Intressant ljuddämpartest

påK-en

New member
I senaste numret av Motorrad testade man ljuddämpare till Kawasaki Z 750.
Man kunde få +1,3% effekt för 8990 kr som mest eller -7,2% för 4995 kr.
Tydligen finns det lite att vinna men mycket att förlora om man byter ljuddämpare, omöjligt att veta vartåt det pekar när man inte har testmöjligheter. Vad man i alla fall vann var 3-4 kg i vikt.
 

LC4ever

New member
Om man inte mappar/bestyckar om motorn så kan man snarare förlora effekt än vinna den.

Skaffade tyvärr billiga ljuddämpare till förra hojjen. Fick fixa nål, munstycken och luftburk. Trots detta gick den aldrig riktigt rent. Visst, jag kapade 75% av vikten och fick ett underbart ljud, men det var det inte värt.

På min nuvarande sitter akrapovic och tillsammans med en R-mappning gör det +10hk (ca 10%), halva vikten och 85db av välsång.

Så mitt råd är, lägg lite extra på ljuddämparna. Man har igen det.
 

UglyJazz

New member
Suck...

Jag har för egen del svårt att tro att mc-fabrikanterna sätter dit väl fungerande ljuddämpare bara för att j---as med mc-kollektivet...

Det lär ha utvecklats dämpare till varje hoj för miljontals Euro och dom är en ytterst väl fungerande kompromiss redan från början.

Den som måste öka på ljudnivån för att få de tre extra hästkrafterna vill jag bara rekommendera att dom köper en riktig hoj från början eller bantar tre kilo runt midjan... -Ger garanterat mer körupplevelse. Bullrar dessutom mindre och retar därmed inte heller omgivningen...

Vi lär få förbud mot att byta delar på våra mc i det här landet också så småningom...

Suck...
 

Kjell-Anders

New member
Kan bara hålla med sign. Ugly Jazz. Det är rent märkligt hur fixerade vi motorcyklister är vid ljudet (oljudet?) vi åstadkommer. Vanligtvis förnuftiga och sansade människor förlorar såväl förstånd som omdöme (och pengar) genom att inhandla placebo i form av avgassystem där fantastiska effektökningar utlovas. Jag vågar påstå att den effekt de flesta motorcyklar har räcker gott och väl till för de flesta av oss. Vi kör idag standardcyklar med högre prestanda än gårdagens racers. Den viktigaste investering vi kan göra är i stället att utveckla vår egen körskicklighet, samt i andra hand att satsa på förbättringar i chassit genom att se över stötdämparna.

Själv ser jag fram emot eldrivna motorcyklar, för dem med behov av oväsen går det att ordna tekniska lösningar med högtalare i hjälmen där man kan välja vilken karaktär man önskar. BMW har tydligen något sådant system (prototyp?) för sina bilar där man i kupén kan förvandla en diesel till en rak 6:a eller V8:a.

Kör tyst så undviker vi framtida restriktioner!
 

mudder

Member
Glöm inte värmen. Originalljuddämparna till KTM adventure och superenduro blir fruktansvärt heta.
 
H

honda cbf 500

Guest
Där slog du huvudet på spiken . Jag har tänkt sammat tanke som du fast på bilsidan. Tänk om den där saab 92 som då och då har flourerat i media blir verklighet. Då kan man sätta in en fyrtaktsmotor i bilen fast i kupe´n ska man höra en tvåtaktsmotor och lura föraren och få honom att tro att han kör en tvåtaktare fast han kör en fyrtaktare:D:p;)

Då får vi en modern tvåtaktare :)

//Amir




Kan bara hålla med sign. Ugly Jazz. Det är rent märkligt hur fixerade vi motorcyklister är vid ljudet (oljudet?) vi åstadkommer. Vanligtvis förnuftiga och sansade människor förlorar såväl förstånd som omdöme (och pengar) genom att inhandla placebo i form av avgassystem där fantastiska effektökningar utlovas. Jag vågar påstå att den effekt de flesta motorcyklar har räcker gott och väl till för de flesta av oss. Vi kör idag standardcyklar med högre prestanda än gårdagens racers. Den viktigaste investering vi kan göra är i stället att utveckla vår egen körskicklighet, samt i andra hand att satsa på förbättringar i chassit genom att se över stötdämparna.

Själv ser jag fram emot eldrivna motorcyklar, för dem med behov av oväsen går det att ordna tekniska lösningar med högtalare i hjälmen där man kan välja vilken karaktär man önskar. BMW har tydligen något sådant system (prototyp?) för sina bilar där man i kupén kan förvandla en diesel till en rak 6:a eller V8:a.

