ju fråga grabbarna och tjejerna 80+ med rullator om de anser att hans slutsatser är korrekta.

Även om man är 80+ och använder rulator, så har de möjligheter att läsa de studier som visar att slutsatserna är riktiga. Man behöver bara presentera dem för personerna så bör de hålla med.



Jag tycker det är bra att våra åldringar kan vara ute och röra på sig med hjälp av rullator och få igång blodomloppet och njuta av småfåglar och lekande barn. Utan fungerande övergångsställ klarar de nog inte av de ständiga gatloppen.

Jag tycker att de borde slänga rulatorn, skippa småfåglar och lekande barn. Istället borde de köpa en Ducati 1098 att lufta på Bogesundsvägen.
 

StefanB

New member
Jag sökte lite på webben för att ta reda på vad Thomas är för en filur och han förekommer ju i en del mindre smickrande sammanhang som att förespråka att övergångsställen ska tas bort. Här är ett citat:

"Vid normal övergång över gatan där det inte finns övergångsställe där ser man sig för, där är man extra mer vaksam, betydligt mer vaksam än om du passerar på ett övergångsställe, säger olycksanalytikern Thomas Lekander."

Månne hur många som fått sätta livet till pga hans klokskaper;-)



Vad jag förstår så funkade det utmärkt ( i början) i Göteborg när man för några år sedan slopade markerade övergångsställen i centrala delarna.
 
P

Pingo

Guest
Jag tycker att de borde slänga rulatorn, skippa småfåglar och lekande barn. Istället borde de köpa en Ducati 1098 att lufta på Bogesundsvägen.

Ja det vore kul om de kunde göra detta men många har vid det laget slutat att köra bil pga sviktande mentala förmågor.

En rullatorliknade apparat med hjälpmotor skulle nog vara till lite större nytta. En liten förbränningsmotor som puttrar lite trevligt kunde nog glädja en åldrig knutte på 80+.
 

Leif H..oj

New member
Styr om taktiken lite

.....Lekander och hans statistik avdelning var hos oss på kansliet, och som resultat av detta möte; Kommer SMC att få snabbare access till siffror och fakta från VV statistik, vi får möjlighet att publicera på webb, vi får tillträde till djubstudier, och SMC får access och utbildning i STRADA....

OJ! Det är bra att samverkan utvecklas. Det synes, enligt vad Jesper säger, vara en pluseffekt att SMC-kansliet och Vägverket numera håller till i samma kvarter i Borlänge. Vägverket ska vi vara snälla mot just nu. . Ömsesidig respekt för alla idéer om säkrare trafik, det behövs. VV har beviljat medel ur Skyltfonden för flera trafiksäkerhetsprojekt/-forskning som ska gynna oss på mc. Dessutom har vi fortsatt VV-samarbete om att jobba med de 1 000 mil mc-väg som rapporterades in för eventuella åtgärder förra året med mera med mera för ökad trygghet på vägen.

NÄSTA GÅNG som SMC skickar ut pressinfo om de tre buden till bilisterna, då kan man hoppa över att hänvisa till olycksstatistik, då har nog journalisterna ingen anledning att fråga Vägverket. Gå rakt på sak så här:

"SMC, Sveriges MotorCyklister, vill öka säkerheten för alla trafikanter. Vem vill ta risken att få en motorcykel in i bilsidan? SMC har några enkla råd:
- Det är svårt att se motorcyklisterna i trafiken men inte omöjligt. Därför vill SMC rikta tre uppmaningar till alla svenska bilister som kan rädda livet på några motorcyklister i sommar:
- Titta en extra gång åt sidorna innan du svänger ut på en väg.
- Använd backspegel och sidospegel innan du byter fil.
- Använd blinkers när du byter fil eller svänger av en väg!"

Första veckan i maj kommer mc-åkandet igång på allvar efter att snö och is på vägarna försvunnit även i Norrland. Vore bra att gå ut med budskapet igen.

Dom där dekalerna "SE OSS" som nämndes här i tråden, hur ser dom ut? Nån som har nåt att skanna in så man får se. Jag kommer inte ihåg kampanjen. Det låter enkelt och kan få stort genomslag om det sprids.
 
Top