Intressant ljuddämpartest

Chopperbyggarn

New member
Rostfritt i sig är ju inte bättre värmeledare än något annat,

Rostfritt/Syrafast leder bort värmen mycket dåligt vilket gör materialet glödhett om det får utstå för kontinuerlig uppvärmning.

Om man svetsar en bit rostfritt så tar det lång tid innan biten svalnar, om man däremot svetsar en aluminiumbit så svalnar den ganska snabbt.

Numera så använder jag rostfria rör i nästan alla avgassystem jag bygger av anledningen att rören slipper att kromas utan kan högglanspoleras med mycket fint resultat och denna polering går att upprepa många gånger om behov uppstår. Värmeskydd är att rekomendera där rören riskerar att tex ge värmebåsor på ben pga strålningsvärmen.
Att lägga en glödhet ljuddämpare i fnösket vid vurpa i skogen på sommaren kan bli ganska spännade om man har otur...precis som att parkera en katalysatorbil i högt torrt gräs.

Anders.J
 

Bob Sweden

New member
Rostfritt/Syrafast leder bort värmen mycket dåligt ****

Ser man på, varje dag lär man sig något nytt. :D

Ska man vara petig finns det ett par olika saker att räkna med, termisk konduktivitet är en sak, och jag gissar (utan att vara fysiker) att det är den sak som påverkar avkylningen av svetsade bitar mest. Varmt "fläckvis", leder materialet värme bra så är snart hela biten ljummen.

En faktor är ju hur väl materialet leder värme, en annan hur väl material avger värme.
Jämför vit/svart yta en sommardag. Det här är samma sak fast tvärtom.

Ett mattsvart avgasssytem i aluminium har alltså bättre förutsättningar att hålla sig svalare än ett blankpolerat rostfritt.
Termisk jämvikt uppnås vid lägre temperatur för den dämpare som är bäst på att avge värme, även om materialet till äventyrs inte är så bra på att leda värme, vi talar ju trots allt om begränsade materialtjocklekar i avgassystem, elelr hur?

Emissitivitet kallas det visst (tack Wikipedia för det), "värmeavgivning" för oss dödliga.
Högre värde = bättre förmåga att avge värme till omgivningen
Idealisk "svartkropp" = 1
Polerad titan: 0,2
Polerat rostfritt stål: 0,08
Rostfritt stål, väderanfrätt: 0,8
Polerad koppar: 0,05
Koppar, specialbehandlat (solfångare??): 0,75
Aluminium, anodiserad: 0,8
Aluminium polerad: 0,05
Krom: 0,06

För långt, trist och teoretiskt, men jag lärde mig något på kuppen, som att blankpolerade rostfria ljuddämpare kommer att bli varmare än de flesta andra material.
Se där, ytterligare en anledning att inte polera hojen!

/B
(som kände sig lite teoretisk i dag)
 
Last edited:
Top