Kör tyst så undviker vi framtida restriktioner!
 

V Saarela

New member
Jag har för egen del svårt att tro att mc-fabrikanterna sätter dit väl fungerande ljuddämpare bara för att j---as med mc-kollektivet...

Det lär ha utvecklats dämpare till varje hoj för miljontals Euro och dom är en ytterst väl fungerande kompromiss redan från början.

Den som måste öka på ljudnivån för att få de tre extra hästkrafterna vill jag bara rekommendera att dom köper en riktig hoj från början eller bantar tre kilo runt midjan... -Ger garanterat mer körupplevelse. Bullrar dessutom mindre och retar därmed inte heller omgivningen...

Vi lär få förbud mot att byta delar på våra mc i det här landet också så småningom...

Suck...


Bara ljudet är ju 30 kusar i skallen, så klart det ska mullra :)
Finns ju vissa märken(läs H-D) där dom säger att....ljuddämpare, pc och filter är ett måste för att hojarna ska gå ens(intagna för att klara euro3 osv).
Visserligen sant, men jag tror det är ett missförstånd att dom måste ha raka rör.

I Malmö har polisen i sommar redan börjat plocka hojar och utan diskussion pekat på att dom avviker från helfordonsgodkännandet och det är föbjudet.....
Så, förbudet finns ju redan, det är bara det att dom nu först börjar ta tag i det hela.
 
H

honda cbf 500

Guest
Vs, vad har straffet blivit för de som blivit stoppade i malmö?

Tillverkaren kan ju tillverka orginalsystemet med insatser, det kanske de gör redan så att hojen inte utseende mässigt avviker från typgodkännandet?

För övrigt själv är jag döv på ena örat och det är inte alltid som jag uppskattar mer öppna system:p

//Amir
 

påK-en

New member
............................ Den viktigaste investering vi kan göra är i stället att utveckla vår egen körskicklighet, samt i andra hand att satsa på förbättringar i chassit genom att se över stötdämparna.

.....................................Kör tyst så undviker vi framtida restriktioner!

Håller fullständigt med på detta resonemang!!!!!!!!!
 

V Saarela

New member
Vs, vad har straffet blivit för de som blivit stoppade i malmö?

Tillverkaren kan ju tillverka orginalsystemet med insatser, det kanske de gör redan så att hojen inte utseende mässigt avviker från typgodkännandet?

För övrigt själv är jag döv på ena örat och det är inte alltid som jag uppskattar mer öppna system:p

//Amir

Det vet jag inte, men kanske böter och ombesiktning?
 

anders_69

New member
Pratade lite om just detta med en MC-polis i Malmö igår kväll när jag blev stoppad pga blinkande bakljus (samt ogiltig reflex och två oblinkande blinkers vid kontroll). Det är besiktning som gäller för ej typgodkända burkar (iaf om de låter för mycket). I värsta fall dessutom registreringsbesiktning iom att hojen inte längre följer helfordonsgodkänt utseende. Själv bytte jag bullerburkarna (Mistral?) som satt på vid köp mot originalen i somras då jag nästan skämdes själv över ljudvolymen.

F.ö. klarade jag mig undan med föreläggande om kontroll hos SBP inom 1 månad vilket inte är nåt att säga om, slapp ju böter. Dock frågade han aldrig vad jag hade i den stora maskingevärslådan på ryggen!

/Anders
(en altfiol, på väg till orkesterrepetition)
 

Jari69

New member
F.ö. klarade jag mig undan med föreläggande om kontroll hos SBP inom 1 månad vilket inte är nåt att säga om, slapp ju böter. Dock frågade han aldrig vad jag hade i den stora maskingevärslådan på ryggen!

/Anders
(en altfiol, på väg till orkesterrepetition)

Hade jag varit polis så hade jag skjutit först och frågat sedan om vad du har i "maskingevärslådan".. ;-)

I övrigt så bör man ha lite muller (dock inte raka rör) och se alltid till att hojen är injusterad för det systemet som sitter på... Orginalsystem är en kompromiss mellan ljud (lagkrav) och effekt! Mer öppna system klarar inte det första kravet ofta men ger vid rätt installation/anpassning mer effekt! Är det värt pengarna? Upp till var och en!
 

doolycheck

New member
I ljudet sitter ju en del av känslan med mc-åkning. Klart att det ska mullra gött när man vrider på.
Men det behöver ju inte låta löjligt högt.
 

nordicbiker

New member
Detta med effektvinsten är helt klart inte alltid sant. Titta bara här:


http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/bmw/model/f-800-gs-2008/slip-on-17/

På F800GS prata vi om en effektökning av kanske 3, 4 kw mellan 6.000 och 7.000 varv. För runt 6.000 SEK! Det blir 1.700 SEK / kW!

