Iridium

sididi

New member
Någon som har testat att byta stift till tex Densos Iridium?
Beställde två stycken via ebay till min gröna. GBP 9,35 per styck.
Undrar om det kommer göra någon skillnad...?

DearHunter

New member
Äh, jag märker ingen skillnad på min gamla förknasarhoj ivarjefall. Det finns inga genvägar till större cylindervolym och mer vrid ;)

hebymats

New member
Hoppas att du kommer att märka skillnad, mina 650 GS går mycket bättre bla mer lättstartad, jämnare gång, bättre vrid och bränslesnålare detsamma gäller min Citroen 2cv.
Men det kanske inte funkar på alla motorer.
Skriv och berätta om dina upplevelser om dessa stift.

Mimmi

New member
Hej!

I vissa motorer gör Denso Iridiumstift underverk!
Effekten förefaller vara mest påtaglig ju färre cylindrar motorn har. Exempelvis så är det ett väl dokumenterat faktum att BMW R (boxer) modeller med enkeltändning; Dvs före -03, går mycket bättre. Den välkända småryckigheten försvinner till största delen (förutsatt att spjällhusen är väl synkade samt att ventilerna står perfekt), gången blir "rundare" och påtagligt trevligare i alla avseenden.
Detta torde bero på att ofta är inte förbränningsrummen optimalt utformade, och helt enkelt "för stora" vid stora slagvolymer/cylinder. Det visas just genom att BMW genom att förse boxermodellerna med dubbeltändning uppnådde samma effekt som man kan uppnå på det mycket enklare sättet med att montera Denso Iridium.

Men även på flercylindriga motorer uppnår man en trevligare gångkultur. Jag har nu kört ett år på dessa tändstift i min fyrcylindriga BMW K-maskin, och han går ljuvligt fint med de stiften. Likaledes märkte jag en förbättring av gången i min förra bil, Nissan Micra. Min nuvarande bil, Renault Turbo, har sådana stift från fabrik.
Även en närståendes bil, Mercedes med V8, är sedan några år utrustad med sådana tändstift. En liten förbättring av motorns gång förmärktes, inte stor, men ändå.

Startvilligheten förbättras i alla temperaturer och situationen, samt bränsleförbrukningen minskar, hur mycket beror på vilken motortyp det handlar om.

Jag kan varmt rekommendera att köpa dessa tändstiften från England hos denna firma:

http://www.sparkplugs.co.uk/

Detta beroende på att tändstift är en av alla saker som är ohemult dyra i Sverige. Priset där är ofta mindre än hälften av vad det är i Sverige, och den skillnaden täcker mer än väl frakten. Dessutom är de stiften inte så lätta att få tag på här i landet. Dessutom är servicenivån mycket hög på det företaget, leveranserna brukar komma på några dagar.

Last edited: