Jag bara undrar

hobbe

New member
En fråga ang körkort osv.

Vi har olika körkorts varianter på MC men för tex bil finns det bara en ?
Jag har i princip inget emot att vi har olika körkorts hanteringar på mc men borde det inte vara konsekvent även för bil ?

Hur tänkte man där ?
 

Wallfärder

New member
För att MC är farligt för föraren och bil farligt för alla andra och fler åt gången. Allt efter logiken att en pistol är farligare än en kanon, då du kan skjuta dig i foten med en pistol. Försök aldrig förstå politikers sätt att resonera,man får bara ont i huvudet.
 

SwePace

New member
Kan inte annat än hålla med TS.

Exempelvis skulle det inte skada om minibuss var egen behörighet. Har genom försvarsmaktens försorg kört halkbana med minibuss. (Förarbevis för nämnda fordon.) Kan säga att en fullastad Ford Transit inte riktigt beter sig som en Nissan Micra på halt underlag. Var skitkul på Gillingebanan (Halkbanan norr om stockholm.) men mindre kul på t.ex. landsväg upp mot skidorten med den hyrda minibussen.

OT: Apropå pistoler. Läste någonstans att Sverige har fler vapen hemma hos medborgarna per capita än många andra länder.
2010 hade vi, enligt en artikel i DN, över 2.000.000 vapen registrerade på 628.000 ägare. Samma typ av problem uppstår för vapenägarna som för oss på hoj i och med att det är de obehöriga brukarna som ställer till det och skapar mer omfattande regler för de som har behörigheten. Sen kan man tycka vad man vill om vapen i de former de finns likväl som att vissa vill förbjuda motorcyklar.
Slut OT.
 

namn

New member

SwePace

New member
Det finns väl 2 idag på Bil, B resp, BE och från den 19 jan 2013 även en som heter "utökad B-behörighet"...

http://www.korkortsportalen.se/Nya-...13/Nya-korkortsregler-for-bil-B-behorigheter/

Nu blev jag förvirrad. Enligt transportstyrelsen och deras webtjänst "fråga på fordon"(och om jag läser på regbeviset till bilen.) får jag på B-kort dra 1410 kg i dagsläget. Eller "bara" 1400 kg beroende på vilken rad man läser. Hursom så vet jag att 670 kg är max på obromsat släp till nämnda bil.
(Volvo v40 2,0 -04)
Skattevikt, kg: 1410
Tjänstevikt, kg: 1410
Totalvikt, kg: 1800
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1410

Men enligt länk i citerat inlägg bara 750 kg i dagsläget:
"Kravet på att släpfordonets totalvikt inte får överstiga dragfordonets tjänstevikt tas bort. B-behörighet kommer fortfarande att ge rätt att dra ett lätt släpfordon som väger högst 750 kg i totalvikt, men även tyngre släp än 750 kg totalvikt (till exempel 1 500 kg), förutsatt att dragfordonets och släpvagnens sammanlagda totalvikter inte överstiger 3 500 kg."

Eller har jag missuppfattat nåt här. Lätt att man fastnar i vinkelvolten när man försöker tolka och är förkyld... :)
Kommer jag efter 19/1-13 få dra 2010 kg med min nuvarande B-behörighet tagen -95?

Får kanske beställe ett nytt regbevis i februari och läsa innantill på det. Svart på vitt liksom.
 
Last edited:

Marie

Banned
På din bil är det max 1400 kg som gäller som BRUTTOVIKT (aktuell vikt som det råkar vara lastat) på släpvagnen.


Har du bara B-kort får dessutom släpets TOTALVIKT (tjänstevikt+maxlast) vara högst 1410 kg.

Som du har citerat reglerna så blir det efter feb -13 så att du får dra en släp med totalvikten 1700 kg (3500-1800), men du får inte lasta mer på den än att vagn+last tillsammans väger 1400 kg.
 
Last edited:

wisborg

New member
På din bil är det max 1400 kg som gäller som BRUTTOVIKT (aktuell vikt som det råkar vara lastat) på släpvagnen.


Har du bara B-kort får dessutom släpets TOTALVIKT (tjänstevikt+maxlast) vara högst 1410 kg.

Som du har citerat reglerna så blir det efter feb -13 så att du får dra en släp med totalvikten 1700 kg (3500-1800), men du får inte lasta mer på den än att vagn+last tillsammans väger 1400 kg.

Här är det något som inte stämmer.
På B kort får man inte räkna på vagnens bruttovikt utan det är totalvikten som gäller roavsett last.

Det jag inte riktigt kan läsa ut i ändringen som kommer 2013 är om dom kommer att ändra detta så att det blir lika som BE dvs att man räknar på verklig vikt dvs bruttovikten.
 

Hudik

Skriver helst inte
Nu blev jag förvirrad. Enligt transportstyrelsen och deras webtjänst "fråga på fordon"(och om jag läser på regbeviset till bilen.) får jag på B-kort dra 1410 kg i dagsläget. Eller "bara" 1400 kg beroende på vilken rad man läser.
(Volvo v40 2,0 -04)
Skattevikt, kg: 1410
Tjänstevikt, kg: 1410
Totalvikt, kg: 1800
Sänkt totaltvikt, kg:
Max släpvagnsvikt, kg: 1400
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 670
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1410

Förenklat så kan man förklara det så här:
Bilen tillåter max 1400kg (tillverkarens garantier) medan ditt körkort tillåter 1700kg (3500kg)
MEN släpvagnens totalvikt får aldrig överstiga bilens tjänstevikt på B-behörighet
 

Marie

Banned
Här är det något som inte stämmer.
På B kort får man inte räkna på vagnens bruttovikt utan det är totalvikten som gäller roavsett last.

Det jag inte riktigt kan läsa ut i ändringen som kommer 2013 är om dom kommer att ändra detta så att det blir lika som BE dvs att man räknar på verklig vikt dvs bruttovikten.

Visst handlar det om vagnens bruttovikt när det gäller bilens maximala släpvagnsvikt.
Däremot handlar det om totalvikten när det gäller körkortsbehörigheterna.

Idag får alltså frågeställaren dra ett släp med totalvikten 1410 kg efter aktuell bil med B-behörighet, men han får bara lasta det så att bruttovikten på släpet når max 1400 kg.
 

SwePace

New member
Tack för ovan givna svar. Jag kommer i fortsättningen alltså kunna läsa innantill på regbeviset som jag hittills gjort. Bara att i februari börja jaga släp som lastar två till tre hojar. Får se vilken vikt man ska sikta in sig på.

Tur att inte jag är tjänsteman på transportstyrelsen! :rolleyes:
 
Last edited:

Cyborg

New member
Jag tror att mycket av detta handlar om att det finns fler bilister än motorcyklister, det är svårare att införa regleringar ju större gruppen är. Dessutom tillkommer det att motorcyklar inte uppfattas som nyttofordon vilket bidrar ytterligare till att man kan reglera utan särskilt stora problem.
 

janric

New member
Hjulskoj

Bara för att roa lite inför julen: Definitionsmässigt är personbil, lätt och tung lastbil och buss allihop "bilar". För dessa enskilt (utom lätt lastbil) gäller olika körkortsbehörigheter. Ska man koppla på kärra eller släp kan det tillkomma krav på ytterligare behörighet. Det har ju dryftats redan.:p

Således, som det heter, finns det olika behörigheter beroende på vad man kör.

JR
 
Last edited:
Top