För andra hojer blir effekten tydligare, Versys är en bra exempel:

http://www.akrapovic.com/motorcycle...i/model/er-6r-versys-2009/slip-on-75803a1144/

Jag för min del föredra att lägger pengern till resor eller säkerhetsuttrusting. Eller spara den för att byter hoj senast efter två år! :)
 
Last edited:

påK-en

New member
Detta med effektvinsten är helt klart inte alltid sant. Titta bara här:


http://www.akrapovic.com/motorcycle-exhaust/products/bmw/model/f-800-gs-2008/slip-on-17/

På F800GS prata vi om en effektökning av kanske 3, 4 kw mellan 6.000 och 7.000 varv. För runt 6.000 SEK! Det blir 1.700 SEK / kW!

För andra hojer blir effekten tydligare, Versys är en bra exempel:

http://www.akrapovic.com/motorcycle...i/model/er-6r-versys-2009/slip-on-75803a1144/

Jag för min del föredra att lägger pengern till resor eller säkerhetsuttrusting. Eller spara den för att byter hoj senast efter två år! :)

Som jag läser reklambladet så ger det max 0,7 hp på BMWn och 2,5 på Versys.
Det var ju lite bättre värden än vad som kom fram i testen som var i Motorrad, men fortfarande får man betala mest för ljudet och i bästa fall få lite effekt också.
 

Olle Å

New member
Undrar om det hela inte bottnar i att vissa personer bara vill ha uppmäksamhet. De kanske inte får det i vanliga fall utan hävdar sig med raka rör.
 

Raven

New member
Detta är knepigt, folk som är laglydiga i övrigt,klättrat bra på samhällsstegen, är oljudsmarodörer på Mcn. Någon sa till å med att det va ljudet som va viktigast med Mclivet. Som tyckte att man kunde sluta att köra hoj om det inte dånade. Hmmm, varför inte sitta vid sterion, bästa skinnfåtöljen, grogg i handen, max volym, lyssna på cd med Mc ljud ?
 

badpitt

New member
Man kan inte dra alla över en och samma kam.

Min förra hoj en KTM 690, den lät mindre än vad en fabriksny moped lät, mer som en symaskin, det gick inta att höra att det var en enstånka. Folk som promenerade hörde inte att man kom, jag var tvungen att tuta för att de skulle gå åt sidan (utanför mitt bostadsområde går folk på vägen). När jag tutade hoppade de till och blev griniga.
Dessutom är KTMs originalljuddämpare i rostfritt, det går att steka ägg på dem när de har normal drifttemperatur, kör man offroad ramlar man ibland och man vill inte bli liggande under en sådan stekhet sak, dessutom som det skrivits förut i tråden - 3 kg är inte fel det heller. Accradämparen som jag bytte till blev aldrig mer än ljummen på utsidan, ljudet med insats i (vilket jag alltid hade) var mer "lagom"
det hördes att det var en enstånka men ingen stördes på ljudet.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
***det går att steka ägg på dem när de har normal drifttemperatur***

Ingen aning, jag bara gissar, men katalysator kanske?
Kan även förklara en del av viktskillnaden.

Rostfritt i sig är ju inte bättre värmeledare än något annat, så den höga temperaturkan ju bero på att det ligger en katalysator i, eller helt enkelt på ett högre mottryck.

Jag vet inte exakt hur avgaskraven ser ut på MC, men om vi inte redan är där så kan jag föreställa mig att vi mycket snart hamnar i en situation där man inte får byta vissa delar av avgassystemet för att dessa ingår i systemet för avgasrening. Ligger en eventuell KAT separerad från dämpare är det inga problem, men om allt är integrerat...

Så ett ljuddämparbyte kan alltså leda till:
1: Förändrad ljudnivå -> risk att fordonet inte uppfyller helfordonsgodkännande

2: Förändrad avgasrening -> Se ovan

Och det är bara de rent legala aspekterna. De moraliska (störande ljud, ökade utsläpp etc), det är upp till var och en. :cool:

Missförstå mig rätt, jag bygger om och fixar själv, men det finns en hel mängd saker att ta hänsyn till, både legalt, tekniskt och medmänskligt.
Verkar det för bra för att vara sant, då är det oftast det... ;)

Hojja lugnt i halkan!
 
Top