Jag åkte till Nordkap..

jvg

New member
Den 8 Juli var jag då äntligen framme, Nordkap badade i sol och vinden var näst intill obefintlig. Jag tror inte man kan ha bättre väder.

Min semester i år skulle gå norrut genom Norge (E6) och hem igen genom Sverige (E45).
Jag valde den lätta vägen då Nordkap egentligen var det enda målet med resan.

Här är min valda rutt.

Jag ska försöka att inte tråka ut er med allt för många bilder.

Söndagen den 4 Juli gav jag mig av, målet för dagen var att ta mig via några småvägar upp en bit norr om Trondheim (från Torsby), en tripp på ca. 60 mil.
På tidigare långresor har gränsen för vad min bakdel klarar av på KTM's stenhårda och smala sadel legat runt 40-45, kanske 50 mil. Men inför årets semester hade en Airhawk införskaffats.
Efter åtta dagar och ca. 430 mil kan jag intyga att Airhawk-kudden är väl värda sina pengar..

Just det ja, kör inte för fort i Norge.. eller bli åtminstone inte tagen medans du gör det.
Första dagen vid lunchtid, 30 mil hemifrån, Rv3 runt Hanestad nånstans, börjar det blinka blått i backspegeln ackompanjerat av ett typiskt "polisbils-ljud", jag tvingas att stanna vid vägkanten.

SDC10764.JPG


10 minuter senare är jag på väg igen, inte lika munter som tidigare.. :mad:
Dagen flyter för övrigt på bra, stannar på en liten camping ca. 5 mil norr om Trondheim.

SDC10402.JPG


Dag 2 tar mig genom porten till Nord Norge.

SDC10413.JPG


Dagen avslutas tyvärr i regn så jag hyr en dyr stuga för natten, det är lätt att slanta upp pengarna när man väl står där, kall och blöt. Men lite senare tycker man det är förbaskat dyrt.
370 nok kostade det mig att sova här, lite norr om Mo i Rana.

SDC10429.JPG


Dag 3 började med ett besök till Arctic Circle Raceway, vilket i ärlighetens namn inte är mycket att se. Det var lite folk där men det var nog för tidigt på morgonen för att någon skulle köra på banan.

SDC10444.JPG


En timme senare passeras norra polcirkeln.

SDC10452.JPG


Senare på eftermiddagen tvingas jag till en färja där E6:an tar ett hopp över vattnet.

SDC10503.JPG


Som synes på bilden ovan var det en ganska grå och trist eftermiddag, men lite senare sprack molnen upp och det blev en fantastiskt skön kväll med fina vägar.
Stannade på en camping i Nordkjosbotn vid niosnåret på kvällen.

SDC10522.JPG


Fortsättning följer..

/ Joakim
 
Last edited:

jvg

New member
Dag 4 började hyffsat, lite efter lunchtid hade jag nog resans häftigaste utsikt (förutom Nordkap såklart), vy över Kvænangen och diverse öar.
370 km kvar till Nordkap.

SDC10552.JPG


En liten bit söder om Alta blev det oväder.
Det var så mycket oväder så jag stannade inget mer förrän jag var framme i Olderfjord, ca 14 mil söder om Nordkap. Därmed har jag inga bilder från Alta eller vägen norrut därifrån.

SDC10556.JPG


Med handskar och stövlar dyngsura valde jag att hyra ett rum på en camping/vandrarhem. Jag somnade tidigt på kvällen.

00:30 dag 5 vaknade jag till klarblå himmel och solsken.
Denna bild är tagen 00:33 ut genom fönstret från mitt rum.

SDC10562.JPG


Timmarna därefter ägnades åt att försöka somna om. Det lyckades inte.
05:30 var jag tvungen att ge mig iväg, ett sånt här väder får inte missas.

SDC10568.JPG


Lite längre norrut var dock dimman tät och solen lyckades inte tränga igenom.

SDC10580.JPG


Tankarna börjar vandra, ska det vara såhär hela vägen ut? Har jag åkt hela vägen bara för att se.. dimma?
Precis när jag kör in i Nordkap kommun ser jag dock äntligen slutet på dimman.

SDC10586.JPG


SDC10589.JPG


SDC10597.JPG


Väl ute ur dimman och efter att ha passerat Honningsvåg har jag en fantastisk morgon.

SDC10614.JPG


SDC10618.JPG


Fortsättning följer..

/ Joakim
 
Last edited:

jvg

New member
Jag anländer till Nordkap 08:30 på morgonen.

SDC10624.JPG


SDC10637.JPG


SDC10649.JPG


SDC10660.JPG


SDC10680.JPG


Fördriver några timmar ute på udden och beger mig sedan söderut igen.

SDC10704.JPG


Åker via Karasjok och avslutar dagen på en camping i Kautokeino.

SDC10714.JPG


Dag 6, 7 och 8 finns tyvärr inte så mycket att skriva om.
Dag 6 tar jag mig in i Sverige genom att passera en liten del av Finland.

SDC10716.JPG


Via Karesuando fortsätter jag söderut, passerar Jokkmokk och stannar på camping i Arvidsjaur.

