Ja till förbud mot handhållen mobiltelefon

Alexander76

Member
"Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet"

Vad har "motordrivet" med saken att göra?
 

smcrobot

New member
Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att utvördera och utreda befintlig lagstiftning om användning av kommunikationsutrustning under färd. Utredningen är på hela 120 sidor och tar bland annat upp olika orsaker till varför svensk lagstiftning bör ändras.  Nuvarande lagstiftning är inte tillräcklig och har inte uppnått önskad effekt. Trafikanterna fortsätter att använda...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Ja-till-forbud-mot-handhallen-mobiltelefon/
 
Jag håller med tidigare inlägg om att även cyklister bör förbjudas att använda handhållen mobiltelefon och jag tycker också att skrivningen bör vara att någon typ av headset måste användas.

Jag har sett folk ha telefonen fastklämd under mössan vilket troligen skulle vara lagligt med den föreslagna skrivningen men det är inte säkrare den gång som cyklisten håller på att tappa telefonen...

Mvh,
Ingvar
 

jan-olovj

New member
Cyklister som trampar blinda för övrig trafik med blicken fastlåsta på mobilen är lika farligt som vid bilkörning, cyklar men dessutom på fel sida av vägen eller uppe på trottoaren så är tokeriet fulländat.
 
Top