SDC10740.JPG


Dag 7 tar jag mig via Storuman, Vilhelmina & Dorotea till Strömsund.
Stannar i Strömsund för natten pga regnväder, dag 7 blev den kortaste med bara 37 mil på mätaren.

Dag 8, sista dagen, åker jag via Östersund och en lite omväg till Vemdalen vidare mot Mora.

De sista 15 milen från Mora till Torsby avslutas såklart i hällande ösregn.

SDC10761.JPG


Det var det hela, 8 dagar och ca. 430 mil.

Skulle jag göra om resan i framtiden, väljer jag förmodligen lite andra vägar.
E6:an i Norge tycker jag var helt ok, det finns mycket fin utsikt att se på, vägen varierar mycket och det blir nästan aldrig tråkigt (visst, det finns partier som är mindre kul men dom är få). Vill man ta sig fram hyfsat fort och inte åka färja stup i kvarten finns det dessutom inte så många alternativ.

E45:an i Sverige tycker jag dock var tråkig, en del säger att den är ok så länge man är norr om Östersund, men jag håller inte med. Genom skogarna i Norrland var det tur att det dök upp en ren på eller vid sidan av vägen ibland, så man vaknade till..
Myggen var dessutom olidliga i norra delarna av Sverige, det var omöjligt att stå still utan att bli anfallen. Lunch vid vägkanten fick avnjutas gående, att stå eller sitta still och äta gick inte.

Lite fler bilder från resan finns här.
Sista 7,5 milen ut till Nordkap hade jag min GoPro HD påslagen, den tog en bild var tionde sekund, en del av dom finns här.

/ Joakim
 
Last edited:

V Saarela

New member
Coolio, mera sånt:)

Tråkigt med boten :( Läser jag rätt, 6500:-?

Förresten, camperade i Strömsund 10-11/7. Noterade längre in på campingen en blyg 950. Det var du vah?
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, eller 15 dagar i fängsligt förvar, då. :D

Dom brukar bli ändå grinigare när man säger sig vara redo att krypa i kurran direkt för att ha det avklarat. BTDT...

"Åk till Norrland, träffa Saarela"
Är det så enkelt?

Jag såg inte av dig i vintras, men du kanske bara är en sådan där finvädersåkare...? :p


Hampe
 

Marie

Banned
Ja, eller 15 dagar i fängsligt förvar, då. :D

Underbart! Då är det ju fritt fram att köra fort i Norge!
Boten ligger ju på min nettopension per månad, och att få fri kost och logi i halva månaden blir ju rena vinstaffären, för pensionen har jag ju ändå kvar då...

Norrmännen är ju fantastiska, norgehistorierna verkar ha ordentlig sanningsgrund!
 

jvg

New member
Tackar för alla kommentarer :)

Tråkigt med boten :( Läser jag rätt, 6500:-?
Yes sir, 6500 norska riksdaler.
110km/h i 80-zon.

Förresten, camperade i Strömsund 10-11/7. Noterade längre in på campingen en blyg 950. Det var du vah?
Det måste ha varit jag, var där 10-11:e och jag såg då ingen annan KTM där.
Jag är inte speciellt social av mig, så jag försöker oftast hitta nåt eget/avskiljt ställe på campingen.
Var du längre ner, mot receptionen till, intill en häck?
Det var de enda andra MC's jag såg där.

/ Joakim
 

Hampe

Skriver massor!
JVG - inte meningen att pladdra sönder din utmärkta reseberättelse med sidospår, men hur upplevde du dom norska poliserna?
Lugna och fina, eller låg det och bubblade under ytan hos dem...?

Min egen erfarenhet är att det inte går att snacka in sig, wheela och deala med dem - vara som folk alltså.
Dom jag träffat har varit påtagligt barska, kanske för att man "er svenske"?

110km/h på 80-sträcka är en hel del - dom försökte sig inte på det där stuntet att rycka körkortet av dig, hota med posta det till din Länsstyrelse i Sverige och förbjuda dig att köra vidare i Norge?
Asså, ibland är dom helt rabiata, och börjar man fnissa så blir det ändå värre...


Underbart! Då är det ju fritt fram att köra fort i Norge!
Boten ligger ju på min nettopension per månad, och att få fri kost och logi i halva månaden blir ju rena vinstaffären, för pensionen har jag ju ändå kvar då...

Norrmännen är ju fantastiska, norgehistorierna verkar ha ordentlig sanningsgrund!

Faktiskt är det lite så: En F-skattande kompis med lite varierande sysselsättningsgrad kom hem med en sådan där böteslapp och rejält med ångest.

När ett svenskt inkassobolag började kräva honom efter många månader så förklarade han sig villig att krypa in i kurran, det skulle till och med passa hans tillfälliga situation ganska bra.
Inte blev det någon fängelsevistelse, inte - ärendet skrevs av efter bara några turer fram och tillbaka. Deras fängelser är väl lika fulla som våra, och för staten kostar det mångdubbelt mer att hysa in någon ett par veckor.

Det var det jag jag hade i minnet när jag tjafsade med en Politibejent nu senast och påstod att jag föredrog kurran this instant.
Ja - dålig stämning i en Polisbil kan bli sämre, jag lovar! :D

En fängelsevistelse är väl inget att skryta med direkt, och för min del tog jag så klart böterna i slutändan - men det var kul att se frustrationen när man kom åt den ömma punkten...



Hampe
 

V Saarela

New member
Ja, eller 15 dagar i fängsligt förvar, då. :D

Dom brukar bli ändå grinigare när man säger sig vara redo att krypa i kurran direkt för att ha det avklarat. BTDT...

"Åk till Norrland, träffa Saarela"
Är det så enkelt?

Jag såg inte av dig i vintras, men du kanske bara är en sådan där finvädersåkare...? :p


Hampe

hehe, nej då, har fått körförbud, kanske några år. Turerna i minus trettiograders kyla höll på att göra mig helblind.
Dock så har jag läst en hel del om dina turer....brrrhhh :)
 
Last edited:

V Saarela

New member
Yes sir, 6500 norska riksdaler.
110km/h i 80-zon.


Det måste ha varit jag, var där 10-11:e och jag såg då ingen annan KTM där.
Jag är inte speciellt social av mig, så jag försöker oftast hitta nåt eget/avskiljt ställe på campingen.
Var du längre ner, mot receptionen till, intill en häck?
Det var de enda andra MC's jag såg där.

/ Joakim

Ingen rolig start på turen. Dock så är det ju inte så mycket böter med norska mått mätt. Fängelse, fotbojor och att man skickats ut omgående ur landet har man ju läst om.

Jo, noterade customisterna(Trajja Legend och Harley sprakare) vid ingången. Fanns även en tysk ER-6F vid stugorna.
Så, nej det var ingen av dom. Jag låg närmare badbässängerna.(moped, ej hoj)
 

Hampe

Skriver massor!
Jo, noterade customisterna(Trajja Legend och Harley sprakare) vid ingången. Fanns även en tysk ER-6F vid stugorna.
Så, nej det var ingen av dom. Jag låg närmare badbässängerna.(moped, ej hoj)

Ja, synen är det inget fel på!

Veijo - ursäkta galghumorn, det är respekt att ge sig ut och toura på Zoomern när inget annat står till buds.

"Roadmanship" låter sig inte översättas rakt av till "vägmannaskap" - det...
...fattas liksom något där, något som man inte kan förklara för den som inte har haft febern i kroppen.

Misstänker att JVG har en släng av sjukan han med...



Hampe
 

jvg

New member
JVG - inte meningen att pladdra sönder din utmärkta reseberättelse med sidospår, men hur upplevde du dom norska poliserna?
Lugna och fina, eller låg det och bubblade under ytan hos dem...?

Ingen fara :)

Det var en civilbil som stoppade mig, med två civilklädda poliser, 35-års åldern eller nåt sånt.

Jag märkte inget av det du skrev om.
Den ena polisen kom fram och bad om körkortet, han gick tillbaka till bilen och satt där några minuter.
Den andra polisen kom fram till mig med ifylld böteslapp och frågade om min adress och förklarade att det var dyrt att köra för fort i Norge. Han visade mig en tabell på vad olika överträdelser kostade och meddelade lite i förbifarten att vid 116km/h förlorar man körkortet, oavsett omständigheter.

Jag fick såklart en anmaning om att sakta ned i fortsättningen, men dom var aldrig otrevliga mot mig.
Jag behövde aldrig kliva av MC:n och sätta mig i bilen eller nåt sånt, tog bara av mig hjälmen.

Till saken hör kanske att dom också stoppade en bil som hade legat bakom mig i samma hastighet ett tag, så dom var kanske extra nöjda över att ha tagit två flugor i en smäll..

Jo, noterade customisterna(Trajja Legend och Harley sprakare) vid ingången. Fanns även en tysk ER-6F vid stugorna.
Så, nej det var ingen av dom. Jag låg närmare badbässängerna.(moped, ej hoj)

Ah, ok. Ledsen att jag missade dig.
Har varit inne på dina webbsidor flera gånger och läst om dina många norgeresor, fått mycket inspiration av det.
Det tackar jag för.

/ Joakim
 

gundj

New member
Bra reseskildring. Kul med "extramaterialet" på de andra sidorna.
Har du tänkt göra en stopmotionfilm av bilderna från GoPro,n eller något annat kul?
Planerar själv för en framtida sväng dit upp, genom Finland dit och ner genom Norge.
 
Last edited:

britt-mari

New member
Hej och tack för en fantastisk stund framför datorn! Jag har mina rötter uppe i Nord-Norge (far var från Harstad); har en del släktingar däruppe också! Min farbror med familj bodde ett antal år i Honningsvåg - jag kom tyvärr aldrig dit. Tromsö och Sjomen med omnejder har jag bevistat. Far föddes ute på Grytöya, utanför Harstad - jättefin ö med hemska brännmaneter. För att komma till Harstad var vi tvugna att åka med 2 färjor. Alla "tunnelar" på norska sidan är också fantastiska!
Nu är jag ännu mer sugen på att åka upp!
 
Top